انسان،موجود اخلاق گرا-فلسفه یازدهم-درسنامه و تست-مهرشاد ایمانی

سلام خدمت دوستان عزیز کانونی . . . ! ! ! در این بخش قصد داریم مروری بر مطالب و نکات درس یازدهم فلسفه یازدهم یعنی (( انسان ، موجود اخلاق گرا )) داشته باشیم .

انسان،موجود اخلاق گرا-فلسفه یازدهم-درسنامه و تست-مهرشاد ایمانی

سلام خدمت دوستان عزیز کانونی . . . ! ! ! 
 
 در این بخش قصد داریم مروری بر مطالب و نکات 
درس یازدهم فلسفه یازدهم یعنی  (( انسان ، موجود اخلاق گرا )) داشته باشیم .
 
 امیدواریم مطالب ذکر شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری دهد . 










مهرشاد ایمانی نسب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400


صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .


ویژگی های مطلب : 

🟡  درسنامه جامع  🟡

🟡  تست شناسنامه دار و پاسخنامه تشریحی  🟡













🔴  تــســت  🔴 

1-برترین نوع خوشبختی به نظر ارسطو کدام است ؟                                                                (سطح : دشوار ، کنکور 98 داخل) 

1)رعایت حد اعتدال                                   2)اندیشیدن به خداوند 

3)رعایت فضیلت اخلاقی                          4)زندگی همراه با اندیشیدن 


2-با توجه به نظریه اخلاقی ارسطو ، کدام عبارت درست است ؟                                             (سطح : دشوار ، کنکور 98 خارج) 

1)شجاعت مساوی قوت قلب ، نهراسیدن و دل به دریا زدن است . 

2)یک خیر نهایی وجود دارد که همه ی خیرهای دیگر به آن باز می گردند . 

3)فضیلت اخلاقی امری است که از احساسات ملایم و معتدل ناشی می شود . 

4)برترین ارزش برای انسان آن است که خیر جامعه را بر خیر خود مقدم بداند . 


3-کدام نظر درباره فعل اخلاقی ، با نظرات کانت ناسازگار است ؟                                         (سطح : متوسط ، کنکور 99 داخل) 

1)قابل تعمیم است .                                       2)بر اساس حکم وجدان است . 

3)در جهت نیل به سعادت است .                  4)احساسات در آن دخالتی ندارد . 


4-طبق نظریه ی اخلاقی افلاطون ، انسان نیکبخت کسی است که :                                      (سطح : آسان ، کنکور 99 خارج) 

1)از میان قوای خود ، تنها به قوه عقل که عالی ترین قوه است ، توجه کند . 

2)به چهار فضیلت حکمت ، خویشتن داری ، شجاعت ، و عدالت آراسته گردد . 

3)از امیال و افعال طبیعی دوری کرده و یکسره به انجام فضیلت ها بپردازد . 

4)عقل او در مقابل قوای شهوت و غضب ایستادگی کرده و اداره بدن را به عهده بگیرد . 


5-کدام عبارت درست است ؟                                                                                       (سطح : دشوار ، کنکور 1400 داخل) 

1)به اعتقاد ارسطو ، یکی از عملکرد های اخلاقی عقل این است که برای مثال ، درک می کند فضیلت قوه غضب ، خویشتن داری است . 

2)کانت معتقد است کاری که انسان در آن نفع شخصی نداشته باشد ، فضیلت شمرده می شود ؛ مانند وقتی که از روی دلسوزی به کسی کمک می کند . 

3)به اعتقاد فیلسوفان مسلمان ، گرایش به خیر اخلاقی و تمایلات متضاد با آن ، کم و بیش در همه انسان ها ، چه معتقد به خدا باشند و چه نباشند ، وجود دارد . 

4)از آنجا که فیلسوفان طبیعت گرا و ماتریالیست فقط منافع شخصی را به رسمیت می شناسند ، معتقدند هرگاه انسان بتواند ، باید به هر میزان که می خواهد آزاد باشد . 


6-مفهوم (( عدالت )) در دیدگاه های اخلاقی افلاطون ، به کدام یک از عبارت های زیر نزدیک تر است ؟   (سطح : متوسط ، کنکور 1400 خارج)

1)اعمال تساوی و برابری میان قوای سه گانه وجودی 

2)اعتدال و هماهنگی میان ابعاد و قوای وجودی انسان 

3)غلبه قوه عقلانی بر قوای شهوت و غضب و ممانعت آنها از عمل 

4)ایجاد برابری در همه ابعاد فردی و اجتماعی برای رسیدن به سعادت 



  پاسخنامه  ✅ 

پاسخ گزینه 4 است . ارسطو برترین نوع خوشبختی را زندگی همراه با اندیشیدن می داند . 


پاسخ گزینه 2 است . از نظر ارسطو خیری نهایی وجود دارد که همه ی خیرهای دیگر به او باز می گردند . دقت کنید که فضیلت اخلاقی از نظر ارسطو ، اعتدال در قوای وجودی است .


پاسخ گزینه 3 است . از نظر کانت ، فعل اخلاقی یعنی کاری که صرفاً برای اطاعت از حکم وجدان است ؛ بدون توجه به نتیجه و منفعت و احساسات و . . . 


پاسخ گزینه 2 است . از نظر افلاطون ، انسانی که آراسته به چهار فضیلت (( حکمت )) ، (( شجاعت )) ، (( عدالت )) و (( خویشتن داری )) است ، نیکبخت است . 


پاسخ گزینه 3 است . انسان دو دسته تمایلات دارد که بخشی از این تمایلات ، گرایش به خیر اخلاقی هستند و برخی مخالف آن هستند و این تمایلات ربطی به دین افراد ندارد . 


پاسخ گزینه 2 است . زمانی که اعتدال و هماهنگی میان ابعاد و قوای وجودی انسان شکل بگیرد ، انسان به ویژگی (( عدالت )) آراسته می شود . 



تهیه کننده :

مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب  -  دانشجوی رشته علوم قضایی


سپاس از توجه شما  🌹  🌹  🌹

6/8/2023 7:55:07 PM
Menu