مُرورَک روانشناسی- احساس، توجه، ادراک- آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مبحث احساس، توجه، ادراک را برای آزمون 20 آبان مرور کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند .

مُرورَک روانشناسی- احساس، توجه، ادراک- آیدا علی بخشی

سلام به همه ی دوستان !

در این مطلب قصد داریم مبحث احساس، توجه، ادراک را برای آزمون 20 آبان مرور کنیم .

امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند .

مُرورَک روانشناسی- احساس، توجه، ادراک- آیدا علی بخشی


آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته ی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400



محرومیت حسی حالتی هست که آزمودنی یا فرد آزمایش شونده در معرض هیچ یک از محرک های بیرونی قرار نگیرد و گیرنده های حسی این آزمودنی به وسیله این محرک ها تحریک نشود.

شرایط محرومیت حسی شدیدا آزارنده هست و افراد آزمایش شونده علی رغم اینکه به آنها  قول داده شده بود که در صورت تحمل این شرایط پاداش دریافت می کنند، نتوانستند بیشتر از چند ساعت این شرایط محرومیت حسی را تحمل کنند.چرا؟ چون محرومیت حسی از نظر آزارنده بودن مثل شکنجه هست.

بیاییم با چندتا مفهوم اساسی در روان شناسی آشنا بشویم:

احساس یعنی تحریک گیرنده های حسی به وسیله محرک های بیرونی مثل صدا، تصویر، شوری غذا و...

توجه یعنی انتخاب یک محرک خاص از بین بی نهایت محرک دیگر.یعنی مثلا شما صداهای بسیاری رو میشنوید در حال حاضر.صدای ماشین، صدای شستن ظرف و صدای معلم در کلاس آنلاین.اما توجه شما به صدای معلم هست.

ادراک یعنی تعبیر و تفسیر کردن و سازماندهی یک محرک که به آن توجه شده.مثلا شما صدای معلم را میشنوید و میگویید صدا خیلی ضعیف است .این جمله شما یعنی در حقیقت شما صدای معلم را ادراک کردید.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 

فرق توجه با تمرکز چیست؟

توجه یعنی انتخاب یک محرک از بین بی نهایت محرک دیگر.حالا اگر این توجه مداوم و پایدار باشد، با تمرکز رو به رو هستیم.

در هر موقعیت ممکن است هر دو مشکل کمبود توجه یا کمبود تمرکز برای ما بوجود بیاید.مثلا اینکه یا موضوع مورد نظر ما انتخاب نشود یا اول انتخاب شود و بعد توجه ما از حالت مداوم و پایدار دور گردد و با مشکل تمرکز رو به رو بشویم.

منابع توجه چی هست؟

اول از همه حواس ما.حواس ما معطوف محرک های خاصی میشود.

دوم اطلاعات موجود در حافظه ما.طبیعتا وقتی درباره یک چیزی اطلاعات ما بیشتر باشد، حواس ما بیشتر با آن درگیر میشود.

سوم سبک پردازش و انتظارات ما.مثلا وقتی ما منتظر دوستمان در یک خیابان هستیم، هر فرد که از نظر ظاهری مشابه دوستمان هست را، دوست ارزیابی می کنیم.

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 

خوگیری یعنی چه؟

یعنی عادت به یک محرک خاص به شکلی که کمتر و کمتر به آن توجه دارید.مثل صدای یکنواخت معلم تاریخ در اول صبح که احتمال اینکه خوگیری ایجاد کند زیاد است.

دو مورد خوگیری ایجاد میکند:

اول یکنواختی و ثبات نسبی:وقتی موضوعی که به توجه و تمرکز زیادی نیاز دارد همیشه به یک شکل یا به صورت یکنواخت ارائه بشود، ما به آن موضوع عادت می کنیم  و درنتیجه نمی توانیم از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم.

راه حل؟استفاده از رنگ های مختلف برای خط کشیدن زیر مطالب با اهمیت و خط کشیدن زیر مطالب برای ایجاد توجه و تمرکز.

دوم آشنایی نسبی با محرک و موضوع مورد توجه:وقتی موضوعی که شما در حال مطالعه آن هستید تازه باشد توجه و تمرکزتان بالا میرود اما اگر قبلا برای شما خیلی زیاد تکرار شده باشد خوگیری ایجاد میکند.

راه حل؟از زوایای مختلف به آن موضوع نگاه کنید تا ابعاد جدیدی از آن را کشف کنید.

مثلا دوران جمع بندی برای کنکور، اگر تمام طول سال را خوب خونده باشید، مطالب برای شما تکراری میشود و تازگی سابق را ندارد.پس سعی کنید در این دوران از ابعاد مختلفی به دروس نگاه کنید.

دو مورد خوگیری را از بین میبرد:

مورد اول تغییرات درونی محرک ها:موضوعی که قراره به آن توجه کنیم اگر از نظر معنایی تنوع داشته باشد نمی توانیم به آن موضوع عادت کنیم یا خسته و دچار خوگیری بشویم.

مثال:دو کتاب رو در نظر بگیرید که یکی بدون هیچ تصویری هست و فقط از اول تا آخر در آن مطالبی نوشته شده و دیگری کتابی که برای فهم بهتر مطالب از عکس هم استفاده کرده.مطالب مهم را با رنگ دیگه نوشته، فونت مطالب مهم با غیر مهم متفاوته و...

کدوم کتاب بیشتر شما را دچار خوگیری میکند؟قطعا کتاب اول.

مورد دوم درگیری و انگیختگی ذهنی:دو عامل اثرگذار بر انگیختگی یا به اصطلاح درگیر شدن ذهن ما با یک موضوع یکی عوامل فیزیولوژیکی و دیگری عوامل روانی هست0حالا این موارد باعث چه اتفاقی میشوند؟باعث میشوند  یک فرد که تازه 2 صفحه از کتاب روان شناسی را شروع به خواندن کرده بگوید:خسته شدم. و در دوستش باعث شده بگوید که: من تازه راه افتادم و حالا دارم متوجه مطالب میشوم.دو مورد باعث کارکرد خوب و مناسب فیزیولوژی بدن ما میشود:مثل تغذیه مناسب و تامین نیازهای زیستی .یک عامل روانی هم روی انگیختگی ذهنی ما موثر است که ایجاد هدف و اهمیت دادن به آن هست.پس به عنوان یه دانش آموز اگر بخواهیم که ذهنمون با مطالبی که مطالعه می کنیم کاملا درگیر بشود باید علاوه بر اینکه از مطالعمان هدف داریم و به آن اهمیت میدهیم، به تغذیه و تامین نیازهای زندگیمان هم توجه کنیم.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 

گشتالت یعنی کل و هیئت.روان شناسان گشتالتی معتقد بودند که کل بیشتر از مجموع اجزا هست.یعنی یک تلفن همراه به طور کل بیشتر معرفی کننده یک تلفن همراه هست تا وقتی که اجزاء آن را از هم جدا کنیم.پس در نظر روان شناسان گشتالتی کل علاوه بر مجموع اجزا شامل روابط بین اجزا هم میشود که از جمع اجزا به دست نمی آید.

واژه ادراک نزد روان شناسان گشتالتی اهمیت بالایی دارد.


تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما




ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


Menu