چگونه بر استرس آزمون چیره شویم؟ (بخش اول)

سارا سر جایش در سالن امتحانات نشسته بود. عمیق و آرام نفس می‌کشید تا بتواند اضطراب را از خود دور کند

چگونه بر استرس آزمون چیره شویم؟ (بخش اول)

سارا سر جایش در سالن امتحانات نشسته بود. عمیق و آرام نفس می‌کشید تا بتواند اضطراب را از خود دور کند. تنفس عمیق و شمرده تنها یکی از تکنیک‌هایی بود که برای آرام کردن خودش فراگرفته بود. همین‌که مراقب با برگه‌های امتحانی پا به سالن گذاشت، کف دست‌های سارا عرق کرد و قلبش تپش شدیدی گرفت. او روش دیگری را امتحان کرد و به خودش گفت: «تو آماده امتحانی و دیروز کلی درس خوانده‌ای.» هر جمله روحیه بخشی که به خودش می‌گفت، صدای دیگری را در سرش زنده می‌کرد: «آیا همه تلاشت را کرده‌ای؟ اگر به‌جای دیروز، از هفته پیش شروع می‌کردی بهتر نبود؟» انگار ذهنش میدان جنگ دو تفکر متضاد بود. دوباره سعی کرد چشمانش را ببندد و با تنفس شکمی و عمیق و آرام، اضطراب را از خود برهاند. با هر نفس، صدای قدم‌های مراقب را می‌شنید که از پشت سر به او نزدیک می‌شد. همین‌که مراقب به صندلی او رسید و برگه امتحانی را روی میز گذاشت، انگار پاک کنی جادویی، هر چیزی را که خوانده بود از ذهنش پاک کرد. سارا قربانی اضطراب شدید آزمون شده بود.

فصل آزمون‌ها که می‌رسد، تقریباًهمه دانش آموزان دچار استرس آزمون می‌شوند. استرس آزمون، احساسی طبیعی است ولی اگر شدت پیدا کند و کنترل نشود، می‌تواند عملکرد جسمی و روحی دانش آموزان را دچار اشکال کند. فراگیری تشخیص و مهار کردن نشانه‌های اضطراب آزمون می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا با قدرت و کارایی بیشتری آزمون‌های خود را پشت سر بگذارند. اگر شما هم نوجوانی هستید که تجربه اضطراب آزمون را دارید، حتماً با تأثیر فلج کننده آن آشنا شده‌اید. خوشبختانه با بکار بردن استراتژی‌هایی می‌توان اضطراب آزمون را شکست داد.

  1. 1- ذهنیت خود را عوض کنید.

استرس را دوست می‌دانید یا دشمن؟ بیشتر مردم آن را دشمن خود می‌دانند چون استرس معمولاً همراه با بی خوابی، سردرد، به هم ریختن اشتها و کلی مشکلات دیگر است. ولی اگر ذهنیتتان نسبت به استرس عوض می‌شد چه؟ اگر قصد واقعی استرس، کمک به شما باشد و نه آَشفته کردن زندگی‌تان چه؟ پژوهش‌های متعددی نشان داده است که استرس به خودی خود مشکل بزرگی نیست. مشکل اصلی در پنداشت ما از استرس نهفته است. اگر استرس را دشمن انگار کنید، می‌تواند زندگی‌تان را به هم بریزد و به احتمال زیاد، شما نیز چنین تصور خصمانه‌ای از استرس دارید. ولی استرس واقعاً دشمن شما نیست. استرس قصد دارد در انجام بهتر آنچه برایتان مهم است، کمکتان کند. نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است آن‌هایی که کارکرد استرس را می‌دانند و آن را می‌پذیرند، زندگی شادتری دارند و دچار بیماری‌های ناشی از استرس نمی‌شوند. اگر می‌خواهید نشانه‌های استرس به سراغتان نیاید، ذهنیتتان را نسبت به آن عوض کنید.

 برای آشنایی با تکنیک‌های بیشتر، به بخش دوم این نوشتار مراجعه کنید.

مترجم: جواد تمنانلو

منبع:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/teen-angst/201605/test-anxiety