گفت وگوی مهرداد خباز با قهرمان پیوستگی مریم عباسی

از پایه دهم به مدت سه سال تا دوازدهم در آزمون‌های کانون شرکت کردم

گفت وگوی مهرداد خباز با قهرمان پیوستگی مریم عباسی

نام و نام خانوادگی:  مریم عباسی        نام شهر: تبریز        رشته تحصیلی: علوم تجربی

سال های حضور در کانون:  دهم و يازدهم و دوازدهم         تعداد آزمون: 59

منطقه کنکور: 1           رتبه منطقه:  40                           رتبه کشوری: 85

رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی-دانشگاه علوم پزشکی تهران

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس ریاضی -دبیر ریاضی

تحصیلات و شغل مادر: فوق لیسانس فیزیک-دبیر فیزیک

مصاحبه کننده: مهرداد خباز

 

 از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در آزمون های کانون شرکت کردید ؟ 

از پایه دهم به پیشنهاد مادرم به مدت سه سال تا دوازدهم در آزمون های کانون شرکت کردم.خودم هم بسیار علاقه مند بودم که در آزمون ها شرکت کنم.  شرکت در آزمون های کانون باعث نظم مطالعاتی و برنامه ریزی درست من می شد.. 

 

شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ 

متاسفانه شرایط کرونا و مجازی شدن آزمون ها در ابتدا مرا بی نظم کرده بود، اما نهایتا به این نتیجه رسیدم که باید نظم را رعایت کرده و در پردازش اول شرکت کردم. در روز آزمون دفترچه کاغذی را دریافت می کردیم و به صورت دقیق و تا حد امکان با ایجاد شرایط آزمون حضوری در آزمون ها شرکت می کردم. 

 

چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

در آزمون ها بیشترین مطلب مهم برای من تراز و رتبه خودم بود 

 

 چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هم هماهنگ کردید؟

در سال های دهم و یازدهم تا حدود زیادی برنامه آزمون با برنامه مدرسه منطبق یود، در مواردی هم که تفاوت داشت، من برنامه جلوتر را پیش می بردم تا بتوانم به هر دو مورد برسم. در سال دوازدهم هم برنامه مدرسه کمی از برنامه کانون جلوتر بود که من در درس هایی که مدرسه جلوتر بود، طبق مدرسه پیش می رفتم و همزمان برنامه کانون را هم می رساندم.

 

آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ 

 بلهدر سال کنکور به دلیل حجم بالای مطالب ساعت مطالعه بنده افزایش یافت و همچنین به اولویت بندی مطالب پرداخته و سعی کردم روی نقاط ضعفم بیشتر کار کنم، از جمله درس زیست که جز نقاط ضعف من بود. از روش های مطالعه ای که در سایت یا مجله کانون بود، استفاده می کردم و در مورد درس زیست این روش ها به من کمک کرد.

 

 در دوران دبستان هم برنامه ریزی می کردید؟ در دوران امتحانات چگونه درس می خواندید؟

بله البته این برنامه ریزی بیشتر در سال های پنجم و ششم جلوه داشت و با توجه به آزمون هایی که هر ماه توسط مدرسه برگزار می شد، برنامه ریزی می کردم. معمولا من درس هایم را در طی طول سال می خواندم و در طول امتحانات فقط به مرور مطالب به خصوص حفظیات می پرداختم.

 

وقتی مدارس غیرحضوری شد، چگونه برنامه ریزی برای درس خواندن کردید؟

با کمک آزمون ها و برنامه راهبردی کانون برای هر دو هفته خود (البته با مطابقت دادن با برنامه مدرسه و کلاس هایم) برنامه می نوشتم که گاها برای آرامش بیشتر من مادرم هم در نوشتن برنامه به من کمک می کرد.

 

از سایت کانون چه استفاده هایی کردید؟

بیشتر برای جزئیات کارنامه ام استفاده می کردم، اما گاها از مطالب علمی و مشاوره ای آن هم در طول مدت مطالعه استفاده می کردم.

 

به جز کارنامه ی اصلی از کدام کارنامه ها بیشتر استفاده کردید؟ 

از کارنامه پنج نوع درس و کارنامه پروژه ای؛ کارنامه پنج نوع درس برای متوجه شدن رده بندی و سطح درس هایم و از کارنامه پروژه ای برای متوجه شدن میانگین تراز و روند پیشروی ام استفاده می کردم. 

شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان به چه قسمت هایی بیشتر توجه داتید؟ چگونه آزمون ها را تحلیل می کردید؟ 

بیشتر به نقاط ضعف ام توجه داشتم، در دس هایی به جز زیست فقط اشتباهات و نزده ها را بررسی و دلیل نزدن یا غلط زدنشان را بررسی می کردم تا این کار را تکرار نکنم ولی در درس زیست شناسی همه سوالات را تحلیل و نکات آن ها را یادداشت می کردم.

 

در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ 

در سال دهم وضعم متوسط رو به بالا بود و تقریبا داتش آموز قوی محسوب می شدم، در سال یازدهم پیشرفت داشتم و کم کم به ایده آل های خودم نزدیک تر شده بودم، اما متاسفانه بعد از دوره المپیاد افت شدیدی داشتم و سال دوازدهم را با سطح نسبتا پایینی شروع کردم، اما رفته رفته به سطح بالاتری رسیدم که گرچه کاملا مطلوب نبود، اما نسبتا بهتر بود. در سال دهم به طور میانگین 7200 تا 7400 بودم، اما درسال یازدهم میانگین ترازم به 7500 رسید، دلیل پیشرفتم در سال یازدهم نسبت به دهم تعداد تست های بیشتری بود که حل می کردم و افزایش ساعت مطالعه و اعتماد به نفسم هم نقش بسزایی در پیشرفتم داشت.

 

آیا دفتر برنامه ریزی داشتید؟ چه کمکی به شما کرد؟

بله ، در برنامه ریزی صحیح تر به من خیلی کمک کننده بود.

 

چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

به طور قطع باید برای دروس عمومی کمتر از دروس اختصاصی زمان گذاشت تا به دروس اختصاصی آسیب نرسد، اما من هیچ وقت دروس عمومی را نادیده نگرفتم و حتی در تابستان هم دروس عمومی را می خواندم و تقریبا زمانم را به نسبت ظریب های دروس در کنکور تقسیم می کردم. 

 

در کدام درس ها روش مطالعه خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟

در درس زیست شناسی و ادبیات روش مطالعه ام را تغییر دادم، در درس زیست شناسی در یک دوره که روش جدید را کاملا توانستم پیاده کنم، پیشرفت چشمگیری داشتم، اما در اواخر سال که فرصت کافی نداشتم دوباره به وضعیت قبل برگشتم. در مورد درس ادبیات هم تغییر روش مطالعه تا حدودی مفید بود.

 

چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی و مطالعه برای کنکور تعادل ایجاد کردید ؟

من قبل از امتحانات نهایی سعی کرده بودم تا حدود زیادی در پایه به تسلط برسم و در طول امتحانات نهایی بیشتر وقتم را صرف دوازدهم کردم و به نوعی هم برای امتحان نهایی خواندم و هم برای کنکور.

 

در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید علت این افت چه بود؟

به دلیل کمبود اعتماد به نفس و بی نظمی در روند شرکت در آزمون ها. با تجدید روحیه و برقراری نظم به حالت قبل باز می گشتم. 

 

پدر و مادرت چگونه اوضاع درسی ات را پیگیری می کردند؟ 

مادر من همواره پیگیر دروس من بودند و همواره کارنامه را با هم تحلیل می کردیم و همواره به من آرامش می دادند و حتی گاهی برایم برنامه می نوشتند و هرکتابی که لازم داشتند برایم تهیه می کردند و سعی می کردند محیط آرامی را برایم فراهم کنند.

قبل از دبستان من در آمادگی، خواندن و نوشتن را یاد گرفتم و شمارش و نوشتن اعداد فارسی و انگلیسی را هم آموخته بودم و در کلاس های زبان انگلیسی هم برای مدتی شرکت کردم، البته قسمت اصلی یادگیری من از مادرم بعد از دبستان بود که در پایه دوم قبل از مدرسه به من جدول ضرب آموختند و کتاب های پیشرفته را با من کار کردند تا بتوانم پایه سوم را جهش کنم.

 

کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟ 

برای شیمی آقای وکیلی و خانم ذاکر حمیدی، آقای سپهری و خانم فرشباف برای درس فیزیک و خانم قلی پور برای درس ریاضی روش تدریسشان و پیگیریشان موجب پیشرفت بنده می شدو به من انگیزه می داد.

 

از کدام یک از روش های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

از روش های ضربدر و منفی و زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت، بله در یک دوره، بله ولی با رعایت نظم و انجام این روش ها توانستم زمانم را کنترل کنم.

 

روش شما برای پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ 

ترتیب را رعایت کردم و از روش های کنترل زمان استفاده کردم.


علت انتخاب رشته پزشکی چه بود؟

رشته پزشکی رشته مقدسی است که باعث نجات جان انسان ها می شود. اگر در هنگام انتخاب رشته صرفا براساس مادیات تصمیم می گرفتم، رشته های دیگری هم بودند که درآمد بیشتری داشتند، اما رشته پزشکی را به دلیل ارزش معنوی بیشتر انتخاب کردم. دانشگاه تهران را هم به دلیل امکانات بیشتر انتخاب کردم.

 

Menu