رتبه جهانی ۴۵ دانشگاه ایرانی در ویرایش سال ۲۰۱۹ میلادی رتبه بندی دانشگاهها بر پایه عملکرد علمی (یورَپ) مشخص شد.
به گزارش روز سه شنبه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، بر پایه گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی نظام رتبهبندی دانشگاهها بر پایه عملکرد علمی یا یورَپ، ۴۵ دانشگاه ایرانی در میان ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
در این فهرست دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس در رتبههای نخست این رتبه بندی قرار دارند.
در جدول زیر، رتبههای ملی و جهانی مراکز آموزش عالی ایرانی و امتیاز آنها در سنجههای گوناگون آمده است.
۴۲ دانشگاه ایرانی در میان ۲۵۰۰ دانشگاه برتر جهان
| ردیف | نام دانشگاه | رتبه جهانی |
| ۱ | تهران | ۲۶۷ |
| ۲ | علوم پزشکی تهران | ۴۱۳ |
| ۳ | صنعتی امیرکبیر | ۴۷۶ |
| ۴ | تربیت مدرس | ۵۲۶ |
| ۵ | صنعتی شریف | ۵۳۷ |
| ۶ | صنعتی اصفهان | ۵۸۸ |
| ۷ | علم و صنعت ایران | ۶۲۰ |
| ۸ | تبریز | ۶۷۱ |
| ۹ | فردوسی مشهد | ۶۸۱ |
| ۱۰ | شیراز | ۶۹۴ |
| ۱۱ | علوم پزشکی شهید بهشتی | ۷۱۱ |
| ۱۲ | صعنی نوشیروانی بابل | ۹۲۵ |
| ۱۳ | علوم پزشکی ایران | ۹۴۲ |
| ۱۴ | صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ۹۵۴ |
| ۱۵ | علوم پزشکی مشهد | ۹۵۵ |
| ۱۶ | کاشان | ۱۰۱۸ |
| ۱۷ | علوم پزشکی تبریز | ۱۰۴۵ |
| ۱۸ | گیلان | ۱۰۴۷ |
| ۱۹ | اصفهان | ۱۰۶۲ |
| ۲۰ | سمنان | ۱۱۳۰ |
| ۲۱ | بوعلی سینا | ۱۱۷۹ |
| ۲۲ | علوم پزشکی اصفهان | ۱۱۸۶ |
| ۲۳ | رازی کرمانشاه | ۱۱۹۱ |
| ۲۴ | علوم پزشکی شیراز | ۱۲۱۰ |
| ۲۵ | شهید باهنر کرمان | ۱۲۶۹ |
| ۲۶ | یاسوج | ۱۳۴۴ |
| ۲۷ | مازندران | ۱۳۴۸ |
| ۲۸ | ارومیه | ۱۳۶۴ |
| ۲۹ | صنعتی سهند | ۱۴۲۵ |
| ۳۰ | علوم پزشکی بقیه الله | ۱۴۴۶ |
| ۳۱ | علوم پزشکی کرمانشاه | ۱۵۱۴ |
| ۳۲ | محقق اردبیلی | ۱۵۱۷ |
| ۳۳ | یزد | ۱۵۴۰ |
| ۳۴ | علوم پزشکی مازندران | ۱۵۴۸ |
| ۳۵ | بین المللی امام خمینی (ره) | ۱۵۹۶ |
| ۳۶ | صنعتی شاهرود | ۱۶۲۸ |
| ۳۷ | علوم پزشکی جندی شاپور | ۱۶۶۸ |
| ۳۸ | شهرکرد | ۱۶۷۱ |
| ۳۹ | علوم پزشکی کرمان | ۱۶۸۰ |
| ۴۰ | صنعتی شیراز | ۱۷۳۳ |
| ۴۱ | الزهرا (س) | ۱۹۱۳ |
| ۴۲ | علوم پزشکی کردستان | ۱۹۹۰ |
| ۴۳ | شاهد | ۲۱۲۹ |
| ۴۴ | تربیت دبیر شهید رجایی | ۲۱۷۷ |
| ۴۵ | خلیج فارس | ۲۳۰۴ |
دانشگاه صنعتی خاورمیانه در ترکیه این نظام رتبهبندی را مدیریت و روزآمد میکند.
یورَپ از نظامهای رتبهبندی جهانی است که مؤسسههای جهانتراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یکدیگر ارزیابی میکند.
شمار مقالهها، شمار استنادها، شمار کل انتشارات، بهرهوری علمی، تأثیر پژوهشی، و همکاری جهانی، ۶ سنجه کلیدی نظام یورپ برای ارزیابی مؤسسههای آموزش عالی است.
