گفت‌و‌گو با علیرضا مفاخری، رتبه 3 ریاضی در کنکور 1401

گفت‌و‌گو با علیرضا مفاخری، رتبه 3 منطقه رشته ریاضی در کنکور 1401

گفت‌و‌گو با علیرضا مفاخری، رتبه 3 ریاضی در کنکور 1401

گفت‌و‌گو با علیرضا مفاخری، رتبه 3 ریاضی در کنکور 1401

علیرضا مفاخری، رتبه ی 3 منطقه 3 ، رشته ریاضی، از شهرستان هشتگرد 

خودتان را معرفی کنید. 

 علیرضا مفاخری هستم. دوران ابتدایی در روستای ارده درس خواندم. متوسطه یک را در مدرسه نمونه دولتی امام خمینی هشتگرد و دبیرستانم را در مدرسه ی استعدادهای درخشان شهید سلطانی 5 به اتمام رساندم.

 چند سال عضو کانون بوده اید؟ 

 چهار سال و در مقاطع  مختلف کانونی بوده ام. سال ششم برای آمادگی در آزمون نمونه دولتی، سال نهم برای آمادگی در آزمون تیزهوشان و دو سال آخر برای آمادگی در کنکور. که خدا را شکر هر بار نتیجه ی دلخواهم را کسب کرده ام.

 شغل پدر و مادرتان چیست؟ 

 پدر و مادرم هر دو فرهنگی هستند در حال حاضر مادرم مدیر مدرسه و پدرم فرهنگی بازنشسته هستند.

با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟

 بنا به نظر خودم و با توجه به نتایجی که در ششم و نهم گرفته بودم. پدر و مادرم همواره در این راه مشوقم بودند.

بعضی از دانش آموزان می‌گویند اوایل شرکت در آزمون‌ها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم. شما از چه زمانی آزمون‌ها را جدی گرفتید؟

 ششم و نهم کاملا جدی بودم. زیرا آزمون های نمونه و تیزهوشان هر دو برایم مهم بودند. در دوران قبل از کنکور نیز آزمون ها با شروع مهرماه   برایم خیلی جدی تر شدند.

استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟ 

 در کل استراتژی مطالعه ام به این ترتیب بود که بیشتر روی درس های تخصصی تمرکز داشتم. همواره به این ترتیب عمل می کردم که 80 درصد زمانم را به دروس اختصاصی و 20 درصد باقیمانده را به دروس عمومی اختصاص می دادم. برای تنظیم برنامه ی مطالعاتی ام مشاور داشتم و براساس برنامه درس می خواندم.

بعضی از دانش آموزان تصور می‌کنند رتبه‌های تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، آیا این تصور درستی است؟ 

 این طور نیست. همیشه و هرکس در یک سری از درس ها قوی تر و در بعضی دیگر ضعف دارد. من در درس ادبیات و گاه شیمی مشکل داشتم.گاهی از جانب خودم و گاهی تدریس دبیر برایم کامل نبود. در این مواقع سعی می کردم با تلاش بیشتر و تمرکز روی آن مبحث مشکل را برطرف کنم. 

خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟

دو روز قبل از کنکور استرس زیادی داشتم که سعی کردم با آگاهان مسیر مثل بعضی از معلمانم گفتگو کنم و حرف های ایشان برای حفظ آرامش به من خیلی کمک کرد به طوری که می توانم بگویم روز کنکور تقریبا هیچ استرسی نداشتم.

از مدیریت خودتان در جلسه‌ی کنکور چه ارزیابی‌ای دارید؟

در کل  از همه جهت به نظرم خوب عمل کردم. عمومی را که شروع کردم طبق استراتژی شخصی که با تمرین به دست آورده بودم پاسخگویی به سوالات را از درس دوم یعنی عربی شروع می کردم و بعد از اتمام دفترچه به ادبیات باز می گشتم. طبق توصیه ی خواهرم که گفته بودند یک ربع مانده به اتمام دفترچه، مراقبان اعلام می کنند بازگشت به ابتدای دفترچه و درس ادبیات را به بعد از اعلام مراقب موکول کردم که اعلام نشد و کمی به مشکل خوردم ولی تخصصی ها دقیقا طبق انتظارم پیش رفت.

روش‌های مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟

 از دو ماه قبل از کنکور بارها و بارها. فقط 30 یا 40 آزمون عمومی را غیر از آزمون های اصلی کانون تمرین کرده بودم تا به استراتژی شخصی برای پاسخگویی موثر به دروس عمومی رسیدم.

پیوستگی شما به آزمون‌ها در سه سال آخر چقدر بود؟

 تقریبا تمام آزمون ها را بدون غیبت شرکت می کردم مگر این که احساس می کردم برای آزمونی آن طور که انتظار دارم آمادگی ندارم.

 در یک آزمون سال دوازدهم که افت کردی و رتبه‌ی دورقمی داشتی واکنش پدر و مادرت چه بود؟ واکنش خودت چطور بود؟

 خودم اصلا توجه نمی کردم چه رتبه ی یک می شدم چه 30 که یک بار برایم پیش آماده بود، برایم هیچ اهمیتی نداشت. ماهیت آزمون و تحلیل آن بود که برایم بسیار اهمیت داشت. پدر و مادرم برایشان مهم بود و گاهی ابراز نگرانی می کردند ولی پدر و مادر هستند دیگر.

در دوره‌ای که در کانون بودی، چه چیزهایی یادگرفتی که در آینده نیز ادامه خواهی داد؟

 از آزمون های کانون این را یاد گرفتم که پیگیر اصل باشم و به حاشیه و پیرامون بی توجه باشم و تمرکزم را دقیقا و  بدون مقایسه خود با دیگران روی خودم بگذارم. 

از کدام کتاب آبی بیشتر استفاده می‌کردی؟

 از بین کتاب های آبی، ریاضی و شیمی را استفاده می کردم. از کتاب آبی شیمی به عنوان کتاب آزمون و تکمیلی استفاده می کردم زیرا به نظرمن تقسیم بندی اش خوب و مناسب آزمون بود.کتاب آبی ریاضی که به نظرم از آبی شیمی خیلی بهتر بود شامل سوالات کنکور و آزمون باهم می شد و برایم بسیار کارآمد بود.

در مطالعه روش بازیابی را اجرا می‌کردی یا درس خواندن؟

در ماه آخر و نزدیک به کنکور روش بازیابی را اجرا کردم. به نظرم درسی مثل ادبیات را که ضعف داشتم توانست به خوبی پوشش دهد . 

در زمان مطالعه چند درصد متنی می‌خواندی و چند درصد آزمون بود؟

اوایل که بیشتر تست می زدم اما هرچه به کنکور نزدیک تر می شدم مخصوصا در دروس عمومی مطالعه ی متن را افزایش می دادم. 

چند ساعت در روز مطالعه می‌کردی؟

 با 5 الی 6 ساعت در روز، از تابستان شروع کردم و در طول سال تحصیلی ساعت مطالعه روزانه ام را به روزانه 9 ساعت در روز رساندم و با نزدیک شدن به کنکور به 11 ساعت هم رسید.

 آیا درسی بود که در آن روش درس خواندت را عوض کرده باشی و نتیجه گرفته باشی؟

بله درس ادبیات. در درس ادبیات سردرگم بودم و در شیوه ی مطالعه اش ثبات نداشتم. تا این که یک روز که مصاحبه ی برترهای کانون را در سایت مطالعه می کردم شیوه ی یکی از داوطلبان نظرم را جلب کرد و بابت این شیوه با مشاورم مشورت کردم و اعمال کردم که نتیجه هم داد.

راجع به روش خودت توضیح می دهی؟ شاید روش شما هم به عنوان یک برتر برای دیگران راهگشا بود ؟

البته. من ادبیات را موضوعی می خواندم و کتاب را نمی خواندم اما در این روش اول کتاب را می خواندم و بعد مطالعه ی موضوعی داشتم که باعث افزایش درصدم شد.

در طول روز به سایت کانون مراجعه می‌کردی؟ 

 روزهای آزمون به سایت کانون هم سر می زدم.

از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده می‌کردی؟

 بیشتر از کارنامه اصلی استفاده می کردم و بعد از بررسی نتایج و درصدها مستقیم سراغ تحلیل آزمون می  رفتم. 

پدر و مادر و خواهرت در این دوران چه کمکی به تو می‌کردند؟

از خانواده ام بی نهایت و قلبا سپاسگزارم. خانواده هم همواره از نظر عاطفی و روحی حمایتم می کردند و در سال کنکور محیط خانه برای مطالعه کاملا مساعد و آرام بود. خواهرم همواره به من مشاوره می دادند که برای حفظ آرامشم در کنکور خیلی موثر بود. 

نظرت در مورد آزمون‌های کانون چیست؟

 آزمون های کانون در شروع به نظر سخت می رسند و شاید کمی باعث ناامیدی دانش آموز هم بشنوند اما بعد از همراه شدن با آزمون ها و برنامه راهبردی و طی مسیر شرایط بهتر می شود و به روال عادت می کنیم. آزمون های جامع کانون بسیار عالی بودند و نتیجه اشان خیلی به کنکور نزدیک بود. 

آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت می‌کردی؟ 

 بعضی از آزمون ها را بله.

در مسیری که طی کردید، طراحی مسیر را از چه زمانی شروع کردید؟

 قبل از تابستان دوازدهم. یعنی بعد از عید در سال یازدهم بود که تصمیمم را گرفتم.

توصیه‌ی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟

 توصیه ی من این است که از هر زمان شروع کردند دغدغه ی رتبه نداشته باشند و به عقب بودن از دیگران توجه نکنند. من دوستی داشتم که از دی ماه شروع کرد و نتیجه ی دلخواهش را هم کسب کرد. تصمیمشان را بگیرند شروع کنند و در مسیر بمانند حتما نتیجه خواهند گرفت.

روز کنکور هم بسیار مهم است. 40 درصد وابسته به قبل از کنکور و 60 درصد وابسته به روز کنکور است. در روز کنکور به هیچ حاشیه ای فکر نکنند. حتی به نتیجه هم فکر نکنند و تمام حواس خود را صرف پاسخ دهی به سوالات کنند.

 

 

Menu