در بررسی وضعیت تحصیلی دانشآموزان و جلسات مشاوره یکی از اساسیترین چالشها عدم آگاهی از روشهای اجرایی، تکنیکهای مطالعه و در واقع عدم شفافیت ذهن دانشآموز است. در حالیکه همین دانشآموزان از نظر تحصیلی و آموزشی مشکل چندانی ندارند. افزایش شفافیت ذهن و رسیدن به فراشناخت در گرو تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار است و در این میان نقش اولیا پررنگ میشود.
افزایش قدرت تفکر، افزایش خودآگاهی و شناختن تواناییها و روشها، توانمندیهایی است که دانشآموز با گفتوگو و بحث و به چالش کشیدن خود به آن خواهد رسید. جلسات خانوادگی، جلسات مشاورهای و به صورت تخصصیتر جلسات 5 نفرهی فصلی، بهترین محافل برای رشد این توانمندی است.
شاید بتوان گفت ارزشمندترین نقش اولیا برخلاف عادت همیشگی که حول پیگیری مداوم ساعت درس خواندن و... است، همین گفتوگو باشد که با بیان راهکارها و تحلیل آنها در کنار بهکارگیری تجربیات، دانشآموز را به سوی پیشرفت سوق میدهد.
