هدفمند در نیم‌سال دوم

قبل از این‌که در مورد نیم‌سال دوم صحبت کنیم بیایید نگاهی به گذشته داشته باشیم!

هدفمند در نیم‌سال دوم

قبل از این‌که در مورد نیم‌سال دوم صحبت کنیم بیایید نگاهی به گذشته داشته باشیم!

ـ در پیروزی‌های نیم‌سال اول، کدام عوامل، مؤثر و کارساز بودند؟

ـ کدام عوامل، باعث شکست و ناکامی شدند؟

ـ چه چیزهایی مانع شما در رسیدن به اهداف بودند؟

ـ چه درس‌هایی از شکست‌ها و موفقیت‌ها گرفته‌اید؟

ـ کدام‌یک از آموخته‌ها و عبرت‌های نیم‌سال اول را در نیم‌سال دوم به کار خواهید بست؟

ـ چه رفتارها و نگرش‌هایی را تقویت خواهید کرد و چه رفتارها و نگرش‌هایی را کنار خواهید گذاشت؟

در این مرحله، نیم‌سال اول تمام شده است. شما باید خود را برای نیم‌سال دوم آماده کنید؛ چه در طول ترم به‌خوبی کار کرده باشید و چه به هر دلیل، این کار را نکرده باشید، از همین الان برنامه‌ی خود را بنویسید.

اهمیت نیم‌سال دوم تحصیلی:

جمع‌بندی نیم‌سال اول را داریم و نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسیم.

با بایدها و نبایدهای مطالعه و برنامه‌ریزی آشنا شده‌ایم.

زمان بیش‌تری را برای تکمیل یا جبران کارها در اختیار داریم (تعطیلات نوروز).

برای کنکوری‌ها زمان نسبت به کنکور کم‌تر است؛ بنابراین فراموشی کم‌تر خواهد بود.

اکثر دانش‌پژوهان انگیزه‌ی بیش‌تری برای درس خواندن دارند.

البته احتمال از دست دادن زمان نیز ممکن است بیش‌تر شود؛ به‌خصوص در مورد آن‌هایی که دچار خستگی یا ناامیدی و دلسردی شده‌اند.

دانش‌آموز کانونی نیز با گرفتن کارنامه‌ی آزمون 26 دی جمع‌بندی نیم‌سال اول در کنار کارنامه‌ی مدرسه، با کمک پشتیبان (که قطعاً اکنون شناخت بیش‌تری نسبت به دانش‌آموز دارد) می‌تواند در کنار نمرات مدرسه، تراز و ضریب رشد خود را افزایش دهد. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل عدم موفقیت بعضی از دانش‌آموزان در نیم‌سال اول، نداشتن هدف و مشخص نبودن مسیر باشد. همین الان، در هر وضعیت درسی که قرار دارید هدف نهایی سال تحصیلی خود را تعیین کنید و با شناختی که از وضعیت فعلی خود دارید، برای رسیدن به مقصد، «هدفمندانه» تلاش کنید.
واژه‌ی شروع دوباره یا شروعی مهم‌تر، عنوانی کاملاً مناسب برای شروع نیم‌سال دوم است. نیم‌سال دوم می‌تواند شروعی دوباره برای سخت‌کوشی و تصمیمی دوباره در راستای حل مشکلات آموزشی و پیشرفت شما دانش‌آموزان عزیز باشد.

Menu