مطالب زیر تجربیاتی بسیار ملموس از زبان نخبگان کنکور 99 است. از جهاتی با هم متفاوت و از سویی دارای محتوا و پیام مشترک. بخوانید تا بدانید برخورد با کنکور، قواعد خاص خودش را دارد. بدانید تأثیر تمرین خوب و بازیهای حساس مقدماتی چقدر میتواند پیروزی فینال را شیرین کند. آموزنده است. امیدوارم شما هم در آغاز سال، نکتههایش را خوب به خاطر بسپارید و آنها را به کار بگیرید.
محراب شادی دیزناب، رتبهی 9 تجربی کشور از تبریز
مدتی قبل از کنکور معلوم بود در جلسه کنکور باید اصول بهداشتی را رعایت کنم. به همین علت در آزمونهای سهروزیکبار و آزمونهای جامع کانون از ماسک استفاده میکردم تا برای چنین وضعیتی آماده شوم. اتفاق جالب روز کنکور این بود که قبل از شروع آزمون، نگرانی خاصی نداشتم. فقط یک بار هنگام شروع دفترچهی عمومی و یک بار در شروع دفترچهی اختصاصی استرس محسوسی به سراغم آمد که اگر هرکسی این مطلب را از قبل بداند، کمک میکند تا آن را بهخوبی مدیریت کند. از روشهای ضربدر و منها و تکنیک زمانهای نقصانی استفاده کردم. در درسهای عمومی حدود 10 دقیقه وقت اضافه آوردم و توانستم به چند تست از ادبیات و دینوزندگی پاسخ بدهم. در درسهای اختصاصی در درس شیمی سؤالات بیشتری را بیپاسخ گذاشته بودم؛ چراکه با مطالعهی سؤالات کنکور ریاضی میدانستم که سؤالات شیمی دشوار خواهد بود. سعی کردم ابتدا به سؤالات آسان شیمی پاسخ بدهم و بعد به سراغ سؤالات وقتگیر بروم. در پایان درسهای اختصاصی حدود 5 دقیقه وقت اضافی آوردم و به چند سؤال دیگر ریاضی پاسخ دادم.
محمد تیموریماسوله، رتبهی 2 تجربی کشور از گرگان
وضعیت کنکور امسال با سالهای گذشته بسیار متفاوت بود و این موضوع من را هم تا حدودی تحتتأثیر قرار داد؛ اما چون وضعیت کنکور را در خانه شبیهسازی کرده بودم، توانستم خودم را با شرایط تطبیق دهم و این مسئله بر عملکردم تأثیر منفی نگذاشت. در جلسهی کنکور از استراتژی بازگشت استفاده کردم. سؤالات شکدار را نزده باقی گذاشتم و در انتهای آزمون و در زمان باقیمانده، به سراغ آنها رفتم و سعی کردم حلشان کنم. در درسهای عمومی حدود ۱۰ دقیقه زمان ذخيره داشتم و تمام آن را به درس فارسی اختصاص دادم. در درسهای اختصاصی حدود ۱۵ دقیقه زمان اضافه آوردم و به سؤالاتی که از درسهای ریاضی و شیمی و زیست مانده بود، پاسخ دادم.
الهام وطنخواه، رتبهی 8 تجربی منطقهی 1 از تبریز
مهمترین ویژگی آموزشی خودم را کنارگذاشتن حواشی برای رسیدن به اهدافم میدانم. شیمی کنکور غافلگیرم کرد و روحیهام را از دست دادم. چند تا خرما خوردم و نفس عمیقی کشیدم و توانستم خود را به حالت عادی بازگردانم. در جلسهی کنکور از روشهای ضربدر و منها و زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم و استراتژی بازگشت مؤثرترین روش برایم بود. در عمومیها ۱۰ دقیقه اضافه آوردم. ابتدا به سراغ متن عربی رفتم و به چهار سؤال مفهومی آن پاسخ دادم. سپس به سراغ نزدههای ادبیات رفتم. در اختصاصیها 20 دقیقه ذخیره کردم و ابتدا به سراغ نزدههای زیست رفتم و بعد به سؤالات شیمی جواب دادم.
محسن سیاهمرد، رتبهی 4 انسانی کشور از خمینیشهر
بهلطف خدا استرس چندانی نداشتم. آرام بودم. کنکور برایم مانند آزمونهای شبیهساز کانون بود. فقط دو بار کش ماسکم حین آزمون پاره شد که با کمک مراقب از ماسک جدیدی استفاده کردم. البته این موضوع اختلالی در کارم ایجاد نکرد. برای مدیریت زمان در کنکور از دو روش زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم. این دو روش واقعاً برایم مؤثر بودند. کسی که سؤالات را یک بار کامل خوانده و زمانی را نیز ذخیره کرده باشد، اعتمادبهنفس و تسلط زیادی پیدا میکند. ضمن اینکه در بازگشت دوباره احتمال حل سؤالاتی که برایم چالش ایجاد کرده بودند، بهمراتب بیشتر خواهد شد. در درسهای عمومی بهدلیل دشواری سؤالات نتوانستم روش زمانهای نقصانی را کامل اجرا کنم. البته در درسهای عمومی روش متفاوتی داشتم. بهدلیل وقتگیربودن متنهای زبان ابتدا به سه درس عمومی اول برمیگشتم. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه مانده به پایان آزمون عمومی، بهطور کامل روی زبان متمرکز میشدم. در درسهای اختصاصی، سؤالات محاسباتی اقتصاد وقتم را بیش از حد گرفت. با این حال توانستم ۱۵ دقیقه ذخیره کنم که کمک شایانی به من کرد. در این زمان، از آخر به اول رفتم و در درسهای مختلف، سؤالاتی را که به آنها مطمئن بودم، حل کردم.
مهدی ضیائی آذرخوارانی، رتبهی 7 انسانی کشور از شهررضا
روز کنکور برایم بیاندازه آرام بود. البته وقتی دفترچهی عمومی را دادند و سؤالات ادبیات را دیدم، کمی ترسیدم؛ ولی بر خودم مسلط شدم و به حالت عادی برگشتم. مهمترین ویژگی شخصیتی من، اعتمادبهنفس بالاست. در روز آزمون هیچ استرسی نداشتم و آرامشم بینظیر بود. دوستان و همکلاسیهایم بیشتر من را آرام میدیدند؛ چون هیچوقت قبل از امتحانها کتاب دستم نبود و با خیال راحت روی صندلیام نشسته بودم. در جلسهی کنکور از روشهای ضربدر و منها و زمانهای نقصانی و استزاتژی بازگشت استفاده کردم و کاملاً بر آزمون مسلط بودم. استراتژی بازگشت من به این صورت بود که برای هر چهار درس، یک ربع ساعت وقت میگذاشتم و 15 دقیقه آخر ذخیرهشده را به درکمطلب عربی و زبان و سؤالات سخت اختصاص دادم. ترتیب دفترچه را هم کاملاً رعایت کردم.
مهلا یاسینی، رتبهی 6 انسانی منطقهی 1 از شیراز
با کنکورهای آزمایشی مکرر و خواندن مصاحبه با نفرات برتر دربارهی روز کنکور و صحبتهای مشاورم، آمادگی هر اتفاق نامنتظرهای را در جلسهی کنکور داشتم و اصلاً نگران نبودم. تنها کمی استرس آزمون را داشتم که بهنظرم عادی بود. کمی تأخیر یکساعتهی شروع کنکور برایم نگرانکننده شد؛ اما خداراشکر توانستم خودم را با شرایط تطبیق بدهم و اتفاق خاص و عجیبی نیفتاد که مانع تمرکزم شود. بهترین روشی که همیشه آن را انجام میدادم، استفاده از زمانهای نقصانی بود که باعث میشد هیچگاه در آزمونها وقت کم نیاورم. در کنکور هم نهتنها وقت کم نیاوردم، بلکه زودتر از زمان مشخص به سؤالات جواب دادم و همین موضوع نگرانیام را کم کرده بود. میدانستم بهعلت تمرین زیادِ این روش در آزمونهای آزمایشی، امکان بسیار کمی وجود دارد که در جلسهی کنکور وقت کم بیاورم و اعتمادبهنفسم زیاد شده بود. در درسهای عمومی حدود ۱۰ دقیقه اضافه آوردم. ادبیات واقعاً غافلگیرکننده و وقتگیر بود؛ ولی در اختصاصیها حدود ۲۰ دقیقه وقت اضافه آوردم. دانشآموزان در لحظات پایانی کنکور در حال تحویل برگههای خود بودند و وضعیت پر از استرسی ایجاد شده بود. همین شد که کمی در اجرای استراتژی بازگشت اشتباه کردم. میتوانستم بهتر عمل کنم. در ترتیب درسها از درسی شروع کردم که به آن تسلط بیشتری داشتم و آرامشم را بیشتر میکرد. در درسهای عمومی از دینوزندگی و در درسهای اختصاصی از روانشناسی شروع کردم. اگر از درسهای دشوار شروع میکردم، تمرکزم به هم میریخت؛ اما شروعکردن از این درسها اطمینانخاطر به من میداد. علاوه بر این، برای شروع هر درس از قسمتی شروع میکردم که تسلط بیشتری داشتم. برای مثال، در ادبیات از لغت شروع کردم و سپس به سراغ قرابتمعنایی رفتم. در عربی از قواعد و در زبان از لغت و گرامر شروع کردم. در درسهای اختصاصی در هر درس بهجز اقتصاد که ابتدا تشریحیهای آن را جواب دادم، ترتیب سؤالات هر درس را رعایت کردم.
محمد مولویسرند، رتبهی 7 ریاضی کشور از فردوس
قبل از کنکور کمی استرس داشتم؛ اما با شروع آزمون استرسم کمتر شد و احساس کردم یکی از آزمونهای کانون است. قبل از کنکور و در آزمونهای سهروزیکبار آخر سال با خودم بارها تکرار کردم که اگر نتوانستم سؤالی را حل کنم، نگران نشوم و به سراغ سؤالهای بعدی بروم. در کنکور هم همین شد. از سؤال 130 تا سؤال 140 فقط به دو سؤال در دور اول پاسخ دادم؛ سؤالات شیمی هم همین طور. اگر هول میشدم، سؤالات آسان را نیز نمیتوانستم جواب بدهم. از روش زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم. استراتژی بازگشت و زمانهای نقصانی باعث آرامش میشود و سؤالات سخت که به فکر زیاد نیاز دارند، بعد از بازگشت حلشدنیتر میشوند. در درسهای عمومی در آزمونهای سهروزیکبار، 15 دقیقه وقت اضافه میآوردم و بعد از جوابدادن به سؤالات باقیمانده، حدود 8 دقیقه وقت اضافه میآوردم. در روز کنکور هم 15 دقیقه برای بازگشت وقت داشتم؛ ولی سؤالات نزدهام آنقدر زیاد بود که دیگر وقت اضافه نیاوردم. در درسهای اختصاصی در آزمونهای سهروزیکبار برای ریاضی 55 تا 65 دقیقه و برای فیزیک 35 تا 45 دقیقه و برای شیمی هم حدود 30 دقیقه در دور اول وقت میگذاشتم. در کل، 40 تا 50 دقیقه وقت برای بازگشت داشتم و درنهایت تقریباً به همهی سؤالها پاسخ میدادم؛ اما در روز کنکور این برنامه به هم ریخت و برای بازگشت حدود 25 دقیقه وقت داشتم. حدود 45 تا 50 دقیقه از زمانم را صرف شیمی کردم که اصلاً با آزمونهای سهروزیکبار مطابقت نداشت.
کاویان زارع، رتبهی 8 ریاضی منطقهی 2 از بیرجند
هنگام شروع سؤالات ادبیات همهچیز برایم عجیب بود. چند سؤال را شک داشتم و کمی دستپاچه شدم و زمان زیادی را از دست دادم. بعد از مدتی توانستم خودم را کنترل کنم. سختی سؤالات شیمی هم باعث شد خیلی از سؤالات ریاضی و فیزیک را که برای دور دوم گذاشته بودم، از دست بدهم. هر سه روش ضربدر و منها و زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت برایم مؤثر بود و باعث شد از زمانی که داشتم، بهتر استفاده کنم. در درسهای عمومی کمی به مشکل خوردم و به دور دوم نرسیدم. در اختصاصیها هم نسبت به قبل خیلی زمان کمتری برای دور دوم برایم باقی ماند. ترتیب خاصی برای حل سؤالات نداشتم. در سؤالات ریاضی خیلی نزده داشتم و ترجیح دادم از آنها شروع کنم.
ناصر کاظمی، رتبهی 5 ریاضی منطقهی 3 از نورآباد ممسنی
بهطورکلی روز خوبی بود؛ ولی سختی آزمون کمی شوکهام کرد. برگزارنشدن آزمون حضوری در این چند ماه هم تأثیرگذار بود؛ اما توانستم آزمون را مدیریت کنم. از روش زمانهای نقصانی و ضربدر و منها و استراتژی بازگشت در جلسهی کنکور استفاده کردم. بهنظرم مجموعهی این روشهاست که نتیجه میدهد؛ زیرا کنکور آزمونی با بیش از ۲۰۰ سؤال و ۴ ساعت زمان است. برای موفقیت در آزمون باید از تمام مهارتها استفاده کرد. در وقتی که با استفاده از زمانهای نقصانی باقی مانده بود، به ترتیب دفترچه به سؤالات بازگشتم. در عمومیها این کار را بهخوبی انجام دادم و ۱۵ دقیقه وقت ذخیره کردم؛ ولی در درسهای اختصاصی بهدلیل دشواری آزمون بهویژه در درس شیمی با مشکل مواجه شدم و نتوانستم مدتزمانی را که انتظار داشتم، ذخیره کنم.
سیدهزهرا سیدی، رتبهی 2 تجربی ایثارگر (25درصد) از تبریز
چون در آزمونهای دوران جمعبندی سعی کرده بودم بدترین شرایطي را كه تصور ميكردم، تا حدودي تجربه کنم وخداراشکر مشکل زیادی پیدا نکردم. فقط شروع امتحان نیمساعت دیرتر از همیشه بود که کمی نگرانم کرد. تا صبح کنکور فكر ميكردم شروع آزمون ساعت ٨ است. بههرحال سعی کردم آن را در ذهنم بزرگ نکنم و به موضوع اصلی یعنی حل سؤالات توجه کنم. از روشهای ضربدر و منها، استراتژی بازگشت و زمانهای نقصانی استفاده کردم. کنکور امسال سؤالات وقتگیر خیلی زیادی داشت و با کمبود وقت مواجه شدم. زمانهای نقصانی کمک زیادی کرد تا هنگام بازگشت، تعدادی از سؤالات را حل کنم. در جلسه دچار نگرانی زيادي شدم؛ چون تعداد زيادي از سؤالاتی را بلد بودم؛ اما بهعلت کمبود وقت نتوانستم آنها را حل کنم و این باعث نگرانیام شد. معمولاً در سایر آزمونها وقت کم نمیآوردم و مشکلی نداشتم. سعی کردم با رعایت زمانهای نقصانی تا حدودی این موضوع را مدیریت کنم. در درسهای عمومی کمتر از ۱۵ دقیقه وقت داشتم که بیشترِ آن را برای سؤالات ادبیات صرف کردم. در اختصاصیها زمان ذخیرهی کمتری نسبت به همیشه داشتم که بیشتر بهدلیل سؤالات شیمی بود؛ ولی در بازگشت، تعدادی از نزدههای ریاضی و فیزیک را پاسخ دادم.
نگینالسادات مظلومی، رتبهی 7 تجربی منطقهی 1 از تبریز
روز کنکور برخلاف تصورم با تمام آزمونها فرق داشت. استرس قبل از آزمون برایم شیرین بود؛ زیرا میدانستم بالاخره روز آخر است. از اتفاقات پیشبینینشده خیلی میترسیدم که البته اتفاق هم افتاد. در سالن ورزشی دو پرنده پرواز میکردند و جای صندلیام دقیقاً جایی بود که آفتاب از پنجره میتابید و خیلی گرم بود. با توجه به اینکه سطح سؤالات از انتظارم سختتر و وقتگیرتر بود، بعد از دریافت سؤالات استرسم کمی بیشتر شد؛ ولی کمکم عادت کردم و فقط به سؤالات توجه کردم و دیگر به چیزی فکر نکردم. در جلسه از روش ضربدر و منها و استراتژی بازگشت و تا حدودی زمانهای نقصانی استفاده کردم. چون سؤالات وقتگیر بود، در اجرای تکنیک زمانهای نقصانی کمی به مشکل خوردم. سعی کردم با روش ضربدر و منها سؤالات را طبقهبندی کنم تا در انتها دوباره برگردم و به سؤالات نزده پاسخ بدهم. نگاه مداوم به ساعت خیلی استرس میداد و زمانهای نقصانی را آنگونه که برنامهریزی کرده بودم، اجرا نکردم. زمان اضافه طبق انتظارم نبود. بعد از پایان عمومیها ۱۰ دقیقه زمان ذخیره کردم که بهترتیب به درسهای دینوزندگی، زبان، عربی و ادبیات برگشتم و سؤالاتی را که علامت زده بودم، دوباره مرور کردم و به آنها پاسخ دادم. باز هم تعدادی سؤالنزده باقی ماند. در اختصاصیها به زمینشناسی، زیست، فیزیک و شیمی پاسخ دادم. در زمانی که اضافه آوردم،برگشتم و به نزدهها تا حد توان پاسخ دادم؛ اما سؤالات زمانبر بود و نتوانستم به همهشان پاسخ بدهم.
