مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در تاير خودرو
باد
معمولي تاير خودروها يا همان هوا، داراي 21 درصد اکسيژن، 78 درصد نيتروژن و يک
درصد هم گازهايي مانند ازن، آرگون و مقداري رطوبت به واسطه وجود اکسيژن است. پس
طبيعي است که با حذف اکسيژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستيک ميشويم که موجب
کاهش اثر خورندگي سيمهاي فولادي داخل لاستيک خواهد شد، زيرا به دليل کاهش ميزان
حمله رطوبت به سيمهاي فولادي لاستيک، افزايش عمر لاستيکها امکان پذير ميگردد.
از طرف ديگر نيتروژن در فرآيند احتراق به همراه
اکسيژن شرکت نميکند، پس از نظر ايمني هم نسبت به هوا ارجح است. مولکولهاي
نيتروژن، نسبت به اکسيژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولکولهاي بزرگتر
نيتروژن از تاير و کاهش فشار باد لاستيک و خطرهاي ناشي از آن کمتر است. براساس
مطالعات متخصصان شرکت لاستيکسازي ميشلن سرعت کاهش فشار گاز نيتروژن در
لاستيک خودرو، سه برابر کمتر از هواي معمولي است. نيتروژن از هوا سبکتر بوده، وزن
مولکولي هوا تقريباً دو برابر نيتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب کاهشي در
حدود 4 درصد وزن هواي پرشده در لاستيکها ميشود. اين سبکتر بودن در وزن باد
لاستيکها ميتواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که
اين کاهش، با انتخاب رينگ و لاستيک مناسب براي خودرو، بسيار چشمگيرتر است.
نيتروژن نسبت به هوا، گرماي خود را زودتر از دست ميدهد و در واقع با زدن نيتروژن درون لاستيکها، ترکيدگي لاستيک در روزهاي گرم تابستان بر اثر افزايش دما و انبساط گاز درون لاستيک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ايمني بيشتر آن را نشان ميدهد. به خصوص براي خودروهاي مسابقهاي فرمول يک، سوپر اسپرتهايي که سرعتهاي بالاتر از 200 مايل بر ساعت دارند و يا خودروهايي که کاربرد آنها در شرايط طولاني و سخت است. همچنين ميزان تغييرات فشار با دما در نيتروژن کمتر از هوا است، چرا که هواي معمولي داراي اکسيژن و رطوبت بوده که ميزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچيز) با دما بيشتر تغيير ميکند.
مي توان چنين نتيجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزايش دوام لاستيک خودرو، ايمني بيشتر، بهبود فرمانپذيري، افزايش چسبندگي لاستيک به زمين، نرمي بيشتر لاستيک و سهولت استفاده از خودرو به دليل عدم نياز به تکرار تنظيم باد لاستيکها، از مهمترين مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در لاستيک خودروها به جاي هواي معمولي است. مسئلهاي که بايد در اين خصوص مورد توجه قرار گيرد، اين بوده که در حال حاضر در آمريکاي شمالي براي زدن نيتروژن به هر لاستيک بايد حدود 2 تا 5/2 دلار هزينه کنيد که براي چهار لاستيک خودرو حدوداً 8 تا 10 دلار خرج بر ميدارد و اين يعني حداقل 10 برابر قيمتي که بايد براي باد معمولي لاستيکها بپردازيد، ضمناً به هيچ وجه نميتوانيد از صحت و کيفيت گاز نيتروژن تزريق شده، اطمينان حاصل کنيد. همچنين نحوه تزريق باد جديد، يعني مکش کامل باد قبلي لاستيک و سپس تزريق نيتروژن واقعي به آن، مسئله مهمي است که بايد به همراه انتخاب و خريد رينگ و لاستيک مناسب براي کاهش مصرف سوخت و کارآيي خودرو در نظر گرفته شود.
استفاده از نيتروژن به جاي اکسيژن در لاستيک خودروها، باعث افزايش عمر لاستيک تا 30 درصد و کاهش مصرف بنزين تا 15 درصد ميشود و به دليل کاهش وزن لاستيکها، شتاب و سرعت خودرو نيز بهبود مييابد. استفاده از گاز نيتروژن خشک در لاستيکها، علاوه بر راحتي راننده و نرمي بيشتر خودرو، باعث ثابت ماندن فشار لاستيکها و سرد بودن آنها در طول سال و در نتيجه امنيت بيشتر لاستيک ميگردد. به دليل اينکه مولکولهاي نيتروژن از اکسيژن بزرگتر هستند، بنابراين از هوا راحتتر در لاستيک حرکت ميکنند و ضمناً در برابر گرما از هوا مقاومتر هستند.
يکي ديگر از مزاياي نيتروژن نسبت به اکسيژن اين است که نيتروژن از اکسيده شدن سيمهاي فولادي درون لاستيک و تخريب آن جلوگيري کرده، عمر لاستيک را افزايش داده و عملکرد خودرو را نيز بهبود ميبخشد. در صنايع حمل و نقل از گاز نيتروژن براي باد کردن چرخهاي هواپيما، شاتلهاي فضايي، خودروهاي نظامي، کاميونها و بيلهاي مکانيکي بزرگ در معادن و ماشينهاي مسابقهاي استفاده ميگردد. در نهايت ميتوان چنين نتيجه گرفت که استفاده از اين گاز مزيتهاي زير را به همراه دارد:
مزايا
- افزايش
فوق العاده عمر لاستيک:
به دليل سرد بودن دائمي لاستيک با استفاده از اين گاز، عمر لاستيک تا 40 درصد افزايش مييابد.
- نرم
شدن کمک فنرهاي خودرو:
به دليل نرم شدن لاستيکها، جلوبندي خودرو استهلاک کمتري خواهد داشت و اين امر باعث سالم ماندن اتاق خودرو ميگردد و چرخها تا 70 درصد بالانس ميشوند.
- تنظيم
دائمي باد لاستيکها:
به دليل اينکه مولکولهاي نيتروژن درشتتر از هوا يا اکسيژن هستند، هواي گرم و سرد تأثير زيادي روي اين گاز ندارد و هميشه ثابت است. در نتيجه خروج مولکولهاي بزرگتر از لاستيک زمان بيشتري نياز دارد.
- کاهش
مصرف سوخت:
چون به دليل تزريق گاز نيتروژن به لاستيک، اصطکاک آن با زمين کاهش مييابد، در نتيجه مصرف سوخت به ميزان 10 درصد تا 15 درصد کاهش خواهد يافت.
