گفت‌وگوهای پرستو عسکری: محمد شاه‌محمدی با میانگین تراز 7221

امسال مهم‌ترین سال تحصیلی ماست و بسیاری از دانش‌آموزانی که در سال‌های قبل کم‌کاری کرده‌اند، امسال با تلاش مضاعف می‌توانند به نتیجه‌ی خوبی دست پیدا کنند.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: محمد شاه‌محمدی با میانگین تراز 7221

محمد شاه‌محمدی، دوازدهم تجربی از بوکان

سایت کانون مرجع کاملی برای تمام دانش‌آموزان است


محمد شاه‌محمدی در یک نگاه

شهر: بوکان (استان آذربایجان غربی)

مدرسه: نمونه‌دولتی فارابی

سالهای حضور در کانون: از نهم تا دوازدهم تجربی به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز:‌ 7221

تحصیلات و شغل پدر: راهنمایی، کارگر

تحصیلات و شغل مادر: ابتدایی، خانه‌دار

برای پایه‌ی دوازدهم چه هدف‌گذاری‌هایی کرده‌ای؟

امسال مهم‌ترین سال تحصیلی ماست و بسیاری از دانش‌آموزانی که در سال‌های قبل کم‌کاری کرده‌اند، امسال با تلاش مضاعف می‌توانند به نتیجه‌ی خوبی دست پیدا کنند. من از پایه‌ی دهم خوب کار کردم و تابستان هم برای درس‌های دهم و یازدهم وقت گذاشتم تا در سال دوازدهم بیشترِ تمرکزم را روی درس‌های جدید بگذارم. تابستان کمی پیش‌خوانی هم کردم. از دوستانم که پر‌س‌وجو کردم، متوجه شدم درس‌های نیم‌سال اول دوازدهم نسبت به نیم‌سال دوم کمی دشوارتر است و باید امسال بیشتر تلاش کنم. برنامه‌ریزی‌ام را نسبت به سال‌های گذشته دقیق‌تر و شفاف‌تر کرده‌ام. طبق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانم و هدفم این است که امسال بیشتر تلاش کنم.

برنامه‌ریزی درسی‌ات به چه صورت است؟

دو روز اول با درس‌هایی مثل زیست و ادبیات شروع می‌کنم. به این درس‌ها اشتیاق بیشتری دارم. معمولاً در روزهای اول بعد از آزمون، انگیزه‌ام زیاد است. سعی می‌کنم در هفته‌ی اول تمرکزم روی درک مفهوم درس‌ها و یادگیری آن‌ها باشد. اگر درسی را قبلاً یاد گرفته باشم، از همان روزهای اول، تست‌هایش را کار می‌کنم تا به مرحله‌ی تسلط برسم و فرصت کافی برای حل تست‌های دشوارتر داشته باشم. درس‌هایی مثل دین‌وزندگی یا واژگان ادبیات را به‌همراه مباحث حفظی در دو روز قبل از آزمون مرور می‌کنم. برنامه‌ی درسی‌ام را به صورت دوهفته‌ای تنظیم می‌کنم و ساعت مطالعه‌‌ام را هم می‌نویسم. هر هفته میزان تلاشم را برای هر درس بررسی می‌کنم تا اگر در درسی کم‌کاری کرده بودم، در هفته‌ی بعدی جبران کنم.

برای موضوعی‌خوانی برنامه‌ی خاصی داری؟

درس‌های ادبیات و زبان را در پایه‌های دهم و یازدهم به‌صورت موضوعی کار نمی‌کردم. در آزمون‌های کانون، این ضعف در ادبیات کمتر و در زبان بیشتر، خودش را نشان داد. در پایان پایه‌ی یازدهم به این مشکل پی بردم و سعی کردم موضوعی کار کنم. تست‌های هر درس را هم کار می‌کنم و در کتاب‌های تست برای هر درس تست‌های لغت و قرابت‌معنایی و آرایه‌ها هم وجود دارد. مفهوم‌های متداول ادبیات و تست‌های آرایه را بیشتر کار می‌کنم. اوایل برای زبان کل متن را می‌خواندم و سعی می‌کردم به سؤال‌ها پاسخ بدهم؛ اما الان یاد گرفته‌ام که تست‌های درک متن کار کنم و اول سؤالات را نگاه کنم و بعد به دنبال پاسخ سؤالات در متن بگردم.

در کدام درس‌ها قوی‌تر هستی؟

بسته به سختی آزمون‌ها معمولاً در درس‌های تخصصی قوی هستم؛ اما در فیزیک و زیست قوی‌ترم. معمولاً نمره‌ام در این دو درس بالای 9 از 10 است.

این دو درس را با چه روشی می‌خوانی؟

در زیست داشتن تمرکز و اهمیت‌دادن به متن کتاب درسی بسیار مهم است. باید تسلط صددرصدی روی متن کتاب درسی داشته باشیم و بدانیم کدام قید، کدام شکل یا کدام صفحه از کتاب‌های درسی سه پایه، با مبحثی که می‌خوانیم، ارتباط دارد. اول کتاب درسی را می‌خوانم و تا جایی که می‌توانم سعی می‌کنم به سراغ درس‌نامه نروم و اول خودم نکات را از درس استنباط کنم. نکاتی را که از متن برداشت کرده‌ام، با نکات درس‌نامه انطباق می‌دهم تا بفهمم خودم چه نکاتی را نتوانسته‌ام از متن استخراج کنم یا آن‌ها را فراموش کرده‌ام. بعد نوبت حل تست می‌رسد. در تست‌ها اگر نکات جدید یا بی‌دقتی‌هایی داشته باشم، توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌کنم تا بفهمم در چه بخش‌هایی از هر درس اشکال بیشتری دارم. وقتی به تسلط کامل در مبحث رسیدم، سعی می‌کنم خودم تست طرح کنم. به‌نظرم طراحی تست مرتبط با هر مبحث در زیست‌شناسی کمک زیادی می‌کند و با دید طراح سؤال آشنا می‌شویم. وقتی تست طراحی می‌کنم، خودم را جای طراح می‌گذارم تا ببینم بهتر است به چه قسمت‌هایی توجه بیشتری کنم.

محمد شاه‌محمدی با میانگین تراز 7221


برای فیزیک از چه روشی استفاده می‌کنی؟

فیزیک درسی مابین زیست و ریاضی است؛ یعنی نه به اندازه‌ی زیست مفهومی است و نه به اندازه‌ی ریاضی محاسباتی. از دهم به این درس خیلی علاقه‌مند شدم و برایم جذاب بود. از همان سال از کتاب برای حفظیات و از جزوه‌ی دبیر برای درک اولیه‌ی مفاهیم کمک می‌گرفتم. یکی از اشتباهات دانش‌آموزان این است که کتاب درسی فیزیک را خوب مطالعه نمی‌کنند. به‌نظر من لازم است کتاب درسی را به‌دقت مطالعه کنیم. سعی می‌کنم برای فیزیک تست‌های بیشتری نسبت به زیست کار کنم. برای زیست تمرکز بیشتری روی متن کتاب درسی و مرور نکات دارم. در فیزیک با انواع تیپ تست آشنا می‌شوم تا در هر آزمون نهایتاً با یکی‌دو تست جدید آشنا شوم و زیاد غافل‌گیر نشوم.

در کدام درس با تغییر روش مطالعه توانستی پیشرفت کنی؟

سال دهم درس دین‌وزندگی در آزمون‌ها خیلی مفهومی نبود و از این درس سؤالات ساده‌تری مطرح می‌شد. در سال یازدهم این رویه تغییر کرد و چون با همان روش قبل درس می‌خواندم، نمره‌ام در این درس در حدود 6 از 10 می‌شد. متوجه شدم که مطالعه‌ی سطحی کتاب کافی نیست و وقتی تست‌های کنکور را بررسی کردم، متوجه شدم که از این درس، تست‌های مفهومی طرح می‌شود. سعی کردم مفهوم آیات را یادداشت کنم و به درس‌نامه‌ی کتاب کمک‌آموزشی‌ام توجه داشته باشم. به‌مرور با حل تست‌های بیشتر و مطالعه‌ی عمیق‌تر توانستم نمره‌ام را در این درس به 9 از 10 ارتقا بدهم. امسال هم همین روش را ادامه می‌دهم.

از کدام منابع کمک‌آموزشی استفاده می‌کنی؟

یکی از منابع بسیار خوبم کتاب آبی شیمی پایه‌ی یازدهم است که علاوه بر داشتن تست‌های بسیار خوب، درس‌نامه‌ی مناسب و با حجم کم دارد. الان هم از کتاب آبی شیمی و ریاضی و فیزیک و زرد عمومی استفاده می‌کنم. دوست دارم وقتی در درس‌ها به تسلط رسیدم، از کتاب‌های سه‌سطحی هم برای جمع‌بندی استفاده کنم. الان از کتاب‌های سه‌سطحی برای درس‌های پایه استفاده می‌کنم تا به تسلط برسم.

آزمون‌هایت را تحلیل هم می‌کنی؟

به‌نظرم تحلیل آزمون مهم‌ترین بخش آزمون است. بعضی اوقات در آزمون به سؤالی پاسخ درست می‌دهیم؛ اما روشمان برای حل آن طولانی بوده است یا حتی شانسی به سؤال پاسخ داده‌ایم و درواقع از روش نادرست به پاسخ درست رسیده‌ایم. تا آزمون را تحلیل نکنیم، به این موضوع پی نمی‌بریم و ممکن است در آزمون دیگری دوباره همین اشتباه را تکرار کنیم. برای جلوگیری از تکرار اشتباهات باید آزمون‌ها را تحلیل کنیم و در تحلیل باید همه‌ی پاسخ‌های درست و غلط و سؤالات نزده را مدنظر قرار دهیم. تحلیل آزمون یادگیری ما را از هر آزمون به حد کمال می‌رساند.

تا چه حد توانسته‌ای خودت را با آموزش غیرحضوری هماهنگ کنی؟

مدرسه‌رفتن به من انگیزه می‌داد و بودن در جمع دوستانم یکی از تفریحاتم بود. الان این نوع از آموزش هم برای ما به‌نحوی توفیقی اجباری است که فرصت بیشتری برای درس‌خواندن فراهم کرده است. باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد. امسال به نسبت یازدهم با این موضوع بهتر کنار آمده‌ام و عادت کرده‌ام. حتی به آزمون‌های غیرحضوری هم عادت کرده‌ام و خودم را با این شرایط تطبیق داده‌ام. این روزها در گروه‌های مختلفی در فضای مجازی عضو هستیم که هم در این گروه‌ها امکان رفع اشکال مهیاست و هم اگر بتوانم به دوستانم در رفع ایراداتشان کمک می‌کنم. کانون در وضعیت کرونایی عملکرد بسیار خوبی داشت. برگزاری آزمون‌های فوق‌العاده و وقفه‌نینداختن بین آزمون‌ها کمک کرد دانش‌آموزان از درس فاصله نگیرند.

از کدام مطالب سایت کانون و مجله‌ی آزمون بیشتر استفاده می‌کنی؟

در طول سال تحصیلی در سایت کانون از کارنامه‌ی اصلی و ۵‌نوع‌درس استفاده می‌کنم و برای مرور هم به کارنامه‌ی اشتباهات سر می‌زنم. در صفحه‌ی مقطع، تمام مطالب و حتی کامنت‌ها را می‌خوانم و اگر نکته‌ای برایم جالب باشد، آن را یادداشت می‌کنم. سایت کانون مرجع کاملی برای تمام دانش‌آموزان است و امکانی فراهم کرده تا بتوانیم با سایر دانش‌آموزان در سطح کشور تبادل‌نظر کنیم.

در ساعت‌های استراحت چه می‌کنی؟

روزهای جمعه بعد از آزمون به‌همراه دوستانم والیبال یا فوتبال بازی می‌کنیم. الان در طول هفته اگر زمان استراحت داشته باشم، فیلم می‌بینم.

نکته‌ی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟

یکی از بحث‌هایی که در سایت کانون بین بچه‌ها مطرح می‌شود، این است که داشتن امکانات و سطح رفاه خانواده تا چه حد در موفقیت نقش دارد. بعضی‌ها می‌گویند داشتن امکانات هیچ تأثیری ندارد که من با این موافق نیستم و بعضی دیگر هم می‌گویند اگر کسی امکانات کمتری در اختیار داشته باشد، نمی‌تواند به هدفش برسد که با این هم موافق نیستم. به‌نظرم امکانات تا حدودی در موفقیت نقش دارد؛ اما نباید این بهانه‌ای شود تا تلاش خود را کم کنیم. باید با تلاش بیشتر کمبودها را جبران کنیم. می‌توان با همت و اراده و تلاش مضاعف به هدف رسید.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

منبع :

Menu