چگونه استرس آزمون را کمتر کنیم؟

با توجه به نزدیک بودن فصل امتحانات، در این نوشتار، پنج راهکار کلیدی مورد تأیید روانشناسان برای موفقیت در امتحانات پایان‌ترم ارائه شده است..

چگونه استرس آزمون را کمتر کنیم؟

با توجه به نزدیک بودن فصل امتحانات، در این نوشتار، پنج راهکار کلیدی مورد تأیید روانشناسان برای موفقیت در امتحانات پایان‌ترم ارائه شده است:

  • 1- شب امتحانی نباشید

تحقیقات نشان داده که بیدار ماندن و مطالعه در شب امتحان اثر منفی بر عملکرد دانش­آموزان دارد. مغز شما در هنگام خواب اطلاعات را تبدیل به کد کرده و آن‌ها را برای استفاده­ی مجدد ذخیره می­کند. اگر نخوابید، مغز شما برای بازیابی اطلاعات با مشکل مواجه خواهد شد. پس به‌جای مطالعه­ی تمام مطالب در شب امتحان از روش گلوله­ی برف استفاده کنید. در این روش مطالب درس به بخش­های کوچک­تر تقسیم شده و این بخش­ها بین روزهای باقی­مانده تا امتحان تقسیم می­شوند. روش مطالعه به این صورت است که در هر روز بخش جدیدی مطالعه شود و قسمت­های مربوط به‌روزهای گذشته نیز مرور شوند.

  • 2- در جلسه ­ی آخر کلاس شرکت کنید

در جلسه­ی آخر قبل از امتحان، برخی اساتید دانش­آموزان را درزمینه‌ی مطالعه راهنمایی کرده، برخی دیگر دقیقاً خواهند گفت انتظار چه چیزی را داشته باشند و عده­ای دیگر با روش­­های مختلف سؤالات امتحانی را به صورت ضمنی مطرح می­کنند. صرف­نظر از روش استاد شما، شرکت در آخرین جلسه­ی کلاس، بینش شما را نسبت به امتحان پیش رو روشن­تر خواهد کرد. مطالعات محققان، حاکی از تأثیر مثبت حضور در کلاس بر عملکرد دانش­آموزان است.

  • 3- از شبکه ­های اجتماعی دور باشید.

در هنگام مطالعه، استفاده از تلفن­های هوشمند و شبکه­های اجتماعی را محدود یا قطع کنید. تلفن هوشمند خود را در خانه گذاشته یا از شبکه­های اجتماعی خارج شوید تا بتوانید دروس مطالعه شده را به خوبی هضم کنید.

  • 4- گوشی ­ها هوشمند را کنار بگذارید

در روز امتحان، تلفن همراه خود را در خانه بگذارید. همراه داشتن گوشی در روز امتحان مانع روانی جدی­ای برای تمرکز است. اگر قادر به انجام این کار نیستید، شاید نیاز به ترک (سم­زدایی) وابستگی به فناوری دارید. امروزه بشر در میان یک بحران روانی و عاطفی بزرگ قرار گرفته که دلیل بخشی از این بحران اعتیاد به تلفن­های هوشمند و شبکه­های اجتماعی است. از این جدایی اجباری برای تمرکز بر مطالعه استفاده کنید. شاید با این کار روابط شخصی، خانوادگی و عاطفی‌تان بهبود یافت.

  • 5- با خودتان و دیگران وقت بگذرانید

با دوستانتان برای نوشیدن قهوه (بدون صحبت کردن در مورد امتحان) قرار بگذارید. کتاب (غیردرسی) بخوانید. به سینما بروید. خرید کنید. قدم بزنید. هرکاری که می­کنید، به ذهنتان استراحت بدهید.

مترجم:‌هادی رضوانی

منبع:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/clear-communication/201712/final-exam-stress-five-ways-finish-finals-strong