گفت و گوی حمید آقالویی با الهام وطن خواه رتبه 8 تجربی منطقه 1

الهام وطن‌خواه‌، رتبه‌ی 8 تجربی سال 99 از تبریز دلیل آرامشم پیوستگی به برنامه‌ی راهبردی کانون بود

گفت و گوی حمید آقالویی با الهام وطن خواه رتبه 8 تجربی منطقه 1


الهام وطن‌خواه‌، رتبه‌ی 8 تجربی سال 99 از تبریز:

دلیل آرامشم پیوستگی به برنامه‌ی راهبردی کانون بود


الهام وطن‌خواه در یک نگاه

شهر:تبریز(استان آذربایجان شرقی)

مدرسه: فرزانگان ولیعصر

سال‌های حضور در کانون: چهارم تا ششم‌، دهم تا دوازدهم به‌مدت 6 سال

رتبه‌ی کنکور:8 تجربی منطقه‌ی 1

رشته‌ی قبولی: پزشکی دانشگاه تهران

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشدادبیات،دبیر

تحصیلات و شغل مادر: کارشناس بهداشت محیط،کارمند


اگر به عقب برگردی، کدام ایرادات خودت را برطرف می‌کنی؟

اگر به گذشته برمی‌گشتم،منابعم را کمتر می‌کردم.تنوع منبع همیشه هم خوب نیست. سعی می‌کردم به‌جای مطالعه‌ی چند منبع‌، یک منبع را چندبار مطالعه کنم.به‌نظرم حداکثر دومنبع برای موفقیت در کنکور کفایت می‌کند. همین‌طور سعی می‌کردم به‌جای فکرکردن به تراز و رتبه، بیشتر به تجربه و نکات درسی‌ای که از آزمون‌ها یاد می‌گرفتم، فکر کنم.


استراتژی خاصی برای ایام امتحانات داشتی؟

همیشه طبق برنامه‌ی راهبردی جلو می‌رفتم و طبق برنامه درس‌های نیم‌سال اول را می‌خواندم و مرور می‌کردم و احتیاجی به مطالعه‌ی دوباره‌ی درس‌ها در ایام امتحانات نداشتم. برای امتحانات تمام سعیم این بود که نکاتی را که در آزمون‌ها یاد گرفته بودم، به‌صورت تشریحی در برگه‌ی امتحانی بنویسم.به‌نظرم اگر کسی درس‌ها را مفهومی یاد گرفته باشد، راحت در امتحان تشریحی موفق خواهد بود.تنها برخی از مباحث مثل شعر و ادبیات راکه در برنامه‌ی کنکور نبود، ولی در امتحان می‌آمد، کار کردم. برای این دو آزمون جمع‌بندی، استراتژی درستی داشتم. در آزمون جمع‌بندی نیم‌سال اول رتبه‌ی 4 کشور و در آزمون جمع‌بندی پایه رتبه‌ی 5 کشور را کسب کردم.روش مطالعه‌ام در ایام امتحانات به این صورت بود که آزمون‌های سال‌های قبل کانون و آزمون‌های دیگر را به‌شکل تک‌درس و زمان‌دارکار می‌کردم.دفتری داشتم که نتایج هر آزمون را به‌صورت مقدار زمانی که از من گرفته بود و نمره‌ای که در آن به دست آورده بودم،یادداشت می‌کردم.بعد به سراغ رفع نقطه‌ضعفم در آن درس می‌رفتم.به‌نظرم آزمون‌دادن درس‌به‌درس در این زمان و بعد از آن،برطرف‌کردن نقطه‌ضعف کار مفیدی خواهد بود.


از ابتدا درس‌خوان بودی؟نقش پدر و مادر در موفقیت خودت را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

از ابتدا اجباری برای درس‌خواندن نداشتم؛ ولی شدت علاقه‌ام به مطالعه و درس باعث شد از همان ابتدا نتایج خوبی کسب کنم.خانواده‌ام تأثیر زیادی در موفقیت من داشتند.وقتی هشت‌ساله بودم، برای اینکه بتوانم در مدرسه‌ی بهتری درس بخوانم، از آذرشهر به تبریز آمدیم.پدرم دبیر ادبیات و عربی بود و از همان دوران دبستان، در درس‌ها کمکم می‌کرد.معمولاً بعد از آمدن نتایج آزمون، با پدر و مادرم به بررسی آن می‌پرداختیم.والدینم مشاور کنکور نبودند؛ ولی برخی اوقات مشورت با آن‌ها باعث پیشرفت درسی‌ام می‌شد. مثلاًمطالعه‌ی درس زمین‌شناسی را برای دو ماه قبل از کنکور گذاشته بودم که با توصیه‌ی پدر و مادرم سعی کردم مطابق برنامه‌ی راهبردی، درس زمین‌شناسی را هم مطالعه کنم. این کار باعث شد رتبه‌ام در آزمون‌ها بهتر شود و با این کار توانستم در زمین‌شناسی در کنکور نمره‌ی خوبی کسب کنم.فداکاری خانواده برای تأمین نیازهای مالی و روحی‌ام در این ایام، مهم‌ترین عامل موفقیتم بود.


آیا دانش‌آموزان برتر تفریح هم دارند؟ تو خسته هم شدی؟کرونا تأثیری در روال مطالعه‌ات گذاشت؟

تفریح من برنامه‌ریزی‌شده بود.تنها تفریح و استراحتم در فاصله‌ی دو آزمون،تماشای تلویزیون بود؛ ولی جمعه‌هابعد از آزمون، مخصوص استراحت و تفریحم بود. رفتن به سینما و رفتن به خانه‌ی اقوام از کارهایی بود که بعد از آزمون انجام می‌دادم.این تفریح برنامه‌ریزی‌شده همیشه برایم لذت‌بخش بود.بیشترین زمانی که احساس خستگی کردم، به زمان تعویق کنکور مربوط می‌شود.کروناتأثیر خاصی در روند مطالعاتی‌ام نگذاشت.در این ایام کروناسعی کردم از برنامه‌ی راهبردی فاصله نگیرم.


از نظر تو مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟

برای مقطع دبستان به مدرسه‌ی حدیث مهر تبریز می‌رفتم و شرکت در آزمون‌های کانون جزءبرنامه‌ی مدرسه بود.تا سال ششم در مدرسه، در آزمون‌ها شرکت کردم.از هفتم تا نهم برنامه‌ی آموزشی مدرسه‌مان تغییر کرد. از سال دهم براساس نیازی که احساس کردم، دوباره در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم.به‌نظرم مهم‌ترین ویژگی کانون،برنامه‌ی راهبردی آن است.می‌توانم به‌جرئت بگویم اگر در دانشگاه هم چنین برنامه‌ای برای مطالعه داشتیم، به نظم ذهنی و آرامش ما کمک می‌کرد. این برنامه باعث شد بدانم در فاصله‌ی آزمون باید چه مباحثی را کار کنم. با این برنامه می‌توانستم درس‌ها را پیش‌خوانی یا مرور هم بکنم.این برنامه باعث شد بدانم تا کنکور هر مبحث یا درسی را کی باید مطالعه کنم.آرامشی را که در سال دوازدهم داشتم، مدیون برنامه‌ی راهبردی کانون بود.


فکر می‌کردی چنین رتبه‌ای را کسب کنی؟

همان طور که گفتم، فکرکردن به رتبه استرس ایجاد می‌کرد و توقعم را بیشتر می‌کرد. برای همین فکر نمی‌کردم چنین رتبه‌ای در کنکور کسب کنم.بعد از شرکت در کنکور و پاسخ به سؤالات زیست و شیمی فکر می‌کردم رتبه‌ام حدود 200 شود.نتیجه‌ی کنکور را ابتدا دبیرم و بعد از ایشان، پدرم و درنهایت خودم دیدم.


در زیست نمره‌ات84.4شده است.این درس را چگونه مطالعه می‌کردی؟

در سال دهم به‌دلیل بی‌علاقگی به این درس،نمره‌های کمی در آزمون‌ها به دست می‌آوردم.بعد از مدتی به‌دلیل آموزش عالی یکی از دبیرهایم، کم‌کم به زیست علاقه‌مند شدم.به‌نظرم دو عامل برای یادگیری این درس مهم است: یکی علاقه و دیگری اعتمادبه‌نفس.از آنجا به بعد متوجه شدم که من هم می‌توانم در این درس موفق شوم.در سال یازدهم دوباره در این درس افت کردم که مهم‌ترین دلیل آن تعدد منابع بود.در سال آخر، روشم را اصلاح کردم.منابعم را هم کمتر کردم و سعی کردم نقش طراح سؤال را داشته باشم.ابتدا می‌خواندم.، سپس با تلاش می‌کردم از آن مبحث، سؤال طرح کنم. درنهایت، آن مبحث را جمع‌بندی می‌کردم.جزئیات روش کارم به این صورت بود که ابتدا متن کتاب را می‌خواندم و در کنار آن،جزوه‌ی معلم را هم مرور می‌کردم. بعد از خواندن به سراغ کتاب آبی می‌رفتم و تست‌های مربوط به آن مبحث را کار می‌کردم و در این قسمت به دنبال دید طراح برای طرح‌کردن سؤالات در آن مبحث بودم.بعد از تست‌زدن دوباره به سراغ کتاب می‌رفتم و عمیق‌تر مطالعه می‌کردم.بعد از این مرحله، دوباره نمونه‌سؤال کار می‌کردم و درنهایت با استفاده از کتاب‌های سه‌سطحی، آن مبحث را جمع‌بندی می‌کردم.


چگونه در درس عربی نمره‌ی 100 را در کنکور به دست آوردی؟

برخلاف باور برخی از دانش‌آموزان که فکر می‌کنند برای یادگیری عربی، به کتاب درسی نیاز ندارند، من ابتدا به سراغ کتاب درسی می‌رفتم.به‌دقت متن و کلمات را می‌خواندم.به‌نظرم رازهای درسی زیادی در این درس در متن آن گنجانده شده که به یادگیری کمک می‌کند. با استفاده ازدرس‌نامه، قواعد را کار می‌کردم.لغات را این‌قدر تکرار می‌کردم که حفظ شوم و درنهایت تست کار می‌کردم.


آیا متوجه شدی که باید روش مطالعه‌ی درسی را تغییر بدهی؟

ادبیات را درس‌به‌درس کار می‌کردم و این کار باعث می‌شد معمولاً در آزمون‌ها نمره‌ی 60 را به دست بیاورم؛ ولی بعد از مدتی روش مطالعه‌ام را به موضوعی تغییر دادم که این باعث شد نمره‌ام بهتر شود و به حدود 80 در آزمون‌ها برسد.


در تحلیل آزمون به چه چیزهایی دقت می‌کردی؟

تحلیل آزمون را همان روز آزمون انجام می‌دادم.تمرکز اصلی‌ام در ارزیابی، بیشتر روی درس زیست بود؛ چون نکات زیادی را بعد از تحلیل به دست می‌آوردم.در سال دوازدهم هنگام آزمون‌دادن در کنار بعضی از سؤالات که احساس می‌کردم نکته‌ی خاصی دارد، علامت می‌زدم و آن‌ها را در منزل تحلیل می‌کردم و دوباره می‌خواندم.در درس زیست اگر متوجه پاسخی نمی‌شدم،این‌قدرپاسخ‌نامه را می‌خواندم که متوجه نظر طراح بشوم.نکات مهم زیست را بعد از ارزیابی در کتاب درسی و کنار آن مبحث یادداشت می‌کردم.بیشتر اشتباهاتم در آزمون از سر بی‌دقتی بود که سعی ‌کردم روش رسیدن به پاسخ درست را یاد بگیرم.


در برنامه‌ریزی درسی برای دو هفته به چه چیزهایی دقت می‌کردی؟

با توجه به برنامه‌ی راهبردی، برای دو هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی می‌کردم.در جدولی اسامی درس‌ها و مبحث‌ها را نوشته بودم.مثلاً نگاه می‌کردم برای زیست چه مبحثی را باید بخوانم و در برنامه چند تست پیمانه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به حجم مطلب و تعداد تست‌ها، زمانی را برای آن در نظر می‌گرفتم و در جدول می‌نویسم.این زمان با توجه به حجم مطلب و تعداد تست برای هر آزمون، متغیر بود.برای مثال برای یک آزمون، روزهای شنبه و یک‌شنبه را برای مطالعه‌ی کتاب زیستو روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را برای تست‌زدن اختصاص می‌دادم. در برنامه به این موضوع هم دقت می‌کردم که اگر زمان کم بیاورم، روزی را برای جبران ذخیره داشته باشم.سعی می‌کردم در برنامه به روزهایی که کلاس دارم توجه کنم؛ یعنی برای این روزها حجم کمتری از برنامه را قرار می‌دادم.این روش مطالعه را تا سه‌شنبه‌ی هفته‌ی دوم ادامه می‌دادم و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را برای جمع‌بندی و کار روی دفترچه‌ی غیرحضوری می‌گذاشتم.


بر اساس کدام ویژگی منابع مطالعاتی‌ات را انتخاب می‌کردی؟

از کتاب‌های سه‌سطحی و آبی استفاده می‌کردم.به‌نظرم کتاب‌های آبی برای شروع کار تستی بسیار مفید است. در این کتاب‌ها متوجه می‌شویم که باید روی چه نکات درسی تمرکز کنیم ومهم‌ترین ویژگی کتاب‌های سه‌سطحی این بود که در آزمون‌های جمع‌بندی خیلی کاربرد دارند.مثلاً من کتاب فیزیک سه‌سطحی را پنج بار مرور کردم.


کدام مطالب سایت کانون و مجله برایت جالب بود؟

هم در سایت و هم در مجله مصاحبه با دانش‌آموزان برتر را مطالعه می‌کردم.


پیشنهادی برای دانش آموزان داری؟

بچه‌ها در آزمون‌ها زیاد به فکر رتبه و تراز نباشند و بیشتر سعی کنند روی درصدها تمرکز کنند.من دفتری داشتم که درصدهای هر درس در هر آزمون را در آن یادداشت می‌کردم و روند آن را پیگیری می‌کردم. پیشنهاد می‌کنم در کارنامه، به همه‌ی درس‌ها توجه کنند. من در یک آزمون رتبه‌ی خیلی خوبی کسب کردم؛ ولی در آن آزمون در درس فیزیک نمره‌ی کمی داشتم. اگر می‌خواستم فقط به رتبه و تراز فکر کنم، ایراداتم در فیزیک پنهان می‌ماند.


Menu