گفتگوی نگار سرلک با قهرمان پیوستگی علی نعمت دوست

در این مطلب، گفتگو با علی نعمت دوست یکی از قهرمانان پیوستگی آمده است. با ما همراه باشید...

گفتگوی نگار سرلک با قهرمان پیوستگی علی نعمت دوست

نام و نام خانوادگی دانش آموز: علی نعمت دوست

 رتبه در منطقه و کشور :66منطقه1 و 93 کشوری

رشته‌و دانشگاه قبولی: مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف

درصدهای کنکور ریاضی 1401:   

ادبیات64درصد/عربی76درصد/دینی66.7درصد/زبان70.7درصد/ریاضی71.4درصد/فیزیک85.9درصد/ شیمی67.8درصد

 تعداد سال حضور در کانون: 3سال

تعداد کل آزمون‌ها:142 آزمون

 تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی مکانیک و کارمند

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم و خانه دار

 

نقش کانون را در موفقیت خودتان چگونه می بینید؟

یکی از مهم ترین تاثیراتی که کانون در طی فرآیند کنکور (دهم تا دوازدهم) بر مسیر تحصیلی من داشت، دادن نظم به کارهایم بود، یعنی در فاصله دو هفته ای که بین آزمون ها بود هفته اول را صرف پیشروی و تسلط حداکثری بر مطالب می گذاشتم و هفته دوم را اغلب صرف تست زنی و رفع اشکال می کردم. اما یک نکته مثبت دیگر آزمون های کانون در سال دوازدهم 3 آزمون شبیه ساز کنکور بود که بسیار با کنکور 4011 شباهت داشت و از این نظر به من خیلی کمک کرد تا اشتباهاتم را دوبار تکرار نکنم. 


 آیا کسی بود که به شما بگوید نمی توانید و موفق نمی شوید؟ واکنش شما چه بود؟

بله. غالبا این افکار منفی در ذهنم تکرار می شد آن هم بعد از آزمون هایی که نتیجه دلخواهم را نمی گرفتم. خیلی سخت بود اما تا جای امکان تلاشم را کردم تا برنامه روزانه ام را آنقدر پر کنم تا دیگر وقتی برای چنین افکار منفی ای نماند. 


 اگر دوباره کنکور بدهید چه اشتباهی را تکرار نمی کنید؟

اشتباهاتی مانند : 1. شرکت کردن در کلاس های تابستانی مدرسه 2. دیدن سریال در سال کنکور 3. استفاده بیش از حد از موبایل4. مطالعه در منزل و نرفتن به کتابخانه 


 این جمله را چگونه تکمیل می کنید:”ای کاش زمانی که یازدهم بودم می دانستم…..”

که باید با همین روش ادامه دهم و هرگز در سال دوازدهم کم نیاورم و عقب نشینی نکنم تا مانند سال یازدهم جزء بهترین ها باشم. 


 می توانید تعریف کنید که جمعه های آزمون برایتان چگونه می گذشت و چه کارهایی می کردید؟

حقیقتا بسیار بسیار پراسترس و اضطراب می گذشت. مخصوصا سرجلسه امتحان اما از آن بدتر بعد از امتحان و فاصله بین آزمون تا اعلام نتایج بودافکار منفی و نگرانی از بد دادن آزمون حس بسیار بدی را برایم ایجاد می کرد که هرگز حاضر به تجربه دوباره آن نیستم! بعد از اعلام نتایج کمی از این استرس کاسته می شد و سعی می کردم سوال هایی که غلط زده ام را دوباره حل کنم و پاسخشان را مطالعه کنم تا در آزمون های بعدی و کنکور این اشتباهات را تکرار نکنم. ضمن اینکه تحلیل آزمون اصلی را روز شنبه انجام می دادم. 


 آیا خودتان پیش بینی می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟

خیر. متاسفانه کنکور و مخصوصا دروس عمومی را بسیار بدتر از آزمون های برنامه ای دادم و رتبه ام خیلی بدتر از انتظارم شد. 


 در دوران جمع بندی چه کارهایی انجام دادید؟

در دوران جمع بندی مهمترین کاری که انجام می دادم آزمون دادن مخصوصا کنکورهای سال های قبل بود. این آزمون ها را بسیار جدی تر از آزمون های برنامه ای تحلیل و بررسی می کردم. البته در ابتدای دوران جمع بندی (نزدیک نوروز) از کتابهای سه سطحی بیشتر از معمول استفاده می کردم زیرا هم سوالات سطح بندی شده بود و هم تعداد سوالات زیاد نبود و می شد مثلا با زدن 50 تست از یک فصل مهم فیزیک به طور کامل آن را مرور کرد. 


 کارنامه آزمون را چگونه تحلیل می کردید؟ به نظر شما اهمیت تراز آزمون ها چگونه باید باشد؟

در مورد تحلیل آزمون ها باید بگویم متاسفانه در ابتدا خیلی جدی عمل نمی کردم اما هرچه به کنکور نزدیک می شدیم سعی کردم این عادت منفی را کنار بگذارم و ابتدا سوال هایی که غلط جواب داده بودم را دوباره حل می کردم؛ اگر دوباره اشتباه حل می کردم به سراغ پاسخنامه می رفتم و در غیر این صورت صرفا راه حلی که در دفترچه سوال نوشته بودم را چک می کردم تا ببینم کجای کار را بی دقتی کرده ام که دوباره آنرا تکرار نکنم. سپس نوبت به سوال های نزده می رسید که بنظرم اهمیت بیشتری داشتند این سوال هارا ابتدا سعی می‌کردم تا جای امکان خودم حل کنم ولی اگر نمی شد مقاومتی برای مراجعه به پاسخنامه نداشتم. 


 میانگین تراز خودتان چگونه بود و آیا از ترازتان راضی بودید؟

میانگین تراز من در سال دوازدهم 7598 بود و اصلا از آن راضی نبودم زیرا همانطور که گفتم تا انتهای سال یازدهم بسیار عالی پیشرفتم با رقبای کانونی اما در سال دوازدهم متاسفانه بدلیل خستگی و زده‌شدن از درس مقداری افت کردم. 


 ساعت مطالعه تان روزی چند ساعت بود؟

خیلی به زمان گرفتن اعتقادی نداشتم اما به طور حدودی چندباری حساب کردم بین 8 تا 10 ساعت بود. 


 آیا در طی سال سفر رفتید؟

خیر. 


 آیا درسی بود که دیگر امیدی به پیشرفت در آن درس نداشتید ولی با استمرار در آن درس تغییر حاصل کردید؟

خیر متاسفانه در درسی مثل ادبیات که نه علاقه و نه استعدادی در آن نداشتم حتی با استمرار به نتیجه دلخواه نرسیدم. 


از نظر شما، بهترین روش مرور دروس پایه در طول سال تحصیلی چیست؟

من برای اینکار از دو روش زدن تست های کتابهای سه‌سطحی و آزمون های برنامه ای سال های گذشته استفاده می کردم. 


 تقسیم بندی مطالعاتی شما چگونه بود؟ چه مقدار را به تست و چه مقدار را به مطالعه اختصاص می دادید؟

همانطور که گفتم در هفته اول بین دو آزمون اغلب زمانم را به مطالعه و پیشروی اختصاص می دادم و مابقی را صرف حل تمرین و تسلط می کردم. در هفته دوم دقیقا برعکس می شد و زمان زیادی را صرف تست زنی می کردم و اگر در موضوعی بسیار اشکال پیدا می کردم دوباره به مطالعه دقیق تر درسنامه می پرداختم تا خلا جبران شود. 


 به داوطلبانی که در سال های پایه درس نخواندند چه توصیه ای دارید؟

"تابستان سال دوازدهم را از دست ندهید." 


 از کدام منابع کانون استفاده کردید؟

کتابهای سه سطحی. کتاب زرد آزمون های عمومی و کتاب جمع بندی دهم و یازدهم


 آیا دبیر یا شخص خاصی هست که بخواهید نام ببرید و در موفقیت شما نقش داشته باشند؟

بله از تمامی دبیران دروس اختصاصی خودم تشکر ویژه ای به عمل می آورم. آقای اکبرین معلم حسابان، آقای پزشکی معلم هندسه، آقای ابراهیمی معلم شیمی ، آقای کامکار معلم گسسته و آقای سربلند معلم فیزیک. 


 سخن پایانی با دانش آموزان

دوستان اشتباهاتی را که قید کردم را هرگز انجام ندهید مخصوصا درس خواندن در خانه. این اشتباهات هرچه به کنکور نزدیک تر می شوید ضربات مهلک تری را بر تحصیل شما وارد می کنند. پس سعی کنید دوران نوروز و تابستان را جدی بگیرید و هرچه بیشتر از رقبا سبقت بگیرید.

Menu