مهدیه مددی دانشآموز کلاس هفتم مدرسه تیزهوشان شهرستان ساوه است. او از کلاس سوم دبستان در آزمونهای کانون شرکت کرده و هماکنون نیز دانشآموز کانون است.
مادرش فرهنگی و پدرم کارمند بانک است. خواهر او هم سال ها کانونی است و او هم تیزهوشان قبول شده است.
اولین باری که در مورد آزمونهای کانون شنیدی چه زمانی بود؟
وقتی سال سوم بودم تلویزیون آزمونهای کانون را تبلیغ میکرد و من آنجا با آزمونها آشنا شدم چندین بار هم در مجله در مورد آزمونها خوانده بودم.
از اطرافیان شما هم در مورد آزمونها اطلاعاتی گرفته بودید؟
بله، دو سه نفر از دوستانم هم آزمونهای کانون را شرکت میکردند و هم کلاسهای کانون را و آنها همیشه میگفتند که دلیل پیشرفت در درسهایشان آزمونها و کلاسهای کانون است.
چقدر با دوستانت رقابت داشتی؟
دوستانم هم مثل من خیلی تلاش میکردند که قبول شوند و همگی خوب درس میخواندیم و در آزمونها شرکت میکردیم تا موفق شدم و اینکه من و چند نفر از دوستانم قبول شدیم.
آیا خواهر یا برادر بزرگتر داری؟
بله، یک خواهر بزرگتر دارم که نهم است.
آیا خواهرت هم کانونی است؟
بله، یک خواهر بزرگتر دارم که نهم است.
خواهرت هم مثل تو تیزهوشان قبول شد؟
بله، خواهرم تیزهوشان قبول شد و همین موضوع باعث شد که من انگیزه بگیرم و سال پنجم هم در کانون ثبتنام کنم.
خواهرت چقدر در درسها به تو کمک میکند؟
خواهرم هم سؤالهای درسی که اشکال دارم را به من توضیح میدهد و علاوه بر آن به من مشاوره هم میداد که چگونه سر آزمون وقتم را تنظیم کنم و چگونه درسها را بخوانم و تست بزنم و من را در خرید کتاب راهنمایی میکرد.
چه کتابهایی را بیشتر استفاده میکردید؟
چون ما هر دو کانونی بودیم کتابهای ما بیشتر از کتابهای کانون بود. مثل کتابهای سؤالهای پرتکرار، اشتباهات متداول و کتابهای کار کانون.
فکر میکنی چه ویژگی این کتابها باعث شده بود که هم خواهرت از آنها استفاده کند و هم آنها را به تو پیشنهاد دهد؟
چون سؤالهایی در آزمونها وجود داشت که چند بار تکرار میشد و همین باعث شده بود که کتاب سؤالهای پرتکرار کانون را خیلی استفاده کنم و نتیجهی خوبی هم بگیرم. کتاب اشتباهات متداول همچون تستی بود و اینکه گاهاً اشتباهات هم بود که ممکن بود من در آزمونها مرتکب شوم به همین دلیل برایم مفید بود.
کتابهای کار کانون هم چون خیلی متنوع بود و هم سؤال تستی و هم سؤال تشریحی داشت بسیار برایم پر کاربرد بود.
آیا از کتاب نوروز هم استفاده میکردی؟
بله، من هر سال قبل از نوروز کتاب را تهیه کردم و در عید از آن استفاده میکردم.
به نظرت مهمترین ویژگی خوب کتاب نوروز چه بود؟
به جای اینکه بخواهم همهی کتابهای تست و تشریحی را بخوانم کتاب نوروز را استفاده کردم که تمام مطالب را برایم جمعبندی میکرد و خیلی هم وقتم را نمیگرفت، روزانه 2 الی 3 ساعت یا کمتر برای حل سؤالات وقت میگذاشتم و به مهمانیها و مسافرتها هم میرفتیم. با این حال تمام کتاب را حل کردم و برایم خیلی مفید و خوب بود.
پدر و مادرت و تحصیلات آنها چیست؟
مادرم فرهنگی هستند و پدرم کارمند بانک هستند و هر دو فوق لیسانس دارند.
کدامیک پیگیر درسهای شما بودند؟
هر دو خیلی پیگیر بودند ولی مادرم چون خودشان معلّم بودند بیشتر پیگیر بودند.
در خانواده چقدر از تو توقع داشتند تا تیزهوشان قبول شوی؟
پدر و مادرم هیچوقت من را تحت فشار قرار نمیدادند که باید خیلی درس بخوانی بیشتر به من انگیزه میدادند که چون خواهرت تیزهوشان قبول شده تو هم اگر تلاش کنی میتوانی تیزهوشان قبول شوی و شرایط را برای درس خواندن من فراهم میکردند و همهی خانواده به هر نحوی کمک میکردند تا من به هدفم برسم.
مهدیه فکر کن الان سال سوم دبستان هستی، چه کاری را انجام میدادی و چه کاری را انجام نمیدادی تا به این هدفت برسی؟
حتماً باز هم آزمونهای کانون را شرکت میکردم و چون آزمونهای کانون هم سطح عادی داشت و هم سطح تیزهوشان من را برای آزمون اصلی تیزهوشان آماده میکرد. من برنامهریزی خوبی داشتم همیشه و الآن اینجوری نیست که بگویم کاش در آن زمان بیشتر درس میخواندم.
آیا دفتر برنامهریزی است را هم پُر میکردی؟
بله، من همیشه دفتر برنامهریزیام را پُر میکردم و ساعت های مطالعهام را مینوشتمنن و دلیل اینکارم هم این بود که باعث میشود متوجه شوم چند ساعت باید بخوانم و اگر زیاد بود کم کنم و اگر کم بود زیاد کنم تا همیشه به کارهایم برسم.
پیشنهاد تو به دانشآموزانی که الآن کلاس سوم هستند چیست؟
اینکه همیشه برنامهریزی داشته باشند و تفریح و درس خواندن را کنار هم داشته باشند و هیچکدام از اینها را کنار نگذارند و همیشه دفتر برنامهریزی خود را پر کنند که در درازمدت نتیجهی فوقالعادهای میگیرند و این که هیچوقت در آزمونها غیبت نکنند و به صورت پیوسته آزمونها را شرکت کنند و از کتابهای مناسبی استفاده کنند.
گفت و گو با پدر مهدیه:
شما برای اینکه مهدیه انگیزهی بیشتری برای درس خواندن داشته باشد مخصوصاً دوران نوروز چه کارهای انجام دادید؟
مهدیه معمولاً خودش برنامهریزی داشت و ما زیاد بهش سخت نمیگرفتیم و ما موقع امتحانات و عید و زمانی که درس زیاد داشت، مهمانیها را کنترل میکردیم تا وقت مهدیه آزاد باشد و بتواند خوب درس بخواند.
فکر میکنید آزمونهای کانون چه اندازه در قبولی او در تیزهوشان مؤثر بود؟
کانون در این مسیر به او خیلی کمک کرد و نحوهی برنامهریزی و هدف و نظم و انضباط را به او یاد داد و به کارهایش انسجام داده بود و چون پشتیبان کارهایش را پیگیری میکرد مهدیه هم جدیتر و با برنامهتر درس میخواند.
