قهرمان پیوستگی علی اشرف‌پور -تراز:6747 - یازدهم ریاضی

مصاحبه با آقای علی اشرف‌پور میانگین تراز 6747 از خوی- یازدهم ریاضی

قهرمان پیوستگی علی اشرف‌پور -تراز:6747 - یازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:    علی اشرفپور                              نام شهر:خوی

رشته‌ تحصیلی:یازدهم ریاضی          میانگین تراز:6747                منطقه یا سهمیه‌ی کنکور:3


تحصیلات و شغل پدر و مادر خود را دقیق بنویسید. 

تحصیلات پدر: دیپلم                                                             شغل پدر:کشاورز

تحصیلات مادر:دیپلم                                                             شغل مادر:خانه دار


میانگین درصد هر درس در آزمون های برنامه‌ای کانون:

فارسی:60%   عربی: 80%   دینی :   80%   زبان: 70 %   ریاضی (حسابان): 80 %   هندسه: 80%   آمارواحتمال :80%   فیزیک: 70%  شیمی:80%


محور 1: انواع آزمون‌های کانون


1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟

ازسال هفتم وارد کانون شدم و الان 6 سال است که بورسیه قلم چی هستم.- به پیشنهاد معلمم آقای خوش خلق به کانون فرهنگی آموزش آمدم.        

                                                                                                                        

2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال)

در کانون فضای رقابتی سالمی را احساس می‌کنم. فضای متفاوتی است و برایم حس خوبی ایجاد می‌کند. به همین دلیل از آزمون لذت می برم و هیچ آزمونی را غیبت نکردم- مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون به نظر بنده استاندارد بودن سوالات می‌باشد.


3-آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

نه خیر تا حالا در هیچ آزمونی غیبت نداشتم.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

خیر تأثیر منفی نداشته است-با شبیه سازی فضای آزمون در خانه سعی کردم که نزدیک ترین فضا را برای خودم شبیه سازی کنم.روز آزمون صبح زود دفترچه کاغذی را از دفتر کانون خوبی دریافت کرده و روی صندلی آزمون می‌دادم. زمان دفترچه سؤال را رعایت می‌کردم و در پردازش اول کارنامه دریافت می‌کردم.


5-شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟

البته از لحاظ فضای حوزه آزمون و برگزاری آزمون در منزل تفاوت زیاد هست ولی نباید مانعی برای رسیدن به هدفمان باشد.من هم سعی کردم با فراهم کردن صندلی و نیز دفترچه های کاغذی آزمون و رعایت شرایط زمانی‌، یک آزمون ایده ال برای خودم برگزار کنم.


6-به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ ايا در آزمون‌ها غیبت می‌کردی؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

آزمون‌های آنلاین، دانش آموز را با فضای مجازی آشنا می‌کند- بنده تا به حال در هیچ آزمونی غیبت نداشتم. با خودم روراست هستم و قول دادم که در هیچ آزمون کانون غیبت نکنم.بله تمام کارنامه هایم در پردازش اول می‌باشد.


7-آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می‌کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟

بله من درآزمون‌های هدف گذاری شرکت می‌کردم. آزمون‌های هدف گذاری ابزاری برای سنجش یک هفتگی بود. خودم را می‌سنجیدم وبرای ادامه کار تصمیم می‌گرفتم.


8-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادید؟

روزهای پنج‌شنبه هفته اول بین دو آزمون اصلی، آزمون هدف‌گذاری را شرکت می‌کردم. هدف من از شرکت در این آزمون‌ها، شناخت نقاط ضعفم درهفته اول بود. آزمون‌های هدف گذاری را که باید در یک نوبت پاسخ دهیم ولی در آزمون مشابه پارسال هم تمام دروس آزمون را دریک بازه آزمون می‌دادم.



محور دوم: برنامه راهبردی آزمون ها و  هماهنگی با مدرسه


9-تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی؟

همواره مطالعه خودم را با برنامه راهبردی کانون تنظیم می‌کردم و سعی می‌کردم که برنامه خودم را با برنامه راهبردی قلم چی سازگار کنم-مهم‌ترین قسمت برنامه راهبردی به نظرم تعیین پیمانه‌های مطالعاتی است.

یک برنامه خوب به نظرم باید اولا سرعت پیش‌روی معینی داشته باشد و ثانیا منطبق بر برنامه جامع مدرسه باشد تا امکان فعالیت را برای دانش آموز فراهم کند.-من برنامه ریزی را از سال دهم شروع کردم.


10-آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

با کمک نتایج آزمون هدف گذاری برای هفته دوم خودم برنامه متفاوتی می چیدم ودقیق‌تر می‌شدم


11-بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

درکل، استاندارد بودن سوالات کتاب‌های کانون ومخصوصا کتاب‌های آبی، دلیل اصلی استفاده من از کتاب‌های کانون است.چون می‌خواستم سوالات کنکور را که استانداردترین سوالات هستند کارکنم.


12-شما پیوستگی زیادی در آزمون های اصلی داشتید ودر آزمون ها غیبت نداشتید، علت پیوستگی تان چه بود ؟برنامه ی راهبردی را چگونه اجرا می کردید ؟ چگونه برنامه را برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ اجرای برنامه راهبردی آزمون ها چقدر برای شما اهمیت دارد؟

قبلا هم عرض کردم که ازسال هفتم با خودم عهد کردم که در هیچ آزمونی غیبت نکنم و این یک قولی هست که به خودم دادم. برنامه مطالعاتی خودم را براساس حجم برنامه راهبردی در دوهفته تنظیم می‌کنم ولی همیشه سعی کردم که سرعت مطالعه ام از برنامه کانون جلوتر باشد و معمولا چند صفحه ای از برنامه راهبردی جلوترم.


13-در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده؟ لطفا توضيح دهيد.

برای دروس عمومی‌ از کتاب‌های جامع قلمچی استفاده می‌کنم چون از نظرآموزشی وتشریحی ونیز تستی بودن نیازم را به طور کامل برطرف می کند و می توانم به راحتی تنها با یک کتاب از کانون(نه چندتا کتاب)  نیازم را برای دروس عمومی تامین کنم.

برای دروس اختصاصی از کتاب‌های آبی و نیز سه سطحی استفاده می‌کنم. چون سوالات کتاب‌های آبی استاندارد و نیز طبقه بندی شده است وکتاب‌های سه سطحی هم به دلیل ارائه سوالات یک مبحث درسه سطح متوالی باعث افزایش تعداد پاسخ صحیح می‌شود.



  • محور 3: سایت کانون و جعبه ابزار کارنامه


14-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي‌كنيد؟

تقریبا ساعت 15:30 – اول به ترازهایم وسپس درصد دروس ونیز از همه مهم تر از همه تعداد پاسخ اشتباهم توجه می‌کنم.


15-از كدام‌يك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كنيد؟ كارنامه ي سوال محور ، اشتباهات و....

از کارنامه های پروژه ای ، 5 نوع درس و کارنامه اشتباهات استفاده می‌کنم.


16-بعد از برگزاري آزمون‌، آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

ابتدا پاسخ‌های اشتباهم را شناسایی کرده وسپس سؤال‌هایی که پاسخ نداده ام را از کتاب درسی به صورت مبحثی پیدا می‌کنم و به صورت تشریحی مجدداً تمرین وتکرار می‌کنم.


17-هفته‌ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟ يا در پردازش‌هاي بعدي ؟چرا؟

هفته اول را بیشتر کارتشریحی وآموزشی انجام می دهم ولی برای هفته دوم با توجه به نتیجه آزمون هدف گذاریم بیش ترروی نقاط ضعفم تمرکزدارم. آزمون را روز جمعه سرساعت 8 صبح شروع می کنم ودر پردازش اول کارنامه می‌گیرم.


18-شما در بررسی کارنامه‌ی آزمون های‌تان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می‌کردید یا به نقاط قوت ؟ چگونه آزمون‌ها را تحلیل می‌‌کردید ؟ روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود ؟

در بررسی کارنامه ابتدا به سراغ نقاط ضعفم می‌روم چون دوست دارم که زودتر مشکلم را پیدا کنم و برای تحلیل آزمون ابتدا تمرکزم روی پاسخ‌های اشتباهم است و چندین بار علت جواب غلطم را بررسی می‌کنم تا مجدداً تکرار نکنم و سپس به سؤال‌هایی که آن ها را پاسخ نداده‌ام توجه می‌کنم.



محور 4: دفتر برنامه ریزی و روش مطالعه


19-آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

متاسفانه پارسال استفاده نکردم ولی امسال یک دفتر برنامه ریزی تهیه کرده ام و می خواهم با کمک پشتیبانم این دفتر را کارکنم.


20-ساعت مطالعه خود را طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه شما نسبت به قبل چه تفاوتی داشت؟

روزانه 8 ساعت مطالعه داشتم- درابتدا 5 ساعت بود ولی بعد در سال آخر به 8 ساعت درروز رساندم.


21-در کدام درس‌ها روش مطالعه‌ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

دردرس ریاضی تغییر روش مطالعه دادم و 40% رشد داشتم.


محور 5 :  مهارت های خود تنظیمی


22-آيا هدف گذاري چند از 10 را انجام مي‌داديد؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌داديد؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كرديد؟

بله من برای تمام دروسم هدف‌گذاری انجام می‌دهم-با اطلاع از میزان پاسخگویی‌ام به یک درس سعی می‌کنم که چند درصد بیش‌تر از توانم برای آن درس هدفگذاری کنم و سر جلسه آزمون هم تمرکز و دقتم را بالا می‌برم تا بلکه بتوانم به همان‌هدفم برسم.


23-بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌تان را در مطالعه‌ شما در این درس‌ها بنویسید

در دروس ریاضی وفیزیک بهترین تراز را دارم-در این دروس ابتدا کتاب درسی را مطالعه می‌کنم و تمرین‌های آن را حل می‌کنم وسپس به سراغ تمرین‌های تشریحی از کتاب‌های کمک آموزشی می روم ونهایتاً با چند روز فاصله از این مطالعه، سؤال‌های تستی این مباحث را کار می‌کنم.


24-در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟

در درس حسابان پیشرفت داشتم-روش مطالعه‌ام را در این درس تغییر دادم . قبلاً بلافاصله بعد از تدریس معلم سعی می‌کردم که با حل تمرین تستی درس را یاد بگیرم ولی روشم را تغییر دادم و ابتدا با کتاب درسی مطلب را یاد گرفته و تمرین تشریحی حل می‌کنم و بعد به سراغ  تمرین‌های تستی می روم.


25-درس خواندن در تابستان چه تأثیری روی رشد درسی شما دارد؟در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کردید ؟ لطفا روش جديد خودرا توضيح دهيد؟درروش جديد به چه چيزهايي توجه مي كرديد كه درروش قبلي توجه نمي كرديد؟

درس خواندن درتابستان کاررا برای مدرسه راحت‌تر می کند و سبک‌تر یاد می گیری- درس حسابان را با تغییر روش توانستم رشد بدهم . قبلاً بلافاصله بعد از تدریس سعی می کردم که با حل تمرین تستی درس را یاد بگیرم ولی روشم را تغییر دادم و مطلب را از کتاب درسی مطالعه می‌کنم و یاد می‌گیرم و تمرین‌های تشریحی حل می کنم  وبعد به سراغ  تمرین‌های تستی می‌روم.


26-از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می‌‌گرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری‌های کامل را چگونه انجام می‌دادید؟

اشتباهات هر آزمون را درکتاب درسی پیدا می‌کردم و مبحث موردنظر را مجدداً مطالعه می‌کردم و این‌بار منابع سؤالات تستی ام را تغییر می‌دادم.


27-پدر و مادرشما چقدر پي‌گير مسائل آموزشي شما بودند؟ پدرو مادر شما زماني كه مدارس غيرحضوري شد، چگونه به شما كمك مي‌كردند؟

پدرو مادرم همواره به فکرم بوده و همراه و همگام با من هستند. این کارشان باعث دلگرمیم می‌شود و تعهدم نسبت به خودم وخانواده بالا می رود.


28- بهترين پشتيبان‌هاي شما دركانون چه اشخاصي بودند، لطفا نام ايشان را بگوييد؟ و بگوييد چه كمك هايي به شما كردند؟

آقای مهندس حسین احمدنیا بودند که واقعاَ به ایشان مدیونم.با مشاوره‌های ایشان توانستم در سال دهم 700 نمره ترازم رشد کند.


29-یک مشکل مهم دانش آموزان در دوران کرونا و آزمون های آنلاین نگرانی از تقلب برخی دانش آموزان است . شما با این موضوع چگونه برخورد می‌کردید ؟ آیا به تراز و رتبه ی دیگران کار داشتید؟

تقلب دیگران اصلاً برایم مهم نبود چرا که تقلب آن ها در من تأثیر منفی نداشت به نظرم  فقط ضررش متوجه خودشان بود.


محور 6: روش های مدیریت زمان 


30-برا‌ی مدیریت زمان سر جلسه آزمون چه کار می‌ کنید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم می اورید؟

برای مدیریت زمان، سعی می‌کردم که هردرسی را در زمان خودش پاسخ دهم وعقب نیفتم-درابتدای سال یازدهم معمولاً وقت کم می‌آوردم ولی با راهنمایی های پشتیبانم جناب احمدنیا توانستم که این مشکل را به راحتی حل کنم.

Menu