گزارش جشن نخبگان کنکور 97 در برج میلاد + عکس و فیلم

شما می‌توانید گزارش جشن نخبگان کنکور 97 را که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد در زیر ملاحظه کنید...

گزارش جشن نخبگان کنکور 97 در برج میلاد + عکس و فیلم

مراسم تجلیل از رتبه های زیر 10 کشوری کنکور سراسری 1397، 20 مرداد، توسط بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) با حضور نخبگان و فرهیختگان، استادان، خیرین مدرسه ساز، چهره های ماندگار، اساتید دانشگاه، خیرین مدرسه ساز، مسئولان نمایندگی‌های کانون ، ناشران و اصحاب رسانه، فرهیختگان و دست‌اندرکاران کانون در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد. گزارشی از این رویداد  در زیر آمده است:





دکتر حافظی (رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور) در این مراسم به فعالیت‌های خیرین مدرسه ساز در کشور و وقف عام شدن بنیاد علمی آموزشی قلم چی و فعالیت های خیرخواهانه این بنیاد و تاثیر آموزشی این فعالیت‌ها در رشد و ارتقا سطح علمی کشور اشاره کردند.

ایشان با بیان اینکه بیش از 650 هزار خیر مدرسه ساز در داخل کشور و یک هزار خیر مدرسه ساز در خارج از کشور در امر مدرسه سازی و توسعه فضای آموزشی فعال هستند، تاکید کردند فضیلت دانش و کسب علم از بالاترین عبادات شمرده می شود .وی هم‌چنین افزود:  مجموعه هایی نظیر بنیاد آموزشی، دانشجویان علاقه‌مند و تلاشگری که به دلیل عدم توانایی مالی نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند را شناسایی کرده و بورسیه می‌کند تا این سرمایه‌ها در کشور برکت و اثر وجودی داشته باشند که این راه خداست و مسیر سازندگی است.

رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در عین حال بیان کرد: رهبری نیز بر پدیده مقدس مدرسه سازی و حمایت از امر تحصیل علم و دانش تاکید کرده و آن را امری مقدس و ارزشمند دانسته اند و کشوری که آموزش و پرورش موفقی داشته باشد در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز موفق و سربلند خواهد بود.


بخشی از صحبت های کاظم قلم چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) در این مراسم، در زیر آمده است:

54 قهرمان بدون یک جلسه غیبت

قهرمانان زاده می شوند یا ساخته می شوند؟

Nature or Nurture؟

نابغه ها ، رهبران ، مدیران ، معلمان برجسته ، دانشمندان و قهرمانان زاده می شوند یا ساخته می شوند ؟

وقتی روی استعداد ونبوغ تاکید می کنیم نقش زحمت و تلاش ، نقش اولیا ، نقش سماجت و استمرار و نقش خودتنظیمی و مهارت های فراشناختی را نادیده می گیریم یا دست کم می گیریم.

پس از اعلام نتایج ، در کامنت های سایت کانون برخی خوانندگان و دانش آموزان می نوشتند این رتبه های برتر که کاری نکرده اند باهوش بودند ، استعداد داشتند یا این که مدرسه ی خوب و معلم های خوب داشتند ، حتی بعضی ها می گفتند خوب است ما هم برویم در تربت حیدریه زندگی کنیم یا حتما آب و هوای تبریز تفاوتی دارد برویم آن جا زندگی کنیم !

و تعدادی هم به ایشان پاسخ می دادند که این رتبه های برتر زحمت کشیده اند و حاصل زحمت و تلاششان را می گیرند

اما گروه اول هنوز قانع نمی شوند و می گویند خوب ما هم زحمت کشیدیم پس چرا ما به نتیجه ی دلخواهمان نرسیدیم ؟

پاسخ در این جاست :

54 قهرمان بدون یک جلسه غیبت

توجه کنید که به جای واژه ی نابغه یا نخبه ، واژه ی قهرمان را به کار برده ایم . زیرا به نظر می رسد مفهوم های نابغگی و نخبگی بیشتر روی ویژگی های ذاتی آدم ها تاکید می شود اما در مفهوم قهرمانی ، نقش زحمت و تلاش و کوشش آگاهانه ی فرد و عوامل دیگر برجسته تر می شود . رتبه های برتر زاده نشده اند بلکه ساخته شده اند واما چگونه ؟ چگونه قهرمانان ساخته می شوند ؟

به ادامه ی عنوان کتاب توجه کنید : بدون یک جلسه غیبت : این دانش آموزان در تابستان و پاییز و زمستان و دوران نوروز و ماه ها و هفته های آخر حتی در شرایطی که آمادگی جسمی و روحی نداشتند ادامه دادند و غیبت نکردند. برنامه ی خود را تغییر ندادند . حتما آن ها هم گاهی اوقات شکست خوردند و به نتیجه ی دلخواه نرسیدند اما بازهم ادامه دادند و باز هم غیبت نکردند و ادامه دادند . آن ها هیچ گاه غیبت نکردند . این فرق تلاش و کوشش معمولی و عادی است با تلاش و کوشش پیوسته و بی وقفه .

فایده ی آزمون های برنامه ای چیست ؟

چرا رتبه ی برتر بدون آن که اجباری در کار باشد حتی یک جلسه غیبت نکردند؟


طبق ده ها و صدها تحقیق آموزشی که در دهه های اخیر انجام شده است مهم ترین استراتژی برای پیشرفت درسی ارائه ی بازخورد به خود دانش آموزان است . با یک مثال اهمیت بازخورد که از همه ی استراتژی های دیگر مهم تر است روشن می شود در گذشته ی نه چندان دور ، رانندگان در یک مسیر جدید و نا آشنا یا هنگامی که به ترافیک غیرمنتظره برمی خوردند از رهگذران سوال می کردند اما اکنون مسیریاب های اینترنتی بهترین مسیر را هر لحظه به شما نشان می دهد و شما هستید که تصمیم می گیرید از کدام مسیر بروید .

در آزمون های بدون استرس یعنی آزمون هایی که هدفشان ، کمک به خودآگاهی دانش آموزان است ، دانش آموزان هر دو هفته بازخوردهای موثر دریافت می کنند و دومین استراتژی موثر ، مهارت های فراشناختی است . معنی فراشناخت مدیریت تفکر است یعنی این که هر دانش آموز راجع به روش های یادگیری خودش در درس های مختلف به طور واضح و آشکار بیاندیشد . این دانش آموزان با شرکت منظم در آزمون های برنامه ای به طور منظم مسیر مطالعه ی خود را تنظیم و تصحیح کرده اند.

وقتی دانش آموزان هر دو هفته یک بار در آزمون های برنامه ای شرکت می کنند بازخوردهای منظم و موثر دریافت می کنند به خود آگاهی می رسند و مسیر خود را به طور پیوسته تنظیم و اصلاح می کنند . این آزمون ها ابزاری است برای خود تنظیمی ، به همین دلیل است که 54 نفر از رتبه های برتر غیبت نکردند.

اهمیت نقش اولیا

در طولانی ترین تحقیقی که در مورد توسعه ی انسانی به مدت هفتاد سال روی هفتادهزار نفر از سال 1325 ( پس از پایان جنگ جهانی دوم ) انجام شده است .یک نتیجه ی مهم این است که نقش اولیا بسیار مهم است .

در۷۰سال گذشته،دانشمندان هفتاد هزار کودک را در طول زندگیشان زیر نظر گرفتند.این طولانی ترین تحقیق از این نوع در جهان است.جمع‌آوری اطلاعات از هزارها بچهواقعا کار پرقدرتی است،چون می‌توانیم آنهایی که مثلادرسشان خوب است، یا سالم هستند و یا بعد از بزرگ شدن، شاد و موفق هستندرا با آنهایی که خیلی بیشتر درجا می‌زنند مقایسه کنیمو بعد می‌توانیم تمام اطلاعاتی را که جمع کرده‌ایم مرور کنیمو بفهمیم چرا زندگی آنها متفاوت از آب درآمده است .

این مطالعه در سال1325شروع شد،تنها چند ماه بعد از اتمام جنگ دوم جهارنی وآنقدر موفق شدکه دانشمندان دوباره آنرا انجام دادند.آنها تولد هزارها نوزاد را که در سال1337بدنیا آمدند را ضبط کردند،و هزارها کودک دیگر را در سال1349.و بار دیگر درسالهای اول دهه ی1370انجام دادند،و سپس در دهه ی هشتاد.در مجموع، بیش از۷۰،۰۰۰بچه در این مطالعه بوده‌انددر آن پنج نسل مختلف دانشمندان هر چند سال اطلاعات بیشتری از این مردم ضبط کردند.میزان اطلاعاتی که راجع به این آدمها تا بحال جمع شدهکاملا شگفت‌انگیز است.اینها شامل هزارها کاغذ پرسشنامهو حجم ترابایتی اطلاعات کامپیوتری می‌شوددانشمندان همینطور بانک بزرگی از نمونه‌های بافتی درست کردند،اینها انسان‌هایی در زمین هستند که دقیق‌ترین مطالعه روی آنها شده،و این اطلاعات برای دانشمندان بسیار ارزشمند شده،که باعث تولید بیش از۶،۰۰۰مقاله و کتاب علمی شده.

یکی از درس های مهم این مطالعه ی وسیعاین است:والدین واقعا مهم هستند.در این مطالعه،بچه‌هایی که والدین مشتاق دارندآنهایی که برای آینده فرزندانشان بلند‌پرواز بودندبا احتمال بیشتری توانستند از پیامدهای شروع سخت رهایی یابند.بنظر می‌آید والدین واینکه چه کار می‌کنند واقعا مهم است.مخصوصا در سالهای اولیه زندگی.

در یک مطالعه، دانشمندان حدود۱۷،۰۰۰کودک را مطالعه کردند که در سال1350بدنیا آمده بودند.آنها تمام اطلاعاتی را که جمع کرده‌ بودند ، غربال کردندکه بفهمند،چه چیزی باعث شد بچه‌هایی که شروع سخت داشتندبتوانند نهایتا در مدرسه نتایج خوبی بگیرندبه زبان دیگر، کدامیک از آنها بر محدودیت‌ها غالب شدند.اطلاعات نشان داد که مهمترین تفاوت در والدین بود.داشتن والدین متعهد و علاقمند به کودک در آن سال‌های اول زندگیکاملا به موفقیت درسی کودکان در سال‌های آتی مرتبط بوددر واقع، کارهای کوچکی که والدین انجام می‌دهندبه نتایج خوب در کودکان ارتباط دارد.

صحبت کردن و گوش دادن به کودک،

با آنها به گرمی برخورد کردن،

به آنها حروف و اعداد را یاد دادن،

بردن آنها به سفر و دیدارها.

کتاب خواندن برای آنها هم بسیار مهم است.

در یک مطالعه،بچه‌هایی که والدینشان وقتی پنج ساله بودند هرشب برایشان کتاب می‌خواندند و بعد ا در زمانی که ده سالشان شده بود به درس خواندنشان علاقه نشان می‌داند بطور قابل ملاحظه‌ای احتمال کمتری داشتند که در۳۰سالگی فقیر باشنددر مقایسه با آنهایی که والدینشان برایشان کتاب نمی خواندند و به درس خواندنشان بی توجه یا کم توجه بودند.

و یک مورد دیگر : داشنمندان کودکانی را بررسی کردند که برای سرگرمی کتاب می‌خواندند.مثلا مجله یا کتاب مصور یا کتاب داستان برمی‌داشتند و می‌خواندند.داده‌ها نشان داد که بچه‌هایی که برای سرگرمی ‌ کتاب می‌خواندنددر۵و۱۰سالگیبا احتمال بیشتری در امتحانات مدرسه موفق بودند و بعدها در زندگی.شان هم موفق تر شدند. آن ها نه تنها امتحان‌های مربوط به خواندنبلکه درآزمون‌های املا و ریاضیات هم موفق تر شدند .در این تحقیق تمام عوامل را مدنظر قرار دادندو کودکانی را بررسی کردند که هوش یکسانی داشتندو از طبقه اجتماعی یکسانی می‌آمدند،پس بنظر می‌رسید که این خواندن بود که بچه‌ها را کمک می‌کردکه در امتحانها به نتایج بهتری برسند،

والدین مهم هستند،و اینکه تربیت خوب ،کودکان را کمک می‌کند بر شرایط غلبه کنندو بر محرومیت‌های اولیه پیروز شوند.داده‌ها نشان دادوقتی والدین کارهای درست را می‌کردندبه موقع آنها را می‌خواباندندو برایشان هر روز کتاب می‌خواندند تفاوت آموزشی رابین فقیر و ثروتمند۵۰٪کم می‌کردند.

   




و در پایان پاسخ به این سوال را که قهرمانان آیا زاده می شوند یا ساخته می شوند ، با یکداستان واقعی توضیح می دهم. امسال برای نخستین بار از شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان یکی از دانش آموزان به نام عبدالله رییسی رتبه ی یک رقمی کسب کرد: رتبه ی 2 در رشته ی انسانی عبدالله در روستای کلگان در بخش جالق شهرستان سراوان زندگی می کند. او یازده خواهر و برادر دارد و فرزند ششم خانواده است . پدر عبدالله تا کلاس اول دبستان درس خوانده و مادرش هم در نهضت سواد آموزی تحصیل کرده است .عبدالله در دبیرستان نمونه دولتی و شبانه روزی مطهری درس می خواند .

 او از دوران کودکی در کار کشاورزی به پدرش کمک می کند . علاوه بر این برای کمک به تامین هزینه ی تحصیلی خود و کمک به خانواده ، کوله بری هم می کرد فاصله ی روستای کلگان تا مرز پنج کیلومتر است و در مواقعی که کار مجاز بود آب معدنی را به آن سوی مرز می برد و برنج را به این سوی مرز می آورد و برای هر بار ده هزار تومان دریافت می کرد . در هر روز هفت بار کیسه های برنج را حمل می کرد تا کمک خرج خانواده باشد . درکارنامه ی عبدالله یک نمره ی خیلی درخشان و حیرت انگیز به چشم می خورد نمره ی او در درس ریاضی 100 است . 100% ریاضی در نقطه ی صفر مرزی ! جالب است بدانید عبدالله از ابتدا در همان رشته ی انسانی درس خوانده است و از رشته ی ریاضی به رشته ی انسانی تغییر رشته نداده است . خوب با این مقدمات باید نتیجه بگیریم که ایشان یک نابغه ی ذاتی است و صرفا به دلیل هوش سرشار و استعداد خدادادی به این نتیجه ی استثنایی دست یافته است .

اما کمی صبر کنید . عبدالله می گفت سه خواهر بزرگترش در رشته های زبان انگلیسی و روانشناسی و اقتصاد در دانشگاه های زاهدان و بیرجند درس خوانده اند و خواهر بزرگترش که فارغ التحصیل زبان انگلیسی است دبیر آموزش و پرورش است . عبدالله به این موضوع هم اشاره کرد که در روستایشان آن ها تنها خانواده ای هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند . وقتی علت را پرسیدم گفت این ها به خاطر پی گیری پدرم است وقتی از میزان تحصیل پدر عبدالله پرسیدم پاسخ داد پدرم اول دبستان درس خوانده است و به علت مشکل مالی و این که نمی توانست کاغذ یا دفترچه بخرد نتوانسته است به کلاس دوم برود به همین دلیل اصرار دارد که فرزندانش درس بخوانند . از عبدالله پرسیدم پدرت چگونه کارهای آموزشی تو را پی گیری می کرد ؟ پاسخ داد در تمام سال های تحصیل پدرم هر ماه یک بار به مدرسه می آید و با معلمان و مسئولان مدرسه صحبت می کند . پرسیدم راضی بودی که پدرت هر ماه یک بار به مدرسه می آید گفت نه ، راضی نبودم ولی رویم نمی شد که به پدرم بگویم به خاطر این که بقیه ی دانش آموزان هیچ موقع پدرشان به مدرسه نمی آمد . فکر می کنم شما هم موافق باشید که تاثیر و نقش پدر در موفقیت این دانش آموز قهرمان تا چه حد عمیق و زیاد است .

   در موفقیت عبدالله علاوه بر نقش تاثیرگذار پدر ، وجود یک مدرسه ی خوب شبانه روزی ومدیرو مسئولان دلسوز مدرسه و شرکت مداوم و بدون غیبت در آزمون های برنامه ای و تلاش و همت و آرزوهای بزرگ عبدالله همگی سهیم بوده اند . اگر همه ی این ها را در حد هوش و استعداد ذاتی عبدالله تقلیل دهیم بخش مهمی از واقعیت را بیان نکرده ایم . او همه ی قهرمانانی که رتبه های ممتاز کسب می کننند این نتایج را در اثر تلاش و زحمت فراوان و کسب کرده اند .































































فایل های ضمیمه

رتبه های زیر 10 کنکور تجربی 97
رتبه های زیر 10 کنکور ریاضی 97
رتبه های زیر 10 کنکور انسانی 97
رتبه های زیر 10 کنکور هنر 97
رتبه های زیر 10 کنکور زبان 97
Menu