گفت‌وگو با دینا ایرانپور، کلاس هشتم از اصفهان

به دنبال شیوه‌ای برای ارزیابی می‌گشتم که بتوانم خودم را در سطح وسیع‌تری بسنجم و در درس‌هایم پیشرفت کنم.

گفت‌وگو با دینا ایرانپور، کلاس هشتم از اصفهان

با حل تست اشکالاتم را رفع می‌کنم


دینا ایرانپور در یک نگاه

شهر: اصفهان

مدرسه: فرزانگان 1

سال‌های حضور در کانون: از سوم دبستان تا هشتم به مدت 6 سال

میانگین‌تراز: 7331

تحصیلات و شغل پدر: پزشک فوق‌تخصص نوزادان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه

تحصیلات و شغل مادر: دکترای ژئوفیزیک، استاد دانشگاه

از چه طریقی با آزمون‌های کانون آشنا شدی؟

به دنبال شیوه‌ای برای ارزیابی می‌گشتم که بتوانم خودم را در سطح وسیع‌تری بسنجم و در درس‌هایم پیشرفت کنم. یکی از آشنایان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد. از طریق ایشان با کانون آشنا شدم و همان سال در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. زمانی که دیدم شیوه‌ی ارزیابی خوبی را انتخاب کرده‌ام، این مسیر را در طول این سال‌ها ادامه دادم.

در طول این سال‌ها آزمون‌دادن چه نتایج خوبی برایت داشت؟

آزمون‌دادن به من کمک کرد که شناختم از خودم بیشتر و بهتر شود. هر فردی می‌تواند شیوه‌های درست درس‌خواندن را با آزمون‌دادن یاد بگیرد و کارش را تکمیل‌ کند. هر دوهفته‌یک‌بار که آزمون می‌دهم، اشکالاتم را متوجه می‌شوم و می‌توانم آن‌ها را برطرف کنم. این برایم پیشرفت محسوب می‌شود. از همه مهم‌تر این است که با کمک آزمون‌دادن می‌توانیم برنامه‌ریزی درست را یاد بگیریم.

پدر و مادرت چه سهمی در پیشرفت تو دارند؟

پدر و مادرم زمانی که شیوه‌ی درس‌خواندن و برنامه‌ریزی‌کردن را بلد نبودم، کمک زیادی در این زمینه به من کردند. بعد کم‌کم خودم توانستم به‌طور مستقل این کار را انجام بدهم و برنامه‌ریزی کنم. آن‌ها پیگیر نتایج آزمون‌هایم هستند. وقتی کارنامه‌ام را می‌گیرم، با هم آن را بررسی می‌کنیم و پیشنهادهایی که برای بهترشدن نتایج و پیشرفتم لازم است به من می‌گویند. اگر در شیوه‌ی درس‌خواندنم اشکالی داشته باشم، با پدر و مادرم مشورت می‌کنم و آن‌ها راهنمایی‌ام می‌کنند. گاهی هم اشکالات درسی‌ام را از پدر و مادرم می‌پرسم، البته اغلب سعی می‌کنم خودم آن‌ها را رفع کنم.

پس خودت برای خودت برنامه‌ریزی می‌کنی.

بهترین کسی که می‌تواند برای ما برنامه بنویسد، خودمان هستیم. چون هیچ کس به اندازه‌ی خودمان نسبت به وضعیت درس‌‌خواندنمان آشنایی ندارد. من هم خودم این کار را برای خودم انجام می‌دهم و در نهایت عملکردم را در دفتر برنامه‌ریزی ثبت می‌کنم. هر درس را به اندازه‌ای که احساس نیاز می‌کنم، در برنامه‌ام قرار می‌دهم. ممکن است یک درس را هر روز بخوانم و درس دیگری را کمتر در برنامه قرار بدهم. این تصمیم بر عهده‌ی خودم است.

در کدام درس‌ها قوی‌تر هستی؟

ریاضی و علوم نقاط قوت من هستند. ترازم در این دو درس همیشه بالاتر از 7000 است. نمره‌ام در ریاضی و علوم بالاتر از 9 از 10 است. البته فکر می‌کنم در ریاضی قوی‌ترم.

روشت برای مطالعه‌ی این دو درس چگونه است؟

همیشه اول کتاب درسی را می‌خوانم و بخش‌های مهم کتاب را برای خودم مشخص می‌کنم. بخشی که باید برای آزمون بخوانم، در چند روز ابتدای هفته‌ی اول تقسیم می‌کنم تا بتوانم مطالعه و یادگیری آن را در همان روزهای اول تکمیل کنم. روزهای بعدی را تا آزمون به حل تست می‌پردازم تا ایراداتم را پیدا کنم. با مطالعه‌ی کتاب و درس‌نامه، مفاهیم را یاد می‌گیرم و با حل تست، اشکالاتم را پیدا کرده و رفع می‌کنم. معمولاً کنار سؤالاتی که نکته‌ی مهمی دارند یا در آن‌ها اشکال دارم، علامت می‌گذارم و در کنار آن‌ها کلمه‌ی «دقت» را می‌نویسم تا باز برگردم و این سؤالات را حل کنم. گاهی هم برای خودم می‌نویسم که اشکالم در بعضی سؤالات دقیقاً کجا بوده است. گاهی ایراداتم ناشی از بی‌دقتی و گرفتارشدن در دام‌های آموزشی است و گاهی هم پیش می‌آید که صورت سؤال را با دقت مطالعه نمی‌کنم.

خلاصه‌نویسی را بیشتر ترجیح می‌دهی یا حاشیه‌نویسی؟

برای خلاصه‌نویسی وقت نمی‌گذارم. بیشتر دوست دارم نکات مهم را در حاشیه‌ی کتاب‌هایم یادداشت می‌کنم.

در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کرده‌ای؟

در درس فارسی مشکل داشتم و به نتیجه‌ای که می‌خواستم، نمی‌رسیدم. تصمیم گرفتم روش درس‌خواندنم را تغییر دهم. اوایل بودجه‌بندی آزمون را در یک زمان محدود بین یک تا دو روز در برنامه قرار می‌دادم و یک‌باره کل بخش مشخص‌شده را مطالعه می‌کردم. بعد تصمیم گرفتم آن را در بازه‌ی دوهفته‌ای آزمون‌ها پخش کنم و هر روز یک بخش از آن را بخوانم. وقتی درس را در زمان کوتاهی می‌خواندم، بخش‌های زیادی برایم مبهم باقی می‌ماند که دقیق متوجه نمی‌شدم و یاد نمی‌گرفتم. وقتی برنامه‌ریزی‌ام را برای این درس اصلاح کردم، بخش‌های مختلف درس را یاد گرفتم. الان هر روز مقداری از لغت‌ها و دستورزبان را می‌خوانم و روی آرایه و بخش‌های دیگر هم کار می‌کنم. در هفته‌ی دوم هم تست حل می‌کنم. قبلاً پیش می‌آمد که 4 غلط در آزمون داشتم؛ اما الان یا غلط ندارم یا فقط یک غلط دارم.


چگونه این روش را پیدا کردی؟

با پدر و مادرم مشورت کردم. بعد، روش پیشنهادی آن‌ها را امتحان کردم و سعی کردم آن روش را با توجه به وضعیت درسی خودم، کامل‌تر کنم.

به تحلیل آزمون تا چه حد اهمیت می‌دهی؟

همیشه بلافاصله بعد از آزمون، آن را تحلیل می‌کنم. سؤالاتی را که پاسخ غلط داده‌ یا سفید گذاشته‌ام و همچنین سؤالاتی را که به آن‌ها جواب داده‌ام، اما به پاسخم شک داشته‌ام، بررسی می‌کنم و نکات مهم این سؤالات را می‌نویسم. سعی می‌کنم در همان روز جمعه تمام اشکالاتم در آزمون را رفع کنم. بعد از چند آزمون به سراغ جعبه‌ابزار کارنامه در صفحه‌ی شخصی‌ام در سایت کانون می‌روم و با بررسی کارنامه‌های گوناگون، برای هر درس تصمیم‌گیری می‌کنم.

در درس‌خواندن از چه کتاب‌هایی استفاده می‌کنی؟

از کتاب‌های سه‌سطحی علوم و ریاضی استفاده می‌کنم. از کتاب‌ آبی علوم هم استفاده می‌کنم. سؤالات بخش دشوارتر کتاب‌های سه‌سطحی و حتی سؤالات کتاب آبی نکات و دام‌های آموزشی بسیار خوبی دارند که باید به آن‌ها توجه کنیم. درس‌نامه‌ی این کتاب‌ها هم برایم کاربردی و مفید است.

در شروع سال تحصیلی جدید چه اهدافی داری؟

تصمیم گرفته‌ام مثل سال‌های پیش با برنامه‌ریزی هفتگی درس بخوانم. برنامه‌ریزی در طول این سال‌ها کمک زیادی به من کرده است. همچنین می‌خواهم در طول سال تحصیلی جدید، بیشتر به رفع اشکال اهمیت بدهم. به‌نظرم رفع اشکال و مرور سؤالاتی که حل می‌کنیم، تأثیر بهتری نسبت به حل‌کردن سؤالاتِ زیاد، اما بدون تحلیل دارد. وقتی اشکالاتی در بین سؤالات دارم، سرعتم در درس‌خواندن کمتر می‌شود. امسال تصمیم گرفته‌ام برای همه‌ی سؤالاتم برنامه‌ی مرور و رفع اشکال داشته باشم؛ حتی اگر فرصت نکنم سؤالات بیشتری حل کنم.

نظرت درباره‌ی آموزش در فضای مجازی چیست؟

در بحث آموزش مجازی ممکن است بعضی از دانش‌آموزان انگیزه و اراده‌ی خودشان را برای خودکار و خودآموز درس‌خواندن از دست بدهند. از طرفی فرصت خوبی است که خودمان را بسنجیم و ببینیم چقدر انعطاف داریم تا با وضعیت جدید هماهنگ شویم. من به درس‌خواندن در این وضعیت تقریباً عادت کرده‌ام. سعی می‌کنم مطالب را از طریق فضای مجازی یاد بگیرم و نسبت به گذشته بیشتر تلاش کنم و در نهایت اشکالاتم را از دبیرها بپرسم.

در فصل تابستان با چه برنامه‌ای درس خواندی؟

هر سال درس‌های اصلی را پیش‌خوانی می‌کنم. برای ریاضی، سؤالات زیادی حل کردم و کتاب درسی علوم را هم مطالعه کردم. با این کار در طول سال تحصیلی پیشرفت خوبی دارم. البته بخشی از زمان را هم به مرور درس‌های هفتم اختصاص دادم تا آن‌ها را فراموش نکنم.

به‌جز درس چه مهارت‌های دیگری را تاکنون دنبال کرده‌ای؟

در اوقات فراغتم ورزش شنا و بسکتبال و دوچرخه‌سواری را دنبال کرده‌ام. بافتنی هم می‌بافم. به مطالعه‌ی کتاب‌های رمان علاقه دارم. به کلاس‌های زبان و برنامه‌نویسی کامپیوتر هم رفته‌ام. به آشپزی هم علاقه دارم و پیانو هم کار می‌کنم. قبلاً تنبک هم می‌زدم. همیشه سعی کردم در کنار درس‌خواندن، در یادگیری مهارت‌های دیگر هم فعال باشم. هیچ‌وقت دوست نداشته‌ام تک‌بعدی باشم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

منبع :

Menu