منشأ تغییر در استانداردهای مدارس، نگرانی در مورد استانداردهای موجود است. .عوامل بسیاری بر روی موفقیت دانش آموزان در مدارس تاثیر میگذارند؛ عواملی از قبیل انگیزه ی دانش آموز، میزان فقر، محرومیت اجتماعی، وضعیت خانه و خانواده، امکانات ضعیف مدارس، فشار امتحان و بسیاری عوامل دیگر که در نظر گرفتن آنها جهت افزایش میزان موفقیت و بازدهی دانش آموزان امری ضروریست.
اما باید گفت که متاسفانه این تمام مشکل نیست! مناطق بسیاری هستند که در آنها علیرغم امکانات بسیار زیاد و وضعیت رفاهی مناسب دانش آموزان، باز هم نتایج رضایت بخش نیست. از سوی دیگر نمونههای بسیاری وجود دارند که در مناطق و مدارس محروم با بهکارگیری روش های خلاقانه در تدریس و یادگیری، دستاوردها و موفقیت های چشمگیری حاصل شده است. اما همانطور که اشاره شد، در برخی موارد نیز سطح پایین استانداردها ناشی از کمبودهای موجود در مدارس و کیفیت شیوه ها وروش های تدریس است. دلیل پایین بودن کیفیت، استفاده ی نادرست از برخی ایده ها و بنیان های اصلی آموزش امروزی، و برداشت نادرست از روش سنتی آموزش است. با وجود تمامی این دلایل، تحقیقات عملی در طول زمان نشان دادهاند که انگیزه ی دانش آموزان و انتظار آنها از خود، حیاتی ترین و اولین مولفه در دستیابی دانش آموزان به موفقیت است.
به طور کلی، بهبود کیفیت تدریس، داشتن برنامه ی درسی غنی و منظم، داشتن مشاور و راهنمای تحصیلی در تمام دوره ی تحصیل و در آخر، وجود یک سیستم ارزیابی آگاهیبخش، شیوه هایی هستند که میتوانند تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموزان داشته باشند. شواهد بسیاری از نقاط مختلف دنیا وجود دارد که نشان میدهد اعمال تغییر در استانداردها به دلیل داشتن شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تاثیرات منفی زیادی به بار آورده است. از طرفی در برخی نقاط نتایج عکس این بوده است. برای مثال، کشورهایی که امروزه در آموزش و پرورش موفق هستند، با فاصله گرفتن از استانداردهای موجود، حذف نظاممند آن و پرورش مهارت ها و دیدگاه دانش آموزان به موفقیت های بسیاری دست یافته اند. با مشاهده ی این نتایج در مییابیم که فضای آموزشی ما برای تغییر استانداردهای موجود، نیازمند روشی جدید در آموزش است.. برای این که بدانیم این شیوه ی جدید آموزش چگونه است و چگونه میتوان آن را پیاده کرد، بدون شک باید به پایه های ابتدایی و اصلی آموزش و پرورش توجه کرد. منظور از پایههای اصلی آموزش ابزارها، شیوه های تدریس یا استراتژی های ارزیابی نیست؛ بلکه این اهداف اصلی است که آموزش بر مبنای آن بنیان نهاده شده است.
برای دستیابی به این اهداف باید نحوه ی اندیشیدن به مدارس را به کلی تغییر داد: حرکت از مدل صنعتی تدریس به سمت مدلی جامع که اصول و قوانینی کاملا متفاوت و اثربخش دارد. این حقیقت را باید دانست که همه ی افراد شکل و توانایی و استعدادهای یکسانی ندارند و هر کدام در شخصیت و قابلیتهای خود متفاوت اند. دانستن این حقیقت بنیادی، نقطه ی کلیدی برای آگاهی از دلایل ضعف استانداردهای موجود و از طرفی رهنمود و راهگشایی برای تدوین و اجرای استانداردهای بهتر در محیط های آموزشی است.
منبع
Robinson, K. and Aronica, L. (2015). Creative schools. 1st ed. New York: Viking Penguin, pp.39-41.
