گفتوگو با مهدی خالویی از بافت
در سال تحصیلی جدید هم از دفتر برنامهریزی استفاده میکنم
مهدی خالویی در یک نگاه
شهر: بافت (استان کرمان)
مدرسه: علامه حلی
سالهای حضور در کانون: از پنجم دبستان تا دهم تجربی بهمدت 6 سال
میانگینتراز: 7041
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسیارشد ادبیات فارسی، معاون مدرسه و دبیر ادبیات
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی علوم تجربی، دبیر علوم تجربی
چرا تصمیم گرفتی رشتهی تجربی را انتخاب کنی؟
از پایهی هفتم متوجه شدم که به درسهای ریاضی و بخش زیستشناسی در کتاب علوم علاقهی زیادی دارم. خواهر بزرگترم که امسال پایهی دوازدهم هستند، رشتهی تجربی را انتخاب کردند و من در دورهی متوسطهی اول گاهی کتابهای خواهرم را مطالعه میکردم. با مشورتی که با دبیران و پدر و مادرم کردم و با توجه به علاقهای که در خودم میدیدم، متوجه شدم که درسخواندن در این رشته برایم انتخاب بهتری است. از زمانی هم که مطالعهی درسهای پایهی دهم را شروع کردم، احساس میکنم تواناییام در این رشته بیشتر است.
چرا تصمیم گرفتی از پنجم دبستان بهطور پیوسته در آزمونها شرکت کنی؟
اولین هدفم برای شرکت در آزمونها، قبولشدن در آزمون تیزهوشان بود که برایم محقق شد. با خواهرم در آزمونها شرکت میکردیم و بعد از آزمون، آن را تحلیل میکردیم. متوجه شدم که وقتی آزمون میدهم و طبق برنامهی آزمونها درسهایم را مرور میکنم، مطالب بهمرور زمان در ذهنم ماندگار میشود. تکرارهای پیدرپی در طول سال تحصیلی باعث شد در زمان برگزاری آزمون تیزهوشان فشار درسی خاصی احساس نکنم. به همین دلیل ترجیح دادم در سالهای دیگر هم پیوستگیام را به آزمونها حفظ کنم.
برای موفقیت در سال تحصیلی جدید چه اهدافی داری؟
خواهرم قبل از من این مسیر را طی کرده و میخواهم مثل گذشته از تجربیات خواهرم در این رشته استفاده کنم. هدفم این است که درسها را دقیقاً هماهنگ با برنامهی راهبردی مطالعه کنم و تلاشم را بیشتر کنم تا بتوانم در همین سال تحصیلی، پایهی دهم را کامل جمعبندی کنم و به تمام جوانب درسهای پایهی دهم مسلط شوم. دوست دارم اشکالات پایهی دهم را در همین سال تحصیلی رفع کنم تا برای کنکور در درسهای دهم هیچ مشکلی نداشته باشم.
در آزمونهای تابستان در کدام درسهای پایهی دهم قویتر بودی؟
در تمام درسهای اختصاصی بین 8 تا 10 از 10 نوسان داشتم. برای چهار درس اختصاصی، بهطور یکسان وقت صرف میکنم؛ اما فکر میکنم بهتر است برای ریاضی زمان بیشتری در نظر بگیرم.
روشت برای مطالعه و یادگیری درس زیستشناسی چگونه است؟
دبیرم در بخش زیست علوم تجربی در دورهی متوسطهی اول، دبیر درس زیستشناسی متوسطهی دوم هم بودند. ایشان کنکوری به ما درس میدادند و به همین دلیل همیشه مباحث زیست در علوم را با مباحث زیستشناسی دبیرستان ترکیب میکردند و به ما آموزش میدادند. ایشان به ما یاد دادند که بهتر است برای حل تست، پیمانههای 20تایی انتخاب کنیم. وقتی این پیمانه را کار کردیم، تستها را تحلیل کنیم و سپس به سراغ 20 تست بعدی برویم. من هم از ابتدا زیست را با همین روش خواندم. ایشان تأکید میکردند که درس زیست را یک بار روزنامهوار مطالعه کنیم و سپس دوباره مبحثبهمبحث از ابتدا با دقت بیشتر بخوانیم. نکات مهمتر را رنگی کنیم و یاد بگیریم. بعد از حل تست و تحلیل هم، نکات مهم را در حاشیهی کتاب درسی بنویسیم.

برای حل تست از چه منابعی استفاده میکنی؟
در دورهی متوسطهی اول، بیشتر از کتابهای آبی و سهسطحی استفاده میکردم. این کتابها برای افزایش مهارتم در حل تست کمک زیادی به من کرد. برای سال تحصیلی جدید هم میخواهم این کتابها را با ویرایش جدید تهیه کنم.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکنم؟
هر روز دفتر را تکمیل میکنم و طبق برنامهریزیام پیش میروم. یک بار، امتحان کردم که بدون نوشتن ساعت مطالعه در دفتر برنامهریزی، درس بخوانم. متوجه شدم که نمیتوانم برای درسهایی که در برنامهریزیام مشخص کردهام، دقیق و بهاندازه وقت بگذارم. این دفتر کمک بزرگی به من میکند و به برنامههایم نظم میدهد. در سال تحصیلی جدید هم از دفتر برنامهریزی استفاده میکنم.
تحلیل آزمون چقدر برایت مهم است؟
در سالهای قبلتر، بعد از آزمون بههمراه دوستانم اشتباهاتمان در آزمون را پیدا میکردیم و با هم رفع اشکال میکردیم. در خانه هم آزمون را دوباره تحلیل میکردم و اشتباهاتم را بررسی میکردم. الان هم در تحلیل آزمون تمرکزم روی پاسخهای اشتباه و سؤالات بیپاسخِ آزمون است و کمتر به پاسخهای درست توجه میکنم. نمیدانم روشم درست است یا نه؛ اما فکر میکنم تمرکز روی اشتباهات کمک بیشتری به پیشرفتم میکند.
کدام بخش سایت کانون و مطالب مجله برایت کاربردیتر است؟
در وضعیت اکنون و با شیوع بیماری کرونا، سایت را خیلی بیشتر از قبل دنبال میکنم و مطالب آن را میخوانم. گفتوگو با دانشآموزان برتر و بهخصوص رتبههای برتر استان خودمان را در سایت و مجله میخوانم و از راهکارهای آنها استفاده میکنم. در سایت به صفحهی مقطع و شهرم هم سر میزنم و از مطالب این صفحات استفاده میکنم.
حالا که در تابستان با کتابهای پایهی دهم آشنا شدی، بهنظرت برای یادگیری دقیقتر، خلاصهنویسی روش بهتری است یا حاشیهنویسی؟
روش خلاصهنویسی برای من روش بهتری است. وقتی خلاصهی مطالب را مینویسم، یک بار موقع خواندن و بار دیگر موقع نوشتن، مطالب برایم مرور میشود. با این کار مطالب را هم بهتر یاد میگیرم و هم بهتر در ذهنم تثبیت میشود. بهنظرم هر دو روش خوب است و بستگی دارد چه هدفی را دنبال کنیم.
در اوقات فراغت، چه مهارتهای دیگری را دنبال میکردی؟
در دو رشتهی کاراته و فوتسال مقامهای قهرمانی و نایبقهرمانی دارم. البته بیشترِ زمانم را صرف درس کردهام. الان هم که بهدلیل وضعیت پیشآمده در خانه هستم و در اوقات فراغتم از فضای مجازی استفاده میکنم.
نکتهی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟
از کودکی پدر و مادرم در پایهگذاری روشها و عاداتم تأثیر زیادی داشتند. پدر و مادرم حتی زمانی که خودم اشتیاقی به درسخواندن نداشتم، در تشویق و انگیزهدادن به من استمرار داشتند و تأکید میکردند که به درسهایم توجه ویژهای کنم. الان فکر میکنم اگر تشویقها و پیگیریهای پدر و مادرم نبود، اشتیاقم به درس زیاد نمیشد. اگرچه این پیگیریها در کودکی بهنظرم اذیتکننده بود؛ اما الان دارم از حمایتهای خانوادهام سود میبرم و دوست دارم از آنها تشکر کنم.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
