گفتوگو با عرفان شجاعپور از رامیان
از دوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان
فهمیدم باید پیوسته تلاش کنم و مغرور نشوم.
شهر: رامیان (استان گلستان)
مدرسهی دبستان: محمدجعفر علی آبادی
سالهای حضور در کانون: از دوم دبستان تا هفتم بهمدت 6 سال
موفقیت: قبولی در تیزهوشان
شغل پدر: مهندس عمران
شغل مادر: مدیر نمایندگی کانون
قبل از ثبت نام در آزمونها، با کانون آشنا بودی؟
بله ـ من از طریق مادرم که در کانون کار میکرد، با کانون آشنا شده بودم، حتی قبل از ثبتنام در آزمونها، از کتابهای پیش دبستانی و سال اول دبستان کانون استفاده میکردم.
وقتی برای اولینبار میخواستی در آزمون شرکت کنی، چه حسی داشتی؟
من دوست داشتم از اولین سالی که میتوانم آزمون بدهم در آزمونها شرکت کنم،به همین دلیل از دوم دبستان در آزمونها شرکت کردم. مادرم نقش موثری در افزایش آمادگی من در آزمونها داشتند. قبل از آزمون کاملاً به من چگونگی آزمون دادن را توضیح داده بود و با توجه به صحبتهای مادرم میدانستم که سوالات آزمونها سطح بالاتری نسبت به کتابهای مدرسه دارد و آمادگی داشتم.
ترازت در این آزمون چند شد؟ 6500
و یک کشور شدم.
از کدام کتابهای کمک درسی استفاده میکردی؟
من در تابستان از کتابهای کار مثل ریاضیدادن کوچک و دانشمند کوچک استفاده میکردم و درسهای سال بعد را پیشخوانی میکردم. در طول سال هم از کتابهای سهسطحی استفاده میکردم. سال ششم هم از کتاب استعداد تحلیلی هوش کلامی و غیرکلامی کانون استفاده میکردم.
این که در تابستان درسها را میخواندی، فایدهای داشت؟
بله باعث میشد با شروع سال تحصیلی و درس دادن معلم، من با یک آشنایی خوب سر کلاس درس حاضر شوم و مباحث را راحتتر و کاملتر یاد بگیرم.
بعد از آزمون اول، ترازت پیشرفت کرد؟
من فکر نمیکردم که آزمون سختتر شود، پس در آزمون بعدی تلاشم کمتر شده بود و من اُفت تراز داشتم.
این برایم تجربه شد که آزمونها را دست کم نگیرم و به خودم مغرور نشوم و همچنان تلاشم را بیشتر کنم و بررسی آزمونها را فراموش نکنم.
چگونه خودت را برای آزمون تیزهوشان آماده کردی؟
من با توجه به اینکه از دوم دبستان در آزمونها شرکت میکردم و تجربهی آزمون دادن و تست زدن را داشتم و از طرفی میدانستم که نباید آزمون تیزهوشان را دست کم بگیرم، ساعت مطالعهام را در سال آخر بیشتر کرده بودم و سوالات بیشتری حل میکردم.
نقطهی قوت تو چه درسی بود؟
درس فارسی و مطالعات
روش مطالعهی تو در درس فارسی چهجوری بود؟
من چندین بار از روی کتاب درسی درس را میخواندم و سعی می کردم با تمرکز باشم و البته دفتری برای نوشتن نکات مهم میگذاشتم و بعد از خواندن درس، اول سوال تشریحی و بعد سوال تستی حل میکردم.
ساعت مطالعهات با شروع فاصلهگذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس، تغییر میکرد؟
من چون مدرسه نمیرفتم نگران بودم، از طرفی اول قرار بود که آزمون تیزهوشان اردیبهشت ماه برگزار شودو با تعطیل شدن مدارس من استرس داشتم و از طرفی از آزمونها کامل عقب مانده بودم. پس تصمیم گرفتم که ساعت مطالعهام را بیشتر کنم و بیشتر تلاش کنم تا خودم را از استرس دور کنم.
به نظرت آزمونهای آنلاین کانون به تو در قبولی تیزهوشان کمک کرد؟
من تمام آزمونهای آنلاین کانون حتی آزمونهای هدیه را هم شرکت میکردم و به نظم کیفیت سوالات مثل قبلاً بود و به من کمک کرد تا از برنامهی راهبردی جدا نشوم و پیوستگی خودم را حفظ کنم.
ترازت در آزمونهای مجازی تغییر نسبت به قبل کرد؟
بله ـ ترازم کمی تغییر داشت اول پیشرفت کردم و بعد کمی اُفت داشتم.
دلیل اُفت تو چه بود؟
اول اینکه امتحانات مدرسه بود و بعد اینکه من بیشتر سوالات هوش حل میکردم. و تقریباً از درسهای دیگر غفلت کرده بودم به همین دلیل در این درسها نمره ی خوبی نمی گرفتم.
تو از دوم دبستان، کانونی هستی، امسال هم آزمونهای کانون را ثبتنام کردی؟
بله
علت آن چیست؟
من پیشروی با برنامهها و آزمونهای کانون را دوست دارم. بعد از آزمون تیزهوشان، ابتدا تصمیم داشتم تابستان را استراحت کنم و آزمون ندهم اما بعد به نظرم آمد که چون مدارس به صورت آموزش غیرحضوری است، آزمون دادن باعث میشود که از درسها فاصله نگیرم و آزمون تابستان را هم شرکت کنم.
با توجه به اینکه امسال وارد دورهی متوسطه شدی، چه برنامهای داری؟
آزمونها را که شرکت میکنم و تصمیم دارم که غیبت نکنم، کتاب سهسطحی را حتماً استفاده میکنم و ساعت مطالعهام را تصمیم دارم که بیشتر کنم.
هدفگذرای خاصی برای ترازهایت داری؟
بله ـ هدفم این است که ترازهایم را بالای 6200 نگه دارم و برای تحقق این هدف، باید برنامههایم پیش بروم.