سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 بهمن 98 + فایل صوتی

در این مطلب مقاله کاظم قلمچی در مورد ایام طلایی نوروز و صحبت‌های ایشان در جلسه نفرات برتر را در آزمون 25 بهمن باهم می‌خوانیم...

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 بهمن 98 + فایل صوتی

مقدمــــــه


سه نکته:  1)قبل از عید   2)پس از عید  3)تابلوی نوروز برای همه پایه ها

نکته اول : تابلو نوروزی فقط برای دوازدهمی ها نیست !

در مورد برنامه ریزی به طور خاص برای نوروز صحبت خواهیم کرد؛ منظور از ابزار، تابلو نوروزی و یا بدون تابلوی نوروزی است. اگر بتوانیم تفکر واضحی داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از ابزار جلو برویم، نتیجه بهتری خواهیم داشت.

این مطلب را برای دانش آموزان کنکوری نوشته ام اما دوران نوروز برای دیگر دانش اموزان نیز هست. اما امسال برای دانش اموزان یازدهم برنامه ویژه ای داریم که بتوانند در نوروز با استفاده از کتاب جمع بندی سال دهم را جمع بندی کنند و یک ازمون هدیه داشته باشند. نتیجه این است که پشتیبانان یازدهم و همکاران ما می توانند این مقاله را برای دانش اموزان یازدهمی انطباق دهند.

همچنین برای دانش اموزان ششم و نهم نیز این مقاله کاربرد دارد چون امسال آزمون تیزهوشان دارند.

این مطلب برای کسانی است که آرزوهای بزرگتری دارند و پدر و مادرشان بیشتر به درس آنها توجه می کنند. دانش اموزان هفتم نیز تابلوی نوروز دارند اما این مقاله را صرفا برای دانش آموزان کنکوری نوشته ام اما قابل انطباق به دانش آموزان یازدهمی نیز هست.


نکته دوم : آزمون 23 اسفند را دست کم نگیرید!

موضوع دیگر این است که در این مطلب تنها درباره نوروز نوشته ام اما مقاطع دیگر یعنی تا 23 اسفند ( 4هفته ) باقی مانده که در آن آزمون امتحانی که میدهید نصف نیم سال دوم را جمع بندی می کنید. این سه آزمون را بسیار مهم بدانید :

23 اسفند : جمع بندی نیم سال دوم ( نصف نیم سال دوم ) .

7 فروردین : پایه را آزمون میدهیم .

15 فروردین : نیم سال اول دوازدهم را جمع بندی می کنیم .

85درصد مباحث کنکور را در این سه ازمون دوره می کنیم. جمع بندی 23 اسفند را دست کم نگیرید. فرق شما کنکوری ها با دانش آموزان پایه های پایین تر این است که انها در ازمون 23 اسفند جمع بندی آزمون نمیدهند چون کار شما سه برابر ( دهم، یازدهم و دوازدهم ) است. به همین دلیل حجم کار کنکوری ها کمی بیشتر است. موقعی که کار زیاد است و وقت کمتری داریم، برنامه ریزی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

قبل از اینکه به دوران طلایی نوروز برسیم، این دوره که در حال مطالعه نیم سال دوم هستیم را نباید کم اهمیت فرض کنیم. کار در این مرحله زیاد است. پیام من به شما این است که به نیم سال دوم کم توجهی نکنید. شما دروس نیم سال اول را در تابستان نیز خوانده بودید. اکنون معجزه و رمز برنامه راهبردی کانون را متوجه می شوید. ما همه دروس را تا عید تمام نمی کنیم اما دروس پایه را تا عید تمام می کنیم.

طنز مدیریت زمان! در وقت صرفه جویی می کنیم سپس وقت های صرفه جویی شده را هدر می دهیم! آنها که تا عید دروس را تمام می کنند بعد از عید برنامه ای برای مطالعه ندارند! بعد از عید دروس پایه را می خوانیم اما به شکل موضوعی و مجموعه ای؛ این کاری است که از سال گذشته شروع کرده ایم. آشفتگی از جایی شروع می شود که از بعد از عید مدرسه نمی رویم! توصیه این است که بعد از عید مدرسه بروید. نفر اول کشور در رشته منحصرا زبان حتی شاید از معلم زبانش هم زبانش بهتر بود اما بعد از عید هم مدرسه رفت. زیبا رهبر از مدرسه فرزانگان یک تا آخر مدرسه رفت و رتبه 6 کشور را کسب کرد. خودتان بخوانید اما مدرسه را کم اهمیت ندانید. استثنائاتی وجود دارد اما یک نفر در برابر صد نفر هستند! اگر می خواهید تقلید کنید از وجه غالب ایده بگیرید نه استثنائات!


نکته سوم : پروژه هفتم پروژه پرچالش و حساسی است !

پرچالش ترین پروژه در میان پروژه های کانون پروژه هفتم است؛ بعد از عید همین که تصمیم میگیرید خودتان بخوانید این موضوع حساس است؛ از مسیر جدا نشوید. قطاری که از ریل جدا شده به ظاهر آزاد است اما به هیچ مقصدی نمی رسد. پروژه7 حساس ترین پروژه پس از عید است. دانش آموز می گوید این همه درس باقی مانده پس بهتر است خودم بخوانم! جدا شدن از برنامه همانا و آشفتگی ذهن همانا! این امر منکر این نیست که شما برنامه ریزی نکنید؛ خیر، بلکه باید برنامه ریزی شخصی هم داشته باشید. اما نه اینکه همه کارها را خودتان انجام دهید. درصد غیبت پس از عید بالا میرود، پس به برنامه راهبردی پایبند و در آزمون ها حاضر باشید. اگر در نوروز ترازتان پایین آمد نگران نشوید؛ جدی تر ها در نوروز درس می خوانند و آزمون می دهند.


کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟

اینکه مثلا از شما بپرسم از تهران تا اصفهان را پیاده یا با ماشین میروید ممکن است بخندید چون ماشین ابزار شما برای رسیدن به این مقصد است؛ پس برنامه ریزی نیز ابزار است برای رسیدن به هدف.

همه دانش آموزان مطمئن هستند که در عید درس می خوانند اما وقتی میپرسیم آیا تابلو نوروز تکمیل می کنید یا نه هیچکس جواب قطعی نمیدهد! چون در برنامه ریزی شک دارید. باید از ابزار استفاده کنید. اینکه فقط یک سری چیزهای ذهنی در سرتان باشد کافی نیست و باید نقشه راه داشته باشید.

از روز 23 اسفند تا 15 فروردین ، سه هفته فرصت دارید تا عقب ماندگی ها و یادگیری های ناقص را تکمیل کنید و در دو سکوی مقایسه ای نسبت به آزمون های 27 دی و 11بهمن پیشرفت خود را اندازه گیری کنید . در جلسه ی قبل پیشنهاد کردم درس ها و مبحث ها را به سه گروه تقسیم کنید : مبحث هایی که می توانید در این سه هفته کامل مطالعه کنید . مبحث هایی که کافی است رفع اشکال و تثبیت کنید و مبحث هایی که ممکن است فعلا کنار بگذارید و در ایستگاه جبرانی بعدی و در دوران جمع بندی به سراغ آن ها بروید.

دو سکوی مقایسه ای دیگر نیز داشته ایم. 21 تیر و 5 مهر؛ پس برای پایه سه سکوی مقایسه ای داریم. اما امسال کار جدیدی انجام دادیم تا کسانیکه آن دو سکو را از دست داده اند نیز بتوانند بهره ببرند. در مورد تعیین مباحث و تقسیم آنها حتما نیاز است دانش آموز با پدر و مادر مشورت کند. با دوستانتان  و با مشاورتان صحبت کنید و با کمک آنها در قبال این مباحث تصمیم بگیرید.


درس را کنار نگذارید ، مبحث را می توانید. کل یک درس را کنار نگذارید؛ برخی مباحث را می توانید کنار بگذارید اما درس را به طور کلی کنار نگذارید.

در مورد کنار گذاشتن بعضی مبحث ها لازم است تاکید کنم اگر فکر می کنید در درسی ضعیف هستید ، آن درس را به طور کلی کنار نگذارید بلکه بعضی مبحث های آن درس را برای نوروز حذف کنید . در واقع واحد برنامه ریزی را برای نوروز مبحث ( فصل ، بخش ) در نظر بگیرید و روی مبحث ها تصمیم بگیرید و هیچ گاه یک درس را به طور کامل  از برنامه ی خود حذف نکنید .

واحد برنامه ریزی در دوران نوروز درس نیست بلکه مبحث است! حتی خود موضوع نه (مثلا کاربرد مشتق نه ) بلکه زیر موضوع ها را در نظر میگیریم؛ همین که اسم مبحث را ببینید متوجه می شوید روی آن چه میزان تسلط دارید. دکارت می گوید یادگیری چیزی جز طبقه بندی نیست.


برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار؟

اکنون می خواهیم درباره ی نحوه ی برنامه ریزی برای نوروز گفت وگو کنیم . آیا برنامه ریزی برای نوروز را به طور ذهنی انجام می دهید یا این که می خواهید از ابزار تابلوی نوروزی برای برنامه ریزی نوروز استفاده کنید . فایده ی داشتن ابزار این است که توانایی شما را چند برابر می کند .


کدام یک از شما از ابزارها و نقشه های پیش بینی کننده استفاده می کنید ؟ 

اغلب شما از این نقشه ها استفاده میکنید مثل نقشه هایی که راه را به شما نشان میدهد. ابزار به شما کمک می کند تا توانایی شما چندبرابر بشود. این فایده ابزار است. اینکه می گویید «خودم میدانم چکار کنم» کافی نیست. شخص حتی اگر قهرمان جهان هم باشد بازهم نیاز به مربی دارد. ابزار، دانش متراکم است؛ برای برنامه ریزی از ابزار استفاده کنید. ذهن شما باید متمرکز شود.


 دو ویژگی تابلوی نوروزی :

تابلوی نوروز هم مثل دفتر برنامه ریزی  دو ویژگی  دارد که شما را قانع می کند از آن استفاده کنید : اول این که نوشتن و تکمیل تکمیل تابلوی نوروز خیلی ساده است و تنظیم آن زمان کمی می خواهد . البته خودتان می توانید تصمیم بگیرید و زمان بیشتری برای تنظیم آن بگذارید  و دوم این که تابلوی نوروزی هم مثل دفتر برنامه ریزی جای خلاقیت و ابتکار برای خود شما دارد و تابلوی نوروزی شما مخصوص خود شما و متناسب با نیازهای خود شما تنظیم می شود.

کسی که می خواهد از ابزار استفاده نکند مثل کسی است که مثلا بجای اینکه از طریق جاده مسافرت کند، بگوید از بیابان میروم! اگر در جاده حرکت کنید در عین حال نیز خلاقیت دارید و خودتان فکر می کنید. اینگونه نیست که دیگر اگر وارد جاده شدید، قدرت تصمیم گیری تان را از دست بدهید.


با مبحث ها شروع کنید!

در تابلوی نوروزی نام مبحث های آزمون را می بینید . با مارکر یا مداد رنگی مشخص کنید وضعیت شما در هر مبحث چگونه است : از رنگ آبی برای خیلی خوب ، سبز برای خوب  ، زرد برای متوسط و از رنگ  قرمز برای نیاز به تلاش زیاد استفاده کنید . برای رنگ آمیزی می توانید از کارنامه ی مبحثی و نمره های چند از 10 کمک بگیرید و فقط به تصور و استنباط خودتان اتکا نکنید . در ستون دیگر مشخص کنید که برای آن مبحث چه برنامه ای دارید ؟ مطالعه ی کامل ؟ رفع اشکال و تثبیت و تست زدن ؟ یا حذف کردن و کنار گذاشتن در ایام نوروز؟

چرا گفته ایم رنگ کنید چون رنگ به شما پیام میدهد؛ یک جمله معروف وجود دارد که می گوید یک عکس بیش از یک مقاله می تواند حرف بزند. مبحثی که خیلی خوب هستید را آبی می کنید و ... . مثلا از دور که به تابلو نگاه می کنید نقطه ای را می بینید که زرد رنگ است و جای دیگر سبز رنگ است. این تصمیم شماست که به سراغ کدام یک بروید و ریشه در خودآگاهی شما دارد. این تابلو چون همیشه جلوی شماست باعث می شود دائم به آن فکر کنید و چون مشخص است راحت تر می توانید تصمیم بگیرید.

ممکن است بگویید این رنگ آمیزی کردن برای کودکان است! اما امروزه بسیاری از بزرگسالان عکس و نقاشی هایی را رنگ آمیزی می کنند و این اصلا چیز بدی نیست.


سه نوع منبع برای نوروز

منابع مطالعه و یادگیری ، منابع  آزمون جامع  ، منابع تمرین روی مبحث ها

گاهی باید مجموعه ای تست بزنید و گاهی تنها برای یک مبحث تست کار کنید. گاهی یک مربی فقط برای یک تاکتیک تمرین میدهد ( مثلا فقط برای ضربه ایستگاهی ) اما گاهی نیز مربی از بازیکنانش می خواهد تا مثلا برای یک ربع با یکدیگر فوتبال بازی کنند و این تمرین کلی است. در نوروز نیز شما آزمون میدهید که این آزمون کلی است و آزمونی جامع است اما از سویی دیگر شما برای مباحث مختلف برنامه های گوناگون دارید. توصیه من به شما این است که در نوروز آزمون های جامع زیاد کار کنید. اگر مبحثی را بلد نیستید دیگر آنجا وجه درس خواندن بر تست زدن غلبه دارد و باید از ریشه و اساس در آن مبحث درس بخوانید.

در یک ستون از تابلوی نوروز ، منابع مطالعاتی خود را برای نوروز مشخص می کنید . اگر می خواهید مبحثی را به طور کامل مطالعه کنید از کتاب درسی و جزوه ها و یاداشت های خودتان استفاده می کنید . خوب است منبع خود را برای درس ها و مبحث هایی که می خواهید به طور کامل مطالعه کنید ، مشخص کنید .

90 درصد کار را باید قبل از نوروز انجام بدهید. اما گروهی نیز معتقدند که چو فردا رسد فکر فردا کنی! اگر همه کارها را از قبل انجام دهید در نوروز دیگر فقط بدنبال نتیجه هستید و سرتان شلوغ نمی شود. یکی از دلایل موفقیت، زود و به هنگام شروع کردن است. هرچیزی دوبار ساخته می شود : یک بار در ذهن ما و یکبار در عالم واقع. این برنامه را در ذهنتان از قبل بسازید. منابع مطالعاتی خود برای عید را از قبل مشخص کنید و در نوروز فقط اجرا کنید.

در مورد مبحث هایی که می خواهید رفع اشکال و تثبیت کنید  از منابع تستی استفاده  می کنید. در تابلوی نوروز، تعداد پیمانه ها و شماره ی پیمانه ها  از کتاب های آبی و شماره ی تست ها در کتاب نوروز را مشخص کرده ایم .

علاوه بر این می توانید آزمون های جامع قبلی را نیز دوباره امتحان بدهید و از سایت کانون کارنامه ی معادل هم بگیرید . وقتی یک بار دیگر آزمون 21 تیر و 5 مهر و 11 بهمن را امتحان می دهید  خودتان را تعیین سطح می کنید و در هر روز  یک مطالعه ی جامع و 360 درجه را انجام می دهید .  آزمون های جامع قبلی کانون و آزمون های  کتاب نوروز سبب می شود شما در هر روز هم روی برخی مباحث متمرکز شوید و هم این  که تمام درس ها را یک بار مطالعه کنید .  برنامه ی آزمون های جامع دوران نوروز را روی سایت کانون مشاهده کنید و در برنامه ی نوروزی خود بگنجانید.

مشابهت روش مربیان ورزشی و درس خواندن در دوران نوروز و دوران جمع بندی

به روشی که مربیان ورزشی دارند توجه کنید : مربیان در هر نوبت تمرین معمولا روی تکنیک ها و تاکتیک های خاصی تمرکز می کنند اما در پایان یک مسابقه ی تمرینی را هم انجام می دهند یعنی در هر نوبت هم روی  مهارت های جداگانه تمرکز می کنند و هم این که در پایان ، همه ی مهارت ها را در قالب یک مسابقه ی آزمایشی جمع بندی می کنند . شایدتوجه کرده اید که معمولا بازیکنان از مسابقه ی آزمایشی پایانی لذت بیشتری می برند. بسیاری از تئوری های مدیریتی امروزه از ورزش گرفته می شود.

تمرین های تستی شما در هر روز در سه مرحله انجام می شود :  در ابتدا ، یک مجموعه از کتاب نوروز یا آزمون های جامع قبلی کانون ، سپس در طول روز برای هر درس که می خواهید رفع اشکال کنید ، تست های پیمانه ای و متمرکز فقط برای همان مبحث  و در پایان روز یک مجموعه ی دیگر به صورت جامع از تمام درس ها و یا از یک درس به انتخاب خودتان . پیشنهاد اصلی من برای تمرین های روزانه این است در برنامه ی خود دونوع تمرین تستی را بگنجانید ، تمرین مجموعه ای و جامع از همه ی درس ها  و تمرین متمرکز روی مبحث ها در طول روز . تمرین مجموعه ای را می توانید در ابتدا یا انتهای روز یا در هر دو نوبت انجام دهید . 

هردو نوع تست زدن را در طی روز داشته باشید. هرچقدر به پایان نزدیک می شویم کار مجموعه ای بیشتر انجام بدهید. مجموعه ای که کار می کنید بهتر یاد میگیرید. اما این به آن معنا نیست که تست مبحثی و جدا جدا را حذف کنید. کتاب نوروز، کتاب جمع بندی، کتاب زرد عمومی و کتاب زرد اختصاصی از منابعی هستند که در دوران نوروز به شما کمک می کنند. در کتاب زرد اختصاصی دیگر کنکور 1396 وجود ندارد چون قدیمی شده است.

در عید کجا کارنامه معادل به دانش آموزان میدهیم و کجا کارنامه دهکی ؟

جایی که آزمون قبلا برگزار شده است ( مثلا آزمون 21 تیر ) کارنامه معادل داده می شود و در آزمون های کتاب نوروز و کتاب جمع بندی کارنامه دهکی داده می شود چون قبلا برگزار نشده است. در کارنامه معادل شما متوجه می شوید که در آزمون 21 تیر چه جایگاهی داشته اید و یا حتی اگر در آن آزمون نیز شرکت کرده اید میتوانید خودتان را مقایسه کنید.

چند ساعت ، چند از 10  

 در تابلوی نوروز و برای تنظیم برنامه ی نوروز زمان مطالعه را  هم باید تعیین کنید  ( هم  به صورت مجموع و هم  به صورت درس به درس و مبحث به مبحث ).

فرض کنیم در ایام نوروز می خواهید روزی 10 ساعت مطالعه کنید پس مجموعا 200 ساعت زمان برای دوران نوروز دارید . برای تشخیص این که توان زحمت کشی تان چقدر است ، به دفتر برنامه ریزی مراجعه کنید و بر اساس توانایی واقعی خودتان هدف گذاری کنید . بر مبنای عملکرد گذشته ی خودتان می توانید مطمئن شوید که واقعا روزی چند ساعت مطالعه می کنید و توان شما در چه حد است . اگر تاکنون دفتر برنامه ریزی را به طور کامل نمی نوشتید هم اکنون شروع کنید و در ایام نوروز دفتر برنامه ریزی را  به طور منظم بنویسید و تکمیل کنید . برای تکمیل دفتر برنامه ریزی روزی یک دقیقه کافی است .

 تکمیل دفتر برنامه ریزی و تابلوی نوروزی زمان زیادی از شما نمی گیرد.

 اگر معلوم شد که برای مثال می توانید در سه هفته ی دوران طلایی نوروز دویست ساعت مطالعه کنید برنامه ای که برای هر درس در نظر می گیرید باید متناسب با همین دویست ساعت باشد و یک برنامه ی پر حجم و پانصد ساعته را برای ایام نوروز درنظر نگیرید . برنامه ریزی و هدف گذاری تان باید واقع بینانه باشد . در ایام نوروز دو آزمون دارید  برای آزمون 7 فروردین دوهفته و برای آزمون 15 فروردین یک هفته فرصت دارید . تعداد تست ها و تعداد صفحاتی  را که می خواهید مطالعه کنید متناسب با همین زمان در نظر بگیرید .برای دانش آموزی که در ایام نوروز 200 ساعت مطالعه می کند برای هر درس به طور متوسط  در آزمون 7 فروردین 15 ساعت و برای آزمون دوم ( پانزده فروردین ) 10 ساعت زمان دارد .

این ساعت های گفته شده به طور متوسط است تا بدانید حدودا چه میزان زمان دارید.

هدف گذاری روی نتیجه ، هدف گذاری چند از10

آخرین ستون تابلوی نوروزی مربوط به هدف گذاری چند از 10 شما و نمره هایی است که می خواهید در آزمون های 7 فروردین و 15 فروردین به دست آورید . می توانید ابتدا هدف گذاری کنید و سپس متناسب با هدف گذاری چند از 10 ساعات مطالعه ی هر درس را تعیین کنید یا این که ابتدا برنامه و منابع خود را مشخص کنید و سپس برای هر درس هدف گذاری چند از 10 را انجام دهید .

دو روش برای هدف گذاری داریم؛ یا اول هدفگذاری می کنیم و بعد برنامه ریزی می کنیم و یا اول برنامه ریزی و سپس هدفگذاری می کنیم. هدفگذاری های خود را بنویسید. ویکتور هوگو می نوشت و یاد میگرفت. هدفگذاری خود را بنویسید تا در دسترس شما باشد.


سخن پایانی

دوران نوروز یک ایستگاه جبرانی مهم است . گویی زمان متوقف شده و شما می توانید یادگیری های ناقص خود را کامل کنید، بر آن چه قبلا آموخته اید مسلط شوید و در جاهایی که نیاز دارید رفع اشکال کنید . توهم فراموشی را بشناسید و چیزهایی را که فکر می کردید یادتان رفته اما واقعا بلد بودید با آزمون های جامع تشخیص دهید و توهم یادگیری را نیز از سوی دیگر بشناسید و آن چه را تصور می کردید بلد هستید اما فراموش کرده بودید را  مطالعه و تمرین کنید و مسلط شوید .

در آزمون های جامع دوران نوروز دانش آموزان جدی تر شرکت می کنند پس اگر نمره ی ترازتان کمتر شد نگران نباشید و بیشتر ، روی نمره های چند از 10 هدف گذاری و تمرکز کنید .

پدر و مادر باید به دانش آموز بیاموزد که در برابر مشکلات و شکست ها سر خم نکند؛ گریه کند اما ناامید نشود. امسال برای شما سراسر از این اشک ها و لبخندها خواهد بود. شما باید تاب آوری در برابر سختی ها داشته باشید. این فقط مربوط به خود دانش آموز نیست بلکه والدین نقش بسیار مهمی در این تاب آوری دارند. من سرنوشت خودم را بدست می گیرم ( عامل بودن ) و خودم تصمیم میگیرم؛ البته نه به این معنا که از دیگران کمک نگیرید.

شما برای نوروز مطالعه می کنید اما اگر با برنامه ریزی و هدف گذاری مطالعه کنید نتایج بهتری خواهید گرفت و اگر با ابزار کار کنید و با کمک دفتر برنامه ریزی و تابلوی نوروزی ، برنامه ی دوران نوروز را تنظیم کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت . وقتی تلاش می کنید و ادامه می دهید موفق هستید . می خواهیم موفق تر باشید با برنامه ریزی و فکر منسجم و هدف گذاری واقع بینانه .

همه شما موفق هستید ولی درجه موفقیت تفاوت می کند؛ کسی که زحمت میکشد موفق است؛ کسی که برنامه ریزی می کند موفق است اما این درجات فرق میکند. یکی هم مثل زیگمون فروید، همه را مریض میدید و می گفت درجه مریضی افراد فرق میکند. اما اما دید مثبت به انسان ها داریم. موضوع این است که شما بتوانید بیشتر به ایده آل هایتان برسید.

برنامه ریزی را از هم اکنون آغاز کنید.

* در پایان این جلسه گروهی از رتبه های برتــر سال های گذشته درباره ی نــوروز و ابزارهایی که در این ایام استفاده کرده بودند مقالاتی ارائــه دادند که این مقالــات را از لینک زیر می توانید مطالعه کنید :

15 تجربه موفق رتبه‌های برتر کنکور در دوران نوروز

دانش آموزان برتــر ریاضی و انسانی دختر

دانش آموزان برتـــر تجربی دختر - به ترتیب حروف الفبا الف تا ش

دانش آموزان برتـــر تجربی دختر - به ترتیب حروف الفبا از ص تا ی

دانش آموزان برتــر ریاضی و انسانی پسر

دانش آموزان برتـــر تجربی پسر - به ترتیب حروف الفبا تا ش

دانش آموزان برتـر تجربی پسر - به ترتیب حروف الفبا از ص تا ی


تهیـه و تنظیم :

امیـــرحسین رضــافر

فایل های ضمیمه

سه نکته: 1)قبل از عید 2)پس از عید 3)تابلوی نوروز برای همه پایه ها
کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟ ( قسمت اول)
کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟ ( قسمت دوم))
کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟ ( قسمت سوم)
تجربیات رتبه های برتر سالهای گذشته در دوران نوروز
برخی از تجربیات و برداشت های رتبه های برتر حاضر در جلسه