قهرمان پیشرفت: امیر رستمیمقدم از کرمان
از رتبهی ۲۵۶۷۸ سال ۹۷ تا رتبهی ۳۰۰ سال ۹۸
امیر رستمیمقدم در یک نگاه
شهر: کرمان
سالهای حضور در کانون: سوم و چهارم دبیرستان و یک سال فارغالتحصیل بهمدت ۳ سال
رتبهی سال ۹۷: ۲۵۶۷۸ تجربی
رتبهی سال ۹۸: ۳۰۰ تجربی
میانگین تراز 3آزمون اول: 6801
میانگین تراز 3 آزمون آخر: 7277
میانگین تراز کل: 7109
میانگین تراز سال قبل: 6621
رشتهی قبولی: پزشکی دانشگاه علومپزشکی تهران
تحصیلات و شغل پدر: مهندس برق، بازنشستهی صنایع مس شهید باهنر
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی رادیولوژی، خانهدار

از چه سالی به کانون آمدید؟
از سوم دبیرستان در آزمونهای کانون شرکت کردم.
دلیل حضور شما از سالهای پایه در آزمونهای برنامهای چه بود؟
با مشورتگرفتن از دوستانی که زودتر در آزمونهای کانون ثبتنام کرده بودند، از کانون شناخت نسبی پیدا کردم. از طرفی، اکثر رتبههای برتر از این آزمونها استفاده میکردند و فراگیر بود. من هم استفاده از این آزمونها را در اولویت قرار دادم.
در سالهای پایه از چه ترازی شروع کردید؟
از حدود تراز ۵۵۰۰ شروع کردم. در سال سوم دبیرستان و بخش عمدهای از سال چهارم، پیشرفت چشمگیری نداشتم؛ اما از اواخر سال چهارم، با تغییر رویکردم در درسخواندن و برنامهریزی توانستم آمادگی روحی و فکری لازم را برای پیشرفت به دست آورم.
مهمترین ویژگی آزمونهای برنامهای کانون چیست؟
درسخواندن بدون آزمون، حداقل برای من، باعث میشد نظم ذهنی برای رسیدن به ساعت مطالعاتی بالا و راندمان قابلقبول را نداشته باشم. مدیریت حجم زیاد مطالب در طول سال و داشتن برنامهی هوشمندانه و منظم برای مرور چندینبارهی آن مطالب از هر کسی برنمیآید.
کدام درسها نقطهقوت شما در آزمونها بود؟ روش مطالعهی شما در این درسها چه بوده است؟
برای من درسهای زیست و فیزیک و همچنین درسهای دینوزندگی و زبان انگلیسی نقطهقوت بود. برای زیستشناسی سعی میکردم تعادل و تناوب خاصی را بین خواندن مطالب و تستزدن ایجاد کنم و همیشه تعداد تست بالا در این درس را برای خودم در اولویت قرار داده بودم. در درس فیزیک نیز با اینکه در سال اول کنکور نمیتوانستم نمرهی بالای ۳۰ در آزمونها بیاورم، در سال دوم کنکور، با اعتمادبهنفس بیشتر و نظم فکری و همچنین وقتگذاشتن برای تستزدن، در این درس، دیگر نمرهی زیر ۸۵ نداشتم. درس دینوزندگی را هم بیشتر با روش تصویرسازی از صفحات و مطالب کتاب درسی میخواندم و مرور میکردم. در درس زبان چون قبل از کنکور آن را کار کرده بودم، تسلط خوبی داشتم.
از کدامیک از کتابهای کانون استفاده میکردید؟ مزیت این کتابها چه بود؟
از کتابهای سهسطحی کانون استفاده میکردم. در اغلب درسها قبل از آزمون یا نزدیک کنکور، برای مرور مطالب، به اندکی تستزدن نیاز است؛ البته تستهایی که هم باکیفیت باشند و هم تعدادشان به حدی باشد که وقت زیادی از فرد نگیرد. یکی از کتابهایی که این دو ویژگی را در خود داشت، کتابهای سهسطحی کانون بود.
مزیت کتابهای کانون نسبت به سایر انتشارات چیست؟
شناسنامهداربودن اکثر تستهای کتابهای کانون، مزیت بزرگ این کتابهاست.
مهمترین ویژگی آموزشی (شخصیت آموزشی) شما چیست؟
هیچوقت از داشتن ایدهها و فکرهای بلندپروازانه خجالت نکشیدهام. مهمترین ویژگی شخصیتی من در سال پشت کنکور همین بلندپروازیها بود، اگر بخواهیم رسیدن از نمرهی ۳۰ به ۹۵ در درس فیزیک در طی چند ماه را بلندپروازی بدانیم.

پدر و مادرتان چگونه با شما همراهی میکردند؟
برای اولین بار معنای واقعی پختگی شخصیت را درک کردم. زمانی که در آن شرایط همه از من رو برگردانده بودند و حتی کمترین رغبتی برای صحبتکردن و کمک به من را نداشتند، پدر و مادرم به تواناییهایم اعتماد کردند. هرچند بلندپروازیام را چندان منطقی نمیدانستند، صرفاً به این حرف اکتفا کردند که به آنها گفتم وقتی میتوانم هدفم را در ذهنم ایجاد کنم، پس در دنیای واقعی هم میتوانم آن را بسازم. آنها قویترین پشتوانه برای ادامهی راه و رسیدن به ایدئالها را همین افکار بلندپروازانه و حتی غیرمنطقی اما بههمراه تلاش مضاعف متناسب با آن افکار میدانستند. نمونهای از پختهبودن شخصیت را در پدر و مادرم دیدم و خودم را تا ابد مدیون آنها میدانم.
نمرههایتان در کنکور چند شد؟
در سال ۹۷: زمینشناسی ۰، ریاضی ۱۶، زیستشناسی ۳۵، فیزیک ۱۸، شیمی ۱۴، ادبیات ۴۲، عربی ۵۶، دینوزندگی ۴۹ و زبان ۸۴. در سال ۹۸: زمینشناسی ۱۸، ریاضی ۵۳، زیستشناسی ۹۷، فیزیک ۶۴، شیمی ۸۰، ادبیات ۶۶، عربی ۶۰، دینوزندگی ۱۰۰ و زبان ۹۰. در زیست و فیزیک و دینوزندگی از همه قویتر بودم؛ اما در کنکور، فیزیک و بخشی از شیمی را بهدلیل حال نامساعد جسمیام هرگز نتوانستم به حد انتظارم نزدیک کنم و روی نتیجهی نهاییام خیلی تأثیر منفی گذاشت.
روش مطالعهی شما در درس زیستشناسی چگونه بوده است؟
کتاب درسی اولین و آخرین مرجعم بود و سعی میکردم خودم را زیاد درگیر درسنامهها و مجموعهی نکات متفرقهی کتابهای مختلف نکنم. تلاش اصلیام این بود که بیشترین تعداد تست را با توجه به زمانی که داشتم، کار کنم.
چگونه از انواع کارنامهها استفاده میکردید؟
بیشترْ از کارنامهی اصلی آزمونها استفاده میکردم.
نحوهی مطالعهتان در دوران جمعبندی چگونه بود و از کدام منبع استفاده میکردید؟
در طول دو سالی که کنکور دادم، خودم برنامهریزی میکردم و روشهای مطالعاتی زیادی را در این مدت امتحان کردم؛ بنابراین برای دوران جمعبندی شناخت خوبی از نقاط قوت و ضعفم داشتم و میدانستم چه مباحثی برای مرور کردن اولویت دارد. همچنین ترتیب و دفعات این مرورها را میدانستم. با کمک همان منابعی که در طول سال استفاده کرده بودم و اندکی هم از منابع جدید توانستم در بازهی زمانی بعد از عید اکثر درسها را آنطور که میخواستم، مرور و بازیابی کنم.
ساعت مطالعاتیتان به چه صورت بود؟
در سال اول کنکور، بهطور میانگین ۶ تا ۷ ساعت در روز درس میخواندم. نزدیک عید کاهش پیدا کرد و حتی در بازهای به صفر هم رسید. در سال دوم، سعی کردم پیوستگی در درسخواندن را به ساعت مطالعاتی بالا در طی روز ترجیح دهم. از اواخر تابستان با میانگین ۷ ساعت در روز شروع کردم و تا عید به ۹ ساعت مفید رساندم. از اواخر فروردین نیز تا نزدیک کنکور ساعت مفید مطالعهام را به ۱۰ تا ۱۱ ساعت رساندم.
کانون چه دستاوردهای مهمی برایتان داشت؟
بزرگترین دستاوردی که کانون برایم داشت، نظم ذهنی برای خواندن مطالب و مرور آنها بود. این کار بهتنهایی خیلی سخت است.
آیا از مجلهی آزمون هم استفاده میکردید؟
در سال اول، قسمت مصاحبه با قهرمان پیشرفت را میخواندم. از سال دوم تصمیم گرقتم بهجای اینکه خوانندهی آنها باشم، نویسندهی آنها باشم تا روزی خودم قهرمان پیشرفت شوند و داستان من را بخوانند.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
در سال اول کنکورم در تحلیل آزمون کاهلی میکردم و حتی بعضی از آزمونها را تحلیل نکردم. در سال دوم، همهی آزمونها را چه با نتیجهی خوب چه بد، با دقت تحلیل میکردم.
در آزمونها چه ترازی کسب میکردید؟
سوم دبیرستان میانگینترازم حدود ۵۸۰۰ بود. در سال اول کنکور، میانگینترازم به ۶۴۰۰ رسید. در سال دوم کنکور میانگینترازم تا قبل از عید حدود ۷۲۰۰ بود و بعد از عید در آزمونهای جامع کانون توانستم رتبههای خوبی کسب کنم و در آزمونی که یک هفته قبل از کنکور برگزار شد، ترازم حدود ۷۵۰۰ شد.
روز قبل از کنکور مشکلی نداشتید؟
آن روز در مقایسه با بقیهی روزها آرامش بیشتری داشتم.
روز کنکور چگونه گذشت؟
ابتدا هیچ استرسی برای کنکور نداشتم و تا ابتدای درس عربی هم خوب پیش رفتم؛ اما در اواسط امتحان دچار درد و دلپیچه شدم. بهجز درس عربی، توانستم بقیهی درسها را همانطور که میخواستم، پاسخ بدهم؛ اما در درسهای اختصاصی، بهخصوص فیزیک و سؤالات ابتدایی شیمی، افت کردم و نتیجهام آنطور نشد که انتظار داشتم.
به دانشآموزان کنکوری چه پیشنهادی میکنید؟
اگر میخواهند به مطلوبشان برسند، بهتر است بهجای پرسوجو از افراد مختلف برای یافتن بهترین مسیر برای رسیدن به موفقیت، کمی به حرفهای شخصیت درونی خودشان که بلندپروازانه به دنبال هدفهای والاست، گوش کنند و به پیشنهادهایش اعتماد کنند.

