چالش مشاوره: اشکالی ندارد! بعدازامتحان نهایی جمع‌بندی کن+4نقد

چرا دانش‌آموزان را دوگانه و چندبرنامه می‌کنیم؟ دانش‌آموزی که باید در خرداد با یک برنامه‌ی امتحانی، با آرامش به مطلوب‌ترین نتیجه‌ای که می‌خواهد برسد، آن‏گاه او را در تنگنای یک دوراهی قرار می‌دهیم

چالش مشاوره: اشکالی ندارد! بعدازامتحان نهایی جمع‌بندی کن+4نقد

محمد معافی: داود اکبری عزیز در این مطلب، انتقادی جدی به من وارد کرده که چرا در طول بازه‏‌ی زمانی امتحانات برنامه­‌ای برای روش سه روز یک­‌بار ارائه کرده‌­ام و با این شیوه دانش‌­آموزان را بر سر دوراهی قرار­ داده­‌ام. انتقادی که به‌­واقع مرا به فکر فرو برد. فکر می­‌کنم زمان انتشار این مطلب حالاست. حالا که امتحانات نهایی به پایان می­‌رسد و بسیاری از دانش‌­آموزان در طول دوره‌­ی امتحانات نهایی به دلیل مشغله موفق به اجرای روش سه روز یک­بار نشده‌‏اند. اگر شما دانش­‌آموز عزیز در این گروه کثیر هستید، می­‌توانید ببینید که جای نگرانی نیست و یکی از متفکران آموزشی کانون طرفدار روش شما هستند.


فقط چند روزی تا پایان امتحان دوازدهمی‌ها باقی مانده. نمی‌خواستم در رابطه با امتحان و کنکور بنویسم ولی نشد!

گاهی ایمان و باورمان را به راحتی به زیر سؤال می‌بریم و پرچمِ آرامِ یک برنامه‌ای بودن را به زیر می‌کشیم!

چرا دانش‌آموزان را دوگانه و چند­برنامه می‌کنیم؟ دانش‌آموزی که باید در خرداد با یک برنامه‌ی امتحانی، با آرامش به مطلوب‌ترین نتیجه‌ای که می‌خواهد برسد، آن‏گاه او را در تنگنای یک دوراهی قرار می‌دهیم: آماده شدن برای امتحان یا آماده شدن برای کنکور؟! چرا دانش‌آموزی که در روز و یا روزهای بعدی درگیر امتحان ریاضی و یا عربی و... است باید دچار تردید بشود، «که چه باید بکنم؟»

بدیهی است وقتی او امتحان عربی دارد، خواندن درسی دیگر و برنامه‌ی مطالعاتی دیگر برایش ناگوار و تلخ است! البته شاید برای ایجادِ کمی تسلط و قوی‌تر شدن تمایل داشته باشد با تمرین و تستِ بیشتر، توانِ مهارت‌هایِ حل مسأله را در خود ارتقا دهد و همین برای نگه داشتنِ او در مدارِ آمادگی کنکور، کافی است وگرنه، هرگونه آلترناتیو کردن کنکور ناصحیح است.

من باور دارم، دانش‌آموزی که می‌داند در طول یک سال، با پیروی از یک برنامه‌ی منسجم برای آمادگی کنکور پیش رفته، حتماً برنامه‌ی مطالعاتیِ درس‌های پایه و دوازدهم را به گونه‌ای جلو برده که در پایان اردیبهشت‌ماه در مختصاتِ مناسبی از آمادگی فردی‌اش قرار گرفته است و خرداد را بر اساس یک عادت تحصیلی، فقط به سال دوازدهم یعنی مهم‌ترین سال تحصیلی‌اش اختصاص می‌دهد. بنابراین هرگونه پیشنهادِ برنامه‌ای و جدولِ آمادگی در ایام امتحان، نقض برنامه‌ی مطالعاتیِ امتحان اوست!

 پس بگذاریم روزهای امتحانش به پایان برسد، آنگاه اولویت‌هایش اتوماتیک‌وار به سوی روش‌های کنکوری تغییر خواهند یافت و روش‌های جمع‌بندی یا بازیابی از طریقِ آزمون، شأن خواهند یافت. شاید دانش­‌آموز در فاصله‌‏ی سه هفته‌ای پس از امتحانات، فرصت زیادی برای شبیه‌سازی و جمع‌بندی دو یا سه روز یک­‌بار نداشته باشد ولی برگزاریِ کامل و دقیق فقط چند آزمونِ جامع، بسیار موثر‌تر از اجرایِ ناقصِ ده‌ها آزمونِ بی­ یال و دم و اشکمی است که ما تحمیلش می‌کنیم.

 به نظر من، وقت آن است که برنامه‏‌ی امتحانات را از سایه‌ی برنامه‌ی جمع‌­بندی بیرون بکشیم!

داود اکبری

پژمان عبدالهیان: سلام! مخاطب کنکور تقریباً ۸۰ درصد دانش‏‌آموز و ۲۰ درصد فارغ‌‏التحصیل است.

دانش‌‏آموزان کمتر از۲۰ درصد خوب و عالی هستند، که خیلی امتحانات مدرسه در روندشان تأثیر ندارد و با محوریت کنکور برای امتحانات هم آماده می‏‌شوند.

پس تقریباً ۸۰ درصد دانش‌‏آموزان که حدود ۶۵ درصد مخاطبان کنکور این دغدغه یعنی نگرانی از بابت کنکور و در عین حال امتحانات را هم دارند که باید راهنمایی شوند تا بدانند کار درست چیست و چگونه انجام می‌­شود.

اما کار درست چیست؟ همین چالشی که درست کردیم و موضوعی که به نقد گذاشتیم.

نمی‌خواهم حرف جدیدی بزنم؛ فقط تقریباً ۵ دهک پایین صرفاً برای امتحان، ۳ دهک وسط کاری بینابینی و دو دهک بالا تقریباً ۹۰ درصد کنکور و ۱۰ درصد تشریحی کار می‏‌کنند.

منوچهر فاریابی: درود داوود جان

به یک فشار روانی بسیار مهمی در دوران امتحانات نهایی کنکوری‌‏ها اشاره کردید؛ تا آن­‌جا که من به یاد دارم در آزمون‌های ایام امتحانات حضور دانش‌­آموزان به میزان قابل ملاحظه‌ای افت می­‌کند! این دغدغه از زمان تأثیر معدل در کنکور افزایش یافت. با بالا رفتن ضریب، پرداختن به امتحانات و غیبت در آزمون به مسأله مهم­‌تری تبدیل شد. برخی دانش‌‏آموزان در پاسخ به پشتیبانان می‌گویند امتحانات نهایی و معدل برایم مهم‌­تر است و من فعلاً در آزمون شرکت نمی­‌کنم. به نظر من باید برای آن تدبیری اندیشید. 

دوران جمع‌بندی و آزمون‌­های سه روز یک­‌بار در ایّام امتحانات را فقط می­‌توان برای فارغ‌‏التحصیلان توصیه کرد. باید بگذاریم‌ دانش‌آموزانی که به­‌طور طبیعی سطحی از اضطراب امتحان و استرس برنامه­‌های سنگین را تجربه می‏‌کنند با فراغت خاطر به امتحانات نهایی و ارتقای معدل تأثیرگذارشان در کنکور بپردازند.

محمدحسن زارعی: درباره‌‏ی یک موضوع می‏توان نظرات متفاوت و ارزشمندی ارائه کرد.

تفکیک یا ترکیب امتحانات نهایی و آزمون‏‌های مجموعه ای ۳ روز یک‌‏بار؟

اگر به عمل‌‏کرد دانش‏‌آموزان با ترازهای متفاوت توجه کنیم، می‏‌بینیم که برترین‏‌ها به اجرای ترکیبی (۷۰ درصد آزمون‏‌های مجموعه‏‌ای و ۳۰ درصد امتحانات نهایی) راغب‌‏تر هستند.

از طرفی می‏‌دانیم دانش‌‏آموزان برتر کانون، در مدرسه بهترین هستند. ولی همه‏‌ی معدل‏‌بالاهای مدارس، بهترین‌‏های آزمونی نیستند. پس اجرای آزمون و رفع اشکال برای استفاده‏‌ی بهتر از زمان موجود و آمادگی برای امتحانات مؤثرتر است.

پیشنهاد من به دانش‌‏آموزان، هماهنگی کامل با آزمون‌‏های سه روز یک‌‏بار در کنار برنامه‌‏ی امتحانات با شخصی‏‌سازی آن بر اساس وضعیت هر درس (به صورت جامع و یا درس‏‌محور تا پایان امتحانات) 

درود به همه‏‌ی عزیزان

 

Menu