گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت نگار بناکار

...من همیشه تصور داشتم که برای رتبه برتر شدن باید یک ویژگی هایی داشت که من ندارم. ولی باور کنید که اگر به صورت اصولی درس بخوانید و ازتک تک لحظات خود استفاده کنید می‌توانید به هدفتان برسید.

گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت نگار بناکار

نگار بناکار در یک نگاه

نام شهر: فسا

نام‌مدرسه: نمونه دولتی حافظ

رتبه ی سال 1399: 3494 منطقی 3 تجربی

رتبه ی سال1400: 851 منطقه ی 3 تجربی

سال های حضور در کانون: یازدهم ودوازدهم و یک سال فارغ التحصیل به مدت 3 سال

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه فسا

تحصیلات و شغل پدر: فوق دیپلم،دبیر زبان

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه دار

 

...من همیشه تصور داشتم که برای رتبه برتر شدن باید یک ویژگی هایی داشت که من ندارم. ولی باور کنید که اگر به صورت اصولی درس بخوانید و ازتک تک لحظات خود استفاده کنید می توانید به هدفتان برسید.

 

میانگین ترازتان  طی این دو سال چگونه بود؟

میانگین تراز ام  در کنکور سال  1399: 6000 

میانگین تراز ام در  کنکور سال  1400: 6229 

در سال اول تراز هایم  نوسانی بود و حتی گاهی اوقات به 5800 هم می رسید اما در سال دوم ترازهایم همیشه بالای 6000 بودند و توانسته بودم آن ها را تثبیت کنم و حرفه ای تر از سال قبل عمل کنم  و تمام این پیشرفت هارا  مدیون شرکت مستمر در ازمون ها بودم.

 

تغییرات سال دومتان نسبت به سال اول چگونه بود؟

من سال اول خیلی استرس داشتم و همین موضوع باعث شد که در کنکور1399 نتوانم خودم و جلسه آزمون را مدیریت کنم به ویژه به این دلیل که سطح سوالات با کنکور1398 خیلی متفاوت بود و من اصلا انتظار چنین سوالاتی نداشتم سال دوم تصمیم‌گرفتم تمام تلاشم را بکنم و در طول دو هفته ای که بین آزمون ها فاصله بود بهترین خودم باشم و بعد از آن نتیجه را به خدا بسپارم و به او توکل کنم. این راهکار خیلی کمک کننده بود و باعث می شد استرسم خیلی کم بشود. راهکار بعدی این بود که سطح تست هایی که حل می کردم را نسبت به سال قبل بالاتر برده بودم و همین که می دیدم می‌توانم سوالات دشوار را پاسخ دهم باعث افزایش اعتماد به نفسم می شد و استرسم را کم می کرد.من در سال اول خیلی خودم را با بقیه مقایسه می کردم و این باعث می شد خیلی نگران و مضطرب باشم اما در سال دوم خودم را با خودم مقایسه می کردم نه با دیگران و این راهکار باعث کم شدن استرسم شد.

 

کنکور سال  1399 :

ادبیات:37.4 /  زبان عربی:68  /  فرهنگ و معارف اسلامی: 72  /  زبان خارجی: 44

ریاضیات: 42.3  / زیست شناسی: 53.4  /  فیزیک:15  / شیمی:45.8

کنکور سال 1400 :

ادبیات:53.4  /  زبان عربی: 84 /  فرهنگ و معارف اسلامی: 60   / زبان خارجی: 76

ریاضیات: 30.7  / زیست شناسی: 63.4  / فیزیک:58.9  / شیمی:49.6

 

توصیه تان در ارتباط با خواب و تغذیه ایام کنکور چیست؟

من معمولا تا ساعت یازده شب مطالعه می کردم وساعت دوازده می خوابیدم. برای داشتن خواب آرام حتما باید  نیم ساعت قبل از خواب از  فضای درس خواندن دور شوید. مثلا با اعضای خانواده در مورد موضوعاتی غیر درسی  صحبت کنید تا در هنگام خواب ذهنتان درگیر نباشد و همین طور با گوش دادن پادکست های آرامش بخش  ذهن خود را از دغدغه ها و افکار منفی دور می کردم. صبحانه باعث بهبود روند درس خواندنم می شد و هم چنین از خواب الودگی طی روز جلوگیری می کرد.

 

در جلسه کنکور با کدام درس اختصاصی شروع کردید ؟ واکنش تان به درس ریاضی چه  بود؟ 

در دروس اختصاصی  با درس ریاضی شروع کردم‌ و بزرگترین چالش ام در این درس بالا بودن سطح سوالات بودند. اما باتوجه به تجربه سال قبل ، بالا بودن سطح سوالات هر درس در کنکور  همگانی است  بنابراین  خیلی از سوالات را بی پاسخ رها کردم و سایر دروس را طبق استاندار زمان کنکور پیش رفتم  و باتوجه به تکنیک ضربدر و منها ،  30 دقیقه زمان اضافه را  در انتهای آزمون  متناسب با نقاط قوتم در هردرس پخش کردم و سوالات را مجدد بررسی کردم . در واقع بااستفاده از  زمان استاندارد  زمین و ریاضی توانستم  تایم های ذخیره شده را به دو درس شیمی و زیست اختصاص بدهم و تعداد سوالات صحیح ام را افزایش دهم.

 

دوران جمع بندی رو چگونه گذراندید؟ 

حدودا ده روز قبل از کنکور، مرور مطالب را به صورت تورق سریع  شروع کردم و مطالب حفظی بعضی دروس مانند دینی، کلمات ادبیات ،گرامر زبان و قواعد عربی و نکات مهم  زیست و تیپ های اصلی دروسی چون مسائل شیمی و فرمول های  فیزیک، ریاضی، را مرور کردم .

هم چنین روزانه یک درس عمومی را انتخاب می کردم و تمام تست های نشان دار  آزمون های جامع عمومی  رشته های مختلف از  سال 1393 تا1399 را به صورت زماندار پاسخ می دادم و این روند کمک فراوانی به من کرد.

 

روندتان در ازمون های جامع چگونه بود؟ آیا انتظار همچین رتبه ای را داشتید؟ 

در آزمون های جامع درصدها و ترازهایم  نسبتا خوب بودند و می دانستم امسال به هدفم‌ می رسم ، اما  تصور رتبه سه رقمی را  نداشتم و پیش بینی ام  رتبه بین 1000 تا 2000 بود.

 

ایا در طی سال تحصیلی  درس زمین شناسی را مطالعه کردید؟

در کنکور سراسری به درس زمین شناسی پاسخ ندادم زیرا از همان ابتدا  هدفم تحصیل در رشته پزشکی بود و ضریب این درس برای رشته پزشکی  صفر است بنابراین  وقت زمین را به سایر دروس اختصاصی اختصاص دادم.

 

چگونه ازمون ها را شبیه سازی می کردید؟

برای شبیه سازی آزمون های آزمایشی لباسی را  که تصمیم‌ داشتم روز کنکور بپوشم‌ را می پوشیدم، ماسک میزدم  و روی صندلی هایی که مشابه صندلی های کنکور  بودند  می نشستم. هم چنین راس ساعت 8 صبح آزمون را شروع می کردم و هرگز بیشتر از زمان تعیین شده به سوالات پاسخ نمی دادم  و همیشه جز پردازش اول بودم.

 

مدیریت زمانتان سرجلسه کنکور چگونه بود؟ 

 سر جلسه کنکور مشکلی با زمان نداشتم و وقت کم‌نیاوردم‌ و مهم ترین علت آن‌ ، این بود که آزمون های جامع زیادی کار کرده بودم و به همین دلیل سرعت عمل بالایی داشتم و دام های فصل های مختلف از هر درس را می دانستم. نکته اصلی برای موفقیت در کنکور مرور فراوان است، که باعث تثبیت نکات می شود و گرنه مطالعه ی سطحی را همه ی داوطلبان انجام می دهند .


آیا ترتیب دفترچه را بهم زدید؟

من همه درس ها را به ترتیب دفترچه پاسخ می دادم زیرا  طبق آزمون و خطاهای انجام شده در ازمون های آزمایشی  به هم زدن ترتیب دفترچه تمرکزم را به هم‌ می ریخت و باعث می شد سوال ها را اشتباه در پاسخ برگ وارد کنم بنابراین طبق ترتیب دفترچه پاسخ دادم

 

از چه ماهی جمع بندی مطالب را شروع کردید ؟

من برنامه جمع بندی را از هفته اول فروردین‌ و با دروس دهم‌ و یازدهم شروع کردم،  به این صورت که هر روز فصل های مختلف از هر درس را انتخاب می کردم‌ و تست های  زماندار  زیادی کار می کردم. از دیگر تغییرات مثبت دیگری که نسبت به سال قبل در برنامه ام‌ ایجاد شده بود این بود  که از دروسی که می دانستم  کمی در انها ضعف دارم، علاوه بر برنامه جمع بندی ام  تست های سراسری سال های اخیر را بررسی می کردم تا با تمام تیپ تست ها اشنا شوم  و با این روند  دو درس فیزیک و زیست ام  تبدیل به نقطه قوتم شد.

 

از کدام کتاب  کانون  بیشتر استفاده می کردید؟

من  در دوران  جمع بندی از کتاب های سه سطحی کانون استفاده می کردم که در این کتاب ها  سوالات نکته دار و مهم به صورت سطح بندی شده وجود داشتند و برای آشنایی با تیپ تست ها و مرور نکات تست ها بسیار عالی بودند. 


در سایت کانون و مجلات آزمون به کدام مطالب علاقه داشتی؟

من به بخش مصاحبه با رتبه های برتر کنکور خیلی علاقه داشتم و وقتی مصاحبه ها را می خواندم شوق و انگیزه زیادی برای درس خواندن و ادامه دادن به مسیرم پیدا می کردم.همچنین مطالعه تجربیات رتبه برتر ها هم در موفقیت من نقش موثری داشت.

 

پیشنهادتان برای دوستانی که مصاحبه را می خوانند چیست؟

پیشنهادم به دانش آموزان  کنکوری این است که تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف و رشته دلخواه خود بکنند چرا که هیچ حسی زیباتر از تحصیل  در رشته مورد علاقه شان  نیست و بدانند  اگر تلاش کنند قطعا به نتیجه دلخواه می رسند و پشتکار زیاد و تلاش مهم ترین عواملی هستند که می توانند در این مسیر به موفقیت شما کمک کنند. به دانش آموزان پایه  دهم و یازدهم توصیه می کنم که برنامه کنکور خود را از همان پایه شروع کنند چرا که در سال دوازدهم  مطالعه و تسلط برهر سه پایه  دشوار است.

 

روش مطالعه تان را برایمان توضیح  دهید 

روش مطالعه من در دروس مختلف این گونه بود که ؛  ابتدا کتاب درسی و توضیحات دبیر را مطالعه می کردم و سپس ‌درصورت نیاز درس نامه را مطالعه می کردم و نکات مهم را هایلایت می کردم و در انتها  تست زنی را شروع می کردم تا با تیپ تست های مختلف آشنا بشوم و نکات مهم و پرتکرار را  یادداشت می کردم تا در روزهای بعد  ابتدا مطالب و  نکات جلسه قبل را مرور کنم و سپس  سراغ مبحث جدبد بروم. هم چنین تست های مهم یا دشوار را  نشان دار می کردم و ان ها در ایستگاه های جبرانی   به صورت زمان دار حل می کردم. مهم ترین منبع برای ایام جمع بندی همین تست های نشان دار بود. من به صورت میانگین روزانه 330 تست کار می کردم و هم چنین میانگین ساعت مطالعه ام 14 ساعت بود.

  

توصیه آخرتان برای داوطلبان کنکوری 

توجه داشته باشید برای موفق شدن در کنکور، علاوه بر آگاهی از روش های مطالعه دروس  و تست زدن، داشتن فراشناخت هم بسیار مهم است. فراشناخت یعنی: توانایی مدیریت خود در شرایط بحرانی، توانایی کنترل کردن استرس، واقع گرا بودن، مسئولیت پذیر بودن و… هر زمانی که خواستید اهمال کاری کنید به خودتان یادآوری کنید که از دست دادن هر لحظه برابر است با دور شدن از هدف و فاصله گرفتن از رشته و دانشگاه مورد علاقه خود. من همیشه تصور داشتم که برای رتبه برتر شدن باید یک ویژگی هایی داشت که من ندارم. ولی باور کنید که اگر به صورت اصولی درس بخوانید و ازتک تک لحظات خود استفاده کنید می توانید به هدفتان برسید.

و فراموش نکنید : 

آموختن آسان نیست !

خستگی هر آن در کمین است ،

آزرده می شوی، احساس شکست می کنی،

شک می کنی که رها کنی و بگذری،

می خواهی برکناره روی و وانمود کنی که اتفاقی نیفتاده...

اما نه 

تو بازنده نیستی 

که یک مبارزی ! 

مصاحبه کننده: فائزه طایفه


شایان اکبری: از تراز 4200 تا  مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی                        

قهرمان پیشرفت، فاطمه سوید، از رتبه ی 3732 تا رتبه ی 1348                      

Menu