تکنیک ف.ش.م.ن، تحولی اساسی در وضعیت تحصیلی

توضیحات کاملی راجع به مفهوم این تکنیک و طبقه بندی نقاط ضعف و قوت با استفاده از آن ارائه شده است.

تکنیک ف.ش.م.ن، تحولی اساسی در وضعیت تحصیلی

یکی از تکنیک­ های اساسی که از آن تعبیر به یادگیری در حین آزمون می­شود، تکنیک ف.ش.م.ن است. در ابتدای امر، یادآوری این نکته ضروری است که این تکنیک در طبقه بندی نقاط ضعف و قوت شخص حائز اهمیت است. بنابراین، در جهت ­دهی به ذهن دانش­ آموز در راستای تثبیت دانسته ­ها در وهلهاول و کاهش ضعف ­ها در وهله­ دوم موثر خواهد بود.

تکنیک ف.ش.م.ن شامل چهار حرف است که باید در حین تست ­زنی به فراخور نظر و احساس دانش ­آموز نسبت به هر سوال در کنار آن نوشته شود. در ادامه معنای هر حرف، دلایل وقوع و راهکارهایی در مورد هر کدام ارائه می­شود:

ف: به معنای فراموشی است. این حالت زمانی اتفاق می­افتد که دانش ­آموز مبحثی را مطالعه کرده است و بعضا ممکن است تمرینات تشریحی و تستی مربوط به آن را نیز حل نموده باشد. اما هنگامی­که در آزمون با سوالات مربوط به آن مواجه می­شود به طور کامل روش حل را فراموش میکند. این مورد به خصوص در دروس تحلیلی مانند ریاضی و فیزیک که روش حل سوالات طولانی است رخ می­دهد.

دلایل: دلایل عمده­ فراموش کردن عبارتند از: نداشتن بازه ­های زمانی برای مرور به موقع مباحث، تغذیه نامناسب و خواب ناکافی قبل از امتحان یا آزمون و اضطراب بیش از اندازه.

راهکارها: بهتر است برای مطالبی که احتمال فراموش شدن آن­ها زیاد است از ابزارهایی مانند جعبه به­ یاد، جعبه لایتنر، فلش کارت یا کتاب خودآموزی استفاده شود. اهتمام به خلاصه برداری و البته خودداری از انشانویسی نیز مناسب است. برنامه­ ریزی صحیح برای تنظیم بازه ­های زمانی مرور به موقع-مرور به موقع زمانی است که کمتر از 50 درصد دروس فراموش شده­ اند، زیرا درصورتی که بیشتر از نصف مطالب فراموش شده باشند دیگر اسم آن مرور نیست و از صفر شروع کردن و دوباره کاری است-بهترین راه­ حل است و باعث می­شود زمان و انرژی تلف شده کاهش یابد.

اخطار: در صورت مطالعه بقچه­ ای درس­ها-یعنی یک کتاب را کامل خواندن و بعد به سراغ کتاب دوم رفتن-مسئله فراموشی حتما برای دانش ­آموز رخ می­دهد. بنابراین باید در اسرع وقت این عادت نادرست با عادت مناسبی مانند مطالعه حداقل سه درس در طول روز جایگزین شود.

ش: به معنای شک­ دار است. در این بخش توضیح این نکته اهمیت دارد که معمولا در تست­های استاندارد، دو گزینه از پاسخ دور و دو گزینه مرتبط یا نزدیک به پاسخ سوال هستند. دانش ­آموزانی که به روش درست مباحث را مورد مطالعه قرار می­دهند و با امادگی به سراغ حل سوالات می­روند معمولا به سهولت دو گزینه­ نامربوط را حذف می­کنند. قسمت سخت سوال بررسی دو گزینه باقیمانده است که گاها یکی از آن­ها دام آموزشی نیز هست. دانش­ آموز بر سر دوراهی قرار می­گیرد و ممکن است حتی از پاسخ­گویی به سوال صرفنظر کند.

دلایل: تجربیات ناامیدکننده ­ای که مثلا هر بار اقدام به پاسخ­گویی به سوالات شک­ دار می­کنم، انتخاب من گزینه اشتباه است، پس بهتر است به سوال پاسخ ندهم! این قبیل تجربیات و فرافکنی پس از آن موجب کاهش اعتماد به نفس در پاسخ­گویی به سوالات می­شود. عدم تمرکز در هنگام مطالعه و پرش ذهنی موجب می­شود 70 یا 80 درصد مطلب به صورت عمیق مطالعه شود و 20 یا 30 درصد انتهایی هر مبحث که در توانایی پاسخ­گویی به سوالات نقش حیاتی دارد، سطحی و باعجله مطالعه شود و همین امر موجب عدم قطعیت در انتخاب پاسخ یک سوال می­شود.

راهکارها: از کتاب اشتباهات متداول استفاده شود. تحلیل آزمون به دقت انجام گیرد و نکات مهم هر آزمون در کتاب خودآموزی یا کلاسور ارزیابی ثبت و ضبط شود تا در هنگام نیاز مطالعه و مرور شود. پس از تحلیل هر آزمون و در هنگام بازخوانی مباحث از کتاب و جزوه، زمان ویژه­ای برای مطالعه 20 درصد نهایی و جزئیات روش حل که شخص را با اطمینان به جواب می­رساند در نظر گرفته شود.

اخطار: سوالات شک­ دار سوالاتی هستند که با اندکی تلاش می­توان تسلط خوبی برای پاسخ­گویی به آن­ها پیدا کرد. بنابراین لطفا صورت مسئله را پاک نکنید و به آسانی از کنار این گروه از سوالات عبور نکنید. بعد از هر آزمون با صبر و حوصله سعی در برطرف سازی شک و تردیدهای خود و ببرسی عمیق دو گزینه احتمالی برای تشخیص گزینه درست و نادرست نمایید. سعی کنید دلایلی برای نادرستی یک گزینه و درستی گزینه دیگر پیدا کنید و دیدگاهی منطقی نسبت به مباحث و دروس مختلف در ذهن خود ایجاد کنید. با این­کار برگ برنده در دست شما خواهد بود!

م: به معنای مهم است. این موضوع که یک مبحث مبحث یا سوال مهم است یا خیر، ارتباطی با میزان پیچیدگی یا وقت­گیر بودن آن مبحث یا سوال ندارد، پس راه شناخت آن چیست؟ برای شناخت این قبیل مباحث یا سوالات می­بایست به صحبت­های دبیر حین تدریس که برای مثال می­گوید از این مبحث هم در امتحان و هم در کنکور سوال مطرح می­شود، توجه کرد یا هنگام بررسی نمونه سوالات امتحانی و آزمون­های مختلف دانش ­آموز متوجه می­شود از بعضی از مباحث هر سال سوال مطرح می­شود و یا در هر آزمونی از یک مبحث مشخص به طور مستقیم یا غیر مستقیم سوال مطرح می­شود. سوالات مهم ممکن است جز سوالاتی باشد که دانش­ آموز تسلط یا ضعف داشته باشد.

راهکارها: مباحث و سوالات مهم را باید هر بار با توجه به جزوه و کتاب و تحلیل آزمون به خوبی بررسی کرد و تسلط باید در مورد این سوالات به تدریج افزایش یابد. چون دانش ­آموز می­داند که بعدا در آزمون حتما به تسلط در این مبحث نیاز دارد پس خود را برای آن آماده می­کند. به عبارت بهتر وقتی شخصی می­داند در آینده به پول نیاز پیدا می­کند، تلاش می­کند در زمان حال پس­ انداز کند و پس ­انداز خود را افزایش دهد، در نتیجه دانش­ آموز باید سعی کند از هر فرصتی برای افزایش پس ­انداز علمی خود استفاده نماید. برای شناخت بهتر سوالات و مباحث مهم می­توان از کتاب­های سوالات پرتکرار استفاده کرد، چراکه در این کتاب­ها در کنار هر سوال تعداد دفعات تکرار آن در امتحانات نیز درج شده است. هم­چنین بارم هر مبحث در سوالات امتحانی نشانگر اهمیت آن مبحث است.

اخطار: دانش­ آموز تحت هیچ شرایطی مطالب مهم یک درس را حذف نکند و برعکس زمان ویژه ­ای برای مطالعه و تمرین این مباحث چه به صورت تشریحی و چه به صورت تستی در نظر بگیرد تا اعتماد به نفس کافی در هنگام مواجه شدن با آن­ها را داشته باشد.

ن: به معنای ناقص است. مطالعه­ ناقص باعث می­شود دانش ­آموز تا نیمه­ راه­ حل یک سوال پیش برود و زمان لازم برای پاسخ­گویی به یک سوال را صرف نماید، اما در نهایت توان پاسخ­گویی به آن سوال را نداشته باشد و با ناامیدی به سراغ سوالات بعدی برود. در نتیجه اثر منفی این مورد نه تنها سوال مربوط به همان مبحث را تحت تاثیر قرار می­دهدبلکه پاسخ­گویی به سوالات پس از آن را نیز با مشکل مواجه می­کند.

دلایل: یکی از دلایل مطالعه­ ناقص می­تواند تنظیم نامناسب زمان مطالعه باشد که ممکن است 50 درصد اول درس با وسواس شدید و چند بار پیاپی خوانده شود، اما 50 درصد دوم چون وقت و حوصله­ کافی وجود ندارد با عجله و سطحی خوانده شود. دلیل دوم دید نداشتن نسبت به موضوع و مبحث است، برای مثال دانش ­آموز چون نمی­داند به چه سبک و سیاقی قرار است از مطلب موردنظر سوال مطرح شود، با بی­ توجهی آن مبحث را مطالعه می­کند و در صورت مواجه شدن با سوال مربوطه از پاسخ­گویی عاجز می­ماند.

راهکارها: دانش­ آموز باید حتما توجه داشته باشد که تمامی بخش­ های کتاب باید با دقت و تمرکز مطالعه شوند. برای داشتن اطلاعات کافی از سوالاتی که از هر مبحث مطرح می­شود لازم است دانش ­آموز یک کتاب کمک درسی در کنار جزوه و کتاب درسی داشته باشد. دو نمونه از بهترین منابعی که در این مورد می­توان پیشنهاد کرد برای تمرین سوالات تشریحی کتاب سوالات پرتکرار و برای تمرین سوالات تستی کتاب آبی است.

با استفاده از تکنیک ف.ش.م.ن و طبقه بندی سوالات به چهار گروهی که به تفصیل توضیح داده شد، در مرحله­ بعدی دانش­ آموز می‍تواند به وضوح وضعیت خود را ببیند و تعیین کند که در چه مباحثی مسلط است و در چه بخش­هایی ضعف دارد. در نتیجه ذهن دانش امروز درگیر رفع نقایصی میشود که وجود دارند و از دوباره ­کاری و هدر رفتن بیهوده وقت جلوگیری می­شود.

با آرزوی توفیق برای دوستان پرتلاشم...   

Menu