گفت‌وگو با محمدصدرا یگانه، یازدهم ریاضی از قم

فرزند یکی از دوستان مادرم در آزمون‌ها شرکت می‌کرد و با کمک آزمون‌های کانون توانسته بود در آزمون تیزهوشان پذیرفته شود.

گفت‌وگو با محمدصدرا یگانه، یازدهم ریاضی از قم

با کمک کتاب‌های کانون آزمون طراحی می‌کنم


محمدصدرا یگانه در یک نگاه

شهر: قم

مدرسه: شهیدقدوسی

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا یازدهم ریاضی به‌مدت 7 سال

میانگین‌تراز: 7011

تحصیلات و شغل پدر: دکترای مهندسی شیمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه

تحصیلات و شغل مادر: دکترای مهندسی شیمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه

هفتمین سالی است که به‌طور پیوسته آزمون می‌دهی. چرا تصمیم گرفتی از دبستان به کانون بیایی؟

فرزند یکی از دوستان مادرم در آزمون‌ها شرکت می‌کرد و با کمک آزمون‌های کانون توانسته بود در آزمون تیزهوشان پذیرفته شود. وقتی با ایشان مشورت کردیم، پیشنهاد کردند در پایه‌ی پنجم، هم مدرسه‌ام را عوض کنم و هم در آزمون‌ها شرکت کنم. من از بهمن‌ماه پایه‌ی پنجم به کانون آمدم و توانستم در آزمون‌های تیزهوشان هم پذیرفته شوم. آزمون‌های کانون به من کمک کرد تا بتوانم برنامه‌ریزی منظمی برای درس‌خواندنم داشته باشم و بدانم در چه زمانی کدام درس را چقدر باید مطالعه کنم. علاوه بر آن، آزمون‌های کانون این زمینه را فراهم کرد تا بتوانم هم خودم را نسبت به گذشته‌ی خودم بسنجم و هم نسبت به کل کشور

آزمون‌ها را با چه ترازی شروع کردی؟

سال پنجم آزمون‌ها را با تراز 5400 شروع کردم. اصلاً با حل تست آشنا نبودم و منظم و با برنامه درس نمی‌خواندم. فکر می‌کردم اگر پنج‌شنبه‌ها فقط برای آزمون وقت بگذارم، کافی است. در پایه‌ی ششم هم با روش آزمون‌دادن آشناتر شده بودم و هم درس‌خواندن برایم جدی‌تر و هدفمندتر شده بود. تقریباً نصف کلاسمان در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کرده بودند و برای آزمون تیزهوشان آماده می‌شدیم. معلم‌ها پیگیر نتایج آزمون‌هایمان بودند و همین به ما انگیزه می‌داد. در مدرسه هم از ما آزمون‌های تستی می‌گرفتند و مطالعه برای آزمون‌های کانون کمک می‌کرد در آزمون‌های مدرسه هم پیشرفت کنم. در پایه‌ی ششم ترازم به 6700 رسید. روند رشدم ادامه داشت و در پایه‌ی هفتم به 7000 رسیدم.

پیشرفت خیلی خوب داشتی. چرا تصمیم گرفتی رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنی؟

دوستانی که از دبستان با هم بودیم، همه، رشته‌ی تجربی را انتخاب کردند؛ اما من احساس می‌کردم استعدادهایم را در رشته‌ی ریاضی بهتر می‌توانم شکوفا کنم و در این رشته می‌توانم پیشرفت بهتری کنم. الان هم احساس می‌کنم سطح هیچ رشته‌ای از رشته‌ی دیگر بالاتر نیست و بسیاری از دانش‌آموزان ریاضی هم با این هدف به دنبال علاقه‌ی خود می‌روند که در بهترین دانشگاه‌های کشور پذیرفته شوند. مادرم دوست داشت تجربی و بعد از آن پزشکی را انتخاب کنم؛ ولی پدرم می‌گفت علاقه‌ام را دنبال کنم. در نهایت، رشته‌ی ریاضی انتخاب من بود و از این انتخاب راضی‌ام.

پدر و مادرت هر دو فرهنگی هستند. این موضوع چه تأثیری در علاقه‌مندی تو به درس داشته است؟

پدر و مادرم سهم زیادی در پیشرفت من داشته‌اند. هر وقت سؤال درسی دارم، به پدر و مادرم مراجعه می‌کنم. پدرم به سؤالات شیمی من جواب می‌دهد. مادرم در زمان تحصیل بسیار درس‌خوان بوده است و الان در تمام درس‌ها می‌تواند به من کمک کند. در خانه کتاب‌های علمی داریم و وجود آن‌ها کنجکاوم کرد و به سراغ کتاب‌هایشان می‌رفتم و همین شد که به کتاب‌خواندن علاقه‌مند شدم. از کودکی هر زمان سؤالی در ذهنم شکل می‌گرفت، در کتاب‌ها به دنبال پاسخش می‌گشتم.

در کدام درس‌ در آزمون‌ها قوی‌تری؟

درس هندسه نقطه‌قوت من است. نمره‌ام در این درس بالاتر از 8 از 10 است.

درس هندسه برای برخی از دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی درس سختی است. این درس را با چه روشی می‌خوانی؟

ابتدای سال دهم، در ابتدای کتاب، مباحث سال‌ گذشته به‌صورت گسترده‌تر مطرح می‌شود. بااینکه روشم در ابتدا برای مطالعه‌ی هندسه درست نبود، از آن بخش می‌توانستم نتیجه‌ی خوبی بگیرم. تا اینکه جلوتر رفتیم و دبیرمان امتحانی گرفت که در آن نمره‌‌ام 15 شد. دبیرمان با ما صحبت کردند که اشتباه است اگر فقط برای سؤالات تستی وقت می‌گذاریم و به یادگیری و فهم و حل سؤالات تشریحی اهمیت نمی‌دهیم. ایشان گفتند بهتر است ابتدا سؤالات تشریحی را تمرین کنیم و وقتی در حل این سؤالات به مهارت کافی رسیدیم، به سراغ حل تست برویم. روش تدریس معلم‌مان سؤال‌محور بود و در هر جلسه حدود 20 سؤال به ما می‌دادند. از دی‌ماه سال گذشته تصمیم گرفتم با روش دبیرم پیش بروم. اول سؤالات تشریحی کار می‌کردم و بعد تست آموزشی تمرین می‌کردم. در نهایت، به سراغ حل تست‌های زمان‌دار می‌رفتم. برای هر آزمون فقط در هفته‌ی دوم تست زمان‌دار کار می‌کردم. درواقع روزی 10 تا 15 تست کار می‌کردم.


درس دیگری بود که با تغییر روش مطالعه در آن پیشرفت کرده باشی؟

در فیزیک هم پیشرفت کردم. در آزمون اول سال دهم، فیزیک را 2 از 10 گرفتم. در ابتدا اصلاً پیش‌خوانی نمی‌کردم. از تدریس معلم جزوه می‌نوشتم و بعد به سراغ حل تست زمان‌دار می‌رفتم. هنوز به مهارت کافی در حل تست نرسیده بودم و پیش خودم فکر می‌کردم درس را کامل یاد گرفته‌ام. وقتی نمره‌ام را در آزمون دیدم، روشم را تغییر دادم. سعی کردم فیزیک و حتی ریاضی را در کنار هندسه، هر روز کار کنم. به سراغ کتاب‌های کانون رفتم و هفته‌ی اول تست آموزشی و هفته‌ی دوم تست زمان‌دار کار کردم. پیش‌خوانی را هم به برنامه‌ام اضافه کردم و نمره‌ام به 7 یا 8 از 10 افزایش پیدا کرد.

از کدام کتاب‌های کانون برای پیشرفت کمک گرفتی؟

برای تمام درس‌های اختصاصی‌ام از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی استفاده می‌کنم. کتاب‌های سه‌سطحی را خیلی دوست دارم. سؤالات این کتاب‌ها سطح‌بندی شده است. با کمک این کتاب‌ها، آزمون طراحی می‌کنم. این کار کمک می‌کند سرعت‌عملم در حل تست افزایش پیدا کند.

در آزمون‌های غیرحضوری رشد تراز داشته‌ای. چطور دوران کرونایی را مدیریت کردی؟

اوایل فکر می‌کردم مدارس به‌زودی باز می‌شود. برای همین در روزهای اول، درس‌های باقی‌مانده را پیش‌خوانی کردم تا بعد از بازشدن دوباره‌ی‌ مدرسه‌ها دبیرها این درس‌ها را تدریس کنند و یادگیری‌ام تکمیل شود. بعد که تعطیلی ادامه‌دار شد، تصمیم گرفتم از زمان استفاده کنم و تست‌های آموزشی بیشتری کار کنم تا از این طریق یادگیری مفهومی‌ام را کامل‌تر کنم.

برای تابستان چه هدف‌هایی تعیین کرده‌ای؟

طبق برنامه‌ی کانون درس‌های دهم را مرور و بخشی از یازدهم را پیش‌خوانی می‌کنم. البته چون زمان زیادی تعطیل بوده‌ایم، تصمیم گرفته‌ام از زمان‌هایی که درس نمی‌خوانم هم بهتر استفاده کنم و برای تفریح و استراحت‌هایم هم برنامه داشته باشم. تابستان سال بعد وارد سال کنکور می‌شوم و به‌نظرم نیاز دارم امسال کمی بیشتر استراحت کنم.

برای اوقات فراغتت چه برنامه‌ای داری؟

سرگرمی‌هایم خیلی زیاد است. با دوستانم به زمین چمن می‌رفتیم و فوتبال بازی می‌کردیم. تابستان امسال قصد دارم مطالعه‌ی غیردرسی بیشتری داشته باشم و روی مهارت‌های برنامه‌نویسی‌ام کار کنم. در دانشگاه هر رشته‌ای را که انتخاب کنم، باید یکی‌دو زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرم. برنامه‌نویسی در رشته‌های مهندسی کاربرد زیادی دارد. قبلاً روزی چهار ساعت هم مطالعه‌ی غیردرسی داشتم که الان به یک و نیم تا دو ساعت افت کرده است.

از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنی؟

بله. نوشتن ساعت مطالعه در دفتر برنامه‌ریزی کمک می‌کند نگاه واقع‌بینانه‌ای از تلاشم در طول روز و در طول هفته داشته باشم. گاهی هنگام مطالعه سختی می‌کشیم. اگر ساعت مطالعه را ننویسیم، شاید فکر ‌کنیم خیلی درس خوانده‌ایم. با کمک این دفتر، هم ساعت مطالعه‌ام را افزایش می‌دهم و هم به برنامه‌هایم نظم می‌دهم. با استفاده از دفتر برنامه‌ریزی می‌توانم درس‌ها را متعادل بخوانم.

در جعبه‌ابزار کارنامه در صفحه‌ی شخصی‌ات در سایت کانون کدام کارنامه‌ها برایت کاربرد بیشتری دارد؟

از تمام کارنامه‌ها استفاده می‌کنم؛ اما علاوه بر کارنامه‌ی اصلی، کارنامه‌های ۵‌نوع‌درس و هدف‌گذاری کاربرد بیشتری برایم دارند. این کارنامه‌ها به شناخت بیشتر من از خودم کمک می‌کنند و باعث می‌شوند بتوانم برای هر درس تصمیم درست‌تری بگیرم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu