محمد معافی: داود اکبری عزیز در این مطلب، انتقادی جدی به من وارد کرده که چرا در طول بازهی زمانی امتحانات برنامهای برای روش سه روز یکبار ارائه کردهام و با این شیوه دانشآموزان را بر سر دوراهی قرار دادهام. انتقادی که بهواقع مرا به فکر فرو برد. فکر میکنم زمان انتشار این مطلب حالاست. حالا که امتحانات نهایی به پایان میرسد و بسیاری از دانشآموزان در طول دورهی امتحانات نهایی به دلیل مشغله موفق به اجرای روش سه روز یکبار نشدهاند. اگر شما دانشآموز عزیز در این گروه کثیر هستید، میتوانید ببینید که جای نگرانی نیست و یکی از متفکران آموزشی کانون طرفدار روش شما هستند.
فقط چند روزی تا پایان امتحان دوازدهمیها باقی مانده. نمیخواستم در رابطه با امتحان و کنکور بنویسم ولی نشد!
گاهی ایمان و باورمان را به راحتی به زیر سؤال میبریم و پرچمِ آرامِ یک برنامهای بودن را به زیر میکشیم!
چرا دانشآموزان را دوگانه و چندبرنامه میکنیم؟ دانشآموزی که باید در خرداد با یک برنامهی امتحانی، با آرامش به مطلوبترین نتیجهای که میخواهد برسد، آنگاه او را در تنگنای یک دوراهی قرار میدهیم: آماده شدن برای امتحان یا آماده شدن برای کنکور؟! چرا دانشآموزی که در روز و یا روزهای بعدی درگیر امتحان ریاضی و یا عربی و... است باید دچار تردید بشود، «که چه باید بکنم؟»
بدیهی است وقتی او امتحان عربی دارد، خواندن درسی دیگر و برنامهی مطالعاتی دیگر برایش ناگوار و تلخ است! البته شاید برای ایجادِ کمی تسلط و قویتر شدن تمایل داشته باشد با تمرین و تستِ بیشتر، توانِ مهارتهایِ حل مسأله را در خود ارتقا دهد و همین برای نگه داشتنِ او در مدارِ آمادگی کنکور، کافی است وگرنه، هرگونه آلترناتیو کردن کنکور ناصحیح است.
من باور دارم، دانشآموزی که میداند در طول یک سال، با پیروی از یک برنامهی منسجم برای آمادگی کنکور پیش رفته، حتماً برنامهی مطالعاتیِ درسهای پایه و دوازدهم را به گونهای جلو برده که در پایان اردیبهشتماه در مختصاتِ مناسبی از آمادگی فردیاش قرار گرفته است و خرداد را بر اساس یک عادت تحصیلی، فقط به سال دوازدهم یعنی مهمترین سال تحصیلیاش اختصاص میدهد. بنابراین هرگونه پیشنهادِ برنامهای و جدولِ آمادگی در ایام امتحان، نقض برنامهی مطالعاتیِ امتحان اوست!
پس بگذاریم روزهای امتحانش به پایان برسد، آنگاه اولویتهایش اتوماتیکوار به سوی روشهای کنکوری تغییر خواهند یافت و روشهای جمعبندی یا بازیابی از طریقِ آزمون، شأن خواهند یافت. شاید دانشآموز در فاصلهی سه هفتهای پس از امتحانات، فرصت زیادی برای شبیهسازی و جمعبندی دو یا سه روز یکبار نداشته باشد ولی برگزاریِ کامل و دقیق فقط چند آزمونِ جامع، بسیار موثرتر از اجرایِ ناقصِ دهها آزمونِ بی یال و دم و اشکمی است که ما تحمیلش میکنیم.
به نظر من، وقت آن است که برنامهی امتحانات را از سایهی برنامهی جمعبندی بیرون بکشیم!
داود اکبری
پژمان عبدالهیان: سلام! مخاطب کنکور تقریباً ۸۰ درصد دانشآموز و ۲۰ درصد فارغالتحصیل است.
دانشآموزان کمتر از۲۰ درصد خوب و عالی هستند، که خیلی امتحانات مدرسه در روندشان تأثیر ندارد و با محوریت کنکور برای امتحانات هم آماده میشوند.
پس تقریباً ۸۰ درصد دانشآموزان که حدود ۶۵ درصد مخاطبان کنکور این دغدغه یعنی نگرانی از بابت کنکور و در عین حال امتحانات را هم دارند که باید راهنمایی شوند تا بدانند کار درست چیست و چگونه انجام میشود.
اما کار درست چیست؟ همین چالشی که درست کردیم و موضوعی که به نقد گذاشتیم.
نمیخواهم حرف جدیدی بزنم؛ فقط تقریباً ۵ دهک پایین صرفاً برای امتحان، ۳ دهک وسط کاری بینابینی و دو دهک بالا تقریباً ۹۰ درصد کنکور و ۱۰ درصد تشریحی کار میکنند.
منوچهر فاریابی: درود داوود جان
به یک فشار روانی بسیار مهمی در دوران امتحانات نهایی کنکوریها اشاره کردید؛ تا آنجا که من به یاد دارم در آزمونهای ایام امتحانات حضور دانشآموزان به میزان قابل ملاحظهای افت میکند! این دغدغه از زمان تأثیر معدل در کنکور افزایش یافت. با بالا رفتن ضریب، پرداختن به امتحانات و غیبت در آزمون به مسأله مهمتری تبدیل شد. برخی دانشآموزان در پاسخ به پشتیبانان میگویند امتحانات نهایی و معدل برایم مهمتر است و من فعلاً در آزمون شرکت نمیکنم. به نظر من باید برای آن تدبیری اندیشید.
دوران جمعبندی و آزمونهای سه روز یکبار در ایّام امتحانات را فقط میتوان برای فارغالتحصیلان توصیه کرد. باید بگذاریم دانشآموزانی که بهطور طبیعی سطحی از اضطراب امتحان و استرس برنامههای سنگین را تجربه میکنند با فراغت خاطر به امتحانات نهایی و ارتقای معدل تأثیرگذارشان در کنکور بپردازند.
محمدحسن زارعی: دربارهی یک موضوع میتوان نظرات متفاوت و ارزشمندی ارائه کرد.
تفکیک یا ترکیب امتحانات نهایی و آزمونهای مجموعه ای ۳ روز یکبار؟
اگر به عملکرد دانشآموزان با ترازهای متفاوت توجه کنیم، میبینیم که برترینها به اجرای ترکیبی (۷۰ درصد آزمونهای مجموعهای و ۳۰ درصد امتحانات نهایی) راغبتر هستند.
از طرفی میدانیم دانشآموزان برتر کانون، در مدرسه بهترین هستند. ولی همهی معدلبالاهای مدارس، بهترینهای آزمونی نیستند. پس اجرای آزمون و رفع اشکال برای استفادهی بهتر از زمان موجود و آمادگی برای امتحانات مؤثرتر است.
پیشنهاد من به دانشآموزان، هماهنگی کامل با آزمونهای سه روز یکبار در کنار برنامهی امتحانات با شخصیسازی آن بر اساس وضعیت هر درس (به صورت جامع و یا درسمحور تا پایان امتحانات)
درود به همهی عزیزان
