در این جلسه ابتدا لازم است که در مورد یک روش جدید برای درس خواندن توضیح بدهم و سپس به نتایح 5 پژوهش می پردازیم. همه تحقیق ها یک موضوع را تایید کرده اند که به آن اشاره خواهیم کرد.
آماده شدن برای آزمون ها
1دی تا 10 بهمن
برنامه ی دانش آموزان دوازدهمی و فارغ التحصیلان
ابتدا با یک پیشنهاد شروع می کنیم . یک روش جدید برای درس خواندن و آماده شدن برای آزمون ها. این روش برای هر جلسه ی کلاس و هر جلسه ای که در یک سمینار شرکت می کنید مفید است . اما اگر در هر روز نمی توانید این روش را اجرا کنید برای ایام امتحانات و آزمون های جمع بندی و ایستگاه های جبرانی این روش را امتحان کنید: اول امتحان بدهید و بعد درس بخوانید !
بیست سال پیش این روش را در دوران جمع بندی و با عنوان جمع بندی با روش قلم چی اجرا کردیم . دانش آموزان کانونی در یک ماه پایانی ابتدا یک آزمون از کنکورهای گذشته را اجرا می کردند و سپس در دو ونیم روز باقی مانده همه ی درس ها را بر حسب نیاز خود مطالعه و رفع اشکال می کردند . نتایج این روش بسیار عالی بود و هم اکنون این روش را با عنوان جمع بندی با روش سه روز یک بار اجرا می کنیم . تغییر نام گذاری به این خاطر است که همه ی مشاوران و دانش آموزان به راحتی این روش را اجرا کنند.
اما نکته ی جالب این جاست که طی 10سال اخیر مطالعات گسترده ای در باره ی روش های موثر یادگیری در دانشگاه های معتبر دنیا انجام شد و درستی این روش را نه تنها برای دوران جمع بندی و زمان امتحانات بلکه برای تمام روزها و جلسه ها و کلاس هایی که در طی سال برگزار می شود اثبات کرد .
یکی از بهترین اشکال بازیابی، امتحان دادن است. به همین دلیل ما کتاب های کانون را پیمانه ای کرده ایم که بتوانید با پیمانه ها به ویژه در ابتدای مطالعه، از خودتان امتحان بگیرید. با این کار توهم فراموشی شما رفع می شود.
نتیجه ی آماری این است که اگر دانش آموز یا دانش جو به طور متوسط فقط 30% وقت خود را صرف مطالعه و 70% وقت خود را صرف بازیابی و امتحان دادن و به خاطر آوردن مطالب کند نتیجه ی به مراتب بهتری خواهد گرفت . البته این یک میانگین آماری برای کل جمعیت است . شما ممکن است بخواهید کمتر یا بیشتر از این مقدار وقت خود را صرف مطالعه یا بازیابی کنید . مثلا 40% مطالعه کنید و60% بازیابی کنید . این یک مهارت فراشناختی برای خود شماست که شرایط خودتان را مشخص کنید و تعادل بین زمان مطالعه و بازیابی و امتحان دادن را برای شخص خودتان کشف کنید. شاید در روزهایی که به مدرسه وکلاس می روید نخواهید با روش بازیابی کار کنید اما توصیه می کنیم در دوره های جمع بندی و ایستگاه های جبرانی حتما اولویت را به روش بازیابی بدهید . در این جا نتیجه ی چند تحقیق دانشگاهی را برای شما ارائه می کنم و سپس برنامه ی کانون را برای 1 دی تا 10 بهمن ( یعنی پایان نیم سال اول و دوران امتحانات و جمع بندی ترم اول و جمع بندی پایه ) توضیح می دهم
برای یادگیری لغات زبان سواحیلی ( یک زبان آفریقایی) دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کردند گروه اول چندین بار لغت ها را خواندند و در آخر یک بار امتحان دادند . گروه دوم ، چندبار لغت ها را خواندند و یک دوبار امتحان دادند ( به خاطر آوردند ) گروه سوم : لغت ها را فقط یک بار خواندند اما چند بار امتحان دادند . از بین این سه گروه ، گروهی که بیشتر امتحان داده بودند و وقت خود را کمتر صرف روخوانی کرده بودند بعدا نتیجه ی خیلی بهتری گرفته بودند . جالب است بدانید کسانی که چندین بار متن کتاب را مطالعه می کنند احساس خودشان این است که بهتر یاد می گیرند در صورتی که واقعیت این طور نیست .
حتی نتایج یک تحقیق دیگر نشان می دهد کسانی که در حین تدریس استاد، اصلا یادداشت برداری نمی کنند و بعد از کلاس به مغزشان فشار می آورند که استاد چه گفت و آن را بازیابی می کنند و یا فقط کلیدواژه، نکته ی کلیدی یا ایده کلیدی می نویسند بهتر نتیجه می گیرند و راندمان آن ها چند برابر کسانی است که در کلاس جزوه می نویسند. در هر صورت هر چه زمان بازیابی و امتحان دادن خودتان را افزایش دهید بهتر نتیجه می گیرید.




هرچقدر بیشتر آزمون می دهید و بازیابی می کنید یادگیری تان بیشتر می شود . وقتی آزمون می دهید چند اتفاق می افتد:
اتفاق اول : هیجان و انگیزه تان برای یادگیری و رفع اشکال بیشتر می شود . هر موقع دیدید حوصله ی درس خواندن ندارید یک آزمون چالشی بدهید نه خیلی سخت و نه خیلی آسان . سوال های چالشی که کمی سخت تر از حد خودتان باشد. انگیره تان برای درس خواندن بیشتر می شود
اتفاق دوم : شناخت ضمنی و بهتری از خودتان پیدا می کنید و به وضعیت خودتان آگاه می شوید ونقاط قوت و ضعف خود را می شناسید و متوجه می شوید باید کدام قسمت ها را بیشتر مطالعه کنید . اگر کمی عمیق تر شوید اتفاق سوم هم رخ می دهد .
اتفاق سوم : می توانید آزمون را سوال به سوال هم تحلیل کنید و میزان تسلط یا عدم تسلط خود را در قسمت های مختلف هر درس مشخص کنید ، آن چه را فراموش کرده اید ، آن چه را شک دارید ، آن چه را ناقص یادگرفته اید ، آن چه را مطمئن هستید درست جواب داده اید اما بعدا متوجه می شوید که اشتباه کرده اید ، آن چه را فکر می کردید بلد نیستید اما متوجه می شوید که بلد هستید
اتفاق چهارم هم در هنگام آزمون دادن رخ می دهد . این اتفاق چهارم اتفاقی عجیب و برخلاف انتظار است . اتفاق چهارم این است : در همان زمان که دارید امتحان می دهید و کتاب در جلوی شما نیست و فقط سوال ها را می بینید در همان زمان دارید یاد می گیرید . در زمان امتحان دادن و وقتی بازیابی می کنیم موضوعات را به روشی جدید و متفاوت یادمی گیریم.
در زمان امتحان دادن راندمان یادگیری ما چندین برابر زمانی است که یک متن را از روی آن می خوانیم.حتی این موضوع هم تحقیق شده است که دانش آموزانی که در زمان تدریس معلم یادداشت بر نمی دارند ( اصلا یادداشت برنمی دارند یا این که فقط کلید واژه می نویسند ) و بعد از کلاس به مغز خود فشار می آورند و نکات مهم کلاس و تدریس معلم را می نویسند بهتر و بیشتر و عمیق تر یاد می گیرند . با همین منطق برای ایام امتحانات شما چند پیشنهاد داریم
پیشنهاد اول : امسال در ایام امتحانات مدارس سه آزمون هدیه برای شما برگزار می کنیم . اگر تاکنون در این سه آزمون هدیه ثبت نام نکرده اید حتما ثبت نام کنید .آزمون های سال دوازدهم در دو سطح برگزار می شوند . سطح اول کمی ساده تر و سطح دوم کمی دشوارتر است . حتما در هر دو سطح شرکت کنید . سطح اول برای آمادگی در امتحانات و سطح دوم برای جمع بندی کنکور شما ( در حد مباحث نیم سال اول است )تاریخ برگزاری دو آزمون هدیه دوازدهم جمعه 5 دی و جمعه 12 دی است . البته پس از یک بار که آزمون دادید می توانید از روز دوشنبه دوباره درس به درس هم امتحان بدهید و خودتان را برای امتحان اصلی مدرسه آماده کنید. تاریخ برگزاری آزمون هدیه برای جمع بندی پایه ، 3 بهمن است .
پیشنهاد دوم (مخصوصا برای دانش آموزان دبستانی و کسانی که یا خودشان یا اولیای آن ها برایشان بیشتر وقت می گذارند):
امسال کار جدید دیگری را آغاز کرده ایم و از ایام امتحانات نیم سال اول برای همه ی دانش آموزان پیامک هایی را ارسال می کنیم و برای دو درس که نیاز به توجه بیشتر در امتحانات مدرسه دارید به شما پیشنهاد می دهیم که کتاب های پانصد سوال تشریحی را برای آن دو درس تهیه کنید . این دو درس بر مبنای نتایج و دهک های شما در آزمون های کانون انتخاب می شوند . دردرس هایی که دهک شما در آن درس ها 5 به بالا باشد ( 5 تا 10) پیشنهاد می کنیم کتاب های500 سوال تشریحی را تهیه کنید . در درس هایی که دهک شما در آن درس ها یک تا چهار است پیشنهاد می کنیم کتاب های سه سطحی را تهیه کنید .این پیامک ها به تدریج برای همه ی دانش آموزان ارسال می شود .ضمنا برای دانش آموزان بورسیه دو تا سه کتاب پرتکرار امتحانی به صورت هدیه ارسال می شود
پیشنهاد سوم : کلاس رفع اشکال با پشتیبان ها یا دبیران .
در قسمت هایی که مشکل دارید رفع اشکال برگزار کنید. در کلاس رفع اشکال دانش آموز نخواهد که به او تدریس شود. کارنامه ی اشتباهات خودتان را برای نیم سال اول بررسی کنید و با همکاری اولیا و پشتیبان خود قسمت هایی را که نیاز به آموزش و رفع اشکال دارید مشخص کنید . می توانید یک یا دو جلسه با پشتیبان یا دبیر خود به صورت آنلاین برای رفع اشکال داشته باشید . هم اکنون در تهران این امکان برای همه ی دانش آموزان فراهم شده است و به تدریج برای همه ی دانش آموزان در همه ی شهرها این امکان فراهم می شود . یک یا دو جلسه ی رفع اشکال با پشتیبانان علمی در ایام امتحانات می تواند در زمان محدود نتایج زیادی داشته باشد زیرا دقیقا پشتیبانان روی قسمت هایی که شما نیاز بیشتری دارید و بر اساس نتایج آزمون هایتان می توانند تمرکز کنند و به مطالبی که مورد نیاز شمانیست نخواهند پرداخت . از کمک دبیران و اعضای خانواده و دوستانی که روی درس ها مسلط تر هستند هم می توانید کمک بگیرید .
کارنامه ی اشتباهات و جزوه ی هوشمند
کارنامه ی اشتباهات در دوره های جمع بندی و در ایام امتحانات مثل یک گنج پرارزش است . جزوه ی هوشمند که چندسالی است توسط آقای محمد معافی تولید می شود و به صورت یک کتاب ویژه ی هر دانش آموز در اختیار او قرار داده می شود . در این جزوه همه ی سوال های مفید آزمون ها برای هر دانش آموز انتخاب می شود و در اختیار او قرار داده می شود .برخی نمایندگی های برتر کانون در این زمینه فعالیت خوبی دارند . شما هم می توانید از کارنامه ی اشتباهات یا جزوه ی هوشمند برای امتحانات استفاده کنید . ضمنا می توانید برای رفع اشکال از راهنمایی پشتیبان خود استفاده کنید . در کلاس رفع اشکال آنلاین از ایشان بخواهید بر اساس جزوه ی هوشمند یا کارنامه ی اشتباهات برای شما رفع اشکال کنند و آموزش دهند .
9 آزمون جمع بندی از کتاب های جمع بندی
از روز دوشنبه 1 دی ماه سه آزمون جمع بندی از کتاب جمع بندی دوازدهم خواهید داشت . کتاب جمع بندی دوازدهم شامل چهار آزمون است که سه آزمون آن مربوط به نیم سال اول و یک آزمون مربوط به نیمی از نیم سال دوم است این آزمون چهارم در اسفند ماه برگزار خواهد شد . سه آزمون اول را از روز دوشنبه 1 دی هر هفته در روزهای دوشنبه برگزار خواهید کرد . برای جمع بندی پایه 6 آزمون در کتاب جمع بندی پایه داریم که از روز 20دی ماه طی دو هفته و هر هفته 3 آزمون برگزار خواهید کرد .
سه گروه از داوطلبان مخاطب این آزمون ها هستند:
گروه اول : فارغ التحصیلان که امتحان مدرسه ندارند
گروه دوم : دانش آموزان برتر که می خواهند در ایام امتحانات به درس های پایه هم بپردازند
گروه سوم : دانش آموزانی که معتقد هستند آمادگی برای کنکور برایشان مهم تر از امتحانات نیم سال اول است
دانش آموزانی که در ایام امتحانات مدرسه روی امتحانات مدرسه تمرکز کامل دارند می توانند در ادامه و طبق برنامه ی جبرانی در آزمون های کتاب های جمع بندی شرکت کنند .
در این جا جدول برنامه ی آزمون ها از 1 دی تا 10 بهمن را مشاهده می کنید . در باره ی منطق برنامه ی آزمون ها در جلسه های بعدی هم صحبت خواهیم کرد .
در جدول زیر، آزمون هایی که از کتاب جمع بندی از خودتان می گیرید به رنگ زرد شده اند.
رنگ های قرمز آزمون های اصلی هستند.
تاریخ های به رنگ سبز، تاریخ آزمون های هدیه هستند.
کنکوری ها علاوه بر 2 آزمون هدیه، یک هدیه دیگر هم دارند. آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال هم که در اختیار شما هستند و در جلسات قبل نیز به آن ها اشاره کردیم. ما در کانون، نام کسانی را که تلاش و شرکت در آزمون ها را ادامه می دهند را قهرمان پیوستگی گذاشته ایم. عنصر اصلی موفقیت این است که ادامه دهید. اگر موفق شد مغرور نشوید و اگر شکست خوردید ناامید نشوید و این یک درس برای کل زندگی است. اگر بتوانید خودتان را خوب مدیریت کنید نتیجه می گیرید. امیدوارم با زحمت و تلاش خودتان به جایگاهی که لیاقتش را دارید برسید. همه ما می توانیم به قله برسیم. موفقیت در کنکور نیز قدم پایانی شما نیست کار اصلی شما در دانشگاه و ادامه تحصیل است که بتوانید ادامه دهید تا جایی که دانشمند شوید و می توانید و این حق شماست و دور از دسترس هم نیست.
موفق و پیروز و سربلند باشید.
سخنران: کاظم قلم چی
آذر 99
تهیه و تنظیم: ناهید منجمی

