گفت‌وگوهای پرستو عسکری: کاوه رشیدزاده با میانگین تراز 6899

سطح درسی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای که درس می‌خواندم زیاد بالا نبود. اما در محیط خانواده برای من شرایطی را فراهم کرده بودند که انتظار می‌رفت جدی‌تر درس بخوانم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: کاوه رشیدزاده با میانگین تراز 6899

کاوه رشیدزاده از بوکان

از کلاس نهم تا دوازدهم تجربی


چرا آزمون‌ مشابه پارسال برای من مهم است؟


کاوه رشیدزاده در یک نگاه

شهر: بوکان (استان آذربایجان غربی)

مدرسه: نمونه‌دولتی فارابی

سال‌های حضور در کانون: از کلاس نهم تا دوازدهم تجربی به مدت 4 سال

میانگین تراز دوازدهم: 6899

تحصیلات و شغل پدر: سیکل، کارگر

تحصیلات و شغل مادر: بی‌سواد، خانه‌دار

چرا تصمیم گرفتی از پایه‌ی نهم آزمون دادن را شروع کنی؟

سطح درسی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای که درس می‌خواندم زیاد بالا نبود. اما در محیط خانواده برای من شرایطی را فراهم کرده بودند که انتظار می‌رفت جدی‌تر درس بخوانم. برای اینکه بتوانم در درس خواندن به سطح بالاتری رشد کنم نیاز به ابزار کمکی داشتم. خواهر بزرگ‌ترم قبل از من در کانون ثبت‌نام کرده بود و تعدادی از دوستانم هم آزمون می‌دادند. من هم در آذر ماه سالی که کلاس نهم بودم به کانون آمدم تا با کمک آزمون‌های کانون و برنامه‌ی راهبردی آن، بتوانم پیشرفت کنم. در اولین آزمون ترازم 5100 بود و در پایان کلاس نهم به 6500 رسیدم. پیشرفت خوبی در کلاس نهم داشتم، البته طبیعتا ترازهایم نوسان داشت.

چرا رشته‌ی تجربی را انتخاب کردی؟

آزمون‌های کانون باعث شد شناخت خوبی از خودم پیدا کنم. وقتی نمراتم را در آزمون‌ها می‌دیدم متوجه شدم به درس‌های رشته‌ی تجربی علاقه‌ی بیشتری دارم و توانایی موفقیت در این رشته را در خودم می‌دیدم. بعد هم به دلیل نزدیکی مسافت مدرسه‌ی نمونه‌دولتی، در آزمونش شرکت کردم و با کمک آزمون‌های شبیه‌سازی که کانون از ما می‌گرفت توانستم در رشته‌ی تجربی مدرسه‌ی فارابی پذیرفته شوم.

بعد هم پیوستگی‌ات را به آزمون‌ها حفظ کردی.

من نهم را با درصدها و تراز متوسطی شروع کرده بودم و بعد پیشرفت خوبی را تجربه کرده بودم. دلم می‌خواست این پیشرفت‌ها ادامه داشته باشد. به همین خاطر تابستان هم در آزمون‌ها شرکت کردم. درس‌های نهم را مرور کردم تا از فضای درس خواندن دور نشوم. بعد از آن در چند آزمون به دلیل اینکه دانش‌آموز بورسیه بودم و پرونده‌ام نیاز به بررسی داشت، اجازه‌ی شرکت کردن نداشتم. دوباره از آذر ماه آزمون‌ها را ادامه دادم و دهم را با تراز 6500 شروع کردم. البته در طول سال به دلیل سخت‌گیری‌های مدرسه و توجه زیادی که به نمرات امتحانات ما داشتند، کمی ترازم افت کرد. اما خواهرم با من صحبت کردند و به من گوشزد کردند که اهمیت آزمون‌ها را جدی بگیرم. وقتی به خودم آمدم و توانستم بین مدرسه و آزمون‌ها تعادل برقرار کنم ترازم به 7300 رسید و نمراتم هم در مدرسه عالی بود. متوجه شدم که رمز موفقیتم پیوستگی به برنامه‌ی راهبردی است.

در این مسیر با چالش خاصی روبه‌رو شدی؟

پایه‌ی یازدهم دیگر به شناختی که لازم بود از روش مطالعه‌ی هر درس داشته باشم، رسیده بودم. درصدهایم خیلی خوب بود. فقط به دلیل اینکه زمان کمی را به درس‌های عمومی اختصاص می‌دادم، طبیعتا نمراتم در این درس‌ها در حد انتظارم نبود. سال یازدهم بهترین پایه از نظر فراشناخت بود. می‌دانستم باید در روز چند ساعت درس بخوانم و چگونه برنامه‌ی متعادلی برای خودم تنظیم کنم. دفتر برنامه‌ریزی و کتاب خودآموزی را به طور کامل تکمیل می‌کردم و بدون توجه به ترازها و نمراتم، از نظر خودم به لحاظ فراشناخت پیشرفت خیلی خوبی کرده بودم. منابع کانون به خصوص کتاب‌های سه‌سطحی هم خیلی در این پیشرفت موثر بودند.


تابستان گذشته را چطور سپری کردی؟

تابستان 99 برای من خیلی خوب و مفید بود. طوری برنامه‌ریزی کردم که برای هر کتاب بتوانم چندین منبع تستی را به تسلط برسانم. یک ماه آخر هم فقط درس زیست دوازدهم را پیش‌مطالعه کردم. دوران کرونا برای من یک دوران طلایی برای درس خواندن شد. من حس می‌کردم نسبت به کنکوری‌های سال‌های قبل دوبرابر زمان در اختیار دارم که باید از آن استفاده کنم. ضمنا چون از کلاس نهم روی خودآموزی کار کرده بودم و همیشه خودم برای یادگیری جامع درس‌ها تلاش می‌کردم، غیرحضوری شدن لطمه‌ای به من وارد نکرد و روش خودآموزی را مثل گذشته ادامه دادم. همیشه درس‌هایمان در مدرسه نسبت به برنامه‌ی راهبردی عقب‌تر بود و به همین خاطر من همواره خودآموزی و پیش‌مطالعه داشتم.

در نیم‌سال اول در کدام درس‌ها قوی‌تر بودی؟

ریاضی و فیزیک نقاط قوت پایدار من هستند. نمراتم در این دو درس 9 یا 10 از 10 است. البته نمراتم در زیست و شیمی هم بالاتر از 8 از 10 است.

چه روش مطالعه‌ای باعث شده در درس‌های اختصاصی عملکرد خوبی داشته باشی؟

به نظرم دانش‌آموز باید پایه‌ی درسی خوبی در پایه‌های دهم و یازدهم داشته باشد. بسیاری از درس‌هایی که الان می‌خوانم به درس‌های دهم و یازدهم مرتبط هستند. نمی‌توان در مدت زمان کوتاهی توقع بازده و نتیجه‌ی بسیار‌عالی داشت. یک روش خوب برای من، یادداشت کردن نکات مهمی است که حس می‌کنم ممکن است آن‌ها را فراموش کنم. من این نکات را روی دیواری جلوی دیدم نصب می‌کنم. روش دیگرم این است که هر تست مهم و نکته‌داری را در کتاب خودآموزی می‌نویسم تا در بلندمدت بتوانم از مجموعه‌ی تست‌های مهمی که جمع‌آوری کرده‌ام استفاده کنم و به تسلط برسم. برای موفقیت در درس زیست هم به کتاب درسی اهمیت زیادی می‌دهم. خوآموزی و آزمون‌محور درس خواندن در کنار هم به موفقیت دانش‌آموزان کمک می‌کند.

نیم‌سال دوم را با چه تصمیماتی شروع کردی؟

من در آزمون‌های جمع‌بندی نیم‌سال اول نتایج خیلی خوبی گرفتم. به همین دلیل تغییر خاصی در روش‌هایم ایجاد نمی‌کنم. تنها تغییری که لازم است ایجاد کنم افزایش ساعت مطالعه است. در پایه‌ی یازدهم حتی 16 ساعت هم درس می‌خواندم. اما بعد تصمیم گرفتم کیفیت کارم را بالا ببرم و ساعت مطالعه‌ام را بین 10 تا 12 ساعت تثبیت کنم. الان حس می‌کنم شاید لازم باشد با نزدیک‌تر شدن به کنکور کمی تلاشم را بیشتر کنم.

در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنی؟

آزمون مشابه پارسال در سال‌های گذشته تحت عنوان دفترچه‌ی غیرحضوری به ما داده می‌شد و من همیشه به این دفترچه اهمیت زیادی داده‌ام. برایم خصوصا از پایه‌ی دهم بسیار مهم بود که قبل از آزمون اصلی، آزمون سال گذشته را کار کنم. امسال این ایده به نظرم بسیار مفیدتر هم هست. کنکور 99 دشوارتر از سال‌های قبل بود. امسال سطح آزمون‌های کانون مطابق با کنکور 99 کمی بالاتر رفته و وقتی ما آزمون‌های سال 98 را کار می‌کنیم، هر بار روزهای جمعه‌ی آزمون با سوالات دشوارتری نسبت به آزمون‌های 98 روبه‌رو می‌شویم. این باعث می‌شود اگر کنکور دشوارتر هم باشد زیاد برایمان عجیب نباشد و مدیریت بهتری داشته باشیم. آزمون‌های هدف‌گذاری هم بسیار مهم هستند و من همیشه به دوستانم پیشنهاد می‌کنم همه‌ی آزمون‌ها را جدی بگیرند.

نکته‌ی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟

من با تراز 5100 آزمون دادن را شروع کردم. وقتی به رتبه‌ی یک کشور رسیدم برای دوستانم سوال بود که چطور پیشرفت کرده‌ام. تا قبل از آزمون جمع‌بندی سعی می‌کردم بیشتر روی یادگیری و پیش بردن درس‌ها تمرکز کنم. در هر آزمونی که تست بیشتری کار کردم و جمع‌بندی بهتری انجام دادم، تراز بهتر و نتیجه‌ی درخشان‌تری کسب کردم. من از هیچ کلاس و ویدئوی آموزشی هم استفاده نکردم. جدی گرفتن آزمون‌ها باعث پیشرفت می‌شود. پیشنهادم این است که در زمان باقی‌مانده وارد حاشیه نشویم و با هر امکاناتی که در اختیار داریم تلاش کنیم. بیایید تک‌بعدی نباشیم. در کنار درس خواندن، کاری که به آن علاقه داریم دنبال کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم. من در کنار درس‌هایم فیلم هم می‌بینم. باید به هدفمان احترام بگذاریم و تلاش کنیم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری