تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان ونمونه دولتی پسر نهم تهران-مرداد96

20 مرداد 96، جشن تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی پسر نهم تهران در ساختمان بنیاد قلم‌چی برگزار شد. گزارشی از این جشن در زیر آمده است:

تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان ونمونه دولتی پسر نهم تهران-مرداد96

20 مرداد 96، جشن تجلیل از قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی پسر نهم تهران در ساختمان بنیاد قلم‌چی برگزار شد. گزارشی از این جشن در زیر آمده است:

دانش‌آموزانی که از سوم، چهارم و پنجم دبستان به کانون آمدند و در آزمون تیزهوشان، نمونه‌دولتی نهمی‌ها قبول شدند.

دانش‌آموزانی که از سوم، چهارم و پنجم دبستان به کانون آمدند و در آزمون تیزهوشان، نمونه‌دولتی نهمی‌ها قبول شدند.


این دانش‌آموزان و پدر و مادرشان، علت ثبت‌نام فرزندانشان را از سال‌های پایه در آزمون‌های کانون در عوامل زیر دانستند:

پدر یکی از دانش‌آموزان: می‌خواستم فرزدم خودش با وضعیت و سطح علمی‌اش آشنا شود و بدانددر مقایسه با دانش‌آموزان مدرسه‌ی خودش و کشور چه سطحی دارد.

مادر یکی از دانش‌آموزان: ثبت‌نام کردیم چون می‌خواستیم برنامه‌ریزی و روش درست درس خواندن را یاد بگیرد و در دنیایی که رقابتی شده است سرعت عمل خودش را بالا ببرد.

بخشی از صحبت‌های کاظم قلم‌چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) در این مراسم در زیر آمده است:

اولین نکته‌ای که امروز تصمیم دارم به آن اشاره و تاکید کنم، هم به دانش‌آموزان و هم به پدران و مادران، این است که ادامه دهید.امروز نتایج کنکور 96 اعلام شد، دانش‌آموزانی که رتبه‌های تک‌رقمی کسب کردند به طور متوسط 4 سال در کانون بودند. آن‌چه به شما در این جلسه می‌گویم را در جشن تجلیل از نخبگان که برای رتبه‌های تک‌رقمی برگزار می‌کنیم (که امسال در برج میلاد برگزار خواهیم کرد) نیز خواهم گفت و آن این است که فکر نکنید با قبولی در آزمون‌ تیزهوشان و نمونه دولتی، کار شما تمام شد؛ در مورد برترها هم همین‌طور است و بعد از قبولی در دانشگاه تازه کار آن‌ها شروع می‌شود. معمولا مردم پس از کسب موفقیتی یا دچار بی تفاوتی یا غرور می‌شوند و یا خوشحالی می کنند، کمتر دانش‌آموز یا پدر ومادری فکر می‌کند که کار دشوارتری پیش رو دارد. اکثر اولیا در سال ششم و نهم و برای کنکور نیز جدی‌تر برنامه ریزی می کنند ولی برای سال های بعد از آن دانش آموزان را رها می کنند درحالی‌که این اشتباه است چرا که تازه کار آغاز شده است.

دومین نکته اشاره به نتایج یک تحقیق گسترده درباره ی موثرترین راهبردها برای پیشرفت درسی دارد. این تحقیق 10 راهبرد موثر را مشخص کرده است . اولین و موثرترین راهبرد ، بازخورد به دانش آموزان است و دومین راهبرد مهارت های فراشناختی است . ده ها تحقیق دیگر نیز اهمیت و تاثیر بازخوردهای منظم وپیوسته را تایید می کنند. تجربه و دستاورد دانش آموزان برتر کانون در بیش از دو دهه برگزاری آزمون های برنامه ای کانون نیز همین دو نکته را تایید می کند .دانش آموزان برتر به طور پیوسته در آزمون های برنامه ای شرکت می کنند و با آزمون‌های کانون به آن‌ها بازخورد منظم داده می‌شود و این دقیقا موردی است که بیشترین نتیجه را در موفقیت آن‌ها دارد. این موضوع نتیجه‌ی تحقیقی است که اخیرا منتشر شده است ولی ما در کانون بیش از 20 سال است که آزمون‌ها را برگزار و بازخورد منظم به دانش آموزان می‌دهیم. مورد ده این تحقیق نشان می‌دهد که تفکیک دانش آموزان نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی نیز دارد به عنوان مثال همین تفکیک دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان چون احساس غرور می کنید.

اگر شما این‌جا هستید و موفق به کسب چنین موفقیت‌هایی شده‌اید یکی به این دلیل است که پدران و مادران شما جزء بهترین‌ها بوده‌اند و دوم به این دلیل که خودتان بیشتر زحمت کشیده اید. پدران و مادران شما زمان بیشتری صرف موفقیت شما کرده‌اند و بهترین ها را برای شما انتخاب کرده‌اند. برای شما وقتی کوچک‌تر بوده‌اید کتاب خوانده اند، قصه گفته اند، همراه با شما یا برایتان کتاب تهیه کرده اند، بسیاری از آن‌ها خودشان نیز کتاب می خوانند (اولیا نمی توانند خودشان فیلم نگاه کنند و به دانش آموزان بگویند تو درس بخوان).

مهمترین کاری که اولیا می توانند برای موفقیت فرزندانشان انجام دهند گفتگوست. با گفتگو دامنه ی لغات، مفاهیم، مهارت های بالای شناختی از جمله حل مساله، تصمیم گیری دانش آموزان افزایش پیدا می کند. مادر به جز ایثار و پدر به جز تلاش و سخت کوشی و تامین معاش خانواده، هر دو، محبت، فکر، اندیشه و تجربه نیز هستند.







تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu