گفت‌وگوهای داوود اکبری: سیما زمانی‌ثانی با میانگین تراز 7598

من در پایه‌ی ششم برای کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون تیزهوشان در آزمون‌های کانون شرکت کردم.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: سیما زمانی‌ثانی با میانگین تراز 7598

سیماسادات زمانی‌ثانی، دوازدهم تجربی از مرند


درس خواندن در شرایط جدید چگونه است؟

اجرای روش جمع‌بندی سه روز یک‌بار به دانش‌آموز آرامش می‌دهد


سیماسادات زمانی‌ثانی در یک نگاه

شهر: مرند (استان آذربایجان شرقی)

مدرسه: فرزانگان

میانگین تراز: 7598

سابقه‌ی حضور در کانون: از ششم تا دوازدهم تجربی به مدت 7 سال

شغل پدر: دامپزشک

شغل مادر: دبیر ریاضی

چرا در پایه‌ی ششم تصمیم گرفتی به کانون بیایی؟

من در پایه‌ی ششم برای کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون تیزهوشان در آزمون‌های کانون شرکت کردم. ترازم آن سال‌ها زیاد برایم مهم نبود و بیشتر به رتبه‌هایم در شهر فکر می‌کردم. البته آن سال نتوانستم به مدرسه‌ی تیزهوشان وارد شوم و سه سال متوسطه‌ی اولم را در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی ادامه دادم. با تجربه‌ای که از آزمون دادن کسب کرده بودم ترجیح دادم در کانون بمانم و نهایتا در آزمون ورودی تیزهوشان متوسطه‌ی دوم پذیرفته شدم. در پایه‌ی دهم هم زیاد تست کار نمی‌کردم. از اواخر پایه‌ی دهم دلم می‌خواست مطالعه‌ی جدی‌ام را برای کنکور شروع کنم، اما روش‌های مطالعاتی‌ام نادرست بود.

برای کنکور از چه سالی به طور جدی شروع کردی؟

من برای کنکوری درس خواندن از تابستان پیش از ورود به پایه‌ی یازدهم کارم را به طور جدی شروع کردم. مشاوری گرفتم که خیلی به من کمک کردند تا در مسیر صحیح قرار بگیرم. نقطه‌ضعف‌های زیادی داشتم، اما با پیوستگی به برنامه‌ی راهبردی کانون و حل تمرینات تستی زیاد توانستم بر مشکلات درسی‌ام غلبه کنم و به پیشرفت برسم. در پایه‌ی دوازدهم بیشتر از قبل نتایج خوب و مثبت پیوستگی‌ها و استمرارهایم در پایه‌ی یازدهم را دیدم. آزمون دادن و گرفتن نتایج مطلوب یک روند به هم پیوسته است. هرگاه نتایجم در چند آزمون خوب می‌شد اگر دچار غرور می‌شدم یا احساس می‌کردم در درسی مسلط هستم و حل تست را برای آن درس کنار می‌گذاشتم سریعا در آزمون بعدی نتیجه‌اش را می‌دیدم. البته سعی می‌کردم از شکست‌هایم انگیزه‌ی مضاعفی بگیرم و در برنامه‌ریزی‌هایم برای آزمون‌های بعدی جدی‌تر باشم.

برنامه‌ریزی درسی‌ات را چطور تنظیم می‌کردی؟

همان‌طور که گفتم من از سال یازدهم مشاور داشتم. ایشان برای هر آزمون با توجه به برنامه‌ی راهبردی برای من برنامه‌ی دقیقی تنظیم می‌کردند. حتی در شرایط کرونا هم ارتباطمان از طریق تلفن با هم حفظ شد. من هم همیشه سعی کردم طبق برنامه و به طور منظم عمل کنم و اگر لازم بود روی بخش‌های خاصی بیشتر وقت بگذارم، برنامه را برای خودم شخصی‌سازی می‌کنم.

تاثیر برنامه‌ی راهبردی را در پیشرفت خودت تا چه اندازه مثبت ارزیابی می‌کنی؟

معیار اصلی برای من برنامه‌ی راهبردی کانون است و این برنامه است که باعث می‌شود من دقیقا بدانم به طور منظم در طول دو هفته باید چه کارهایی انجام بدهم. به نظرم برنامه داشتن به هر فرد آرامش می‌دهد و مسیر را برایش روشن می‌کند. من وقتی دقیقا می‌دانم که چه مقدار از برنامه‌ام را به پایان رسانده‌ام و در روزهای پیش رو چه کارهایی دارم، همین باعث می‌شود بهتر بتوانم بر روحیه‌ام مسلط باشم.

شرایط جدیدی که برای کنکور به وجود آمد چه تاثیری روی تو گذاشت؟

من از ابتدا سعی کردم از حاشیه‌هایی که به وجود آمده بود تا حد امکان دور بمانم. همین باعث شد در درس خواندن آرامش زیادی داشته باشم و روال عادی سابقم را ادامه بدهم. البته من بخشی را که از بودجه‌بندی کنکور حذف شد خوانده بودم، ولی زیاد برایش زمان نگذاشته بودم. به همین خاطر حذف شدن مباحث تاثیر زیادی در روند کار من نداشت. کرونا شرایط زندگی همه را تغییر داده، اما من تلاش کردم اجازه ندهم این مسئله برایم به دغدغه تبدیل شود. با رعایت یک سری مسائل بهداشتی و برقرای محدودیت‌های خاص در حال سپری کردن این دوران هستم.

سیما زمانی‌ثانی با میانگین تراز 7598

گفت‌وگو با دانش‌آموزان دوازدهم تا چه حد برای تو مفید بود؟

خیلی زیاد، وقتی گفت‌وگوها را می‌خوانم و می‌بینم دانش‌آموزان دیگری هم هستند که شرایطشان به من نزدیک و شبیه است، این مسئله به من دلگرمی می‌دهد. مثلا در گفت‌وگوهای خانم وطن‌خواه وقتی دیدم ایشان هم در مسیرشان افت‌وخیزهای داشتند، این به من انگیزه داد و فهمیدم که کسانی هم هستند که مثل من این شرایط را تجربه کرده باشند. نقاط تاثیرگذار زیادی در گفت‌وگوها بود. دانش‌آموزانی بودند که توانسته بودند بر شرایط دشوارشان غلبه کنند و این به من انرژی زیادی می‌داد.

با تغییر تاریخ کنکور، برای اینکه از اوقاتت به بهترین نحو استفاده کنی چه تصمیمی گرفتی؟

طولانی شدن بازه‌ی کنکور برای من هم سخت شد. سست شدن برای من هم پیش می‌آمد و موجب می‌شد چند روز حتی درس نخوانم. ولی متوجه شدم که وقتی درس نمی‌خوانم افکار منفی زیادی به سراغم می‌آیند و دائما، فکر کردن به اینکه دارم از برنامه‌ام عقب میفتم، مانع از تلاشم می‌شد. من افکارم را یادداشت می‌کنم و با خانواده‌ام مشورت می‌کنم. این کارها باعث شد کمی به حالت قبل برگردم. شاید ساعت مطالعه‌ام به روال سابق برنگشته باشد، اما سعی کردم با بالاتر بردن کیفیت مطالعه‌ام همان بازده قبل را داشته باشم.

نظرت راجع به برنامه‌های خاص کانون در این دوران چیست؟

برنامه‌ی کانون منبع انگیزه برای ادامه دادن مسیر کنکور برای من بود. بدون آزمون نمی‌توانستم نسبت به شرایط خودم شناخت پیدا کنم. در این دو ماه من توانستم درس‌های پایه را مجددا جمع‌بندی کنم و ضعف‌های خودم را تا حد زیادی برطرف کنم. عقب افتادن تاریخ برگزاری کنکور و برنامه‌ی هماهنگ کانون هم کمک کرد تا بتوانم درس‌های دوازدهم را در دوران امتحانات با آرامش و فرصت بیشتری مرور کنم.

دوران امتحانات را چطور سپری کردی؟

تمرکز زیادی روی نتایج امتحاناتم نداشتم. بیشتر این مسئله برای من مهم بود که درس‌های دوازدهم را به خوبی مرور کنم و بخش‌های حفظی هر کتاب را، چه در درس زیست و چه در درس‌های عمومی، مجددا دوره کنم. البته حتی در دوران امتحانات هم اولویت برنامه‌ی درسی‌ام، برنامه‌ی راهبردی کانون بود.

برنامه‌ی روزانه‌ات را چطور تنظیم می‌کنی؟

من درس خواندنم را از ساعت هشت و نیم الی نه صبح شروع می‌کنم و تا ساعت یک ظهر درس می‌خوانم. بین هر دو درس سعی می‌کنم یک ربع استراحت داشته باشم. عصر هم بین ساعت چهار تا چهار و نیم مجددا مطالعه را شروع می‌کنم و درس خواندن را تا ساعت دوازده الی یک بامداد ادامه می‌دهم. البته این برنامه کمی نوسان هم دارد. درس خواندن در شب یا روز به شخص بستگی دارد و من شب‌ها در درس خواندن راحت‌تر هستم ولی اگر می‌خواستم فقط شب‌ها درس بخوانم زمان زیادی از روزم هدر می‌رفت. سعی کردم برای هماهنگ شدن با شرایط کنکور، برنامه‌ی روزانه‌ام را منظم کنم. الان در حدود 8 الی 9 ساعت در شبانه‌روز درس می‌خوانم. کرونا باعث شد برنامه‌ی درسی‌ام سبک‌تر شود.

دوران جمع‌بندی را از چه تاریخی شروع کردی؟

من از دهم تیر دوران جمع‌بندی را شروع کردم. نواقصی در مطالعاتم وجود داشت و در آزمون‌های کانون از مباحث خاصی، ایراداتی در آزمون‌های کانون داشتم. سعی کردم تا قبل از شروع دوران جمع‌بندی با برنامه‌ی هدفمند و حل تست‌های دشوارتر، ابتدا به رفع ایراداتم بپردازم.

روش جمع‌بندی سه روز یک‌بار تا چه حد می‌تواند برای دانش‌‌آموزان مفید واقع شود؟

من در ابتدا نسبت به این روش آگاهی خاصی نداشتم تا اینکه مقاله‌ی دوران جمع‌بندی و روش سه روز یک‌بار را در سایت کانون مطالعه کردم. از مشاورم این روش را شنیده بودم، ولی نمی‌دانستم این روش، ابداع کانون است. به نظرم خیلی عالی و موثر است که دانش‌آموز تا حد امکان شرایط کنکور را برای خودش شبیه‌سازی کند، قسمت‌هایی که ایراد دارد دوباره بررسی کند و متن کتاب را مرور کند. این روش در افزایش آرامش دانش‌آموزان نقش موثری دارد و می‌تواند این اطمینان را به فرد بدهد که مطالب را از نگاه کنکور، جمع‌بندی کرده است.

کمی از نقش پدر و مادرت برایمان بگو.

من در این مسیر خیلی از پدر و مادرم مشورت گرفتم. آزمون‌هایی بود که نتیجه‌ی خوبی در آن‌ها کسب نکردم و ناراحتم می‌کرد. در این شرایط با پدر و مادرم حرف می‌زدم و کم‌کاری‌هایم را با آن‌ها در میان می‌گذاشتم. به نظرم پدر و مادرم این مسیر را در گذشته یک‌ بار رفته‌اند و تجربه‌ی خوبی داشتند، بنابراین برای من مشورت‌هایشان کمک بزرگی بود و در آرامش من نقش زیادی دارند. پدر و مادرم همیشه فضای خانه را دوستانه نگه داشتند و این بر آرامش من تاثیر مثبتی داشت.

 

سایر گفت‌وگوهای داوود اکبری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای داوود اکبری

Menu