تحلیل درک عمومی هنر آزمون 5 آذر
تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 سینمای دانشگاه هنر تهران
84) مضمون اغلب قدیمی ترین کتب مصور ایرانی که از دوران سلجوقی به دست آمده، کدام است؟
1) مذهبی 2) تاریخی 3) علمی 4) ادبی
گزینه 3 صحیح است.
تحلیل سوال: در مکتب سلجوقی یا (مکتب فارس و خراسان سده 5 و 6 هجری) قدیمی ترین کتاب های مصور در دست، به عهد سلجوقی باز می گردد. این کتابها اغلب مضمون علمی دارند. این دوران مهمترین دوره همگامی هنر اسلامی و ادبیات فارسی است (سروده شدن خمسه نظامی). ورقه و گلشاه، شاخص ترین کتاب مصور عهد سلجوقی و اولین کتاب مصور به زبان فارسی است که در اوایل سده پنجم ه.ق مصور شده است و بیش از 70 تصویر دارد.
88) کدام گزینه از جمله ویژگی های متاثر از هنر هنر بیزانسی در مکتب نگارگری بغداد است؟
1) زمینه تک رنگ و خطوط مرزی
2) هاله های دور سر
3) تعداد پیکره های محدود
4) واقع گرایی نسبی
گزینه 4 صحیح است.
تحلیل سوال: سنت نقاشی در دوران عباسی بر پایه هنر ساسانی و هنر بیزانسی شکل گرفته است که در دو شیوه نگارگری و کتاب آرایی با نان مکتب بغداد شهرت دارد.
به دلیل آنکه نقاشان مکتب بغداد، از سرزمین های دیگر آمده بودند و همین چند ملیتی بودن هنرمندان مکتب بغدادی باعث شد به آثار این دوره را مکتب بین المللی عباسی بنامند.در مکتب بغداد، حالت چهره ها شبیه به نژهد سامی و دارای بینی کشیده با ریش سیاه بلند هستند و شخصیتها عموما سرحال و بانشاط نقاشی شده اند.
نکته: تاثیرات مستقیم هنر مانوی به صورت هاله دوره سر بود. تاثیرات هنر بیزانسی با سایه روشن در چهره بود.
97) کدام گزینه ویژگی نگارگری سده های چهارم تا ششم هجری را بیان می کند؟
1) پوشیدن لباس های بدون چین و چروک
2) ترسیم کوه به شیوه ی لایه لایه
3) ترکیب بندی دایره وار
4) به کار بردن زمینه ی افق در بالا
گزینه 1 صحیح است.
تحلیل سوال: ویژگی های نگاره های مکتب سلجوقی (مکتب فارس و خراسان) سده 4 و 6 هجری:
نقاشی بر روی زمینه سرخ رنگ / پوشش لباس بدون چین و چروک همراه با تزئینات اسلیمی / پر کردن زمینه با نقوش اسلیمی / شیوه ترسیم نقوش گیاهی به شکل انتزاعی
98) کدام عبارت در نقاشی های مصری صحیح نیست؟
1) طرح نقاشی به طور مستقیم و یا با استفاده از خطوط راهنما و نقشه ی شطرنجی روی زمینه انتقال می یافت.
2) در نقاشی مصری پیش طرح معمولا با رنگ مشکی و نوعی رنگ لعابی انجام می گرفت.
3) نقاشی مصری اصولا جلوه های آرمانی زندگی می پرداخت و اساس کارش بر روایتگری بود.
4) اشخاص مهم در حالتی قراردادی، آرام و باوقار و افراد فرودست پرتحرک نشان داده می شدند.
گزینه 2 صحیح است.
تحلیل سوال: بر طبق سنت باید شاخص ترین منظر هر چیز بازنمایی شود. از این رو در نقاشی های مصری پیکر اشخاص مهم از زوایای مختلف مجسم شده است. سر در نمای نیمرخ ولی چشم از دید روبه رو ، شانه ها از دید روبه رو، سینه از دید جانبی، کمر و کفل در نمایی سه رخ، پاها تز دید جانبی می توان دید. اشخاص مهم در حالتی آرام و باوقار نشان داده می شدند؛ ولی پیکر اشخاص فرودست پرتحرک ک سرزنده به نظر می آیند. سعی بر آن بوده که این افراد در حالتهای غریب و غیر مانوس به تصویر درآیند. گاه تظاهرات عاطفی و درماندگی در صحنه های نبرد دیده می شد. مصریان در نقاشی دیواری از نوعی رنگ لعابی استفاده می کردند، ولی با اسلوب فرسکو آشنا نبودند. شش رنگ اصلی مورد استفاده نقاشان مصری بود: قرمر، زرد، آبی، سبز، سیاه و سفید. مصریها از طریق آمیزش و همپوشانی این رنگها به رنگسایه های متنوعی دست می یافتند. صحنه ها کمتر با مکان مشخص ربط داشتند و پس زمینه ها معمولا دارای طرحی ساده و قراردادی بودند. نقاش مصری پرسپکتیو را نمی شناخت، و غالبا موضوع مورد نظرش را در چند بخش ثبت می کرد. در نقاشی مصری، پایین ترین بخش دلالت بر پیش زمینه دارد؛ در هر بخش اشیای عقب تر یا داخل اشیای دیگر ، در بالا نشان داده می شوند. در واقع اصل بر آن است که نمایش چیزها صورت توصیفی داشته باشد نه چنان که در لحظه ای معین به چشم ناظر آیند.
102) کدام گزینه بیانگر ویژگی های پیکره های ستایش تل اسمر است؟
1) ساخت بازوان به صورت استوانه ای - ایستایی پیکره ها
2) مهارت در ساخت با تلفیق مواد و مصالح گوناگون - رعایت اصل تقابل
3) توجه به کشش های عضلانی بدن - حالت وقار رمزگونه
4) شکل ظاهری مخروطی یا استوانه ای - توجه به جزئیات در پیکره سازی
گزینه 1 صحیح است.
تحلیل سوال: ویژگی های کلیدی تندیس های و پیکره های ستایش، معبد ابو (ایزد رویش گیاه) در تل اسمر (معبد حسونا): سادگی / ایستا و خشک دست به سینه / حالت رمز گونه / استفاده از قالب مخروطی و استوانه ای در تندیس ها.
مجسمه های سومری حالتی واقعگرا و در عین حال خشک و رسمی و ایستا و پرصلابت با دامنهای چین دار و دست های تاخورده بر سینه به نشانه نیایش با چشمانی درشت و مردمکی با سنگهای رنگین اجرا می شد. اندازه مجسمه های کوچک است در واقع اندازه تندیس ها یکسان نیست. تندیس ها از جنس سنگ مرمر هستند.
عکس
104) موضوع دیوارنگاره های غاری آجانتا چیست؟
1) تصاویر داستان زندگی بودا
2) تصاویری از زنان رقصنده
3) تصاویر سواران بر اسب یا فیل
4) تصاویر ایزدان به همراه نقوش گیاهی و جانوری
گزینه 1 صحیح است.
تحلیل سوال: خصوصیت نقاشی های غارهای هند: قلم گیری و تاکید بر خطوط پیرامونی / چشم پوشی از حجم نمایی / به تصویر کشبدن تمثال بودا به شکل شاهانه و شکوهمند / استفاده از پرسپکتیو مقامی / بهره گیری از رنگهای سرخ، سبز، آبی و ارغوانی در نقاشی ها است. دیوارنگاره غاری آجانتا مهمترین نمونه دوره گوپتا است. موضوع دیوارنگاره غاری آجانتا: 1) داستان زندگی بودا 2) صحنه های زندگی روزمره است.
105) کدام یک ارمغان سبک دادئیسم بر هنر مدرن است؟
1) تاکید بر عنصر تصادف در جریان آفرینش هنری
2) تداعی تصاویر ذهنی با ترکیب بندی خطوط و اشکال
3) تاکید بر ارزش های بیانی و تزئیینی رنگ در آثار هنری
4) کژنمایی واقعیت برای بیان عواطف و حالات درونی
گزینه 1 صحیح است.
تحلیل سوال: ابتکارات و خلاقیت های داداها:
فتو منتاژ / تاکید بر عنصر تصادف
دادا ها سبک تازه ای پدید نیاوردند بلکه جلوه هایی از توان خلاق و ابداع را نشان دادند. کار دادا ها ویرانگری بود تا سازندگی. دادا، جنبشی بود علیه همه نهادها و ارزشهای مرسوم که حتی خود هنر را به ریشخند می گرفتند.
107) کدام گزینه ویژگی تندیس های مصری را بیان می کند؟
1) تصویر آرمانی از انسان
2) معکبی و استوانه ای شکل
3) نمایش چین و شکن لباس
4) دارای چهره های آرام بخش
گزینه 2 صحیح است.
تحلیل سوال: ویژگی تندیس ها و مجسمه های مصری:
تندیس های مصری به شکلی ایستا و در حالت خبردار و پای راست مردان در جلوی پای چپ است. پای زنان به هم چسبیده یا کمی از هم فاصله داشت. تندیس های مصری به شکلی استوانه ای و مکعب شکل ساخته می شود. در تندیس ها قسمت بالاتنه دقیق تر ساخته می شد.

در مجسمه های بر جای مانده از سلسله های اولیه نوعی آرامش ایستا به چشم می خورد که ناشی از ارتباط صوری و محتوایی نقاشی و نقش برجسته و مجسمه است.
مصری ها برای ساختن تندیس های سنگی ابتدا وجوه مختلف پیکر را روی سطوح قطعه ینگ مکعبی ترسبم می کردند. و برای اطمینان از صحت تناسبات، خطوط راهنما و نقشه شطرنجی به کار می بردند. مراحل حجاری از حدف قسمتهای اضافی قطعه سنگ برهی دستیابی به شکل کلی تا پرداختن به جزئیات پیش می رفت. در پادشاهی کهن تندیس های چوبی و سنگی را سرتاسر با رنگ می پوشانیدند. ولی در ادوار بعدی فقط بخش هایی از مجسمه را بر حسب ضرورت رنگ می کردند. در دوره پادشاهی میانه اگر هنوز رنگ کردن سنگ و چوب معمول بود، مجسمه های وابسته به معماری ره که با سنگ سخت ساخته می شدند و کمتر با رنگ می پوشانیدند. در پادشاهی جدید، بافت سنگ اهمیت یافت و در مواردی از رگه های طبیعی سنگ به بهترین نحو استفاده شد.
مجسمه تمام شده که تلفیقی از نیم رخ و تمام رخ بود، ویژگی های مکعب گونه قالب سنگ اولیه را حفظ می کرد. اگر در نمای جانبی مجسمه تنوعی بود، نمای مقابل همواره خشک و بی حرکت به نظر می آمد.
نگاه پیکره ها غالبا مستقیم است و فقط در مجسمه کاتبان و تندیس های غول آسا سر اندکی به پایین تمایل دارد. مردان ایستا، پای چپ خود را جلو گذارده اند؛ ولی در مجسمه زنان پاها به هم چسپیده اند یا کمی از هم فاصله دارند. فضای میان پاها تقریبا همیشه پر است. در پیکره های نشسته پا و صندلی توده یکپارچه ای را تشکیل می دهند. بازوان به ندرت از بدن جدا هستند. بنا بر یک قاعده مرسوم، سر و بالاتنه دقیق تر از پا ساخته می شدند. رنگ آمیزی و نصب چشم هایمصنوعی جلوه های جالبی را در مجسمه ایجاد می کرد. گاه، بازسازی ویژگیهای واقعی فرد اهمیت داشت.
در بعضی تندیسها، هنر نقاشی و مجسمه سازی به کمک هم آمدند تا اثر نهایی جلوه ای طبیعی تر پیدا کند. به عنوان مثال: تندیس شاهزاده رع حوتپ و همسرش نوفرت.
در بعضی تندیس ها حضور شخصیتها و نمادهای آسمانی چون الاهگان نگهبان تاکید مضاعف بر قدرت خدایی فراعنه است. مثال: شاه منکورع در میان دو الهه نگهبان.
