دانش آموزان عزیز در جلسه ی آزمون 21 آبان، مهم ترین سوال های شما شامل 4 محور اصلی میشد؛ این موضوعات را دسته بندی میکنم و با اولویت به سوال های مشابه با تکرار زیاد پاسخ میدهم تا بتوانید پاسخ سوال هایتان را با دقت و تمرکز بخوانید و از پراکندگی ذهنی شما جلوگیری شود.
چهار محور اصلی سوالات :
1- تحلیل آزمون
2- هماهنگی با برنامه آزمون و مدرسه
3- کاهش اشتباهات
4-مدیریت زمان
سوال اول:
سید امیر محمد رضایی:برای تحلیل هر ازمون چقدر وقت بگذارم؟آیا باید همه نکات را وارد جزوه کنم؟
یاسمن خانی زاده:یعنی در تحلیل الویت با اشتباهات است؟
نرگس حکیمی:تحلیل باید بر اساس چه اولویتی باشد؟ درتحلیل آزمون اولویت بر چه اساسی میباشد؟
فاطمه سقانژاد:وقتی تحلیل می کنیم باید خود سوال را هم بنویسیم یا فقط نکته سوال را بنویسیم؟
محمدامین عبدل:تحلیل کدام نوع از اشتباهات اولویت دارد؟
آسیه سادات شورابی: در مورد تحلیل آزمون توضیح دهید از چی شروع کنیم ؟.
ابراهیمی: من در تحلیل ازمون مشکل دارم.
نازنین زهرا: آیا سوال هایی که به بودجه نرسیدیم را هم تحلیل کنیم؟
علی:در مورد کلاسور آزمون توضیح دهید؟
اولویت بررسی با کدام سوال ها باید باشد ؟
سحر:سبک کتاب خودآموز چطور است ؟ آیا برای تحلیل ضروریست؟
پاسخ:
*در تحلیل آزمون سه دسته سوال مورد توجه است:
1-سوال هایی که غلط جواب دادید در اولویت اول است، بخصوص سوال های ساده ای که غلط جواب دادید.
2-سوال هایی که شک داشتید و نتوانستید جواب بدهید.
3-سوال هایی که فراموش کردید و جواب ندادید.
*تحلیل آزمون را در کتاب خودآموزی یا کلاسور ارزیابی می توانید بنویسید.
*در تحلیل آزمون نیازی به نوشتن خودِ سوال و گزینه ها نیست، چون وقت گیر است و ممکن است دیگر به سراغ تحلیل نروید!
فقط نکته ی مربوط به آن سوال را با زبان خودتان و برای خودتان بنویسید، بطوری که وقتی برای آزمون های دوره به آن مراجعه می کنید، برایتان قابل درک باشد، گنگ و مبهم نباشد.
*نیازی نیست سوال هایی که به بودجه بندی آزمون نرسیدید، تحلیل کنید.
آن ها را در آزمون های بعدی که رسیدید، تحلیل کنید.
*در تحلیل، علت اشتباه یا بی دقتی خود را در چند کلمه و کوتاه داخل پرانتز جلوی نکته درسی بنویسید تا بتدریج این اشتباهات کاهش یابد.
*روش تحلیل آزمون:
بالای صفحه نام درس ادبیات را بنویسید، سپس در خط بعدی تاریخ آزمون را بنویسید و شروع به تحلیل سوال های ادبیات کنید.
پس از اتمام،چند صفحه سفید بگذارید، برای آزمون های بعدی که می خواهید ادبیات را تحلیل کنید.
حالا نام درس بعدی را بنویسید:دین و زندگی
با همین روش برای دین و زندگی نکات را بنویسید و چند صفحه خالی بگذارید، برای آزمون های بعدی این درس....
به همین ترتیب برای سایر درس ها تا آخر پیش بروید.
*تحلیل شما هرچقدر طول بکشید، اشکالی ندارد، چون در واقع با این روش "بازیابی"در حال یادگیری نکاتی که مشکل داشتید، می پردازید، پس نگران نباشید و هرچقدر زمان لازم دارید برای تحلیل آزمون وقت بگذارید.
به تدریج که مسلط می شوید، طبیعتا زمان ارزیابی آزمون تان کمتر خواهد شد.
یادتان باشد ارزیابی و تحلیل آزمون جزو لاینفک آزمون است.
"آزمون بدون ارزیابی نیمه تمام است"
سوال دوم:
ارمغان:چطور وقتی تازه شروع کردیم به مباحث ازمون برسیم؟
ریحانه قائنی:برای هماهنگ شدن با برنامه آزمون ها باید چی کار کنیم؟
خانی: حجم مباحث خیلی زیاد است، به مباحث آزمون نمی رسیم؟
باران:اگر از الان شروع کنم همه خیلی جلوترهستند، نه؟
جلالی:آزمون هایی که عقب ماندیم را چطور جبران کنیم؟
مهسا توکلی: بودجه بندی آزمون خیلی زیاد است، برای کسی که پایه ضعیفی دارد، وقت برای جمع بندی نمیشود.
کوثر:من دروس پایه را نتوانستم بخوانم، تا ۵ آذر می توانم برسانم یا دیر است؟
مهدی سروری:آیا مهم است با مدرسه پیش برویم یا خیر؟
محمدعلی بلوچ لاشاری: من تازه شروع کردم ،خیلی سردرگم هستم چی کارکنم؟
فاطمه شهنوازی:منهرکار میکنم با برنامه ازمون هماهنگ کنم، نمی توانم و اینکه درسهای مدرسه و ازمون متفاوت است و در بعضی درس هامدرسه عقبتر است و در بعضی درس ها ازمون عقب تر است.
پاسخ :
*اصلا نگران نباشید شما هر زمانی از سال تحصیلی به برنامه راهبردی بپیوندید با توجه به انعطاف برنامه ی راهبردی می توانید با آن هماهنگ شوید و پیشرفت کنید.
اگر به هر دلیلی در یک یا چند درس از برنامه عقب ماندید، در ایستگاههای جبرانی میتوانید مجدداً همین مبحث ها را بخوانید.
تاريخ ايستگاههاي جبراني آزمون21 آبان:
دوازدهم: 19 آذر، 24 دي و 19 فروردین
پایه: 5 آذر، 8 بهمن و 7 فروردین
توجه کنید در برنامه ی راهبردی آزمون ها تقریبا برای هر درس در طول سال 3 الی 4 بار فرصت جبران برای شما در نظر گرفته شده است.
*همیشه اولویت با برنامه ی مدرسه است، بنابر این اول باید دقت کنید در چه درس هایی و چه مباحثی درس های مدرسه ی شما از برنامه ی کانون عقب تر است، می توانید این مباحث را فعلا نخوانید و در آزمون های بعدی که ایستگاه های جبرانی و آزمون های دوره است آن ها را مطالعه کنید.
به هر حال یک تعداد درس هایی هست که مشکلی در آن ها ندارید و می توانید آن ها را بخوانید.
نگران نباشید در برنامه ی راهبردی آزمون ها تعداد دفعات دوره و مرور به اندازه ی کافی لحاظ شده و شما می توانید درایستگاه های جبرانی خودتان را برسانید.
در برنامه ی راهبردی امسال، تاریخ ایستگاه های جبرانی هر آزمون در یک کادر نوشته شده است و می توانید برای جبران درس ها طبق آن برنامه ریزی کنید.
سوال سوم:
کاربر:چند راهکار برای کاهش اشتباهات در موقع ازمون بدهید؟
چه کار کنیم که تعداد سوالهای غلط کمتر شود؟
پاسخ:
اشتباهات شما در آزمون، ریشه وعلت درسی و علمی دارند، یعنی مفهوم درسی را خوب یاد نگرفته اید یا روش های حل مساله و تست را بلد نیستند یا این که در دام آموزشی می افتید.
4 راهکار برای کاهش اشتباهات در آزمون:
1- حتما پس از هر آزمون، بررسی و ارزیابی آزمون تان را انجام دهید تا به اشتباهات خود در آزمون پی ببرید و با تمرین زیاد و نمونه سوال از آن برای آزمون های بعدی آماده شوید.
با این کار شما گنجینه ای از نکات درسی(جواهرات) خواهید داشت که در آزمون های جامع و دوره هم می توانید براحتی از آن استفاده کنید.
2- استفاده از روش ضربدر و منها (* و -) در آزمون اصلی و تمرین آن، بارها و بارها در منزل تا به مهارت برسید.
3- هدف گذاری چند تا از 10 تا قبل از آزمون: با این روش از جواب دادن به تعداد بیشتر سوال ها و احتمالا اشتباه جواب دادن جلوگیری خواهد شد و شما مطابق با سطح توانایی و علمی خود به سوال ها پاسخ می دهید و احتمال اشتباهاتتان کم می شود.
4-تقویت مهارت مبحث شناسی با توجه به پاسخ نامه ی تشریحی آزمون و کتاب زرد و خواندن زیرموضوع ها در هر سوال
سوال چهارم:
آریانا زینبی:در مورد مدیریت زمان توضیح دهید:
فاطمه:روش ضربدر و منها را توضیح دهید؟
محمد: درباره زمان کم اوردن در ازمون صحبت میکنید؟
زهرا ممبینی:ضربدر و منها چیست؟
هانیه جهانیان:من استراتژی زمان را انجام می دهم، اما بازهم زمان کم می آورم، چکار کنم؟
پاسخ:
دو روش برای مدیریت زمان در آزمون وجود دارد:
1-روش ضربدر و منها (* و -)
2-هدف گذاری چندتا از 10 تا
در روش ضربدر و منها شما باید در دو مرحله به سوال ها پاسخ دهید:
در مرحله ی اول فقط به همه ی سوال های ساده ی یک درس مثلا ادبیات پاسخ می دهید(این ها سوال هایی هستند که در همان لحظه ی اول می توانید پاسخ دهید).
کنار سوال هایی که تشخیص می دهید، بلد هستید، اما نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی دارید، علامت ضربدر را کنار سوال هایی که اصلا بلد نیستید، علامت منها می گذارید و بدون اتلاف وقت به سراغ درس های بعدی دفترچه(عربی،دین و زندگی،زبان) می روید و همین روش را در مورد این درس ها هم اجرا می کنید(یعنی ابتدا پاسخ به سوال هایی که سریع می توانید به آن ها جواب دهید، سپس تشخیص سوال های وقت گیر(با علامت ضربدر) و سوال هایی که بلد نیستید(با علامت منها) )
پس با این روش(ضربدر و منها)شما توانسته اید در مرحله ی اولِ پاسخگویی، به همه ی سوال های ساده و متوسطی که اطمینان داشتید،پاسخ دهید و به این صورت چند دقیقه ای وقت اضافه بیاورید؛مثلا برای80 سوال عمومی که 60 دقیقه زمان دارید با این روش یک ربع یا 20 دقیقه یا ....وقت اضافه می آورید.
حالا در مرحله ی دوم به همان درس اول که ادبیات بود برمی گردید و به سوال هایی که کنارشان علامت ضربدر گذاشتید با خیال راحت پاسخ می دهید و از سوال هایی که کنارشان علامت منفی گذاشتید چون بلد نیستید، رد می شوید.
این دو مرحله پاسخ به سوال ها را به همین ترتیب در مورد درس های اختصاصی هم اجرا کنید.
با اجرای صحیح و تمرین زیاد روش ضربدر و منفی در منزل به تسلط می رسید و با آرامش در جلسه آزمون و بدون کمبود وقت به همه ی سوال ها پاسخ خواهید داد.
