آزمونک دین و زندگی-دین و زندگی دوازدهم انسانی-آرمین عبدالحسینی

آزمونک دین و زندگی دوازدهم انسانی – مطابق با آزمون 16 اردیبهشت 1401 توسط آرمین عبدالحسینی

آزمونک دین و زندگی-دین و زندگی دوازدهم انسانی-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

آزمونک دین و زندگی دوازدهم انسانی   –  مطابق با آزمون 16 اردیبهشت 1401

تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران



1. کدام عامل موجب یکپارچگی اروپا شد و کدام عامل موجب انحراف این تمدن گردید؟

الف) پذیرش عقاید رهبران کلیسا و رعایت آداب و رسوم تبلیغ شده – اعتقادات نادرست مبلغان مسیحی

ب) پذیرش عقاید رهبران کلیسا و رعایت آداب و رسوم تبلیغ شده – مخالفت با نظریات دینی و مذهبی

ج) کنار گذاشتن اعتقادات باستانی و بت پرستی و اعتقاد به دین الهی - مخالفت با نظریات دینی و مذهبی

د) کنار گذاشتن اعتقادات باستانی و بت پرستی و اعتقاد به دین الهی - اعتقادات نادرست مبلغان مسیحی

2. آسیب جدی تنوع طلبی و مصرف گرایی برای مردم در تمدن جدید ، کدام است؟

الف) بحران های اخلاقی ظهور کرد و برخی افراد با هدف کسب مقام و شهرت ، ادعای پاسخ به نیازهای معنوی بشر نمودند.

ب) دستیابی به ابزارهای نوین افزایش یافت و در نتیجه با افزایش بهره برداری از منابع طبیعی ، محیط زیست تخریب شد.

ج) مردم از فطرت دور شدند و دیدگاه حاکم که انسان را موجود زنده طبیعی و معنوی می داند ، شکست خورد.

د) انسان را از اساسی ترین نیاز خود یعنی پرورش و تکامل بعد معنوی و تعالی خویش غافل می سازد.

3. ظهور علم زدگی در تمدن جدید در چه قرنی بود و علت به وجود آمدن احساس موفقیت در علوم تجربی چه بود؟

الف) هجدهم – پیشرفت های گسترده در علم                   ب) نوزدهم – استفاده مناسب از طبیعت

ج) هجدهم – استفاده مناسب از طبیعت                            د) نوزدهم – پیشرفت های گسترده در علم

4. به ترتیب « اساسی ترین نیاز انسان » و « دیدگاه تمدن اسلامی در مورد زمین » چیست؟

الف) پرورش و تکامل بعد معنوی – امانتی الهی                  ب) تقویت قوای جسمی و روحی – امانتی الهی

ج) تقویت قوای جسمی و روحی – مایه برکت و روزی         د) پرورش و تکامل بعد معنوی – مایه برکت و روزی

5. شروع نقادی رهبری کلیسا را می توان در کدام عامل یافت؟

الف) پیشگام بودن بسیاری از کشیشان در تحول                  ب) آشنایی اندیشمندان اروپایی با تمدن اسلامی

ج) نگارش کتاب هایی در اخلاق و معنویت                             د) از بین رفتن بت ها و بت خانه ها

6. آثار مثبت و منفی تمدن جدید در حوزه علم را به ترتیب در کدام مورد می توان یافت؟

الف) ساخت ماهواره – افزایش سرعت بهره برداری از منابع طبیعی

ب) دل مشغولی دائمی مردم به کالاهای متنوع – افزایش سرعت بهره برداری از منابع طبیعی

ج) دل مشغولی دائمی مردم به کالاهای متنوع – ایجاد مکاتب عرفانی و معنوی با هدف کسب شهرت

د) ساخت ماهواره - ایجاد مکاتب عرفانی و معنوی با هدف کسب شهرت

7. « ساخت ماشین » و « استخراج معادن » به ترتیب مربوط به کدام یک از آثار تمدن جدید است؟

الف) توانایی بهره مندی بیشتر از طبیعت – رشد سریع علم 

ب) رفاه مادی – رشد سریع علم 

ج) رشد سریع علم – توانایی بهره مندی بیشتر از طبیعت

د) رفاه مادی - توانایی بهره مندی بیشتر از طبیعت

8. از حدود قرن هجدهم میلادی در اروپا ، کلید خوشبختی ملت ها را کدام یک می دانستند و این دیدگاه چه نتیجه ای داشت؟

الف) علم تجربی – سردرگمی بیشتر                                       ب) دین گریزی – سردرگمی بیشتر

ج) دین گریزی – نابودی اعتقادات                                           د) علم تجربی – نابودی اعتقادات

9. ساماندهی حکومت اسلامی چگونه میسر می شود؟

الف) بهره مندی از نقاط قوت تمدن جدید و عبرت گیری از آسیب های آن

ب) داشتن ارتباط مستقیم با تمدن جدید ، کاهش تاثیرگذاری و افزایش تاثیرپذیری

ج) داشتن ارتباط غیرمستقیم با تمدن جدید ، افزایش تاثیرگذاری و کاهش تاثیرپذیری

د) بهره مندی از نقاط ضعف تمدن جدید برای ضربه زدن به آن و نابود کردن این تمدن

10. « مهار آب با سدهای بزرگ » و « به تنوع طلبی کشاندن انسان ها » و « کلید سعادت جامعه تنها در دست علم تجربی بودن » را به ترتیب از کدام یک از آثار آغاز تمدن جدید می توان برداشت؟

الف) منفی – مثبت – منفی                                                    ب) مثبت – منفی – منفی

ج) مثبت – منفی – مثبت                                                       د) منفی – مثبت – مثبت

 

 


پاسخ نامه:

1. گزینه 4

با ظهور تمدن دوم اروپا در دوره قرون وسطی و کنار گذاشتن اعتقادات باستانی و بت پرستی و آغاز روی آوردن به مسیحیت ، مردم بت پرست اروپا به یک دین الهی معتقد شدند ، بت ها و بت خانه ها از بین رفت و اتحاد و یکپارچگی بر اروپا حاکم شد.

اما از سوی دیگر ، مبلغان مسیحی که تشکیلات تبلیغی پیچیده و وسیعی را جهت تبلیغ اعتقادات مسیحیت تاسیس کرده بودند ، اعتقادات نادرستی را که از نظر خودشان اعتقادات رسمی مسیحیت بود ، تبلیغ می کردند. بنابراین اعتقادات نادرست مبلغان مسیحی موجب انحراف این تمدن گردید.

2. گزینه 4

جدی ترین آسیب تنوع طلبی و مصرف گرایی برای مردم در تمدن جدید تغییر الگوی زندگی و دل مشغولی دائمی مردم به کالاهای متنوع و گوناگونی است که همه روزه وارد بازار می شود و اذهان را به خود مشغول می کند و در نتیجه انسان را از اساسی ترین نیاز خود یعنی پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی خویش غافل می سازد.

3. گزینه 1

از حدود قرن هجدهم میلادی به علت پیشرفت های گسترده در این علم ، این احساس پدید آمد که علم تجربی تنها رمز موفقیت و سعادت ملت ها است و جامعه ای که این راه را بپیماید ، کلید خوشبختی را به دست آورده است. اما اکنون با گذشت چند قرن و شکست های پی در پی جوامع غربی در عرصه اخلاق و ظهور بحران های اخلاقی در این جوامع ، بسیاری دریافتند که علم تجربی نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای آنان باشد و نمی توان سعادت و خوشبختی را تنها در این علم جست و جو کرد.

4. گزینه 1

مصرف زدگی انسان را از اساسی ترین نیاز خود ، یعنی پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی خویش غافل می سازد و در تمدن اسلامی ، زمین امانتی الهی در دست انسان است.

 

 

5. گزینه 2

وقتی اندیشمندان و دلسوزان اروپایی آشنایی اندکی با تمدن مسلمانان پیدا کردند با شور و شوق فراوان برای تحول در جامعه ی خود از ثمرات تمدن اسلامی بهره بردند نقادی رهبری کلیسا شروع شد.

6. گزینه 1

از جمله آثار مثبت و منفی تمدن جدید در حوزه علم می توان به ترتیب به ساخت ماهواره و افزایش سرعت بهره برداری از منابع طبیعی را اشاره کرد.

7. گزینه 3

ساخت ماشین و استخراج معادن به ترتیب مربوط به رشد سریع علم و توانایی بهره مندی بیش تر از طبیعت از آثار تمدن جدید است.

8. گزینه 1

از حدود قرن هجدهم میلادی به علت پیشرفت های گسترده در علم این احساس پدید آمد که علم تجربی رمز موفقیت و سعادت ملت ها است و این دیدگاه نتیجه ای جز سردرگمی برای بشر نداشته است.

9. گزینه 1

بررسی نقاط ضعف و قوت تمدن جدید به ما کمک می کند از نقاط قوت آن بهره مند شویم و با عبرت گرفتن از ضعف ها و آسیب های آن بتوانیم برنامه ریزی درست و کم اشتباهی را برای سامان دهی تمدن اسلامی داشته باشیم.

10. گزینه 2

مهار آب با سد های بزرگ و به تنوع طلبی کشاندن انسان ها و کلید خوشبختی جامعه تنها در دست علوم تجربی بودن به ترتیب از آثار مثبت ، منفی ، منفی آغاز تمدن جدید است.



 برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید. 

سایت برترها

مطالب مرتبط:

حسن تعلیل، اسلوب معادله، حس آمیزی–فنون3-آرمین عبدالحسینی

دوران متاخر-فلسفه دوازدهم-نکته و تست-آرمین عبدالحسینی

فایل های ضمیمه

Menu