چالش‌‏های مشاوره‌‏ای: جمع‏‌بندی و نهایی: اولویت چیست؟ + 2 نقد

خوشبختانه مهم‏‌ترین بخشِ کنکورِ سراسری همان مباحثِ سالِ دوازدهم است که برای شرکت در امتحاناتِ نهایی هم باید روی همین مباحث تسلط پیدا کنید.

چالش‌‏های مشاوره‌‏ای: جمع‏‌بندی و نهایی: اولویت چیست؟ + 2 نقد

انطباقِ زمانیِ دوران جمع بندی و امتحاناتِ نهایی: اولویت با کدام است؟

خوشبختانه مهم‌‏ترین بخشِ کنکورِ سراسری همان مباحثِ سالِ دوازدهم است که برای شرکت در امتحاناتِ نهایی هم باید روی همین مباحث تسلط پیدا کنید. اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که با توجه به این هم‌‏زمانی روشِ سه روز یک بار را چگونه می‏‌توانیم اجرا کنیم؟

خوشبختانه بینِ روزهای امتحانِ نهایی دستِ‏‌کم یک روز فاصله وجود دارد.

1- قبل از هر چیز توصیه می‏‌شود میزانِ توانِ مطالعه‏‌ی خود را در هر روز مشخص کنید. در روزهایی که کاملاً در خانه هستید چند ساعت می‌‏توانید مطالعه کنید؟ در روزهای دیگری که صبح برای امتحان به حوزه‏‌ی آزمون می‏‌روید چه‌‏طور؟ چه‌‏قدر می‌‏توانید مطالعه کنید؟

2- سپس مشخص کنید برای آمادگی در امتحانِ نهایی و کسب نمره‌‏ی مطلوب، برنامه‏‌ی شما و نیازِ شما چیست؟ برای هر درس چه کارهایی را باید انجام دهید و حدوداً چه‌‏قدر زمان لازم دارید؟

3- حالا حاصلِ بند اول و دوم را با هم مقایسه کنید. برای مطالعه‏‌ی هر درس چه‌‏قدر وقت دارید و چه‌‏قدر نیاز دارید که وقت بگذارید؟ ممکن است خیلی از دانش‏‌آموزان در فرصتِ 2 یا چند روزِ قبل از هر امتحانِ نهایی فقط به محتوای همان درس بپردازند. در این صورت توصیه می‏‌کنیم بخشی از این فرصت را به حلِ تست و تمرینِ تست‏‌ها اختصاص دهید. بعضی دیگر ممکن است در فرصتِ تعطیلیِ قبل از برخی درس‌‏ها یا شاید همه‏‌ی آن‏‌ها وقتِ اضافی داشته باشند که بتوانند در همان فرصت، هم‌‏زمان برای درس‌‏های دیگری هم وقت بگذراند.

4- اگر فرصتِ وقت گذاشتن برای درس‏‌های دیگر وجود دارد، توصیه می‏‌کنیم پاسخ‏گویی به آزمونِ مجموعه‌‏ای را در اولویت قرار دهید. جداولِ «یک» و «دو» نمونه‌‏هایی از برنامه‏‌ی تلفیقیِ امتحانِ نهایی و روشِ سه روز یک‏بار هستند:

جدولِ یک: در این جدول آزمونِ مجموعه‌‏ای به روز‏های تعطیل در فواصلِ امتحاناتِ نهایی منتقل شده‌‏است. هدف این است که آزمونِ مجموعه‏‌ای در همان ساعتِ کنکور اجرا شود.

چالش‌‏های مشاوره‌‏ای: جمع‏‌بندی و نهایی: اولویت چیست؟ + 2 نقد

جدولِ دو: در این جدول بیش‏ترِ اوقات، آزمونِ مجموعه‌‏ای در همان روزِ امتحانِ نهایی اجرا می‏‌شود. هدف این است که از زمانِ روزهای امتحانِ نهایی بیش‏تر استفاده شود.

5- شما می‏‌توانید بسته به شرایطِ آموزشی و نیازتان به تمرکز بر امتحانِ نهایی تعدادِ آزمون‏‌های مجموعه‌‏ای را کاهش دهید.

6- همان‏‌گونه که می‌‏دانید در فاصله‏‌ی هر دو آزمونِ مجموعه‌‏ای باید برای هر یک از درس‏‌ها کاری مشخص انجام داد. بدیهی است قبل از امتحانِ نهاییِ هر درس، اگر از آزمونِ مجموعه‌‏ای و روشِ سه روز یک بار هم استفاده می‏‌کنید، لازم است سهمِ همان درس را در روشِ سه روز یک بار افزایش دهید و به سؤالاتِ تشریحیِ آن درس هم توجه کنید.

                                                                                                                                                 محمد معافی

پژمان عبدالهیان: مقاله‌‏ی خوبی است. کشیدن جدول و تلفیق برنامه‏‌ی امتحانی و برنامه‏‌ی جمع‏‌بندی نقطه‏‌ی قوت این مقاله است. چون دانش‏‌آموزان معمولاً ایده‌‏آل‏‌گرا هستند و از ترس امتحانات مدرسه ممکن است دوران جمع‌‏بندی خیلی کم‌‏اهمیت شود، باید دستورال‌عمل‏های روشن‏‌تری با توجه به وضعیت آموزشی دانش‌‏آموزان در درس‌‏های مختلف ارائه کرد، تا همه ترغیب شوند که این کار تلفیقی را انجام دهند. دانش‏‌آموزان در درس‌‏هایی که ضعیف هستند و کلاً شاگردان ضعیف خیلی کم جمع‏‌بندی کنند و دانش‌آموزان در درس‏‌هایی که قوی هستند و شاگردان قوی خیلی بیش‏تر وقت برای جمع‏‌بندی بگذارند.

منوچهر فاریابی: در مطلع مقاله که از انطباق کنکور و دوازدهم سخن گفته به سمت‌‏دهی ذهن دانش‏‌آموز کمک کرده و به‌‏نوعی پاسخ را داده است. به عبارتی شما هرچه برای کنکور بخوانید برای امتحانات نهایی خوانده‌‏اید و هرقدر برای امتحانات نهایی بخوانید برای کنکور خوانده‏‌اید.

من فکر می‏‌کنم به‌‏رغم این‏که برخی دانش‌‏آموزان برنامه‌‏ی مطالعاتی طلب می‏‌کنند اما اغلب به آن عمل نمی‏‌کنند. با این‏‌حال برای آن‏‌دسته از دانش‌‎‏آموزان که تا حدی به برنامه‏‌‎های بیرونی عمل می‏‌کنند گزینه‌‏ی موسّع و ممتنعی است.

Menu