کمک والدین به کاهش استرس فرزندان در آزمون

آزمون‌ها می‌توانند استرس شدیدی را به نوجوانان وارد کنند. خوشبختانه نقش والدین در کنترل در ادامه به توصیه‌هایی روان‌شناسانه اشاره خواهیم کرد که

کمک والدین به کاهش استرس فرزندان در آزمون

آزمون‌ها می‌توانند استرس شدیدی را به نوجوانان وارد کنند. خوشبختانه نقش والدین در کنترل استرس بسیار قابل‌توجه است. در ادامه به توصیه‌هایی روان‌شناسانه اشاره خواهیم کرد که به کمک آن می‌توانید به کودکتان در مواجهه و کنار آمدن با استرس یاری برسانید.

حواستان به نشانه‌های استرس باشد.

به نشانه‌هایی که حاکی از تحت استرس بودن فرزندتان است توجه کنید. معمول‌ترین این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

آشفتگی در برنامه خواب

تغییرات شدید اشتها

بی‌حالی

اعتمادبه‌نفس پایین

کلافگی و خشم

دل‌پیچه، سردرد و ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما

اهداف و انتظاراتی واقع‌بینانه داشته باشید.

شناسایی و آگاه بودن از نقاط قوت و علاقه‌مندی‌های فرزندتان اهمیت بسیاری دارد. سعی کنید بر این نقاط تمرکز کنید و البته نقاط ضعف کودکان را هم بشناسید.

تعریف کردن داستان‌هایی با موضوع کودکانی با نقطه‌ضعف‌های مشترک –و اینکه این کودکان چطور با این ضعف‌ها برخورد کردند و کمک بزرگ‌ترها چه فایده‌ای داشته- می‌تواند به کودکان در یافتن راه‌حل برای مواجهه و برطرف کردن مشکلاتشان کمک شایان توجهی کند.

خاطر نشان کنید که شکست، بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری است و افراد از اشتباهات و شکست‌هایشان می‌آموزند.

سعی کنید یادگیری را لذت‌بخش کنید.

با توجه به سن کودکتان سعی کنید فرایند یادگیری را تبدیل به فعالیتی لذت‌بخش کنید. از اسباب‌بازی برای آموزش به آن‌ها استفاده کنید و فلش کارت‌ها را نیز در این فرایند در نظر بگیرید.

فضای مطالعه مناسبی فراهم آورید.

سعی کنید جو مناسبی در خانه فراهم کنید. فضایی را برای مطالعه فرزندتان آماده کنید که وسایل پرکاربردش در دسترسش باشند و از حواس‌پرتی به دور باشد. وعده‌های غذایی را سر ساعت مشخصی آماده کنید و لوازم الکترونیکی را از آن فضا دور کنید.

آمادگی برای آزمون

برنامه آزمون‌ها را در محلی بچسبانید که همه اعضای خانواده آن را ببینند. به‌این‌ترتیب، همه از زمان آزمون‌ها مطلع خواهند بود.

از مشغولیت‌های ذهنی فرزندتان بکاهید. مطمئن شوید که کودکتان برای رسیدن به محل آزمون دچار استرس نشود و از برنامه حرکت اتوبوس‌ها آگاهی کامل داشته باشید یا از قبل به فرزندتان بگویید که او را به محل آزمون خواهید رساند.

با آن‌ها صحبت کنید.

به مطالعات فرزندتان علاقه نشان دهید. از آن‌ها در مورد وضعیت مرور درس‌ها سؤال کنید و با خوش‌رویی راجع به تلاش‌هایشان نظر بدهید.

زنگ تفریح فراموش نشود.

زنگ‌های تفریح به‌اندازه مرور مطالب اهمیت دارند. کودکانتان را تشویق کنید که بعد از مدت مشخصی درس خواندن، درگیر فعالیتی شود که به ذهنش استراحت بدهد؛ مانند فوتبال بازی کردن، نقاشی کردن یا دیدن دوستان. گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند استرس را کاهش دهد، به‌خصوص موسیقی‌های با ریتم کند و آرام.

مترجم: جواد تمنانلو

منبع:

http://parentinfo.org/article/helping-your-child-cope-with-exam-stress