از دبستان تا کنکور: مصاحبه با علیرضا ایمان پرور رتبه 9 تجربی

گفت‌و گو با علی‌رضا ایمان‌پرور از تنکابن از چهارم دبستان تا رتبه‌ی 9 تجربی برای آزمون‌های آنلاین، شرایط آزمون را شبیه‌سازی می‌کردم. شهر: تنکابن

از دبستان تا کنکور: مصاحبه با علیرضا ایمان پرور رتبه 9 تجربی

گفت‌و گو با علی‌رضا ایمان‌پرور از تنکابن

از چهارم دبستان تا رتبه ی 9 تجربی

شهر: تنکابن

مدرسه دبستان: سروش 2

میانگین تراز: 7598

سال‌های حضور در کانون: از چهارم دبستان تا کنکور به مدت 9 سال

موفقیت: کسب رتبه‌ی 9 تجربی منطقه و 61 کشور

شغل پدر: فوت شده است.

شغل مادر: دبیر الهیات


به پیشنهاد چه کسی در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردی؟

یکی از اقوام ما مسئول نمایندگی شهر تنکابن هستند، ایشان به ما پیشنهاد دادند که برای آمادگی در آزمون ورودی استعدادهای درخشان، در آزمون‌های کانون شرکت کنم.

در آزمون ورودی استعدادهای درخشان پذیرفته شدید؟

بله قبول شدم.

آزمون‌های کانون در قبولی شما در تیزهوشان، تأثیری داشت؟

بله  وقتی ما ششم بودیم، آزمون‌های ورودی تیزهوشان طبق کتاب‌های درسی بود. این باعث می‌شد که آزمون‌های کانون علاوه بر این‌که به من در مدیریت زمان و تست زدن کمک می‌کرد، در جمع‌بندی و جزئی خواندن درس‌ها هم بسیار مفید باشد.

دوران دبستان از چه کتاب‌ کمک‌‌آموزشی استفاه می‌کردید؟

از کتاب‌های اشتباهات متداول و پرتکرار استفاده می‌کردم.

اولین تجربه‌ی آزمون تستی شما در دوران دبستان، در آزمون‌های کانون بود؟

خیر سال سوم دبستان، مدرسه‌ی ما آزمون تستی از ما می‌گرفت و با تست زدن آشنایی نسبی داشتم. به همین دلیل اولین آزمونی که در کانون شرکت کردم ترازم 6700 شد و جزو ترازهای برتر کشوری شدم.

بهترین رتبه‌ی دوران دبستان شما چند بود؟

17 کشوری

به یاد دارید که برای این‌ آزمون چگونه درس خوانده بودید؟

روش درس خواندن من فرقی نکرده بود بلکه با تمرکز بیش‌تری مباحث آزمون را خوانده بودم و از کتاب‌های کمک‌درسی هم سوال حل کرده‌بودم.

چقدر با برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتید؟

من از دبستان تا کنکور درس خواندن و برنامه‌ریزی‌ام مطابق با برنامه‌ی راهبردی بود.

دلیل این‌که برنامه‌ی اصلی شما برنامه‌ی راهبردی کانون بود، چیست؟

برنامه‌ی راهبردی نقشه‌ی راه را به دانش‌آموز نشان می‌دهد و طبق بودجه‌بندی‌ها می‌توان یک برنامه‌ی دو هفته‌ای برای خود نوشت و برنامه‌ی راهبردی آهسته و پیوسته جلو می‌رود.

این آهسته و پیوسته بودن برنامه، چه کمکی به دانش‌آموز می‌کند؟

باعث می‌شود که دانش‌آموز از برنامه‌ عقب نماند و اگر عقب هم ماند، برای رسیدن به برنامه‌ی آزمون بعدی، فشار زیادی را متحمل نشود.

شما تا حالا از برنامه‌ی آزمون‌ها، عقب افتاده‌اید؟

بله  مخصوصاً متوسطه‌ی اول که درس علوم را به ما به‌صورت متفاوت از ترتیب فصل‌های کتاب درسی آموزش می‌دادند، و من با برنامه‌های کانون نمی‌توانستم جلو بروم و نگاه به گذشته را پاسخ می‌دادم و در آزمون‌های بعدی آن مبحث را جبران می‌کردم. ( البته هم اکنون درس علوم در این مقطع به صورت تفکیکی در برنامه قرار می گیرد.)

اولین نگرانی درسی که بابت فاصله‌گذاری اجتماعی بخاطر کرونا، داشتی چه بود؟

با توجه به این‌که سال دوازدهم قرار بود تا اسفند کتاب‌درسی را معلم‌ها تمام کنند، نگرانی از جانب مدرسه نداشتم، ولی شوک عجیبی که به من وارد شد بخاطر غیرحضوری شدن آزمون‌های کانون بود.

چگونه با این چالش مواجه شدید؟

برای تطبیق با شرایط، زمان نیاز است من در اولین آزمون‌های آنلاین از روی فایل Pdf سوالات را می‌دیدم و پاسخ می‌دادم اما از بعد از عید تصمیم گرفتم دفترچه‌ی کاغذی را از نمایندگی بگیرم و در خانه شرایطی مشابه آزمون واقعی را ایجاد کرده بود یک صندلی تک نفره قرار داده بودم و برای آزمون‌ها لباس رسمی می‌پوشیدم و در آن شرایط آزمون می‌دادم.

ایجاد این شرایط برای آزمون مفید بود؟

بله  چون کنکور به‌صورت حضوری برگزار می‌شد و من باید به شرایط یک صندلی و با آن لباس‌ها عادت می‌داشتم به همین دلیل شرایط آزمون را شبیه‌سازی می‌کردم.

نظر شما در مورد کیفیت آزمون‌های آنلاین چیست؟

از بابت سطح سوالات، مانند گذشته بود حتی کانون وقت اضافه هم قرار داده بود و تمام تدابیر را اندیشیده بود که برای کسی هنگام آزمون دادن مشکلی پیش نیاید. مثلاً اگر اینترنت کسی قطع می‌شد، چند دقیقه بعد می‌توانست دوباره وارد شود و ادامه‌ی آزمون را بدهد. کانون قابلیت ویرایش و استراتژی بازگشت هم قرار داده بود.

آزمون‌های هدیه را هم شرکت کردید؟

بله با توجه به این‌که ما چندین ماه بود که مدرسه نرفته بودیم و با توجه به این‌که کنکور چندین‌ماه با تأخیر برگزار شد، نیاز به آزمون‌های بیش‌تر با هدف مرور مباحث پایانی و جمع‌بندی حس می‌شد که کانون آزمون‌های هدیه را برگزار کرد و باعث بهتر شدن شرایط موجود شد.

ساعت مطالعه‌ی شما چه تغییری کرده بود؟

من در روز‌های عادی گذشته که مدرسه می‌رفتم 7 ساعت درس می‌خواندم و روزهای تعطیل حدوداً 12 ساعت. در زمان تعطیلات بخاطر کرونا من ساعت مطالعه‌ام را مثل روزهای تعطیل 12 ساعت کرده بودم ولی 2 هفته مانده به کنکور ساعت مطالعه‌ام را کم‌تر کرده بودم که کمتر خسته شوم.

با توجه به این‌که ساعت مطالعه‌ی شما بیش‌تر بود در آزمون‌های کانون رتبه‌هایتان تغییر کرده بود؟

بله  رتبه‌ی کشوری من بهتر شده بود.

به نظر شما در این وضعیت کرونایی، کانون و سایت کانون چقدر توانستند موفق عمل کنند؟

از اولین آزمون آنلاین آزمون‌ها بدون مشکل برگزار شد. پاسخ‌نامه‌ی تشریحی به موقع در سایت‌ قرار می‌گرفت. دفترچه‌های سوال را هم از نمایندگی می‌توانستیم بگیریم که این هم بسیار خوب بود یکی از مواردی که در زمان کرونا به من کمک کرد، مطالعه‌ی مصاحبه‌های رتبه‌های برتر بود.

من مصاحبه‌ها را می‌خواندم و سعی می‌کردم که از تجربیات دوستانم استفاده کنم.

برای بررسی عملکرد خود، کارنامه‌های آزمون را بررسی می‌کردید ؟

بله ـ من از کارنامه‌ی اصلی و پروژه‌ای بیش‌تر استفاده می‌کردم.

آیا در دوارن دبستان خانواده در درس خواندن به شما کمک می کردند؟

من از همان دوران دبستان مستقل بودم و مادرم اول فرصت می‌داد که من خودم مشکلاتم را حل کنم و از ظرفیت‌های خودم استفاده کنم.

در سال‌های تحصیلی بالاتر هم سعی می‌کردم تا حد امکان کارهایم را خودم انجام دهم و فقط برای تحلیل کارنامه و برنامه‌ریزی از مادرم کمک بگیرم.

فکر می کنی برنامه ی یک دانش آموز دبستانی برای شرکت در آزمونها باید چگونه باشد؟

آنها باید آزمون‌های برنامه‌ای کانون را با همان فرصت مشخص 2 هفته‌ای شرکت کنند و اصلاً غیبت نکنند. چون حتی یک غیبت باعث تأثیر منفی در روند تحصیلی می‌شود.

Menu