گفتوگو با سیدهآذین مسافری از زنجان
از پنجم دبستان تا کلاس هشتم
در نیمسال دوم وقت بیشتری برای درسخواندن میگذارم
سیدهآذین مسافری در یک نگاه
شهر: زنجان
مدرسه: فرزانگان 2
سالهای حضور در کانون: از پنجم دبستان تا کلاس هشتم بهمدت 4 سال
میانگینتراز هشتم: 7252
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی مهندسی برق، کارمند ادارهی برق
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسیارشد مهندسی کامپیوتر، کارمند ادارهی تأمیناجتماعی
از چه طریقی با آزمونهای کانون آشنا شدی؟
از کودکی دوست داشتم خودم را در سطح وسیعتری بسنجم و به همین دلیل تا قبل از پنجم دبستان هم در آزمونهای اینترنتی شرکت میکردم. سال چهارم از طریق کانون شهرمان به یک آزمون رایگان در کانون دعوت شدم. همان آزمون تأثیر بسیار خوبی رویم گذاشت و احساس کردم لازم است آزمو دادن را ادامه بدهم. به همین دلیل، تابستان قبل از ورود به پایهی پنجم، در آزمونهای کانون ثبتنام کردم و بعد از آن بهطور پیوسته آزمون دادم. البته قبل از من، برادرم هم در آزمونهای کانون شرکت میکرد و سال ششم توانست وارد مدرسهی نمونهدولتی شود. این هم انگیزهی خوبی برای ورودم به کانون بود. درواقع به من اثبات شده بود که آزمونهای کانون کمک خوبی در مسیر تحصیلی دانشآموزان است.
برای تو هم آزموندادن تأثیری در قبولی در آزمون تیزهوشان داشت؟
تا قبل از ورودم به کانون، با روشهای حل تست آشنایی خاصی نداشتم. وقتی آزموندادن را شروع کردم، رفتهرفته شاهد پیشرفتم بودم. علاوه بر اینکه در حل تستها قویتر شدم، برنامهریزی برای درسخواندن و مدیریت زمان را هم با کمک کانون یاد گرفتم. وقتی هم به پایهی ششم رسیدم، قبل از آزمون تیزهوشان کانون، در چند مرحله آزمون شبیهساز و استعداد تحلیلی شرکت کردم که کمک نهایی برای آمادهشدنم برای آزمون تیزهوشان بود. درضمن کتاب استعداد تحلیلی کانون هم کمک زیادی به قبولیام در آزمون تیزهوشان کرد.
الان در کدام درسها قویتری؟
نمرهام در تمام درسها بالاتر از 8 از 10 است؛ اما در درسهای زبان و علوم اغلب نمرهی 10 از 10 میگیرم. سال گذشته در مدرسهی ما مباحث علوم بهصورت تفکیکی تدریس میشد؛ اما امسال بهدلیل غیرحضوریبودن کلاسها، فصلهای علوم بهصورت تجمیعی تدریس میشوند. من هم در آزمونها این درس را بهصورت تجمیعی امتحان میدهم.
این دو درس را با چه روشی میخوانی؟
برای درس زبان از هشتسالگی به کلاس میرفتم و سطحم در این درس از سطح کتاب درسی بالاتر است. با وجود این، مطالب کتاب درسی را برای هر آزمون بهخوبی میخوانم و تکتک کلمات کتاب درسی را بررسی میکنم. برای درس علوم هم اغلب پیش از تدریس دبیر، پیشخوانی میکنم. دوست دارم هنگام تدریس دبیر، موضوع را بهخوبی بفهمم و ابهامی نداشته باشم. وقتی هم که میخواهم خودم را برای آزمون آماده کنم، اول مطالب کتاب درسی را کامل میخوانم و نکتههای کتاب را خوب به ذهن میسپارم. بعد به سراغ حل تست میروم و از کتاب سهسطحی کانون استفاده میکنم. سطحهای مختلف این کتاب به من اطمینان میدهد که نکتهها کامل در ذهنم تثبیت شده است و در هر مبحث تا چه سطحی پیشرفت کردهام.
برای شروع بهتر نیمسال دوم چه تصمیماتی گرفتهای؟
از ابتدای سال تصمیمهای خوبی برای پیشرفتم در درسها گرفتم که دلم میخواهد در انجام آنها در نیمسال دوم هم مداومت داشته باشم. یکی از تصمیمهای من این بود که در کلاسهای مجازی هم با دقت و تمرکز، حضور داشته باشم و اگر دبیری برایمان فیلم آموزشی ارسال کرد، برای این فیلمها وقت کافی بگذارم و اگر ایرادی داشتم، با کمک دبیرانم آن را رفع کنم. در نیمسال دوم، وقت بیشتری برای درسخواندن میگذارم و با وجود غیرحضوریبودن کلاسها، در درسهایم جدیت دارم.
بهنظرت نوشتن عملکرد روزانه در دفتر برنامهریزی، چه فایدهای دارد؟
ابتدا تکمیل این دفتر را علیرغم تأکید پشتیبانهایم، زیاد جدی نمیگرفتم. بعد که ساعت مطالعهام را نوشتم، متوجه تأثیر خوبش شدم. این دفتر به من کمک کرد حتی از زمانهایی که بهنظر خودم کاری برای انجامدادن نداشتم، به بهترین نحو برای پیشرفتم در درسها استفاده کنم و ساعت مطالعهام را افزایش بدهم.

در کدام درس با تغییر روش مطالعه، پیشرفت کردهای؟
در دو درس فارسی و ریاضی پیشرفت کردم. در درس ریاضی بیدقتی داشتم؛ اما در درس فارسی روشم نادرست بود. نمرهام در این دو درس، 7 از 10 بود و الان به 9 یا 10 از 10 رسیدهام. ابتدا در درس فارسی، قرابتمعنایی را زیاد جدی نمیگرفتم. بعد که با کتاب سهسطحی کانون آشنا شدم، از سؤالاتش برای پیشرفتم در تستهای قرابتمعنایی و معنای واژگان استفاده کردم. برای کاهش بیدقتیهایم در ریاضی هنوز روش اثباتشدهای پیدا نکردهام؛ اما حل تستهای زیاد و متنوع به من کمک کرد در حل تستهای آزمونها دقت بیشتری کنم. برای این درس هم حل تستهای کتاب سهسطحی، کمک زیادی به من کرده است.
کتابهای سهسطحی چه ویژگی خاصی دارند که تا این حد برایت مفید بودهاند؟
این کتابها تستهای هر مبحث را در سه سطح طبقهبندی کردهاند. این باعث میشود وقتی از تواناییات در یک سطح مطمئن شدی، به سراغ سطح بالاتری بروی و بهمرور پیشرفت کنی. سؤالات این کتابها متنوع است و کمک میکند تا دانشآموز با تمام تیپهای موجود سؤال در هر مبحث آشنا شود.
در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکنی؟
در کنار آزمون اصلیام، در هر دو آزمون شرکت میکنم. آزمون هدفگذاری به برنامهام برای هفتهی دوم نظم میدهد. با توجه به نتایجی که برای هر درس در آزمون هدفگذاری کسب میکنم، برنامهریزی میکنم که در هفتهی دوم چه کارهایی را باید انجام بدهم. آزمون مشابه پارسال هم همان دفترچهی غیرحضوری در سالهای گذشته است. در سالهای گذشته هم آزمون غیرحضوری را پاسخ میدادم و الان خوشحالم که این امکان برایمان فراهم شده است تا نتیجه را در سایت کانون وارد کنیم و در زمان باقیمانده تا آزمون، رفع اشکال کنیم.
برنامهات در روزهای جمعهی آزمون چگونه است؟
در اولین آزمونهای غیرحضوری برنامهریزی دقیقی نداشتم و اغلب آزمون را دیرتر تمام میکردم. الان ساعت 7 بیدار میشوم و صبحانه میخورم و خودم را برای آزمون آماده میکنم. رأس ساعت 8 آزمون را شروع میکنم و در زمان مقرر، آن را به پایان میرسانم. ساعت 3 کارنامه را میگیرم و اشکالاتم را بررسی میکنم. اشتباهاتم را یادداشت میکنم تا دوباره آنها را تکرار نکنم. در روز آزمون فقط اشتباهاتم را بررسی و نکتهها را حاشیهنویسی میکنم. سؤالاتی را که اشتباه حل کردهام، در کتاب خودآموزی مینویسم. بعد در طول هفتهی اول برای آزمون بعدی، برای هر درس تمام سؤالات را دوباره بررسی میکنم و نکتههای مهم را مینویسم.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
