دورة افشاریه:
تداوم سنت فرنگیسازی دورة صفویه
نمونة مشخص معماری این دوره: محل حکمرانی نادر (با تأثیرپذیری از معماری هند) ← کلات نادری
دورة زندیه:
پدیدآمدن مکتب زند یا مکتب گل در شیراز
نقاشی زندیه:
بیشترین توجه به نقاشیهای گل و مرغ و نقاشی زیرلاکی (انتقال به هنر قاجار)
نقاشیهای رنگ و روغن با ابعاد بزرگ، نقاشیهای لاکی و روغنی و گل و مرغ
شیوههای جدید هنری (نقاشی بر اشیاء مختلف از جمله قاب آیینه، صندوقچههای جواهر و ...)
دورة قاجاریه:
برخوردار از میراث هنری صفویه از طریق زندیه
هنرهای قاجاریه: نقاشیهای دیواری، تک نسخهها، نقاشیهای لاکی روغنی و پشت شیشه، نقشبرجستههای سنگی و ساخت بناها و کاخها.
نگارگری و نقاشی قاجاریه:
گرایش به هنر غربی و فرنگیسازی (در منظرهسازی و پسزمینة نقاشیها، صورتسازی و دورشدن از نگارگری ایران)
تلفیق نقاشی و معماری (به ویژه در کاشیکاری بناها)
گرایش به هنر اروپایی، اشرافی و درباری با تأسیس مدرسة دارالفنون و دارالصنایع (اولین مرکز دولتی آموزش هنر)
معماری قاجاریه:
تلفیق عناصر سنتی
شکل ظاهری معماری اروپایی (عمارت شمسالعماره)
خوشنویسی قاجاریه:
بیشتر به شیوة نستعلیق: الف) به شکل سیاهمشق ب) نگارش مناسب برای چاپ سنگی
زمینههای بروز گرایش مردمی در هنر این دوره :
آثار چاپ سنگی، کتابآرایی، پردههای قلمکار، نقوش کاشیکاری و نقاشی دیواری در مکانهای عمومی و مذهبی
شکلگیری رسانههای جدید:
تحت تأثیر هنر غرب
ایجاد روزنامه و مطبوعات، عکاسی و سینما
تحول در زمینههای فرهنگی و اجتماعی
گرایش های هنری دوره قاجار:
همزمان با انقلاب مشروطه،
نقاشی پشت شیشه (پشت بدل):
در زمینه هنرهای سنتی و مذهبی و عامیانه،
مورد استفاده برای شمایل سازی و مصورسازی قصههای مذهبی
نقاشی قهوهخانهای (خیالیسازی):
گرایش به مضامین مذهبی و حماسی
در شکلهای پردهای، نقاشی و نقاشی دیواری در مکان های عمومی
به روش رنگ و روغن
بیان چند واقعه در کنار یکدیگر در مفهومی داستانگونه
شکلگیری هنر آکادمی و رسمی :
تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه توسط کمال الملک
نوعی نقاشی ایرانی
گرایشات هنر غربی و شاعرانه
دارای چشم اندازهایی از مکان های واقعی
بیانکنندة هنر رسمی
