گفت‌وگو با مصطفی دژبرد، دهم تجربی از اردبیل

خانواده‌ام خیلی پیگیر امور درسی من و برادرم بودند. برادری دارم که ده سال از خودم بزرگ‌تر است و کارشناسی‌ارشد مهندسی برق با گرایش قدرت دارد.

گفت‌وگو با مصطفی دژبرد، دهم تجربی از اردبیل

در نوروز نگاه به گذشته برای من ارزشمند است


مصطفی دژبرد در یک نگاه

شهر: اردبیل

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از سوم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت 8 سال

میانگین‌تراز: 7024

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی ریاضی، دبیر (بازنشسته)

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم تجربی، خانه‌دار

فکر می‌کنی سوم دبستان شروع خوبی برای شرکت در آزمون‌ها بود؟

خانواده‌ام خیلی پیگیر امور درسی‌ من و برادرم بودند. برادری دارم که ده سال از خودم بزرگ‌تر است و کارشناسی‌ارشد مهندسی برق با گرایش قدرت دارد. کارشناسی‌اش را در شش ترم و با معدل ۳۴/۱۹ تمام کرد. هم برادرم و هم پدر و مادرم پیگیر بودند که در آزمون‌های کانون شرکت کنم و در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم. برادرم همیشه دوست داشته که موفق‌تر از این باشم. او اصرار می‌کند که از امکاناتی که وجود دارد، استفاده کنم. سوم دبستان را برای شروع آزمون‌دادن برایم در نظر گرفتند و به‌نظرم زمان خوبی شروع کردم.

با توجه به شناختی که تا به امروز از خودت به دست آورده‌ای، برنامه‌ات برای دوران عید چیست؟

یکی از برنامه‌های مهم من برای دوران عید، مطالعه‌ی درس‌هایی است که از نیم‌سال اول به مرور و تمرین نیاز دارند. قبل از عید به این فکر کردم که از مهرماه تا عید نوروز در مدرسه چه مباحثی را خوانده‌ایم و من باید تک‌تک این مباحث را به جایگاه خوبی برسانم. دلم می‌خواهد به جای پیشروی، نگاه به گذشته داشته باشم.


به‌نظرت چگونه می‌توان در دوران طلایی نوروز، بین تلاش و مطالعه و تفریح و استراحت، تعادل ایجاد کرد؟

تا سال نهم درس‌خواندن خیلی ساده بود و فرصت کافی برای فراغت و استراحت داشتم. امسال که در رشته‌ی تخصصی درس می‌خوانیم، دست‌کم تا 45 روز همه‌چیز برایم خیلی تازه و دشوار بود. بعد از مدتی، روال درس‌خواندن را یاد گرفتم و با تلاش و سخت‌کوشی انس گرفتم. در مدرسه، گاهی روزانه دو امتحان داریم. آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون‌های کانون هم هست. در این مدت، تلاش کردم خودم را با شرایط وفق دهم. در دوران عید، بعضی از بچه‌ها دوست دارند چند روز را کاملاً استراحت کنند؛ اما من دوست دارم هر روز بخشی از زمان را برای درس‌خواندن صرف کنم و باقی روز را تفریح و استراحت کنم. به‌نظرم وقتی به سخت‌کوشی عادت می‌کنیم، دیگر صرف‌نظر از تفریح چندان دشوار نیست. در روزی مثل سیزده‌به‌در هم ترجیح می‌دهم در کنار خانواده باشم.

در نوروز می‌خواهی از کدام منابع کانون استفاده کنی؟

به حل تمرین‌های تستی بیشتر علاقه دارم. حل تست و نگاه‌به‌گذشته برایم ارزشمندتر است. علاوه بر این، می‌خواهم از جزوه‌ی هوشمند کمک بگیرم و نگاهی به شش ماه گذشته داشته باشم. البته از کتاب‌های سه‌سطحی که سؤالات استاندارد و سطح‌بندی‌شده دارد، استفاده می‌کنم. از کتاب زیست سه‌سطحی استفاده می‌کنم و برایم مفید بوده است. به‌نظرم بهترین منبع کانون، دفتر برنامه‌ریزی است.

چرا دفتر برنامه‌ریزی را بهترین منبع کانون می‌دانی؟

دفتر برنامه‌ریزی در کنار جزوه‌ی هوشمند و جعبه‌ابزار کارنامه، مشاور کامل و بی‌نقص برای دانش‌آموزان است. اگر دانش‌آموزی از این سه ابزار در کنار هم برای شناخت بهتر خود و برنامه‌ریزی استفاده کند، به منابع مشاوره‌ای نیاز نخواهد داشت. دفتر برنامه‌ریزی مفیدتر از جلسات مشاوره‌ای است. وقتی برای عربی در هفته سه ساعت زمان می‌گذارم و 6 از 10 پاسخ می‌دهم، اولین راه‌حل برای پیشرفتم، افزایش تلاش است. نوشتن راهکار بسیار خوبی است.


در کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون قوی‌تری؟

در درس‌های عمومی قوی‌ترم. در درس‌های اختصاصی هم در زیست و فیزیک قوی هستم. عمومی‌ها را بالاتر از 8 از 10 پاسخ می‌دهم. در زیست نمره‌هایم اغلب بالاتر از 9 از 10 است و در فیزیک هم بالاتر از 7 از 10 می‌گیرم.

با توجه به شناختی که از روش‌های مطالعه‌ات پیدا کرده‌ای، چه روشی برای این درس‌ها داری که برایت مفید بوده است؟

روش مطالعه‌ام برای درس فیزیک به این صورت است که ابتدا به تدریس دبیر توجه کامل می‌کنم. دبیرمان در کلاس برای هر مبحث، مثال‌های زیادی حل می‌کند. مثلاً ممکن است در یک جلسه، ۱۰ تا ۱۲ مثال در کلاس حل شود. بعد از آن، وقتی به جزوه و مثال‌های دبیر مسلط شدم، خودم تست کار می‌کنم. هر دو یا سه‌روزیک‌‌بار تست حل می‌کنم و آن‌قدر این کار را ادامه می‌دهم تا اشتباهاتم کاهش پیدا کند. هر سؤالی حل می‌کنم، سعی می‌کنم سؤالات مشابه بعدی‌اش را با سرعت بیشتری حل کنم. برای جمع‌بندی بهتر، سؤالاتی را که پاسخ‌ اشتباه داده‌ام، دوباره حل می‌کنم.

ادبیات را با چه روشی می‌خوانی؟

در بخش آرایه‌های ادبی درس ادبیات، هر آرایه را یک بار یاد می‌گیرم. بعد از آن بستگی به خودم دارد که در متن‌ها یا شعرهایی که می‌خوانم تک‌تک آرایه‌ها را تشخیص بدهم. متن کتاب را برای تسلط بر مبحث املا می‌خوانم و واژه‌نامه را برای حفظ واژه‌ها مطالعه می‌کنم. بعد هم مرور می‌کنم. سعی می‌کنم پیش از تدریس دبیر، آرایه‌ها را در شعرهای کتاب پیدا می‌کنم. بعد از آن هم تست‌های قرابت‌معنایی و آرایه کار می‌کنم. هم درس‌به‌درس و هم موضوعی کار می‌کنم.

نقش خانواده‌ات در پیشرفت تو چیست؟

پدرم معلم است و این ‌سال‌ها بیشتر با مادرم کار می‌کردم. پدر و مادرم هر زمان کتابی خواستم، بلافاصله برایم تهیه کرده‌اند. در خانه‌ی ما به‌خصوص به‌دلیل تلاشگربودن برادرم، فضای درسی خوبی حکمفرماست. یادم می‌آید زمانی که ششم دبستان بودم و خودم را برای آزمون تیزهوشان آماده می‌کردم، برادرم هم خودش را برای کنکور کارشناسی‌ارشد آماده می‌کرد. آن سال فضای خانه‌ی ما بسیار آرام بود و تلویزیون به‌ندرت روشن می‌شد تا ما در کنار هم درس بخوانیم و به نتیجه برسیم. این سه سالی هم که برای کنکور آماده می‌شوم، پدر و مادرم فضایی در خانه برایم ایجاد کرده‌اند تا فقط دغدغه‌ی درس را داشته باشم. مادرم در برنامه‌ریزی کمکم می‌کند. پدر و مادر و برادرم پیگیر کارنامه‌ها و نتایج آزمون‌هایم هستند. برادرم با تجربه‌ای که دارد، کارنامه را با دقت می‌بیند. وقتی به او می‌گویم که در شهر رتبه‌ی دوم شدم، رتبه‌ی کشوری‌ام را می‌پرسد و تأکید می‌کند که خودم را در سطح کشور بسنجم.


ساعت‌های فراغت خود را چگونه می‌گذرانی؟

به کلاس زبان می‌روم. خواندن رمان را خیلی دوست دارم؛ ولی در طول سال تحصیلی اولویتم با درس‌خواندن است. دو تابستان اخیر هم در چاپخانه‌ای کار می‌کردم.

چه شد که رشته‌ی تجربی را انتخاب کردی؟

همیشه از خودم پرسیده‌ام که اگر در کشور دیگری بودم، باز هم این رشته را انتخاب می‌کردم. من حقوق و پزشکی را دوست دارم؛ اما در نهایت، به دلیل شرایط کاری بهتر، رشته‌ی تجربی را انتخاب کردم تا در رشته‌ی پزشکی ادامه‌تحصیل دهم.


منبع :

Menu