گفتوگو با ابوالفضل اسلامی از زرند
از کلاس نهم تا رتبهی 4 ریاضی
در شرایط جدید باید خودآموزی را تمرین کنیم
ابوالفضل اسلامی در یک نگاه
شهر: زرند (استان کرمان)
مدرسهی دبستان: آیتالله بروجردی
مدرسهی متوسطهی اول و دوم: علامه حلی
سالهای حضور در کانون: از نهم تا دوازدهم ریاضی بهمدت 4 سال
رتبهی کنکور: 4 ریاضی منطقهی 3
تحصیلات و شغل پدر: بیسواد، بازنشستهی ذوبآهن
تحصیلات و شغل مادر: ابتدایی، خانهدار
چرا تصمیم گرفتی از متوسطهی اول آزموندادن را شروع کنی؟
کانون مؤسسهی آموزشی شناختهشده و خوشنامی در سطح کشور است و من هم دانشآموز درسخوانی بودم. به پایهی نهم که رسیدم، فکر کردم بهتر است بهجای اینکه سطح درسیام را با همکلاسیهایم بسنجم، در سطح وسیعتری آزمون بدهم و خودم را در سطح دانشآموزان کل کشور ارزیابی کنم. به همین دلیل، کانون را به پیشنهاد مدیر مدرسهی تیزهوشان علامه حلی برای آزموندادن انتخاب کردم. از نهم تا دوازدهم در 80 آزمون کانون شرکت کردم و درنهایت، رتبهی 4 ریاضی منطقهی 3 را کسب کردم و در رشتهی مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران پذیرفته شدم.
در طول سالهایی که در کانون آزمون میدادی، چه دستاوردهایی داشتی؟
مهمترین دستاورد من نظمی بود که برنامهی راهبردی آزمونهای کانون به زندگی تحصیلیام داده بود. موفقیت در هر آزمون به من هدف داده بود. نظم و هدفمندی چیزهای خوبی بود که از آزموندادن نصیبم شد.
چرا رشتهی ریاضی را انتخاب کردی؟
از سالهای پایه در درسهای ریاضی و فیزیک نسبت به بقیهی درسها خیلی قویتر بودم و همچنین به رشتههای دانشگاهی زیرمجموعهی رشتهی ریاضی و کارهای فنی و مهندسی علاقه داشتم. از حل مسائل ریاضی و مسائلی که به تحلیل و استدلال نیاز داشتند، لذت میبردم. برای همین رشتهی ریاضی را انتخاب کردم. به موضوع اشتغال در آینده فکر نمیکردم. میدانستم اگر مهارت کافی کسب کنم، کار مناسبی هم در آینده خواهم داشت.
ریاضی و فیزیک در کتاب علوم نقطهقوت تو بودند. این دو درس را با چه روشی مطالعه میکردی؟
ریاضی و بخش فیزیک در کتاب علوم درسهایی هستند که به استدلال و تحلیل قوی نیاز دارند. به همین دلیل، ابتدا سعی میکردم مطالب را درست بفهمم و با حل تمرینها و مثالهای بیشتر، آنها را درک کنم. درنهایت هم برای هر درس تعداد زیادی تست حل میکردم تا به تسلط برسم.
برای روزهایت چطور برنامهریزی میکردی تا فرصت کافی برای مطالعه و حل تست داشته باشی؟
بهطور میانگین بین 8 تا 11 ساعت در طول روز درس میخواندم. عادت کرده بود که روزم را با مطالعه و حل تست از درس ریاضی شروع کنم. هر روز، اول به سراغ درس ریاضی میرفتم. درس بعدی هم بخش فیزیک کتاب علوم بود. آخر شب هم برنامهام را با درس ادبیات به پایان میرساندم. مابقی درسها را هم بهطور چرخشی میخواندم. این برنامه فرصت کافی برای مطالعه و حل تمرین و تست کافی فراهم میکرد.

برای تحلیل تستهایی که در خانه حل میکردی یا آزمونهایت، وقت میگذاشتی؟
تحلیل یکی از بخشهای بسیار مهم در حل تست، چه در خانه و چه در جلسهی آزمون است. من هم همیشه وقتی تست کار میکردم یا آزمون میدادم، زمانی را برای تحلیل تستها و نکتهبرداری در نظر میگرفتم. وقتی تست کار میکردم یا آزمون میدادم، علاوه بر تحلیل پاسخهای غلط و سؤالات نزده، سؤالاتی را که نکتهدار بودند، علامت میزدم و در زمان تحلیل، به آن سؤالات هم توجه ویژهای میکردم. وقتی پاسخ تستها را از پاسخنامه مطالعه میکردم، اگر به روشی متفاوت با روش حل خودم برمیخوردم، سعی میکردم آن روش جدید را هم یاد بگیرم. نکات جدیدی را که در مرحلهی تحلیل میآموختم، یادداشت میکردم و سعی میکردم از مباحثی که اشکال داشتم، تستهای بیشتری حل کنم تا به تسلط برسم.
بهنظرت دانشآموزان چگونه میتوانند از دورهی متوسطهی اول بهترین استفاده را بکنند؟
دانشآموزان بهتر است اگر در درسی مثل ریاضی، علوم، ادبیات، عربی و زبان ایراد اساسی دارند، آن را در دورهی متوسطهی اول بهطور کامل رفع کنند تا با پایهی قویتری متوسطهی دوم را شروع کنند. مثلاً حل تستهای درک متن زبان یا تستهای موضوعی ادبیات را اگر از متوسطهی اول شروع کنند، تأثیر بسیار خوب آن را خواهند دید. نکتهی مهم دیگر این است که دانشآموزان متوسطهی اول باید دیدگاه درستی دربارهی انتخابرشته داشته باشند و به دنبال علاقهشان باشند. درضمن بهتر است اگر یادگیری مهارتی را دوست دارند، آن را در متوسطهی اول دنبال کنند. چون از دهم تا دوازدهم فرصت کمتری برای چنین فعالیتهای غیردرسی خواهند داشت.
بهجز درسخواندن به چه فعالیتهایی علاقه داشتی؟
به برنامهنویسی کامپیوتر علاقه داشتم و آن را دنبال میکردم. به فیزیک نظری هم علاقه داشتم و در این زمینه در اوقات فراغتم مطالعه میکردم. فیزیک نظری در قرن اخیر دربارهی موضوعاتی چون نظریهی نسبیت اینشتین یا فیزیک کوانتوم است.
کدام بخشهای سایت کانون یا مجلهی آزمون برایت جذابیت بیشتری داشت؟
گفتوگوها با رتبههای برتر یا دانشآموزان برتر را میخواندم و سعی میکردم از آنها الگو بگیرم. گاهی مشکلات یکسانی داشتیم که از تجربهها و راهکارهای آنها استفاده میکردم. به یاد دارم که گفتوگو با آقای محمد هجری، رتبهی 22 ریاضی سال 98 را در مجله خواندم. در برنامهریزی روش خاصی داشتند که من هم از روش ایشان استفاده کردم. تستها را به بستههای 40 یا 50تایی تقسیم میکردند و هر روز تعدادی از این بستهها را کار میکردند.
تا چه حد توانستهای خودت را با آموزش غیرحضوری هماهنگ کنی؟
کار دانشآموزان و دانشجویان در وضعیت جدید کمی دشوار شده است. مهمترین ایراد آموزش غیرحضوری دوربودن از فضای درسی و ندیدن همکلاسیها و دبیران است؛ اما نکتهی مثبت این است که دانشآموزان فیلم و صدای تدریسها را در اختیار دارند و میتوانند چند بار آنها را ببینند یا بشنوند و به نکات مهم دسترسی داشته باشند. بههرحال باید در این اوضاع و احوال خودآموزی را تمرین کنیم. من هیچوقت صرفاً به مدرسه اکتفا نمیکردم. درسها را پیشخوانی میکردم و سعی میکردم خودآموزی داشته باشم. از کتابهای درسی و کمکدرسی گوناگونی استفاده میکردم تا در بخش آموزش و یادگیری از دبیرهایم جلو باشم. موقع تدریس دبیر در هر مبحث به تسلط در یادگیری میرسیدم.
از کدام کارنامههای جعبهابزار کارنامه استفاده میکردی؟
تمرکز اصلیام روی کارنامهی اصلی بود؛ اما از کارنامهی ۵نوعدرس هم برای شناخت بهتر نقاط قوت و ضعفم استفاده میکردم. ماهی یک بار کارنامهی ۵نوعدرس را بررسی میکردم.
کمی از نقش پدر و مادرت در مسیر موفقیتت بگو.
پدر و مادرم فضای آموزشی خوبی برایم فراهم کرده بودند و اگر کتاب یا امکانات خاصی را نیاز داشتم، برایم تهیه میکردند. همیشه در درسخواندن مشوقم بودند و به درسخواندنم اهمیت زیادی میدادند. همیشه فضای خانه برای درسخواندنم مهیا بود. امکاناتی که خانواده مهیا میکند، در موفقیت اثر دارد؛ اما نقش اصلی را دانشآموز با تلاش خودش بازی میکند. من همیشه در کارهای درسی مستقل بودهام و خودم تصمیمات مهم را گرفتهام. پدر و مادرم من را حمایت میکردند و تصمیم نهایی را به خودم واگذار میکردند.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
