پویایی اقتصاد هر کشوری به عناصری چون صنایع و تولید و میزان اشتغال مرتبط است. تولید و اشتغال نیز به نیروی تخصصی برای خلاقیت و نوآوری نیاز دارد. هنرستانها، تربیتکنندهی نوجوانان و جوانان برای تخصص در مشاغل گوناگون کشور هستند. هنرستانها با رشتههای گوناگون، مدارسی تخصصی برای آموزش نظری و عملی رشتههای کاربردی برای جوانان در سنین مناسب است.
تحولات سریع و بیوقفهی جوامع امروزی، حسابداری یا زبان تجارت را که در ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات اساسی اقتصادی در مؤسسات متعدد کاربرد دارد، بسیار پیچیده کرده است. تصمیمگیری درست و دقیق بر مبنای اطلاعات اطمینانبخش برای توزیع مطلوب و استفاده از منابع کمیاب ملی بسیار ضروری است.
حسابدار چه میکند؟
در حالت کلی، کار حسابدار شامل سه مرحله است: ثبت، تهیهی گزارش، ارائه.
حسابدار معمولاً اطلاعات مالی را ثبت و گزارشهای مالی را تهیه میکند و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی میدهد.
حسابدار باید شمّ خوبی در ریاضی و آمار داشته باشد تا از آن در تجزیه و تحلیل مسائل مالی استفاده کند. به همین دلیل فارغالتحصیلان رشتهی ریاضی اکثراً جذب بازار کار میشوند.
حسابداری علم است یا هنر؟
حسابداری را میتوان هنر دانست؛ چون نیازمند قضاوت و مهارت خلاقانه است. همچنین میتوان علم در نظر گرفت؛ چون بدنهی آن دانش است؛ اما از آنجا که اصول و قواعد همواره در حال تغییر و بهبود است، علم دقیق محسوب نمیشود.
افراد و استفادهکنندگان درونسازمانی و مدیران و گردانندگان عملیاتی یک واحد تجاری میخواهند از وضعیت مالی واحد اقتصادی خود مطلع باشند تا از نتیجهی عملکردشان آگاه شوند و استفادهکنندگان برونسازمانی نیز باید از وضعیت مالی مطلع باشند تا دیدگاه بهتری داشته باشند. سیستم حسابداری با نقش ویژهی حسابدار این اهداف را تحقق خواهد بخشید.
فارغالتحصیلان رشتهی حسابداری با توجه به علاقه و تواناییهای خود میتوانند در شاخههای زیر به فعالیت بپردازند:
امور حسابداری مؤسسات بازرگانی، بانکها، واحدهای تولیدی و صنعتی، امور حسابداری در مؤسسات دولتی و شهرداریها، اشتغال به حرفهی حسابرسی در مؤسسات حسابرسی، مدیریت امور مالی و حسابرسی.
دانشآموزان هنرستانی میتوانند پس از تحصیل در دورهی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر از جمله کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینههای گفتهشده فعالیت کنند.
