فاطمه رسولی:کتاب جمع بندی اختصاصی پایه دهم و یازدهم انسانی

یکی از روش‌های جمع بندی ، جمع بندی در قالب تست زنی است. مهمترین منبع برای دوران جمع بندی، کتاب‌های جمع بندی است

فاطمه رسولی:کتاب جمع بندی اختصاصی پایه دهم و یازدهم انسانی

یکی از روش های جمع بندی ، جمع بندی در قالب تست زنی است. مهمترین منبع برای دوران جمع بندی، کتاب های جمع بندی است. کتاب جمع بندی دروس اختصاصی پایه دهم و یازدهم انسانی، مهمترین منبع برای این دوران است. از مهمترین ویژگی های این کتاب به موارد زیر می توان اشاره کرد

1-   درس­های انسانی بر خلاف تصور عمومی، علاوه بر اینکه جنبه حفظی دارد، جنبه  مساله محور، مفهومی و ترکیبی نیز دارند. در کتاب جمع بندی اختصاصی انسانی به این سه قسمت  توجه کافی  شده است. به عنوان مثال درس اقتصاد، یک درس حفظی، مفهومی و مساله محور است. در سال های اخیر نیز بیشتر سوالات کنکور در این درس مساله محور شده است و از هر 15 تست، تقریبا 6 تست به صورت کاملا مفهومی است. ،‌ لذا در این درس به قسمت های مساله محور مانند محاسبه مالیات، ارزش افزوده، نرخ ها شامل نرخ اشتغال ، عرضه و تقاضا،‌درآمد و سود و زیان ، در قسمت های مفهومی مانند اقتصاد و تعالیم اسلام، ‌محاسبه تولید کل جامعه، ‌و نیز در بخش های حفظی کتاب همچون کلیات، توجه خوبی شده است و سعی شده است بر اساس میزان اهمیت هر درس در کنکور از آن سوال طرح شود.

2-    درس عربی یکی از درس های مهم رشته انسانی است و آن را به سه بخش مشخص می توان تفکیک کرد،‌ ترجمه و تعریب،‌درک مطلب و قواعد. در کتاب جمع بندی پایه، به هر سه بخش اهمیت داده شده است و علاوه بر تست های مبحثی، برای تسلط،‌ تست های ترکیبی نیز در آن قرار داده شده است. نکته ای که برای تسلط و پیشرفت در درس عربی نیاز است،‌این است که باید ابتدا نکات و قواعد به خوبی خوانده شود، و پس از زدن تست های هر آزمون، تمام تست ها را مورد آنالیز قرار داد

3-ویژگی مهم دیگر این کتاب داشتن پاسخ تشریحی کامل و مفید است که نقش یک مکمل را در یادگیری در هر درس ایفا می کند. با خواندن پاسخ تشریحی و استخراج نکات مهم آن ، می توان به تسلطی خوب در هر مبحث رسید. مثلا در درس روانشناسی و منطق و فلسفه که مفهومی حفظی هستند،‌پاسخهای تشریحی بسیار کامل و نکته ای است.

 ** آنچه در رشته علوم انسانی مهم است، تکرار مداوم در مطالعه حفظیات،‌‌ مفاهیم و ایجاد ارتباط معنادار بین مفاهیم مخصوصا در درسهای فلسفه،  منطق و روانشناسی،‌ تکیه بر روش های نکته برداری، و در نهایت تست زنی است.

روش استفاده از کتاب:  برای استفاده کاربردی و موثر از این کتاب، پس از خواندن کتاب درسی، خلاصه ها و نکات، ‌برای هر آزمون باید هدفگذاری چند تا از ده تا در هر درس انجام داد و سپس با شبیه سازی زمان آزمون طبق کنکور سراسری آن را از خود آزمون گرفت و در نهایت به رفع اشکالات و تثبیت نقاط قوت پرداخت.

فاطمه رسولی نسب

Menu