از آزمون فاصله نگیرید! افت میکنید
امیرحسین استقامت در یک نگاه
شهر: یزد
سالهای حضور در کانون: از دوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان به مدت 6 سال
رتبهی قبولی: رتبهی 8 ریاضی کشور
رشتهی قبولی: مهندسی برق دانشگاه صنعتیشریف
تحصیلات و شغل پدر: بازنشسته
تحصیلات و شغل مادر: خانهدار
لطفاً خودت را معرفی کن.
من امیرحسین استقامت از یزد هستم. در کنکور 97 رتبهی 8 ریاضی کشور را به دست آوردم و الان دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتیشریف هستم. دوران دبیرستان در مدرسهی تیزهوشان درس خواندم.
از چه زمانی به کانون آمدی؟
در مدرسهای که درس میخواندم بیشتر بچهها در آزمونهای کانون شرکت میکردند. من هم تشویق شدم که آزمون بدهم. از دوم راهنمایی عضو کانون شدم.
از خانوادهات هم میگویی؟
پدرم بازنشسته و مادرم خانهدار است. یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر دارم.

کنکور از چه سالی برایت جدی شد؟
وقتی برای دبیرستان در آزمون تیزهوشان قبول شدم از همان زمان به کنکور هم فکر میکردم و برایم جدی بود. از دوم دبیرستان رتبههایم در آزمونها تکرقمی بود و این نتایج باعث شد انگیزهی بیشتری برای درسخواندن پیدا کنم.
سال کنکور را با چه ترازی شروع کردی؟
من از تابستان همان سال شروع کردم. درسهای پیشدانشگاهی را پیشخوانی کردم. میانگین ترازم تقریباً 8000 بود.
در آزمونهای جامع نیمسال اول از نتایجت راضی بودی؟
قبل از آزمون اول، خواب خوبی نداشتم و در جلسهی آزمون خسته بودم و رتبهام 8 کشور شدم. برای آزمون بعدی تصمیم گرفتم رتبهی بهتری کسب کنم و 1 کشور شدم. البته قبلاً هم چنین رتبهای را به دست آورده بودم و اطرافیانم توقع داشتند همیشه همین رتبه را کسب کنم؛ ولی بههرحال برایم سخت بود که این رتبه را حفظ کنم. بعد از عید هم باز هم این رتبه تکرار شد.
در عید چه وضعیتی داشتی؟
تقریباً اواخر اسفند درسها تمام شد و مدرسه تعطیل شد. خودم قبل از عید، جمعبندی را شروع کردم. در عید هر دوسهروز یک بار از کتاب زرد عمومی، مجموعهسؤال حل میکردم. روز اول عید به مهمانی و دیدوبازدید رفتم و بعد از آن دوباره درسخواندن را جدی گرفتم. در آزمونهای عید هم در هر دو رتبهام یکرقمی شد.
دلیل خاصی داشت که تصمیم گرفتی در عید به درسهای عمومی توجه بیشتری داشته باشی؟
قبل از عید درس عربی و دینوزندگی از نقاط ضعفم بود و تصمیم گرفتم در فرصت عید این ضعفها را برطرف کنم و این اتفاق هم افتاد و ترازم در عمومیها رشد خوبی داشت.
بعد از عید که دیگر به مدرسه نمیرفتی، نگران بیبرنامگی نبودی؟
من برای بعد از عید هم برنامه داشتم و برای این برنامهریزی مشاور خوبی داشتم. منابعی که داشتم تقریباً تمام شده بود و مشاورم کمک کرد که منابع خوبی را تهیه کنم و برنامهام خالی نماند. از طرف دیگر در آزمونها شرکت میکردم و برنامهی راهبردی را داشتم. بعد از عید دیگر چیزی تا کنکور نمانده و اگر کسی از آزمونها فاصله بگیرد افت میکند.
آزمونهای کانون تداخلی با امتحانات مدرسه نداشت؟
چون قبلاً خوب درس خوانده بودم، برای امتحانات مسلط بودم و تمرکزم بیشتر برای آزمونهای کانون بود.
در آزمونهای جامع خردادماه کانون هم شرکت کردی؟
در دو آزمون شرکت کردم. دورهی جمعبندی دوران حیاتی برای کنکوریهاست. سه آزمون جامع آخر از آنجا که شبیه به کنکور است خیلی مهم است. این آزمونها باعث میشد قبل از کنکور اصلی خودم را در شرایط کنکور قرار دهم. در آزمونهای جامع هم یکرقمی شدم. البته در کنکور انتظارم بیشتر از این رتبه بود.

روز کنکور چه اتفاقی افتاد که نتوانستی نتیجهی دلخواهت را کسب کنی؟
در درس عربی همیشه قسمت درکمطلب را میگذاشتم آخر عمومیها جواب بدهم. روز کنکور هم همین کار را کردم اما فراموش کردم که به آن برگردم. من حدود ده دقیقه وقت اضافه داشتم اما حواسم نبود که به این سؤالات برگردم. کمترین نمرهام در عمومیها مخصوص عربی بود که نمرهام 63 شد. بقیهی درسهای عمومی بالای 80 درصد شد.
در اختصاصیها چه نتیجهای داشتی؟
ریاضی 92، فیزیک 90، شیمی 96. وقتی دفترچهی اختصاصیها را گرفتم کمی استرس پیدا کردم. در آخر آزمون یک ربع وقت آوردم و وقتی به سؤالات ریاضی برگشتم متوجه شدم بهخاطر استرس نتوانسته بودم سؤالات آسان را حل کنم.
در دوران تحصیلی با چه درسی مشکل داشتی که درنهایت توانستی مشکل خود را حل کنی؟
دوم و سوم دبیرستان نمرهام در ادبیات حدود 50 بود. متوجه شدم که روشم مطالعهام اشتباه است. روش موضوعیخواندن را اجرا کردم و با این روش نمرهام به 90 درصد رسید. در درس شیمی هم با مطالب حفظی مشکل داشتم. از سوم دبیرستان خلاصهنویسی را شروع کردم. قبل از هر آزمون یک بار خلاصهنویسیهایم را میخواندم و تأثیر زیادی بر نتیجهام داشت.
آموزش از طریق حل مسئله (نوعی روش بازیابی) یکی از روشهای شناختهشده است که دانشآموزان برتر اهمیت زیادی به آن میدهند. بازیابی چه جایگاهی در مطالعهات داشت؟
اول یک بار درسها را میخواندم. بعد مسئله حل میکردم تا متوجه شوم در چه بخشها مشکل دارم. بعد، برای مباحثی که مشکل داشتم دوباره به کتاب درسی مراجعه میکردم و میخواندم.
تحلیل آزمون چقدر برایت اهمیت داشت؟
همیشه بعد از آزمون آن را تحلیل میکردم. در جلسهی آزمون سؤالاتی را که شک داشتم مشخص میکردم و در خانه آنها را بررسی میکردم. سؤالاتی را هم که در جلسهی آزمون با تردید جواب داده بودم دوباره حل میکردم. مشکلی که در آزمونها داشتم این بود که گزینهها را در دفترچهی پاسخنامه جابهجا وارد میکردم. با تحلیل آزمونها متوجه این مشکل شدم و روش خاصی برای آن پیدا کردم. بهجای اینکه گزینهها را تکبهتک وارد کنم پاسخهای یک صفحه را یکجا وارد میکردم و موجب میشد دیگر اشتباه نکنم.
برنامهریزیات برای دو هفتهی بین آزمونها چگونه بود؟
سعی میکردم مباحث آزمون را همان هفتهی اول تمام کنم و کمی هم تست کار کنم. چند روز اول هفتهی دوم مخصوص حل تست ریاضی بود. دو روز باقیمانده را هم به جمعبندی و مرور اختصاص میدادم.
در طول شش سال حتماً به دانش فراشناخت خوبی هم رسیدی؟
همان سالهای اول و دوم دبیرستان سعی کردم بهترین روش مطالعهی هر درس را پیدا کنم. کاری نداشتم که بقیه از چه روشی استفاده میکنند. چون در آزمونهای زیادی شرکت کردم توانستم بهترین روش برای هر درس را برای خودم پیدا کنم.
چقدر از اطرافیان خود یاد میگرفتی؟ از مدرسه، همکلاسیها، خانواده، کانون،...
شهر ما چند رتبهی برتر داشت. دو تا از دوستانم در کنکور 96 رتبهی یکرقمی کنکور شدند و این باعث شد که اعتمادبهنفسم برای یکرقمیشدن بیشتر شود. خانواده هم دغدغهای جز درسخواندن من نداشتند و تمام امکانات را برایم فراهم کرده بودند. در مدرسه هم معلمان خیلی خوبی داشتم و اصلاً نیازی نبود در کلاس خصوصی و تقویتی شرکت کنم. من درسها را پیشخوانی کرده بودم و اگر به مدرسه میرفتم بیشتر به این دلیل بود که در کنار دوستانم باشم. دوستان خیلی خوبی داشتم و بعد از آزمون با هم فوتبال بازی میکردیم.
بهجز درسخواندن چه مهارت دیگری داری؟
فوتبال و والیبال بازی میکنم. در کلاسهای کامپیوتر هم شرکت کردهام و در این زمینه مهارت خوبی دارم. در سال کنکور هر وقت خسته میشدم برای استراحت یا ورزش میکردم یا از بازیهای کامپیوتری استفاده میکردم.
در پایان چه صحبتی داری؟
اول از همه از خانوادهام تشکر میکنم که خیلی کمکم کردند. از آقای دهقان، معلم دیفرانسیل، و نیز از مدیر مدرسهام سپاسگزارم.

