گفت‌وگوهای داوود اکبری: امیرحسین پرهام با میانگین تراز 7732

مطالعه‌ی گفت‌وگو با دانش‌آموزانی که ترازهای بالا و تجربه‌ی چند سال حضور در آزمون‌های کانون را داشتند، باعث شد بتوانم مقایسه‌ای با شرایط خودم داشته باشم و از تجربیاتشان در این مسیر استفاده کنم.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: امیرحسین پرهام با میانگین تراز 7732

امیرحسین پرهام، دوازدهم تجربی از قم

درس خواندن در شرایط جدید چگونه است؟


وجود سوال تازه‌ای در آزمون‌ها، خود نوعی شبیه‌سازی کنکور سراسری است


امیرحسین پرهام در یک نگاه

شهر: قم

مدرسه: شهید قدوسی

پایه: دوازدهم تجربی

سابقه‌ی حضور در کانون: از دهم تا دوازدهم تجربی به مدت 3 سال

شغل پدر: کارمند دادگستری

شغل مادر: خانه‌دار

گفت‌وگوهای درس خواندن در شرایط جدید، چه کاربردی برای تو داشت؟

مطالعه‌ی گفت‌وگو با دانش‌آموزانی که ترازهای بالا و تجربه‌ی چند سال حضور در آزمون‌های کانون را داشتند، باعث شد بتوانم مقایسه‌ای با شرایط خودم داشته باشم و از تجربیاتشان در این مسیر استفاده کنم. وقتی روش‌هایشان را برای مطالعه‌ی بعضی درس‌ها بیان می‌کردند من هم اگر در آن درس ایرادی داشتم بادقت مطالعه می‌کردم تا بتوانم از روش‌های آن‌ها در صورت امکان کمک بگیرم. دوست داشتم ببینم از چه مسیری رفته‌اند که باعث شده بعضی از درس‌ها به نقاط قوت پایدار برای آن‌ها تبدیل شود.

در دوران جمع‌بندی چه برنامه‌ای داشتی؟

من مدت کمی است که آزمون دادن را شروع کردم و روی کنکورهای 6 سال اخیر که درواقع 12 آزمون هستند و آزمون‌های جامع سال گذشته، تمرکز داشتم. برنامه‌ی من کمی متفاوت بود و روزی دو آزمون از خودم می‌گرفتم.

این که با روش تعریف‌شده‌ی ما متفاوت است.

درس‌هایم را به اتمام رساندم و در درس‌های اختصاصی نقطه‌ضعف دیگری ندارم که بخواهم چند نیم‌روز برای تحلیل آزمون وقت صرف کنم. در این روزها، دفترچه‌ی آزمون را که تمام می‌کردم، آن را تصحیح می‌کردم و یک ساعت برای تحلیل وقت صرف می‌کردم، بعد بلافاصله به سراغ آزمون بعدی می‌رفتم.

یک ساعت برای تحلیل آزمون‌هایت کافی است؟

من همان روز در عرض یک ساعت تحلیل کلی آزمون را انجام می‌دادم. سپس هر چند روز یک‌بار تمام ایراداتم را مجددا بررسی می‌کردم و در حدود 200 الی 300 تست برای رفع آن ایرادات کار می‌کردم تا مطلب برایم تثبیت شود.

معمولا تعداد اشتباهاتت در هر آزمون چقدر است؟

در درس‌های اختصاصی عموما بین 4 تا 5 اشتباه و در درس‌های عمومی بین 8 تا 10 اشتباه دارم. درصدهایم در درس‌های اختصاصی بالاتر از 95 است و از شرایطم راضی هستم. غلط‌هایم هم زیاد جدی نیست. بالاخره به طور مثال بین 35 سوال شیمی یک سوال وجود دارد که هرکسی اشتباه کند یا تیپ جدیدی برایش داشته باشد. این غلط‌ها را برای خودم مشکل اساسی نمی‌بینم. اما در درس‌های عمومی مثلا زبان، وقتی 3 یا 4 غلط داشته باشم می‌دانم که ایراد اساسی وجود دارد و با تست زدن باید این ایرادات را رفع کنم.

در هفته‌های اخیر نسبت به مرور درس‌ها وسواس خاصی داشتی؟

اغلب دانش‌آموزان هم‌تراز من در حدود دو ماه پیش آزمون‌های جمع‌بندی سه روز یک‌بار را شروع کردند. اما همان‌طور که خودتان گفتید من وسواس خاصی داشتم که تمام کتاب‌های تستم را تا آخر تیر یا اوایل مرداد به اتمام برسانم، سپس به سراغ آزمون‌های جامع بروم.

یعنی اگر کنکور 13 تیر برگزار می‌شد برای تو چه اتفاقی می‌افتاد؟

من برای مطالعه به فضای کتابخانه یا مدرسه عادت داشتم و درس خواندن به تنهایی در خانه برایم دشوار بود. به همین خاطر از اسفند ماه، با شروع کرونا و تعطیل شدن فضاهای مطالعه، میزان مطالعه‌ام به شدت افت کرد. در ماه‌های اسفند و فروردین از برنامه‌ای که داشتم عقب افتادم. وقتی متوجه تغییر تاریخ کنکور شدم برنامه‌ام را گسترش دادم. تصمیم گرفتم تیر را هم صرف تکمیل کتاب‌های تست کنم و در مرداد ماه به سراغ آزمون‌های جامع بروم. اگر کنکور در جای تاریخ قبلی خود برگزار می‌شد قطعا در اسفند و فروردین طبق برنامه‌ای که داشتم درس می‌خواندم. با وجود کرونا، تعویق کنکور کمک زیادی به من کرد.

الان از شرایطی که داری راضی هستی؟

از شرایطم در درس‌های اختصاصی و دینی و عربی راضی هستم. احتمالا بتوانم در سه درس اختصاصی در کنکور نمره‌ی کامل بگیرم و عربی و دینی را هم بین 95 تا 100 بزنم. اما برای فارسی و زبان هنوز هم آمادگی کاملی ندارم و درصدم بین 80 تا 90 است. شاید وجود یک سوال با تیپ جدید در هر درس درصدهایم را کمی تغییر بدهد. هنوز هم دوست دارم کنکور عقب بیفتد تا بتوانم نقص‌های ریزی که در هر درس دارم رفع کنم و منابعی که هنوز کامل نکرده‌ام، به اتمام برسانم.

اگر با سوالی برخورد کنی که لازم باشد آن را کنار بگذاری چه احساسی خواهی داشت؟

 برای جواب دادن به همه‌ی سوالات نگرانی خاصی ندارم. با اشتیاق برای کسب درصد کامل به سمت کنکور می‌روم، اما اگر نتوانم به سوالی پاسخ بدهم به راحتی آن را کنار می‌گذارم. حس مثبت و توام با آرامشی دارم. این سوالات برای من به دو دسته تقسیم می‌شوند، سوالات وقت‌گیر و سوالات جدید و نکته‌‌دار. اگر سوالی وقت‌گیر باشد با آن مشکلی ندارم. در دفترچه‌ی اختصاصی در حدود یک ساعت و ربع زمان اضافه دارم که برمی‌گردم و روی سوالات وقت‌گیر تمرکز می‌کنم. حتی زمانی که مجددا تمام سوالات را چک می‌کنم و به سوالات وقت‌گیر هم پاسخ می‌دهم، باز هم بین بیست دقیقه تا نیم ساعت زمان اضافه دارم. مشکل با سوالاتی است که تیپ جدید دارند و طبق تجربه‌ای که در این سه سال کسب کردم مطمئنم که در هر درس حداقل با یک سوال جدید مواجه خواهم شد. در زمان اضافه روی این سوالات هم فکر می‌کنم تا در صورت امکان به راه‌حل مناسب برسم.

برای درس‌های عمومی زمان را چگونه تنظیم می‌کنی؟

در دفترچه‌ی عمومی در دور اول برای هر درس حداقل به 22 سوال پاسخ می‌دهم. برای درس ادبیات غالبا 15 دقیقه زمان صرف می‌کنم و دینی را بین 10 تا 12 دقیقه پاسخ می‌دهم. اغلب اوقات در عرض 22 دقیقه وارد درس دینی می‌شوم. درس دینی را هم بین 4 تا 5 دقیقه پاسخ می‌دهم. از ابتدای پایه‌ی یازدهم هدف‌گذاری کرده بودم که دینی کنکور را در کم‌تر از 5 دقیقه پاسخ بدهم. همیشه هم در خانه تمرین می‌کردم که یک آزمون 50 سوالی از دینی را در کم‌تر از 10 دقیقه تمام کنم. تا این‌جای کار بعد از گذشت در حدود 32 دقیقه، درس زبان را در کنکور شروع می‌کنم. 12 سوال اول که مربوط به واژگان و گرامر است بین 7 تا 8 دقیقه زمان نیاز دارد. دور اول که تمام می‌شود بین 20 تا 25 دقیقه زمان ذخیره می‌کنم. سپس به سراغ سوالات نزده یا شک‌دار می‌روم. دوست ندارم در دفترچه‌ی عمومی نزده‌ای داشته باشم. در 15 دقیقه از زمان ذخیره شده‌ام، به هر درس 5 دقیقه برای چک کردن مجدد سوالات زمان می‌دهم. این مدیریت را در تمام آزمون‌های جامعی که از خودم گرفتم تمرین و تثبیت کرده‌ام.

 امیرحسین پرهام با میانگین تراز 7732


مدیریت زمانت برای درس‌های اختصاصی چگونه است؟

در دور اول درس زمین را پاسخ نمی‌دهم. برای هر درس اختصاصی به 25 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارم. به طور میانگین می‌توانم در حدود 100 تا 105 دقیقه به تمام سوالات اختصاصی پاسخ بدهم. بین 70 تا 75 دقیقه زمان ذخیره می‌کنم. غالبا در دور اول به یک سوال فیزیک، یک سوال ریاضی، یک سوال شیمی و سه سوال زیست پاسخ نداده‌ام که در استراتژی بازگشت به سراغ این سوالات می‌روم.

استانداردهای کنکور را در آزمون‌هایی که دادی رعایت کردی؟

الان در کتابخانه درس می‌خوانم و در شرایط کنکور از خودم آزمون می‌گیرم. در کتابخانه چند نفر هستیم و این باعث می‌شود شرایط کنکور برایمان شبیه‌سازی شود.

از کودکی چه ویژگی شخصیت خاصی داشتی که به پیشرفتت کمک کرد؟

از دوران دبستان دوست داشتم همیشه رتبه‌ی برتر را کسب کنم. در متوسطه‌ی اول هم که به مدرسه‌ی تیزهوشان وارد شدم این ویژگی در من وجود داشت. الان هم همین انتظار را از خودم دارم و با این هدف تلاش می‌کنم. دوست دارم در کنکور هم جزو نفرات برتر باشم.

در این سال‌ها از راهنمایی‌های مشاور هم کمک می‌گرفتی؟

تا اوایل سال دوازدهم همیشه فکر می‌کردم بهترین مشاور برای هر دانش‌آموز، خودش است. اما در پایه‌ی دوازدهم وقتی دیدم درصد زیستم به میزانی که می‌خواهم نمی‌رسد متوجه شدم که مشورت کردن با کسی که در این زمینه تجربه دارد به من کمک می‌کند. با آقای نجات‌بخش که پشتیبان کانون قم هستند مشورت کردم و همین باعث شد در دو آزمون پیاپی بعدی، در زیست نمره‌ی کامل را کسب کنم. آن‌جا بود که متوجه شدم داشتن مشاور واقعا می‌تواند برایم موثر باشد. هنوز هم از کمک‌ها و مشورت‌های ایشان استفاده می‌کنم. برنامه‌ای را که ایشان به من می‌دهند برای خودم شخصی‌سازی می‌کنم.

کانون در طول این سه سال چه کمکی به تو کرد؟

در بحث فرآیند آزمون، کانون بزرگ‌ترین جامعه‌ی آماری را در سطح کشور دارد و بهترین بستر برای هر دانش‌آموز کنکوری است برای اینکه بتواند شرایط خودش را بسنجد. نقطه‌قوت دیگر کانون این است که در طراحی سوال، از بهترین مولفان و طراحان سوال بهره می‌برد. وجود این اساتید در کانون موجب می‌شود که دانش‌آموز اطمینان داشته باشد سوالاتی که در آزمون به او داده می‌شوند، سوالات استاندارد و خوبی هستند. اگرهم در هر آزمون با چند سوال جدید مواجه می‌شدیم، این مسئله خود نوعی شبیه‌سازی است که کمک می‌کرد تا با شرایط کنکور بیش‌تر خودمان را هماهنگ کنیم. به نظرم کانون در بحث آزمون در سه سالی که من عضو آن بودم، عملکرد خوبی داشته است.

و اما نکته‌ی آخر ...

دوست دارم به کنکوری‌های 1400 بگویم که از فرصت باقی‌مانده در تابستان و سال تحصیلی دوازدهم نهایت استفاده را بکنند و سعی کنند در این یک سال نهایی تعطیلی خاصی نداشته باشند، چون کنکوری را پیشِ رو دارند که آینده‌ی آن‌ها را تا حد زیادی رقم می‌زند. بهتر است در سال کنکور تمام تمرکز دانش‌آموز روی درس‌هایش باشد. برای کنکوری‌های 99 هم آرزو می‌کنم به بهترین اهدافشان برسند و بتوانند خانواده‌هایشان را که سال‌هاست برای آن‌ها زحمت می کشند، خوشحال کنند.


سایر گفت‌وگوهای داوود اکبری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای داوود اکبری 

Menu