انطباقِ زمانیِ دوران جمع بندی و امتحاناتِ نهایی: اولویت با کدام است؟
خوشبختانه مهمترین بخشِ کنکورِ سراسری همان مباحثِ سالِ دوازدهم است که برای شرکت در امتحاناتِ نهایی هم باید روی همین مباحث تسلط پیدا کنید. اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که با توجه به این همزمانی روشِ سه روز یک بار را چگونه میتوانیم اجرا کنیم؟
خوشبختانه بینِ روزهای امتحانِ نهایی دستِکم یک روز فاصله وجود دارد.
1- قبل از هر چیز توصیه میشود میزانِ توانِ مطالعهی خود را در هر روز مشخص کنید. در روزهایی که کاملاً در خانه هستید چند ساعت میتوانید مطالعه کنید؟ در روزهای دیگری که صبح برای امتحان به حوزهی آزمون میروید چهطور؟ چهقدر میتوانید مطالعه کنید؟
2- سپس مشخص کنید برای آمادگی در امتحانِ نهایی و کسب نمرهی مطلوب، برنامهی شما و نیازِ شما چیست؟ برای هر درس چه کارهایی را باید انجام دهید و حدوداً چهقدر زمان لازم دارید؟
3- حالا حاصلِ بند اول و دوم را با هم مقایسه کنید. برای مطالعهی هر درس چهقدر وقت دارید و چهقدر نیاز دارید که وقت بگذارید؟ ممکن است خیلی از دانشآموزان در فرصتِ 2 یا چند روزِ قبل از هر امتحانِ نهایی فقط به محتوای همان درس بپردازند. در این صورت توصیه میکنیم بخشی از این فرصت را به حلِ تست و تمرینِ تستها اختصاص دهید. بعضی دیگر ممکن است در فرصتِ تعطیلیِ قبل از برخی درسها یا شاید همهی آنها وقتِ اضافی داشته باشند که بتوانند در همان فرصت، همزمان برای درسهای دیگری هم وقت بگذراند.
4- اگر فرصتِ وقت گذاشتن برای درسهای دیگر وجود دارد، توصیه میکنیم پاسخگویی به آزمونِ مجموعهای را در اولویت قرار دهید. جداولِ «یک» و «دو» نمونههایی از برنامهی تلفیقیِ امتحانِ نهایی و روشِ سه روز یکبار هستند:
جدولِ یک: در این جدول آزمونِ مجموعهای به روزهای تعطیل در فواصلِ امتحاناتِ نهایی منتقل شدهاست. هدف این است که آزمونِ مجموعهای در همان ساعتِ کنکور اجرا شود.

جدولِ دو: در این جدول بیشترِ اوقات، آزمونِ مجموعهای در همان روزِ امتحانِ نهایی اجرا میشود. هدف این است که از زمانِ روزهای امتحانِ نهایی بیشتر استفاده شود.

5- شما میتوانید بسته به شرایطِ آموزشی و نیازتان به تمرکز بر امتحانِ نهایی تعدادِ آزمونهای مجموعهای را کاهش دهید.
6- همانگونه که میدانید در فاصلهی هر دو آزمونِ مجموعهای باید برای هر یک از درسها کاری مشخص انجام داد. بدیهی است قبل از امتحانِ نهاییِ هر درس، اگر از آزمونِ مجموعهای و روشِ سه روز یک بار هم استفاده میکنید، لازم است سهمِ همان درس را در روشِ سه روز یک بار افزایش دهید و به سؤالاتِ تشریحیِ آن درس هم توجه کنید.
محمد معافی
پژمان عبدالهیان: مقالهی خوبی است. کشیدن جدول و تلفیق برنامهی امتحانی و برنامهی جمعبندی نقطهی قوت این مقاله است. چون دانشآموزان معمولاً ایدهآلگرا هستند و از ترس امتحانات مدرسه ممکن است دوران جمعبندی خیلی کماهمیت شود، باید دستورالعملهای روشنتری با توجه به وضعیت آموزشی دانشآموزان در درسهای مختلف ارائه کرد، تا همه ترغیب شوند که این کار تلفیقی را انجام دهند. دانشآموزان در درسهایی که ضعیف هستند و کلاً شاگردان ضعیف خیلی کم جمعبندی کنند و دانشآموزان در درسهایی که قوی هستند و شاگردان قوی خیلی بیشتر وقت برای جمعبندی بگذارند.
منوچهر فاریابی: در مطلع مقاله که از انطباق کنکور و دوازدهم سخن گفته به سمتدهی ذهن دانشآموز کمک کرده و بهنوعی پاسخ را داده است. به عبارتی شما هرچه برای کنکور بخوانید برای امتحانات نهایی خواندهاید و هرقدر برای امتحانات نهایی بخوانید برای کنکور خواندهاید.
من فکر میکنم بهرغم اینکه برخی دانشآموزان برنامهی مطالعاتی طلب میکنند اما اغلب به آن عمل نمیکنند. با اینحال برای آندسته از دانشآموزان که تا حدی به برنامههای بیرونی عمل میکنند گزینهی موسّع و ممتنعی است.
