مراسم تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان ششم دختر تهران- مرداد 96

مراسم تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان دختر تهران، 21 مرداد 1396، در ساختمان بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برگزار شد. گزارشی از این جشن در زیر آمده است:

مراسم تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان ششم دختر تهران- مرداد 96

مراسم تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان دختر تهران، 21 مرداد 1396، در ساختمان بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برگزار شد. گزارشی از این جشن در زیر آمده است:

دانش‌آموزانی که از سال‌های دوم، سوم یا چهارم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند و موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان شدند.

دانش‌آموزانی که از سال‌های دوم، سوم یا چهارم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند و موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان شدند.


اولیای دانش‌آموزان علت ثبت‌نام فرزندانشان را در آزمون‌های کانون موارد زیر بیان کردند:

  • 1- می‌خواستم فرزندم منظم‌تر شود و ترس او از امتحان دادن برطرف شود.

  • 2- برنامه‌ریزی را یاد بگیرد که موثر هم بود.

  • 3- بعد از حضور در آزمون‌ها دخترم منظم‌تر شده و برنامه‌ریزی را یاد گرفته.

  • 4- نحوه‌ی درس‌ خواندن را یاد بگیرد.

  • 5- از سال دوم دبستان در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم چون می‌خواستم منظم باشد و توجه به این‌که ارزیابی‌ها در مدرسه توصیفی بود خودش را محک بزند.

  • 6- می‌خواستم به زیاد درس خواندن و پرکاری عادت کند.

  • 7- تمایل داشتم فرزندم مستقل باشد و با تست‌زنی آشنا شود.

  • 8- یک‌بار وقتی در مدرسه‌ی دخترم از آن‌ها آزمون قلم‌چی گرفتند نتیجه‌ی خوبی کسب نکرد و او را ثبت‌نام کردم و نتایج او بهتر شد.

  • 9- می‌خواستم خودش به درس خواندن علاقمند شود.

بخشی از صحبت‌های کاظم قلم‌چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) در این مراسم در زیر آمده است:

اولین نکته‌ای که امروز تصمیم دارم به آن اشاره و تاکید کنم، هم به دانش‌آموزان و هم به پدران و مادران، این است که ادامه دهید. معمولا مردم پس از کسب موفقیتی یا دچار بی تفاوتی یا غرور می‌شوند و یا خوشحالی می کنند، کمتر دانش‌آموز یا پدر ومادری فکر می‌کند که کار دشوارتری پیش رو دارد. اکثر اولیا در سال ششم و نهم و برای کنکور نیز جدی‌تر برنامه ریزی می کنند ولی برای سال های بعد از آن دانش آموزان را رها می کنند درحالی‌که این اشتباه است چرا که تازه کار آغاز شده است.

دومین نکته اشاره به نتایج یک تحقیق گسترده درباره ی موثرترین راهبردها برای پیشرفت درسی دارد. این تحقیق 10 راهبرد موثر را مشخص کرده است . اولین و موثرترین راهبرد ، بازخورد به دانش آموزان است و دومین راهبرد مهارت های فراشناختی است . ده ها تحقیق دیگر نیز اهمیت و تاثیر بازخوردهای منظم وپیوسته را تایید می کنند. تجربه و دستاورد دانش آموزان برتر کانون در بیش از دو دهه برگزاری آزمون های برنامه ای کانون نیز همین دو نکته را تایید می کند .دانش آموزان برتر به طور پیوسته در آزمون های برنامه ای شرکت می کنند و با آزمون‌های کانون به آن‌ها بازخورد منظم داده می‌شود و این دقیقا موردی است که بیشترین نتیجه را در موفقیت آن‌ها دارد. این موضوع نتیجه‌ی تحقیقی است که اخیرا منتشر شده است ولی ما در کانون بیش از 20 سال است که آزمون‌ها را برگزار و بازخورد منظم به دانش آموزان می‌دهیم. مورد ده این تحقیق نشان می‌دهد که تفکیک دانش آموزان نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی نیز دارد به عنوان مثال همین تفکیک دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان چون احساس غرور می کنید.

اگر شما این‌جا هستید و موفق به کسب چنین موفقیت‌هایی شده‌اید یکی به این دلیل است که پدران و مادران شما جزء بهترین‌ها بوده‌اند و دوم به این دلیل که خودتان بیشتر زحمت کشیده اید. پدران و مادران شما زمان بیشتری صرف موفقیت شما کرده‌اند و بهترین ها را برای شما انتخاب کرده‌اند. برای شما وقتی کوچک‌تر بوده‌اید کتاب خوانده اند، قصه گفته اند، همراه با شما یا برایتان کتاب تهیه کرده اند، بسیاری از آن‌ها خودشان نیز کتاب می خوانند (اولیا نمی توانند خودشان فیلم نگاه کنند و به دانش آموزان بگویند تو درس بخوان).

مهمترین کاری که اولیا می توانند برای موفقیت فرزندانشان انجام دهند گفتگوست. با گفتگو دامنه ی لغات، مفاهیم، مهارت های بالای شناختی از جمله حل مساله، تصمیم گیری دانش آموزان افزایش پیدا می کند. مادر به جز ایثار و پدر به جز تلاش و سخت کوشی و تامین معاش خانواده، هر دو، محبت، فکر، اندیشه و تجربه نیز هستند.

نکته‌ی پایانی این‌که اشتباهاتتان را دوست داشته باشید؛ اشتباهات شما نشانه‌ی یادگیری‌های ناقص شما هستند که باید به یادگیری کامل تبدیل شوند. اشتباه بخش ضروری فرآیند یادگیری است.





تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu