دوستان عزیز سلام.
درسنامهی زیر از کتابهای سبز و آبی خلاقیت نمایشی کانون، توسط خانم گلشن اسکندری، رتبهی 5 منطقهی 3، دانشجوی رشتهی سینمای دانشگاه هنر تهران و پشتیبان ویژهی گروه هنر تهیه شده.
برای گرفتن مشاوره از ایشون میتونید با تلفن 0216463 و داخلی 1191 در تماس باشید.
ویژگی های کلیدی سینمای نئورئالیسم ایتالیا:
استفاده از نابازیگر در کنار بازیگران حرفه ایی سینما و تئاتر
استفاده از میزانسن واقعی و پرهیز از صحنه پردازی استودیویی (متکی به محله های واقعی)
فیلمبرداری طبیعی با استفاده از نور موجود (نور خورشید به جای نور مصنوعی)
فیلم های نئو رئالیستی اغلب دارای پایان باز هستند
فیلم های نئو رئالیستی دو پهلو هستند (جلوگیری از دانای کل بر فراز رویدادها)
استفاده از قهرمان منفرد که در همه حال آرمانی ندارد و اغلب تنهاست
پرهیز از ساخت آثار تخیلی و پوچگرا که مسائل انسانی در آن مطرح نیست پرهیز از ساخت فیلم های بازسازی شده از واقعیت های تاریخی و رمان فیلم شده عدم رعایت نظام نورپردازی سه نقطه ای هالیود
جنبش نئورئالیسم تاثیری چشمگیر روی فیلمسازان منفردی چون ارمانو اولمی و ساتیاجیت رای و جنبش موج نو فرانسه داشته است.
سینمای نئورئالیستی ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم پدید آمد و در برابر سینمای اکسپرسیونیسم ایتالیا قرار گرفت.
سینمای نئورئالیستی ایتالیا بازتاب دهنده واقعیت های آن روز (فقر ، گرسنگی و بیکاری بیرون آمده از دل جنگ خانمانسوز است).
اصطلاح نئورئالیسم نخستین بار در سال 1943 از سوی امبرتو بار بارو برای کارهای مارسل کارنه اعطا شد.
نظریه نئورئالیستی و قاعده های اصلی آن از سوی چزاوه زاواتینی فیلمنامه نویس نئورئالیستی پایه ریزی شد.
کلید واژه های جنبش نئورئالیسم :
بهره گیری از نور طبیعی
بهره نگیرفتن از پلاتو و استودیو
بهره گیری از بازیگر غیر حرفه ای یا تازه کار در بیشتر فیلم ها
مخالفت با اقتباس از روی رمان و آثار ادبی
توجه به عنصر داستان در فیلمنامه
بیان دیدگاهای تند سیاسی در لایه های سطحی و زیرین داستان فیلم.
سوالات مرتبط
کدام یک از گزینه های زیر را می توان یکی از ویژگی های سینمای نئورئالیسم دانست؟
1) فیلم هایی انتزائی که تمامی توجه خود را بر شکل های گرافیکی و زمان متمرکز میکردند.
2) دکور نه تنها به عنوان یک عنصر زنده عمل می کرد ، بلکه بدن بازیگر به عنصری دیداری بدل می شد.
3) اغلب فیلمسازان این جنبش درباره تدوین فیلم نیز نظریه پردازی می کردند.
4) فیلمسازان به خیابان ها و مناطق روستایی رفتند و در محل های واقعی به فیلمبرداری پرداختند.
گزینه 4 صحیح است.
تحلیل سوال : ویژگی های کلیدی سینمای نئورئالیسم ایتالیا دهه 40:
استفاده از نابازیگر در کنار بازیگران حرفه ایی سینما و تئاتر
استفاده از میزانسن واقعی و پرهیز از صحنه پردازی استودیویی (متکی به محله های واقعی)
فیلمبرداری طبیعی با استفاده از نور موجود (نور خورشید به جای نور مصنوعی)
فیلم های نئو رئالیستی اغلب دارای پایان باز هستند.
فیلم های نئو رئالیستی دو پهلو هستند (جلوگیری از دانای کل بر فراز رویدادها)
گزینه یک به سینمای امپرسیونیسم / گزینه دو به سینمای اکسپرسیونیسم / گزینه سه به سینمای مونتاژ شوروی در دهه 20 اشاره دارد.
کدام یک از گزینه های زیر از ویژگی های سینمای نئورئالیستی است؟
1) استفاده از دوربین روی دست 2) پرهیز از فیلمبرداری استودیو
3) تولید بدیهه سازی بدون استفاده از فیلمنامه 4) گریم فراوان و پرداختن به روابط عاشقانه
گزینه 4 صحیح است.
تحلیل سوال : بنیادی ترین ویژگی های سینمای نئورئالیسم :
استفاده از نابازیگر در کنار بازیگران حرفه ایی
استفاده از میزانسن واقعی و پرهیز از صحنه پردازی استودیویی (متکی به محله های واقعی)
فیلمبرداری طبیعی با استفاده از نور موجود (نور خورشید به جای نور مصنوعی)
فیلم های نئو رئالیستی اغلب دارای پایان باز هستند
فیلم های نئو رئالیستی دو پهلو هستند (جلوگیری از دانای کل بر فراز رویدادها)
استفاده از قهرمان منفرد که در همه حال آرمانی ندارد و اغلب تنهاست
دیدگاهای سیاسی و تفکر به جای سرگرمی
پرهیز از ساخت آثار تخیلی و پوچگرا که مسائل انسانی در آن مطرح نیست
پرهیز از ساخت فیلم های بازسازی شده از واقعیت های تاریخی و رمان فیلم شده
عدم رعایت نظام نورپردازی سه نقطه ای هالیود
