گفتگو با حسین صوری رتبه 7 منطقه سه کنکور تجربی 1400

قهرمان پیوستگی در آزمون‌های قلم چی- حسین صوری - میانگین تراز 7301 . - دوازدهم تجربی . رتبه 27 کشوری و رتبه 7 منطقه سه

گفتگو با حسین صوری رتبه 7 منطقه سه  کنکور تجربی 1400

مشاهده صفحه شخصی حسین صوری


این مصاحبه در تیر ماه  و قبل از اعلام نتایج کنکور انجام شده است .


نام و نام خانوادگی دانش‌آموز : حسین صوری   
نام شهر : پارس آباد         منطقه یا سهمیه‌ی کنکور : 3
رشته‌ تحصیلی : تجربی       میانگین تراز : 7301
تحصیلات پدر : لیسانس         شغل پدر: کارمند
تحصیلات مادر : لیسانس     شغل مادر: معلم
تعداد سال حضور : 8 سال   تعداد کل آزمون ها: 118 آزمون
رتبه زبان در منطقه : 29
تعداد آزمون های سال دوازدهم : 23 آزمون





شرکت در آزمون‌های کانون 


  •   از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

  •  8 سال کانونی بودم و از چهارم دبستان به کانون آمدم. من تصمیم گرفتم که در یک آزمون برنامه‌ای شرکت کنم و بررسی کردم و دیدم قلم‌چی آزمون‌های بهتری دارد در نتیجه آن را انتخاب کردم و ادامه دادم.


  •  دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

  •   به نظرم مهم ترین ویژگی آزمون ها وجود فرصت برای جبران درس هایی بود که به طور کامل مطالعه نکرده بودم.زیرا درس ها در برنامه آزمون ها دوباره تکرار می شدند و همچنین جامعه آماری بالا باعث می شد که خودم را بهتر در بین بچه ها بسنجم.


  •  نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟ 

  •  در طول سال دوازدهم هیچ غیبتی نداشتم چون واقعا هیچ دلیلی برای آن وجود نداشت و فقط باعث سردرگمی و دور شدن ما از فرایند آزمون میشد.

  • اکثرا در آزمون ها غیبت نداشتم  چون نمیخواستم از برنامه عقب بیفتم و دریافت بازخورد درس خوندنم برام مهم بود. توی خونه همیشه سعی می کردم شرایط آزمونو رعایت کنم، در ساعت 8 آزمونو شروع می کردم ودر همان زمان تعیین شده هم تمومش می کردم.

  • فقط در سال یازدهم به علت مشکلات شخصی دو آزمون غیبت داشتم و به طور کلی سعی میکردم در همه آزمون ها شرکت کنم.


  •  شرکت آنلاین در آزمون ها چه تفاوتی با سال های گذشته داشت؟

  • در اواخر سال یازدهم درآزمون های غیرحضوری به دلیل شرایط کمی تمایل به آزمون دادن نداشتم اما به تدریج دوباره انگیزه آزمون دادن در من ایجاد و منظم در آزمون ها شرکت کردم.


  •  شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ 

  •  سعی میکردم حتی الامکان فضای آزمون ها رو برای خودم شبیه سازی کنم و در زمان و شرایط مناسب بهشون پاسخ بدم.مثلا بعد عید همیشه با ماسک آزمون می دادم.


  •  چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟

  •  آزمون مشابه پارسال در سال‌های گذشته تحت عنوان دفترچه‌ی غیرحضوری به ما داده می‌شد و من همیشه به این دفترچه اهمیت زیادی داده‌ام. برایم بسیار مهم بود که قبل از آزمون اصلی، آزمون سال گذشته را کار کنم.آزمون های هدف گذاری هم سوالات خوبی داشتند و سعی می کردم تا جای ممکن در این آزمون ها هم شرکت کنم و سوالاتشو کاملا بررسی کنم.


  •  در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟

  •  سعی می کردم حتی در بدترین شرایط هم در آزمون شرکت کنم و غیبت نداشته باشم تا بتونم خودمو بسنجم و از برنامه عقب نیفتم، چون از بد آزمون دادن، ترس و استرسی نداشتم و روحیه ی خودمو نمی باختم.اگر در مقطعی هم خسته می شدم پدر و مادرم بهم روحیه می دادند و تشویقم می کردند.



 برنامه راهبردی

  •   چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را هماهنگ  می کردید؟ 

  • من با برنامه کانون کار می‌کردم چون ایمان داشتم اگر با برنامه آزمون‌ها پیش بروم حتی اگر از برنامه مدرسه عقب هم باشم به مرور به آن خواهم رسید و همه موارد را پوشش می‌دهد و در نهایت به یک جمع‌بندی خوبی برسم.


  •  شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟

  • به نظرم مطالعه در تابستان سال دوازدهم از اهمیت زیادی برخورداره و تمرکز من در این دوران بیشتر روی جمعبندی دروس پایه بود . برای برخی دروس سال دوازدهم هم کمی پیش خوانی داشتم.


  •  یک خاطره‌ی آموزشی از آزمون‌های برنامه‌ای کانون که تا الان شرکت کرده‌اید، بنویسید. 

  •  یادمه وقتی سال پنجم بودم به علت فراموش کردن یک سوال کل گزینه های بعد اونو جابه جا وارد کردم و اون آزمون نتیجه خیلی بدی کسب کردم.این اتفاق درس عبرتی برای من شد که همیشه در وارد کردن گزینه ها دقت کنم.

  •  

 در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟ 

 من از کتاب های سه سطحی برای دروس شیمی، فیزیک و ریاضی استفاده کردم زیرا منبع مناسبی برای مرور و جمع بندی دروس بودند چون تست های کم ولی باارزش و منتخب را در خودشان داشتند. برای درس زیست هم از کتاب آبی استفاده میکردم چون تست های شناسنامه دار خوبی داشت.



  •    کارنامه و سایت    


  •  از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟ 

  •  من حدودا هفته ای سه چهار بار به سایت کانون مراجعه می‌کردم.مصاحبه با رتبه های برتر کنکور جذاب ترین بخش برایم بود ؛ چون از طریق این مصاحبه میتوانستم روش های مختلف را بشناسم و بهترینشان را برای خودم انتخاب کنم.


  •  چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟ 

    • همواره درصد ها و تراز های  همه دروس را چک و آزمون های مختلفم را با هم مقایسه می کردم تا برای آزمون های بعدی برنامه ریزی بهتری برای هر درس بکنم.


       آيا كلكسيون روش ها را مي بينيد؟ بهترین چیزی که از کلکسیون روش ها یاد گرفتید، چه بود؟ 

 اوایل در دروس زیست و ادبیات مشکل داشتم و سعی کردم برای این دو درس از روش رتبه برترها کمک بگیرم. این کار مخصوصا در درس زیست خیلی بهم کمک کرد.


  •  در صفحه‌ی شخصی تان در سایت کانون كدام قسمت هارا ميبينيد؟ چند وقت يك بار به صفحه شخصي سر ميزدید؟ 

  •  مفید ترین قسمت سایت کانون برام صفحه شخصی و کارنامه ها بود و هنگام خستگی مصاحبه رتبه برتر ها را بررسی میکردم تا انگیزه بیشتری پیدا کنم.


  •  به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟ 

  •  از کارنامه 5 نوع درس بیشتر استفاده میکردم چون از این طریق میتونستم با نقاط ضعف و قوتم آشنا بشم و بتونم برای هفته های آینده بهتر برنامه ریزی کنم.




 برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه         


  •  آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟ 

  •  توی سال دوازدهم از دفتربرنامه ریزی استفاده میکردم ؛ چون میتونستم برای خودم برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت انجام دهم. بررسی ساعت مطالعه در هر روز و بازه های زمانی مختلف و بررسی ارتباط میزان عملکرد در آزمون و ساعت مطالعه مهمترین ویژگی این دفتر برام بود.


  •  ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ 

  •   تو دوران مختلف متفاوت بود اما به طور میانگین در طول سال 7-9 ساعت و در دوران جمع بندی 10-11 ساعت مطالعه داشتم.


  •  چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

  •  قبل عید تمرکزم روی دروس اختصاصی بود و بیشتر برای محاسباتی ها وقت میگذاشتم اما اواخر بیشتر روی دروس حفظی کار کردم و هر چی به کنکور نزدیک تر می شدیم من دروس عمومی رو بیشتر میخوندم طوری که هفته آخر تقریبا کل برنامم عمومی بود.

  •  

  •  برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟ 

  •  همیشه سعی می کردم برنامه چند ازمون اینده را نگاهی بیندازم و بعد از هر آزمون نیز با مشورت با دوستان و پشتیبان اهداف دو هفته آینده را می نوشتم و سعی می کردم به طور تقریبی بنویسم که در هر هفته چه منابعی را باید بخوانم . در هفته اول سعی میکردم پیشروی های سال دوازدهم را به اتمام برسانم و در هفته دوم از منابع دیگری برای تمرین بیشتر استفاده می کردم .


  •  ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 

  •  تو سال های دهم و یازدهم زیاد جدی درس نمیخوندم و به طور میانگین 5-7 ساعت مطالعه داشتم و درس خوندن رو به شکل جدی از سال دوازدهم شروع کردم.



  مهارت های خودتنظیمی : هوش هیجانی و فراشناخت      


  •  چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟ 

  •  تمرکز زيادي روي نتايج امتحاناتم نداشتم. بيشتر اين مسئله براي من مهم بود که درس‌هاي دوازدهم را به خوبي مرور کنم و بخش‌هاي حفظي هر کتاب را، چه در درس زيست و چه در درس‌هاي عمومي، مجددا دوره کنم. البته حتي در دوران امتحانات هم اولويت برنامه‌ي درسي‌ام، برنامه‌ي راهبردي کانون بود. امتحانات نهایی در دروس شیمی و دینی خیلی بهم کمک کردند چون برای حفظیات سال دوازدهم خیلی کم وقت گذاشته بودم و به بهونه این امتحانات تونستم کل کتابو دوره کنم.


  •  بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ 

  • دروس عربی و فیزیک و ریاضی جزء نقاط قوت پایدار من در طول سال بودند و نمره هایم در آن ها به طور معمول ۹ یا ۱۰ بود. 

  • در درس های فیزیک و ریاضی بعد از یک دور خواندن درسنامه به تسلط نسبتا خوبی میرسیدم و بیشتر برای این درس ها تست کار می کردم. کتاب سه سطحی فیزیک واقعا خیلی بهم کمک کرد چون سوال های چالشی خوبی داشت.

     عربی دیگر درسی بود که در آن تسلط داشتم،در سال دهم روی قواعد عربی زیاد وقت گذاشته بودم و پایه خوبی در این درس داشتم.روش مطالعه ام نیز به این شکل بود که ابتدا درسنامه را میخوندم و تعدادی تست میزدم تا به صورت کلی مطلب برایم جا بیفتد. در روز های بعد تعداد بیشتری تست برای تسلط بیشتر میزدم. در هر نوبت مطالعه عربی تعدادی تست ترجمه هم میزدم.بعد عید هم هفته ای سه چهار روز شبانه 20 دقیقه درک مطلب کار می کردم.


  •  در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟ 

  • درس زیست در سال های پایه خیلی برام چالش برانگیز بود چون خیلی روی کتاب درسی تمرکز نداشتم اما سال دوازدهم اولیت اول من برای این درس کتاب درسی بود و همه شکل ها و متون کتابو کامل بررسی میکردم و سعی می کردم کامل به کتاب مسلط باشم. یادداشت کردن نکات تست های مهم هم خیلی در این درس برام کمک کننده بود.


  •  براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟ 

  • سال آخر سعی می کردم از فضای مجازی دور باشم و فقط به فکر درس خواندن خودم بودم مخصوصا بعد عید که مثل پارسال بحث های زیادی برای تعویق کنکور وجود داشت و درگیر این حواشی شدن قطعا خیلی بهم ضرر می زد.

  • سعی می کردم سرم تو کار خودم باشد و کمتر درگیر  بحث های حاشیه ای بشم و قطعا فردی هم که بخواد تو  آزمون های تقلب کنه، بیشترین ضربه رو خودش میخوره.


  •  پدر و مادرتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟ 

  •  پدر و مادرم هرگز به طور مستقیم در امور تحصیلی ام مداخله نمی کردند و امور را به خودم واگذار کرده بودند اما در مواقع نیاز به من انگیزه میدادند.آنها با فراهم کردن نیاز های آموزشی ،آرام نگه‌داشتن محیط خانه و حفظ روحیه و گاهی مشاوره های تحصیلی خیلی بهم کمک کردند و یقینا نقش بسیار مهمی در موفقیتم داشتند.


  •  پدر و مادرتان چگونه اوضاع درسی‌ تان را پیگیری می‌کردند؟
      خیلی به من کمک میکردند و همیشه من را حمایت می کردند و تمام شرایط را برای من فراهم میکردند و همیشه فضای خانه محیط مناسبی برای درس خواندنم بود.اگر در آزمونی افت تراز داشتم سعی میکردند به من روحیه بدهند و برای تلاش بیش تر برای آزمون بعد به من انگیزه می دادند.

  •  تعطیل شدن مدارس  به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟ 

  • سعی میکردم موضوع کرونا کمترین تاثیر رو بر روی عملکردم بذاره و شرایط برای همه بود و اگر من تحت این موضوع قرار میگرفتم از برنامم و رقبا عقب میفتادم. صحبت کردن با دوستام یا بیرون رفتن و قدم زدن باعث کمتر شدن استرسم میشد.


  • بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟  واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟ 

  •  اگر در آزمونی افت تراز داشتم باهم صحبت میکردیم و سعی میکردیم با همفکری هم علت افت تراز را پیدا و برطرف کنیم.در این زمان ها با صحبت هایشان در من انگیزه ایجاد میکردند و به ادامه دادن راه برای رسیدن به هدفم تشویق میکردند .




           روش های مدیریت زمان         


  •  برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

  •   از روش‌های مدیریت زمان استراتژی بازگشت و تکنیک ضربدر و منها در جلسه کنکور استفاده کردم.تکنیک ضربدر منها خیلی بهم کمک کردو تونستم سوال های وقت گیر رو در دور دوم حل کنم.


  •  چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟ 

  • با بررسی سوالات رشته ریاضی که روز قبل برگزار شد فهمیدم که امسال سوالای درس ریاضی قراره خیلی سخت باشن به همین دلیل من این درسو آخر جلسه پاسخ دادم تا روی بقیه درس هام تاثیری نزاره.


  •  روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟ 

  • همیشه ترتیب دفترچه رو رعایت می کردم اما روز کنکور مجبور شدم درس ریاضی رو بزارم آخر آزمون و بعد بقیه بهش پاسخ بدم.


  •  آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟

  • به علت کنکور های آزمایشی و خواندن مصاحبه نفرات برتر درباره روز کنکور آمادگی هر اتفاق غیر منتظره ای رو در جلسه کنکور داشتم و اصلا نگران نبودم و تنها کمی استرس آزمون رو داشتم که به نظرم عادی بود فقط کمی تاخیر نیم ساعته شروع کنکور برایم نگران کننده بود اما خداروشکر تونستم خودم رو با شرایط تطبیق بدهم و اتفاق خاص و عجیبی رخ نداد که مانع تمرکزم شود.