همایش تخصصی دبیران فیزیک، 19 خرداد 1396 در بنیاد علمی آموزشی قلمچی برگزار شد. گزارشی از این همایش در زیر آمده است:
این همایش با ارائه ای در زمینه ی سایت کانون و با اشاره به این که بازدید سایت کانون از 200 میلیون بازدید گذشت، آغاز شد و امکانات سایت کانون برای دوران جمع بندی (از جمله خلاصه درس و فیلم های کوتاه) و امکاناتی که دبیران می توانند از آنها بهره ببرند از جمله صفحهی دبیران (همهی دبیران می توانند با ثبت نام در سایت کانون صفحه ویژه دبیر داشته باشند)، مشاهده ی سطح دشواری و تحلیل ها در مورد سوالات کنکور و پاسخ های کلیدی دبیران و برترهای کنکور، پس از برگزاری کنکور، دریافت سوالات کانون، سفارش کتاب در مناسبتهای مختلف و امکان مشارکت در این زمینه، توسط امید صفات، از مسئولان سایت کانون، ارائه شد.
ایشان همچنین به خبری مسرتبخش برای کاربران سایت کانون اشاره کردند و آن، اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سیاست جدید خود، استفاده کاربران اینترنت از سایت های پربیننده داخلی را مشمول 50 درصد تخفیف کرده است تا هزینه اینترنت شهروندان به نصف کاهش یابد. بر این اساس، 200 سایت داخلی در موضوعات مختلف که پربیننده ترین سایت های ایران هستند و سرورشان در داخل کشور است، معرفی شده اند که نام سایت کانون kanoon.irنیز در میان آنهاست لذا این تخفیف برای کاربران این سایت نیز امکان پذیر است.

در ادامه، اشکان محمدی، مسئول سایت کتاب کانون، با موضوع سایت کتاب کانون و اپلیکیشن کتاب الکترونیک کانون، مطالب خود را ارائه کردند. اپلیکیشن کتاب الکترونیک کانون تاکنون، 100 هزار دانلود و 20 هزار نصب داشته و تاکنون از 2000 کتاب استفاده شده است. با دانلود اپلیکیشن، امکان دانلود یک فصل نمونه از کتاب به صورت رایگان، مقدمه، فهرست، درخت دانش و نسخهی کامل مجله های کانون برای دانشآموزان فراهم خواهد بود. همچنین در سایت کتاب، مشاوران کتاب پاسخ گوی مخاطبان هستند و امکان ارتباط با مدیران تولید کتاب نیز وجود دارد.
هدیهی این سایت به دبیران، در این مراسم به شرح زیر بود:
بن 50 هزار تومان کتاب به انتخاب خود دبیران در سایت کتاب کانون
50 درصد تخفیف برای خرید دو کتاب به انتخاب خود دبیران
20درصد تخفیف برای خرید مازاد بر 2 کتاب به انتخاب خود دبیران
10 هزار تومان ای بوک به انتخاب خود دبیران در اپلیکیشن ebookکانون
جهت آشنایی با کتاب ها، دبیران می توانند به قسمت بالای سایت کتاب کانون، مراجعه کنند و به صورت مقطع محور کتابها را مشاهده کنند، همچنین در جریان کتابهای پرفروش یا جدید کانون نیز قرار بگیرند. در قسمت خانهی شیشهای، روند رسیدگی به سفارش های الکترونیکی کتابها در شهرهای مختلف از طریق نمایندگی های کانون به همگان گزارش داده میشود و سفارشها در تمام نمایندگیها در کمترین زمان به دست متقاضیان می رسد.
صحبت های کاظم قلمچی، واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلمچی، در این همایش در زیر آمده است:
نتیجهی یک تحقیق بینالمللی در مورد اینکه چه عواملی بیشترین نقش را در موفقیت دانشآموزان دارند در زیر آمده است:
اولین عامل بازخورد مداوم است (آزمونهای برنامهای 2 هفته یکبار کانون)
تاثیرگذارترین و اولین استراتژی برای پیشرفت دانشآموزان ارائهی بازخورد مکرر به دانشآموزان است و این موضوعی است که اخیرا در تحقیقات به آن رسیدهاند در صورتی که ما 22 سال است که در کانون هر 2 هفته یکبار به دانشآموزان بازخورد نتیجه و آزمون خودشان را در قالب5 نوع کارنامه، ارائه میدهیم.

و عامل دوم فراشناخت است
یکی از موارد بعدی فراشناخت است که در کانون نیز سالهاست تمرکز زیادی روی افزایش مهارت فراشناختی دانشآموزان است. فراشناخت یعنی کمک به دانشآموزان تا بتوانند در مورد روشهای مطالعه و یادگیری خودشان به طور واضح صحبت کنند. یکی دیگر از ویژگیهای آزمونهای کانون این است که براساس وضعیت دانشآموزان به آنها خودآگاهی میدهد و این آگاهی انتظاراتشان را از خودشان متعادل میکند و آرامش خواهند داشت.

موضوع دیگری که در این جلسه به آن خواهم پرداخت، مهمترین کاربرد آمار و دیجیتال در حیطهی آموزش است که برای همه سودمند است. تصور کنید هدف تولید مجموعه سوال با سطح دشواری مشخص باشد و ساده و دشواری براساس قیاس به نفس نباشد، کاری که در کانون طی تمام سالهای فعالیت آن انجام شده است و در هیچ جای دنیا امکانپذیر نیست. بر همین اساس نیز کتابهایی از جمله کتابهای سهسطحی در کانون تولید شدند. در این کتابها دو معیار وجود دارد درصد مراجعه و درصد پاسخ گویی و این به مدد دیجیتال و آمار امکان پذیر است. کتاب های سه سطحی را براساس احساس دشواری (درصد مراجعه) تنظیم کرده ایم. مشابه احساس دما که از دما متفاوت است احساس دشواری نیز از سطح دشواری واقعی هر سوال متفاوت است. فقط ما در ایران می توانیم سوالات را براساس سطح دشواری و آمار با توجه به برگزاری 25 آزمون در طول سال در جامعه ی آماری بالا، آنالیز و طبقه بندی آن ها به لحاظ سطح دشواری و درصد پاسخ صحیح، تهیه کنیم.
در قرن 21 اهمیت آموزش تک به تک و انفرادی بیشتر می شود. مهمترین کمک این است که برای هر دانش آموز، سوالات شخصی سازی شود که این کار تحت عنوان کارنامهی بازیابی در اختیار دانشآموزان براساس دستاوردهای خودشان قرار میگیرد.
در انتها از دبیران میخواهیم نظرات کارشناسانه و خبره گرایانه خود را به عنوان صاحب نظران اندیشه ورز، در اختیار این مجموعه قرار دهند و با توجه به اینکه بنیاد علمی آموزشی قلمچی وقف عام شده است از تمامی دبیران میخواهیم، دانش آموزان مستعد واجد شرایط را جهت بورسیه معرفی کنند.
در ادامه، محمد اکبری، مسئول آزمونهای چهارم ریاضی و کتابهای آبی فیزیک دهم و یازدهم، با محوریت تغییرات کتاب فیزیک یازدهم نسبت به فیزیک 3 و کتاب 500 سوال برگزیده فیزیک یازدهم مطالبی را ارائه کردند.
و جعفر مفتاح، مدیر تولید کتابهای آبی فیزیک کانون و امیر محودی انزابی از مولفان فیزیک، در رابطه با تیپهای کنکور فیزیک تجربی در 5 سال گذشته و سوالهای شاخص آنها در کتاب آبی و ویژگیهای کتاب آبی یازدهم به ارائه پرداختند.

در انتها نیز، امیرحسین برادران، مسئول درس فیزیک چهارم تجربی، در زمینهی کتاب های سه سطحی، مطالبی را ارائه کردند و کتابهای سهسطحی را یکی از نمودهای استفاده از تکنولوژی در آموزش دانستند.


تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
