ضرورت تغییر: از نگرش تا استانداردها

منشأ تغییر در استانداردهای مدارس، نگرانی در مورد استانداردهای موجود است. .عوامل بسیاری بر روی موفقیت دانش ­آموزان در مدارس تاثیر می­گذارند؛

ضرورت تغییر: از نگرش تا استانداردها

منشأ تغییر در استانداردهای مدارس، نگرانی در مورد استانداردهای موجود است.  .عوامل  بسیاری بر روی موفقیت دانش ­آموزان در مدارس تاثیر می­گذارند؛ عواملی از قبیل انگیزه­ ی دانش ­آموز، میزان فقر، محرومیت اجتماعی، وضعیت خانه و خانواده، امکانات ضعیف مدارس، فشار امتحان و بسیاری عوامل دیگر که در نظر گرفتن آن­ها جهت افزایش میزان موفقیت و بازدهی دانش آموزان امری ضروریست.

 اما باید گفت که متاسفانه این تمام مشکل نیست! مناطق بسیاری هستند که در آن­ها علی­رغم امکانات بسیار زیاد و وضعیت رفاهی مناسب دانش ­آموزان، باز هم نتایج رضایت­ بخش نیست. از سوی دیگر نمونه‌های بسیاری وجود دارند که در مناطق و  مدارس محروم با به‌کارگیری روش ­های خلاقانه در تدریس و یادگیری، دستاوردها و موفقیت ­های چشمگیری حاصل شده است. اما همان­طور که اشاره شد، در برخی موارد نیز سطح پایین استانداردها ناشی از کمبودهای موجود در مدارس و کیفیت شیوه ­ها وروش ­های تدریس است. دلیل پایین بودن کیفیت،  استفاده ­ی نادرست از برخی ایده ­ها و بنیان­ های اصلی آموزش امروزی، و برداشت نادرست از روش سنتی آموزش است. با وجود تمامی این دلایل، تحقیقات عملی در طول زمان نشان داده­اند که انگیزه­ ی دانش ­آموزان و انتظار آن­ها از خود، حیاتی ­ترین و اولین مولفه در دستیابی دانش­ آموزان به موفقیت است.

به طور کلی، بهبود کیفیت تدریس، داشتن برنامه­ ی درسی غنی و منظم، داشتن مشاور و راهنمای تحصیلی در تمام دوره­ ی تحصیل و در آخر، وجود یک سیستم ارزیابی آگاهی‌بخش،  شیوه­ هایی هستند که می­توانند تاثیر بسزایی در موفقیت دانش­ آموزان داشته باشند. شواهد بسیاری از نقاط مختلف دنیا وجود دارد که نشان می‌دهد اعمال تغییر در استانداردها به دلیل داشتن شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تاثیرات منفی زیادی به بار آورده است. از طرفی در برخی نقاط نتایج عکس این بوده است. برای مثال، کشورهایی که امروزه در آموزش و پرورش موفق هستند، با فاصله گرفتن از استانداردهای موجود، حذف نظام­مند آن و پرورش مهارت ها و دیدگاه دانش ­آموزان به موفقیت های بسیاری دست یافته ­اند. با مشاهده ­ی این نتایج در می­یابیم که فضای آموزشی ما برای تغییر استانداردهای موجود، نیازمند روشی جدید در آموزش است..  برای این که بدانیم این شیوه­ ی جدید آموزش چگونه است و چگونه می­توان آن را پیاده کرد، بدون شک باید به پایه­ های ابتدایی و اصلی آموزش و پرورش توجه کرد. منظور از پایه‌های اصلی آموزش ابزارها، شیوه­ های تدریس یا استراتژی­ های ارزیابی نیست؛ بلکه این  اهداف اصلی است که آموزش بر مبنای آن بنیان نهاده شده است.

برای دستیابی به این اهداف باید نحوه ­ی اندیشیدن به مدارس را به کلی تغییر داد: حرکت از مدل صنعتی تدریس به سمت مدلی جامع که اصول و قوانینی کاملا متفاوت و اثربخش دارد. این حقیقت را باید دانست که همه­ ی افراد شکل و توانایی و استعدادهای یکسانی ندارند و هر کدام در شخصیت و قابلیت‌های خود متفاوت­ اند. دانستن این حقیقت بنیادی، نقطه­ ی کلیدی برای آگاهی از دلایل ضعف استانداردهای موجود و از طرفی رهنمود و راهگشایی برای تدوین و اجرای استانداردهای بهتر در محیط­ های آموزشی است.


منبع

Robinson, K. and Aronica, L. (2015). Creative schools. 1st ed. New York: Viking Penguin, pp.39-41.

فرامرز عباسی
مترجم : فرامرز عباسی
کیانا حاج اسماعیلی
ارسال شده توسط : کیانا حاج اسماعیلی
Menu