گفت‌وگو با سیدمحمد جزایری، رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 3 ریاضی سال 1401

به‌نظرم آزمون ها‌ی کانون در سطح کنکور هستند. شاید یک‌سری از سؤالات بسیار سخت باشند اما همین سوالات در پروسه یادگیری خیلی موثر و مفید هستند.

گفت‌وگو با سیدمحمد جزایری، رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 3 ریاضی سال 1401

نمرات سیدمحمد جزایری در کنکور 1401

زبان وادبیات فارسی58.7 

زبان عربی 84

فرهنگ و معارف اسلامی 82.7

زبان خارجی 100

ریاضیات 50

فیزیک 90

شیمی 57.8

 

خودتان را معرفی کنید؟ 

 سیدمحمد جزایری دانش آموز رشته ی ریاضی فیزیک بودم و ساکن خرمشهر می باشم.

چند سال عضو کانون بودید؟ 

یک سال دانش‌آموز کانون بودم و در 17 آزمون شرکت کردم.

با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟

به پیشنهاد برادرم که قبلاً تجربه کنکور را داشتند و با توجه به مشورت ایشان که تاکید کردند اگر تصمیم جدی داری، کانون بهترین انتخاب است به کانون آمدم. برادرم تاکید داشت که چون سوالات آزمون های کانون در سطح کنکور هستند، موفقیت در کانون قطعاً منجر به نتیجه عالی در کنکور خواهد بود. با پدر مادر هم مشورت کردم و آن‌ها هم استقبال و حمایت خیلی خوبی داشتند.

بعضی از دانش آموزان می‌گویند اوایل شرکت در آزمون‌ها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم. شما از چه زمانی آزمون‌ها را جدی گرفتید؟

من از ابتدا با جدیت در آزمون ها شرکت می کردم. در رابطه با این دانش آموزان نظر بنده این است که طبیعی است که بسیاری از دانش آموزان در هر آزمونی که شرکت کنند در ابتدا این تصور را دارند که به همه دروس مسلط هستند، ولی پس از یکی دو آزمون و دیدن نتیجه متوجه می شوند برای کسب نتیجه بهتر باید تلاش بیشتری داشته باشند.

استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟ 

 برنامه ی من این بود که دروس دوازدهم را تا روز سه شنبه تمام کنم تا بتوانم در آزمون هدف گذاری شرکت کنم. بعد از آزمون هدف‌گذاری دروس دهم و یازدهم را مطالعه می کردم و سعی می کردم تا قبل از آزمون مشابه پارسال این دروس را جمع بندی کنم و تست زیادی می زدم که بتوانم با هر سوال تستی آشنا باشم.

بعضی از دانش آموزان تصور می‌کنند رتبه‌های یک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند. آیا این تصور درستی هست؟ 

از نظر من این اصلاً صحیح نیست و هر دانش آموزی حداقل در یک درس مشکل دارد. شاید درصد خیلی پایینی از دانش آموزان به نوعی در همه دروس قوی باشند ولی همیشه یک درس وجود دارد که نسبت به بقیه ی دروس درصد پایین تری دارد و دانش آموز سعی می کند این درس را تقویت کند تا به نتیجه دلخواه برسد.

خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟

من هم به‌صورت طبیعی نگرانی داشتم ولی سعی کردم قبل از رسیدن سؤالات، ذهن خود را با افکار مثبت آرام کنم. با توجه به شبیه‌سازی قبلی که در آزمون هایی کانون تجربه کرده بودم، پس از شروع به حل سؤالات این نگرانی و استرس برطرف شد.

از مدیریت خودتان در جلسه‌ی کنکور چه ارزیابی‌ای دارید؟ روش‌های مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟

 من در همه ی آزمون های کانون سعی می‌کردم حتماً مدیریت زمان را تمرین کنم. هر چند قطعاً اتفاق افتاده بود در یک الی دو آزمون نتوانم زمانم را مدیریت کنم، ولی با این حال در روز کنکور سعی کردم ابتدا سؤالات آسان را پاسخ بدهم و سؤالات سخت را رها کنم و 15 الی 20 دقیقه انتهایی را به سؤالات سخت اختصاص دادم.

پیوستگی شما به آزمون‌ها چقدر بود؟

 در همه ی آزمون ها بدون هیچ غیبتی شرکت کردم. همه را جدی گرفتم و سعی کردم بهترین نتیجه را در تک‌تک آزمون ها کسب کنم.

گفت‌وگو با سیدمحمد جزایری، رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 3 ریاضی سال 1401

اگر در آزمونی افت می‌کردی واکنشت چطور بود؟

من هم در یک الی دو آزمون رتبه و ترازهایی کسب کردم که دور از انتظارم بود و این تصور را داشتم که می توانستم نتیجه ی بهتری کسب کنم من بعد از این آزمون ها اشتباهاتم را چندین بار مرور کردم و حل کردم و پاسخ آن‌ها را نوشتم و این سوالات را در فواصل زمانی مجدد حل می‌کردم. این راهکار بسیار به من کمک کرد که در آزمون های بعدی این افت تراز برای من اتفاق نیفتاد و خیلی خوشحالم که در سه آزمون جمع بندی این اتفاق اصلاً رخ نداد.

در این دوره‌ای که در کانون بودی چه چیزهایی را که یادگرفتی و بعدا ادامه خواهی داد؟

اینکه تمرین و  حل سؤالات زیاد، حتی اگر تکراری باشند می تواند بسیار در تثبیت یادگیری موثر باشد و به نوعی ضروری هستند.

در مطالعه روش بازیابی را اجرا می‌کردی یا درس خواندن؟

 روش من در مرور دروس این بود که ایتدا تست ها را می‌زدم. پس از آن اگر تست را اشتباه می‌زدم به درسنامه رجوع می‌کردم و آن قسمتی که اشکال داشتم را مجدد مرور می کردم و تمام تلاشم این بود که مرور مطالب را با تست و بازیابی انجام دهم نه با خواندن مجدد درسنامه.

در زمان مطالعه چند درصد متنی می‌خواندی و چند درصد آزمون بود؟

در اوایل من ابتدا بیشتر مطالعه می کردم و تست کمتری می‌زدم، ولی رفته‌رفته که به کنکور نزدیک می‌شدیم، میزان تست بالاتری نسبت به مطالعه داشتم.

چند ساعت در روز مطالعه می‌کردی؟

ساعات مطالعه ی من از 4 الی 12 ساعت متغیر بود. البته از نظر من میزان تست هایی که یک شخص حل می کند خیلی مهم تر از ساعات مطالعه بالا می باشد.

از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده می‌کردی؟

 من بیشتر از کارنامه مبحثی استفاده می‌کردم، چون در این کارنامه نقاط قوت و ضعف خود را در مباحث مختلف کاملاً متوجه می‌شدم و به‌راحتی می توانستم با تمرکز به نقاط ضعف خود آن ها را به نقاط قوت تبدیل کنم.

خانواده‌ات در این دوران چه کمکی به تو می‌کردند؟

پدر و مادر حمایت های زیادی از من کردند و همچنین برادرم که قبلاً تجربه کنکور داشتند بسیار مشوق من بودند و بدون وجود این عزیزان کسب این رتبه برای من غیر ممکن بود.

نظرت در مورد آزمون‌های کانون چیست؟

به‌نظرم آزمون ها‌ی کانون در سطح کنکور هستند. شاید یک‌سری از سؤالات بسیار سخت باشند اما همین سوالات در پروسه یادگیری خیلی موثر و مفید هستند. از طرفی  می توان گفت جنبه مثبت بسیار زیادی دارند. از آن‌جایی که ما نمی دانیم که در کنکور با چه نوع سوالاتی مواجهه خواهیم بود، این سوالات ما را برای هر سطحی از سوالات آماده خواهند کرد.

بودجه بندی دروس در طول سال مناسب بود. همین‌طور فاصله ی زمانی دو هفته ای که بسیار مناسب است نه کم است و نه زیاد، باعث می شود دانش آموز همیشه در شرایط مطالعه و آزمون باقی بماند.

پیشنهاد شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟

 حتماً آزمون ها را با جدیت شروع کنند. تمام تلاش خود را برای آزمون ها داشته باشند و اگر احیاناً در یکی   الی دو آزمون نتیجه دلخواه را کسب نکردند نا امید نباشند چون فرصت جبران وجود دارد.  هدف اصلی کنکور سراسری است و هر دانش آموز باید سعی کند در کنکور بهترین عملکرد را داشته باشد و آزمون های کانون برای یادگیری و آمادگی دانش آموز هستند و هیچ ایرادی ندارد اگر ما در یک الی دو آزمون نتیجه دلخواه را نگیریم. باید تک‌تک آزمون ها را جدی بگیرند و نهایت تلاش خود را داشته باشند.


Menu